Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som kan rekommendera bra guldfonder eller liknande? Jag vill hedga mig med guld.

Guld Ava A?
Har själv Atlant precious men den är dyr och inte renodlad på guld.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Freja eID tror jag kommer lyfta framåt, långsiktigt bra investering och tror jag på sikt kommer slå BankID på fingrarna om dom inte börjat bli lite innovativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Freja eID tror jag kommer lyfta framåt, långsiktigt bra investering och tror jag på sikt kommer slå BankID på fingrarna om dom inte börjat bli lite innovativa.

Har haft funderingar på att gå in med en slant ett tag då kursen har legat rätt lågt. Köpte precis i grevens tid.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.723519/freja-e-id-test

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Enda anledningen till att jag sålde var för att positionen blev för liten för att hålla enligt mig, jag hade antingen köpt mer om kursen inte stuckit direkt eller sålt som jag gjorde nu.

Vad menar du med att "positionen blev för liten för att hålla"? menar du rent känslomässigt att du vill ha mer om du skall vara investerad och ha kul? för matematiskt har ju knappast mängden någon inverkan på om det är värt att sälja eller inte...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vad menar du med att "positionen blev för liten för att hålla"? menar du rent känslomässigt att du vill ha mer om du skall vara investerad och ha kul? för matematiskt har ju knappast mängden någon inverkan på om det är värt att sälja eller inte...

Det kostar tid att hålla ordning och följa ett bolag. Ex att analysera kvartal- och årsrapporter och att göra analyser på marknaden.

Att då köpa aktier för ett värde av ex 1000 kronor så krävs det att aktien går upp väldigt många hundra/tusen procent för att arbetsinsatsen på att följa bolaget ska vara ”värt”.

Det gör att små poster inte är värda att hålla. Vad defintionen för en för liten post är beror på ens ekonomi, värdering av sin tid och hur mkt tid man lägger på att följa ett bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Typ så ja, vill inte ha massa småpositioner med liten uppsida i vägen när jag kollar rörelser i portföljen. Investerar mestadels i några få saker åt gången så skall det vars något dom hålls längre tid måste positionen vara större. Annars skulle det med tiden bli väldigt krångligt stt följa upp.

Förutom tiden att ha koll på allt med bolaget då såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som kan rekommendera bra guldfonder eller liknande? Jag vill hedga mig med guld.

Ofullständiga namn nedan - skriver bara nödvändigt för att söka.

Vanliga fonder (via mäklare, _vissa_ kan finnas @ PPM) :
AuAg Precious...
AuAg Silver...
Invesco Gold...

Börshandlade fonder (ETF, = Exchange Traded Fund) :
Sprott Physical Gold...
VanEck Vectors Junior Gold...

... andra exempel på intressanta ETF:er :
Invesco Elwood Global Blockchain...
Rize Cybersecurity...
Rize Medical Cannabis...
Lyxor Hong Kong...
Xtrackers Artific Intellig...

ETF:er är prima grejor för de som är mer aktiva investerare/sparare... 👍
(De går förstås att använda som vanliga fonder också.)
Vid aktiv trading är det naturligtvis lämpligast att följa, och agera rätt på, relevanta nyheter etc.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Mina 5000 kr jag köpte aktier för förra veckan i SNDL har nu blivit 11.471 kr. Tack /wallstreetbets! Och den stiger fortfarande med brant kurva dagligen så go for it. Men bara med pengar du har råd att förlora, som alltid.

Hann du sälja innan raset?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Rabatt på investor, industrivärden och svolder nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Rabatt på investor

Ligger på all-time-high?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ligger på all-time-high?

Tänker du så, tänker du fel gällande investmentbolag

https://ibindex.se/ibi/#/index

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Eller min favorit, köp billigt, sälj dyrt.

Din strategi är lite enklare i praktiken och den som jag själv använder för den absoluta majoriteten av mitt sparande.

Ja månatligt kontinuerligt sparande är den bästa strategin om man inte vill hålla sig så insatt.

Kräver en hel del tur också att kunna träffa in rätt tillfälle annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ja månatligt kontinuerligt sparande är den bästa strategin om man inte vill hålla sig så insatt.

Kräver en hel del tur också att kunna träffa in rätt tillfälle annars.

Börsen har nästan bara gått upp de senaste 10 åren, man behövde inte vara särskilt insatt för att gå plus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Börsen har nästan bara gått upp de senaste 10 åren, man behövde inte vara särskilt insatt för att gå plus.

