Skrivet av dextrodammit:
Från och med nu blir det bara kända märken när jag handlar saker.
ADATA är en känd tillverkare, mångmiljardsbolag. Min poäng här är inte att försvara ADATA utan snarare varna om att även kända tillverkare kan göra sådan skit. Som det nämnts tidigare i tråden så var ju Kingston i blåsväder när de gjorde exakt samma sak på sina V300 diskar runt 2014. Kingston har däremot mig veterligen inte upprepat det på någon annan produkt sedan dess. Efter kingstons V300 fiaskot så har de flesta tillverkare med ett varumärke de bryr sig om inte vågat göra något liknande. Många har till och med gått åt andra hållet och byter modellnummer vid minsta lilla ändringar. (Exempelvis ny firmware.)
Men det är en lite komplex situation. För faktumet är att så länge de håller deras specifikationer så har de rätten att byta komponenterna. Det är exempelvis snarare regel än undantag på RAM. Problemet är att lagen och den metodiken inte tar någon hänsyn till tester, recensioner och användares uttalanden. På RAM så är det få som bryr sig då de flesta bara förväntar sig att kunna slå på XMP och köra i den skrivna hastigheten. Problemet med SSD är att tillverkare som vill göra sådant istället är väldigt vaga i sina specifikationer. Men som konsument så kollar man då på oberoendetester, men allting oberoendetester säger och visar är ingenting tillverkaren står för. Problemet blir när tillverkarna då ändrar produkten men testerna är fortfarande kvar. Förstår jag dig rätt här däremot så håller det inte ens deras egna specifikation, det är aldrig OK oavsett komponentbyten eller inte.
Ärligt talat, det är en jävla röra som troligen är i behov av uppdaterade lagar. Inte lätt att uppdatera däremot av flera skäl. Att byta modellnummer m.m. är riktigt dyrt då det mer eller mindre anses vara en ny produkt och behöver gå igenom alla certifieringar och valideringar igen. Även svårt att dra gränsen, ska man byta modellnummer av en SSD om de byter PCB tillverkaren? Skruvlevrantören? Utan att vara jurist så känns det som en fix för detta problemet kräver en väldigt bred lagändring inom andra områden också.
Det bästa man kan göra i princip som konsument är att kolla på tillverkarens specifikationer och deras företagshistorik. Desto mer specifika specifikationerna är desto mer exakt vet man vad man kan förvänta sig. Man kan även kolla ifall de har gjort sådana saker tidigare. Efter att ha gjort rätt i flera år nu så kan jag exempelvis rekommendera vissa Kingston produkter igen. Ingen poäng att vara långsynt då man bör ge incitament att faktiskt förbättra sig, men det betyder inte att man ska glömma.
Man kan även acceptera variationen i komponenterna, om exempelvis sämsta möjliga prestanda som specifikationerna tillåter fortfarande är bra för priset.
Blev nyfiken så gick in och kollade för min egna Sabrent Rocket 4. Sabrent ska ha lite kudos, de anger specifikt vilken kontroller och NAND de kör i sitt marknadsföringsmaterial. Då kan jag garanteras (juridiskt) att det är faktiskt den jag får. Så som jag nämnde ovan, håll utkik efter hur specifika specifikationerna är.