Skrivet av sAAb:
Två saker. Jag har inte tagit något steg eller doppat tån, än. Jag har inte bestämt mig om jag skulle bli långsiktig eller daytrader och misstänker att jag initialt skulle bli en inaktiv daytrader, vilket för en oinvigd som mig låter som en oattraktiv, dålig kombo...
Men, i princip kanske man skulle testa, eller? Jag kanske får höra nya röster om hur folk ser och tolkar framtiden, vilket lockar. I coronatider är man lite less på det mesta av det gamla vanliga. Min hjulspår börjar bli lite väl djupa.
Har du något tips på hur man börjar? Jag har sett att det finns många liknande frågor med svar tidigare i tråden, men när man längtar efter måndag, då måste du gjort något extra rätt.
Vad är en bra summa att börja med? Skall man tänka i procent av tillgängliga medel eller i absoluttal eller hanterbara förluster? Jag vet inte alls vad som är ett rimligt utgångsläge. Kourtageavgiften är den i procent eller fast belopp? Ingen aning om något, inser jag. Jag såg att 1 bitcoin kostar 360 000 kr, vilket får mig att undra om man kan köpa 0,68 bitcoin eller om det måste vara heltal? Det verkar finnas en mängd hjälpsamma webbsidor, men initialt litar jag mer på Sweclockers än några andra, faktiskt. Jo, jag har vänner... Men de är inte alltid lika vidsynta som alla Argus-ögon här.
Hej igen! Tog längre tid än planerat, typ all ledig tid har lagts på främst två saker, Ghosts of Tsushima på PS5 och Valheim på PC. Först nu jag kunnat slita mig tillräckligt.
Ifall det inspirerar någon så kommer min (möjliga virriga) uppfattning nedan:
Normalt brukar jag avsky måndagen, och även söndagen då den angränsar till söndagen, all härlig ledig tid är slut och man ska göra sig redo för ny arbetsvecka. Måndagen första arbetsdagen förstås. Men sedan jag tog steget in på börsen för nästan två år sedan så har den avskyn bytts ut mot förväntan, när jag gör mig redo för jobbveckan funderar jag på vad för spännande som kan hända redan på måndagen och hur det kan utvecklas över veckan. Kanske kikar på något intressant case jag snubblat över.
2021 har inte gått jättebra för mig dock, och mestadels pga att jag varit in och petat för mycket. Försöker hålla mig till 80-90% fonder men i dagsläget är jag nog nere på 60%, aktierna har dragit iväg en hel del (främst Tesla men även Embracer och andra spelbolag för att nämna någon).
Aktierna tyckte jag nog var som roligast i nedgången denna tid förra året, i princip daytradade på väg ner vilket gick rätt bra. Lämnade aldrig marknaden men investerade både ner och upp, bryr mig inte speciellt mycket om nedgångar då jag investerar mestadels väldigt långsiktigt. Mitt sparande började som insats för husköp men har nog mer gått över till någon variant av FIRE, fast i mitt fall att lämna det ordinarie arbetslivet tidigare, helst innan 50. Vid 40 hoppas jag kunna gå ner till 80%, förutsatt att jag lägger "ledig" tid på något på sidan som kan utvecklas till något intressant. Kommer alltid vilja jobba, så länge jag kan och orkar men att ha ett 40-timmarsjobb tills pensionen eller vad som existerar då är jag tveksam till. Corona har tydligt visat för alla att arbete kan utföras utanför arbetsplatsen för de av oss med lämpliga jobb.
Sparmål främst att bli ekonomiskt oberoende, sekundärt hus (insatsen ingår numera i det ordinarie fondinvesterandet) och har lite andra mål också. Drömmål i dagsläget är herrgård eller allmänt något lite lyxigare och är ganska svag för Porsche 911, så varför inte en GT3, eller vad ersättaren lär bli. Flygcert, gillar förstås också flyg.
Jag investerar i regel halva lönen varje månad, beroende på buffertar så behöver dessa också tankas på. Har rätt slimmat mina utgifter rätt väl och det fungerar bra.
Nog pladdrat om mig!
Som någon nämnde innan, investera inte pengar du behöver och är rädd att förlora. Kan man sova gott med vetskapen att allt kan bli rött i portföljen? Hur reagerar man på en nedgång? Den förra året rekylerade ganska fort, men när (inte om) det blir en ny finanskris, hur reagerar man då? Kan man hålla innehavet utan att ta ut/sälja till förlust? Är ekonomin i övrigt säkrad så långt det går, man har vettiga buffertar som täcker alla rimliga och rent av orimliga problem som händer? Kyl och frys och värmesystem ger upp samtidigt exempelvis.
Jag tycker personligen fortfarande detta är kul, röda siffror ser jag oftast som rea även om man nödvändigtvis bör se det så. Är du nyfiken på att prova, gör ett försök med en summa du är beredd att satsa och sedan avsätta ett belopp varje månad. Jag är ingen finansiell rådgivare förstås. Men med ett ISK-konto är det enkelt att börja. Önskade själv jag insåg hur smidigt det var långt tidigare, men är mest glad att det inte tog än längre tid än det gjorde.
Cryptovalutor har jag personligen inte testat investera i alls, körde lite bitcoin-mining 2011-2012 eller vad det var när man kunde plocka nästan en bitcoin om dagen med ett HD5850. Försöker att inte tänka på vad det blir i dagens värderingar alltför ofta, speciellt då mina är borta.
Courtage på aktieköp normalt sett, beroende på nätbank, vilken nivå man investerar i eller tillfällen utan courtage. Avgifterna varierar men man ser, iallafall på Avanza, vad courtaget blir innan lagd köporder.
Och förstås, är det segt på jobbet och man behöver en micropaus uppskattar iallafall jag en titt på hur mina pengar jobbar. För det mesta är det någon av oss som arbetar i rätt riktning.
Hoppas det inte blev för rörigt och snurrigt, blev både längre och skrivit senare än tänkt.