Nej, förutsatt att man inte köpte fel aktier. Men jag kan inte tänka mig att man fortsätter på marknaden utan att lära sig något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Japp.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Xetra-Gold ETC har gott rykte. Annars har även AuAg Precious Green stor guldallokering (40%). Men i den fonden är man fortfarande ganska exponerad mot aktiemarknaden, specifikt ESG-bolag vilka också har väldigt höga värderingar i dagsläget.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Jag köpte på uppgången, blev bränd. Bara kaffe pengar dock som tur är.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det kostar tid att hålla ordning och följa ett bolag. Ex att analysera kvartal- och årsrapporter och att göra analyser på marknaden.

Att då köpa aktier för ett värde av ex 1000 kronor så krävs det att aktien går upp väldigt många hundra/tusen procent för att arbetsinsatsen på att följa bolaget ska vara ”värt”.

Det gör att små poster inte är värda att hålla. Vad defintionen för en för liten post är beror på ens ekonomi, värdering av sin tid och hur mkt tid man lägger på att följa ett bolag.

Skrivet av Aktsu:

Typ så ja, vill inte ha massa småpositioner med liten uppsida i vägen när jag kollar rörelser i portföljen. Investerar mestadels i några få saker åt gången så skall det vars något dom hålls längre tid måste positionen vara större. Annars skulle det med tiden bli väldigt krångligt stt följa upp.

Förutom tiden att ha koll på allt med bolaget då såklart.

I see I see, makes sense.

Tänkte inte så själv för att jag ser det mer som en hobby/något som är kul och ser inte direkt tidskostnaden som ett negativ majoriteten av mina pengar har jag investerat i saker jag inte planerar röra på 5-10 år så där krävs inte så mycket energi.

Min filosofi är i princip "köp för att hålla" och då kan det vara okej att börja med en liten post som man senare utökar. Är man mer aktiv i sin portfölj ser jag ert dilemma

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tänker du så, tänker du fel gällande investmentbolag

https://ibindex.se/ibi/#/index

Dessa bolag handlas dock alltid med rabatt, rabatten i dagsläget är mindre än på väldigt länge från mitt minne.

Permalänk
Inaktiv

Vore intressant ifall folk skrev lite mer angående vilken avkastning ni har per år också. Har själv svårt att bestämma mig om man ska försöka slå fonder med aktier men det känns svårt som amatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vore intressant ifall folk skrev lite mer angående vilken avkastning ni har per år också. Har själv svårt att bestämma mig om man ska försöka slå fonder med aktier men det känns svårt som amatör.

Jag tycker det råder ganska stor konsensus om att fonder är bättre än aktier i det långa loppet. Så enkelt är det. Sen tycker jag att man absolut ska ha en del av sitt innehav i aktier om man orkar kolla runt lite.

Mitt konto har ökat 133 % sedan jag skaffade avanza för tre år sedan. Min enda fond som varit i närheten av den ökningen är ”Robur ny teknik” (+166 %), de andra fonderna har inte ens varit hälften så bra. Med andra ord hade ökningen varit betydligt mer än 133 % om jag bara haft aktier. Lägg därtill att fonderna normalt kostar mer än vad courtage gör.

Det jag vill säga med min flex är att ja, aktier kan gå bra. Men, jag har utan tvekan haft tur, det hade lika gärna kunnat gå sämre. Tesla, Cortus Energy, Tobii och GME är de som står för största delen av min ökning. Mycket tur med andra ord. Ska tilläggas att jag köpt och sålt en del vilket också bidragit starkt till ökningen. Att tima marknaden som jag lyckats göra ibland kräver även det en stor tur.

Jag kör med fonder för en stabil tillväxt. Aktier har jag i stort sett för att det är roligt och för att gambla lite med en mindre summa pengar. Det har gått bra de här åren men fråga mig igen om tre år så kan svaret vara väldigt annorlunda.

Sidnotis: Det här är också ett utmärkt exampel på att man behöver pengar för att skapa pengar. Om jag hade haft ett par miljoner när jag började så hade jag varit finansiellt oberoende idag. Om man likt mig däremot ”bara” hade ett halvlågt femsiffrigt belopp så är jag i praktiken nästan lika fattig/rik nu som för tre år sedan. Procentuellt sett en fin ökning men jag passar fortfarande på att fylla förrådet med kattmat när de har rea om vi säger så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Jag tycker det råder ganska stor konsensus om att fonder är bättre än aktier i det långa loppet. Så enkelt är det. Sen tycker jag att man absolut ska ha en del av sitt innehav i aktier om man orkar kolla runt lite.

Mitt konto har ökat 133 % sedan jag skaffade avanza för tre år sedan. Min enda fond som varit i närheten av den ökningen är ”Robur ny teknik” (+166 %), de andra fonderna har inte ens varit hälften så bra. Med andra ord hade ökningen varit betydligt mer än 133 % om jag bara haft aktier. Lägg därtill att fonderna normalt kostar mer än vad courtage gör.

Det jag vill säga med min flex är att ja, aktier kan gå bra. Men, jag har utan tvekan haft tur, det hade lika gärna kunnat gå sämre. Tesla, Cortus Energy, Tobii och GME är de som står för största delen av min ökning. Mycket tur med andra ord. Ska tilläggas att jag köpt och sålt en del vilket också bidragit starkt till ökningen. Att tima marknaden som jag lyckats göra ibland kräver även det en stor tur.

Jag kör till största del med fonder för en stabil tillväxt. Aktier har jag i stort sett för att det är roligt och för att gambla lite med en mindre summa pengar. Det har gått bra de här åren men fråga mig igen om tre år så kan svaret vara väldigt annorlunda.

Sidnotis: Det här är också ett utmärkt exampel på att man behöver pengar för att skapa pengar. Om jag hade haft ett par miljoner när jag började så hade jag varit finansiellt oberoende idag. Om man likt mig däremot ”bara” hade ett halvlågt femsiffrigt belopp så är jag i praktiken nästan lika fattig/rik nu som för tre år sedan. Procentuellt sett en fin ökning men jag passar fortfarande på att fylla förrådet med kattmat när de har rea om vi säger så.

Tack för bra svar, väldigt intressant läsning. 133% låter väldigt bra och precis som du säger, det kan ju vara kul att ha aktier som ett intresse också. Det mister man ju lite med fonder även om jag personligen nog vore nöjd med 20-30% ökning per år.

Sen är ju lätt att förvänta sig 20-30% när man börjar investera/spara och bara tittar historiskt och man måste väl hålla klart för sig att dessa fonder/aktier mycket väl kan vända till det negativa kommande år även fast de har gått bra flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tack för bra svar, väldigt intressant läsning. 133% låter väldigt bra och precis som du säger, det kan ju vara kul att ha aktier som ett intresse också. Det mister man ju lite med fonder även om jag personligen nog vore nöjd med 20-30% ökning per år.

Med en avkastning på 30 % per år, ett startkapital på 100 000 och insättningar på 5000 i månaden och du skulle vara uppe i närmare 70 miljoner kronor efter 20 år. Givetvis inget realistiskt scenario.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scarabeo:

Med en avkastning på 30 % per år, ett startkapital på 100 000 och insättningar på 5000 i månaden och du skulle vara uppe i närmare 70 miljoner kronor efter 20 år. Givetvis inget realistiskt scenario.

Nej jag inser nog detta men det är ju halva intresset med investeringar, att man kommer bli rik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Två saker. Jag har inte tagit något steg eller doppat tån, än. Jag har inte bestämt mig om jag skulle bli långsiktig eller daytrader och misstänker att jag initialt skulle bli en inaktiv daytrader, vilket för en oinvigd som mig låter som en oattraktiv, dålig kombo...

Men, i princip kanske man skulle testa, eller? Jag kanske får höra nya röster om hur folk ser och tolkar framtiden, vilket lockar. I coronatider är man lite less på det mesta av det gamla vanliga. Min hjulspår börjar bli lite väl djupa.

Har du något tips på hur man börjar? Jag har sett att det finns många liknande frågor med svar tidigare i tråden, men när man längtar efter måndag, då måste du gjort något extra rätt.

Vad är en bra summa att börja med? Skall man tänka i procent av tillgängliga medel eller i absoluttal eller hanterbara förluster? Jag vet inte alls vad som är ett rimligt utgångsläge. Kourtageavgiften är den i procent eller fast belopp? Ingen aning om något, inser jag. Jag såg att 1 bitcoin kostar 360 000 kr, vilket får mig att undra om man kan köpa 0,68 bitcoin eller om det måste vara heltal? Det verkar finnas en mängd hjälpsamma webbsidor, men initialt litar jag mer på Sweclockers än några andra, faktiskt. Jo, jag har vänner... Men de är inte alltid lika vidsynta som alla Argus-ögon här.

Hej igen! Tog längre tid än planerat, typ all ledig tid har lagts på främst två saker, Ghosts of Tsushima på PS5 och Valheim på PC. Först nu jag kunnat slita mig tillräckligt.

Ifall det inspirerar någon så kommer min (möjliga virriga) uppfattning nedan:

Normalt brukar jag avsky måndagen, och även söndagen då den angränsar till söndagen, all härlig ledig tid är slut och man ska göra sig redo för ny arbetsvecka. Måndagen första arbetsdagen förstås. Men sedan jag tog steget in på börsen för nästan två år sedan så har den avskyn bytts ut mot förväntan, när jag gör mig redo för jobbveckan funderar jag på vad för spännande som kan hända redan på måndagen och hur det kan utvecklas över veckan. Kanske kikar på något intressant case jag snubblat över.

2021 har inte gått jättebra för mig dock, och mestadels pga att jag varit in och petat för mycket. Försöker hålla mig till 80-90% fonder men i dagsläget är jag nog nere på 60%, aktierna har dragit iväg en hel del (främst Tesla men även Embracer och andra spelbolag för att nämna någon).

Aktierna tyckte jag nog var som roligast i nedgången denna tid förra året, i princip daytradade på väg ner vilket gick rätt bra. Lämnade aldrig marknaden men investerade både ner och upp, bryr mig inte speciellt mycket om nedgångar då jag investerar mestadels väldigt långsiktigt. Mitt sparande började som insats för husköp men har nog mer gått över till någon variant av FIRE, fast i mitt fall att lämna det ordinarie arbetslivet tidigare, helst innan 50. Vid 40 hoppas jag kunna gå ner till 80%, förutsatt att jag lägger "ledig" tid på något på sidan som kan utvecklas till något intressant. Kommer alltid vilja jobba, så länge jag kan och orkar men att ha ett 40-timmarsjobb tills pensionen eller vad som existerar då är jag tveksam till. Corona har tydligt visat för alla att arbete kan utföras utanför arbetsplatsen för de av oss med lämpliga jobb.

Sparmål främst att bli ekonomiskt oberoende, sekundärt hus (insatsen ingår numera i det ordinarie fondinvesterandet) och har lite andra mål också. Drömmål i dagsläget är herrgård eller allmänt något lite lyxigare och är ganska svag för Porsche 911, så varför inte en GT3, eller vad ersättaren lär bli. Flygcert, gillar förstås också flyg.

Jag investerar i regel halva lönen varje månad, beroende på buffertar så behöver dessa också tankas på. Har rätt slimmat mina utgifter rätt väl och det fungerar bra.

Nog pladdrat om mig!

Som någon nämnde innan, investera inte pengar du behöver och är rädd att förlora. Kan man sova gott med vetskapen att allt kan bli rött i portföljen? Hur reagerar man på en nedgång? Den förra året rekylerade ganska fort, men när (inte om) det blir en ny finanskris, hur reagerar man då? Kan man hålla innehavet utan att ta ut/sälja till förlust? Är ekonomin i övrigt säkrad så långt det går, man har vettiga buffertar som täcker alla rimliga och rent av orimliga problem som händer? Kyl och frys och värmesystem ger upp samtidigt exempelvis.

Jag tycker personligen fortfarande detta är kul, röda siffror ser jag oftast som rea även om man nödvändigtvis bör se det så. Är du nyfiken på att prova, gör ett försök med en summa du är beredd att satsa och sedan avsätta ett belopp varje månad. Jag är ingen finansiell rådgivare förstås. Men med ett ISK-konto är det enkelt att börja. Önskade själv jag insåg hur smidigt det var långt tidigare, men är mest glad att det inte tog än längre tid än det gjorde.

Cryptovalutor har jag personligen inte testat investera i alls, körde lite bitcoin-mining 2011-2012 eller vad det var när man kunde plocka nästan en bitcoin om dagen med ett HD5850. Försöker att inte tänka på vad det blir i dagens värderingar alltför ofta, speciellt då mina är borta.
Courtage på aktieköp normalt sett, beroende på nätbank, vilken nivå man investerar i eller tillfällen utan courtage. Avgifterna varierar men man ser, iallafall på Avanza, vad courtaget blir innan lagd köporder.

Och förstås, är det segt på jobbet och man behöver en micropaus uppskattar iallafall jag en titt på hur mina pengar jobbar. För det mesta är det någon av oss som arbetar i rätt riktning.

Hoppas det inte blev för rörigt och snurrigt, blev både längre och skrivit senare än tänkt.

Permalänk
Medlem

Avväger en kortposition inför SAS delårsrapport den 25:e februari. Någon som har några tankar? Kanske är det bättre med en säljoption med lite längre löptid..

SAS har mellan 2011 och 2019 i snitt gjort en marginell vinst och omsatt ca 40 miljarder kr varje år. SAS räkenskapsår (löper nov-okt) 2020 slutade med en förlust på 10 miljarder kr och en omsättning på ca 21 miljarder. Efter den genomförda rekapitaliseringsplanen har det skett en utspädning av aktierna motsvarande ca 95 %, där antalet aktier ökat från ca 383 miljoner till nästan 7,3 miljarder aktier.

Börsvärdet uppgår därmed nu till över 12 miljarder kr, vilket är mer än 5 miljarder kr högre än innan covid. Balansräkningen är dock naturligtvis väldigt mycket bättre nu.

Det är för mig solklart att räkenskapsåret som går ut i oktober att sluta med förlust, och dessutom var tappet av Richard Gustafson tungt. Jag tänker att en positiv aspekt för SAS är att de tappat en konkurrent (NAS) på långdistanslinjerna. Samtidigt har ju SAS själva varnat för att affärsflygandet lär minska permanent och ha en inverkan även efter pandemin.

Vad tror ni andra om SAS?

Namn
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Avväger en kortposition inför SAS delårsrapport den 25:e februari. Någon som har några tankar? Kanske är det bättre med en säljoption med lite längre löptid..

SAS har mellan 2011 och 2019 i snitt gjort en marginell vinst och omsatt ca 40 miljarder kr varje år. SAS räkenskapsår (löper nov-okt) 2020 slutade med en förlust på 10 miljarder kr och en omsättning på ca 21 miljarder. Efter den genomförda rekapitaliseringsplanen har det skett en utspädning av aktierna motsvarande ca 95 %, där antalet aktier ökat från ca 383 miljoner till nästan 7,3 miljarder aktier.

Börsvärdet uppgår därmed nu till över 12 miljarder kr, vilket är mer än 5 miljarder kr högre än innan covid. Balansräkningen är dock naturligtvis väldigt mycket bättre nu.

Det är för mig solklart att räkenskapsåret som går ut i oktober att sluta med förlust, och dessutom var tappet av Richard Eriksson tungt. Jag tänker att en positiv aspekt för SAS är att de tappat en konkurrent (NAS) på långdistanslinjerna. Samtidigt har ju SAS själva varnat för att affärsflygandet lär minska permanent och ha en inverkan även efter pandemin.

Jämfört med börsen i övrigt och de tusentals andra bolag som finns att köpa anser jag inte att det är värt tiden ÖHT, finns så många andra fall som är långt mer intressanta både i närtid och framtid.

Jag hade aldrig köpt SAS idag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Det är för mig solklart att räkenskapsåret som går ut i oktober att sluta med förlust, och dessutom var tappet av Richard Eriksson tungt. Jag tänker att en positiv aspekt för SAS är att de tappat en konkurrent (NAS) på långdistanslinjerna. Samtidigt har ju SAS själva varnat för att affärsflygandet lär minska permanent och ha en inverkan även efter pandemin.

Nu har jag väldigt lite koll men alla miljarder? De har lånat? Av staten ska väl betalas tillbaka också . Jag hade undvikit SAS/Norwegian/Finnair osv

Permalänk
Medlem

Tjänste pension:
33% Nord Amerika
33% Japan
33% Asien

Gått upp ca 45% totalt sedan inköpsstart 2020

Eget sparande 100% fonder på börsen sen en stor buffert på sparkonto så jag kan amortera av bolånet rejält ifall räntan rusar

50% Småbolagsfonder
25% guld
25% japan

+259% sedan inköp.
Allt detta är dock på ett gammalt fondkonto så måste skatta på all vinst. Ska få tummen ur nu i veckan och sälja skiten och flytta över allt till ISK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Rickard Gustafson är VD som lämnar
Men jag hade inte gått in i SAS i nuläget. När trenden vänder dock tror jag SAS har stor uppsida med potentiellt uppköp av Lufthansa.