AMD Ryzen 5000-serien lider av hög andel defekta processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis. Även om man kombinerar siffrorna för alla modellerna så är fortfarande felmarginalen ungefär samma som deras doa-ratio.

Om vi förutsätter att uppgifterna från Powergpu stämmer så är väl det vi kan konstatera att de fått en hög defekta CPUer (dvs just det de säger, rakt av), men vi har inte tillräckligt underlag för att dra någon slutsats om kvalitetsnivån totalt sett.

Spontant tror ju jag att om det hade varit extremt hög andel trasiga enheter generellt så hade vi hört det tidigare. Kanske något tillfälligt fel (dålig batch eller motsvarande), snarare än att det är katastrof.

Precis och det är det som stör mig i artikeln. Den får det att låta som om de verkliga siffrorna i artikeln är fakta. Ska man hålla på med sensationretorik bör det då iaf förvarna i rubriken så att läsaren har rätt förutsättningar i resterande av artikeln.

Det är enfast fakta utifrån en, 1, okänd byggare och sen inget mer. Jag har iaf lite högre förväntningar på @sweclockers redaktion än Aftonblaska artiklar. Källkritik och en seriös sida vill jag ha.

// Lanhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Sakfrågan intresserar mig inte jättemycket, med som en som jobbar med statistik vetenskapligt varje dag så värker det i mig.

Jag vet inte hur många som har sålts, men anar att det är fler än 57 enheter av t.ex 5950. Det är nämligen där man hamnar om man siktar på en felmarginal på +-5% och 50 samples.

Här är en förenklad tabell som illustrerar sambandet för den som inte orkar räkna. När vi passerar 5000 i populationen, eller i det här fallet levererade processorer, brukar det räcka med cirka 300-400 samples. Alla slutsatser som baseras på antal under detta ger jag inte mycket för alls.

https://i.postimg.cc/SjFk9rmL/Sample-size-table.jpg

Håller med! Arbetar med Statistisk analys och att dra några slutsatser på 50 samples är otroligt osäkert med tanke på felmarginalen. Skulle nog säga att det inte alls går att säga någonting överhuvudtaget, förutom att de inte tillverkar CPUer som aldrig är felaktiga.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Alla ni med böjda pinnar, för mig låter det som:

1. Ngn har haft CPUn innan er. Kanske testat om den funkar i deras gamla bräda. Inte orkat vänta på bios uppdatering o returnerat den

2. Ni har själva juckat för mycket med den 😁

Aldrig att en CPU kommer från fabrik med böjda ben

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Är det inte det klassiska "de som upplever problemet är de som aktivt deltar i undersökningen"-problematiken?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Mindfactory har statistik på RMA som visas öppet. För nuvarande CPU's

5600X = 0,5%

5800X = 0,58%

5900X = 0,37%

3600 = 0,76%

3700X = 0,87%

3900X = 0,96%

10900K = 0,57%

10850K = 0,48%

10700K = 0,19%

Baserat på de siffrorna så känns det som om AMD lider av lite sämre kvalitet en intel.

Permalänk
Medlem

Suck. SweClickbaiters i farten igen. Så fruktansvärt oprofessionell rubriksättning. Tyska återförsäljaren Mindfactory rapporterar sin reklamationsstatistik direkt på produktsidan, och med tiotusentals sålda exemplar av 5000-serien kan inget trendbrott urskönjas. Det hade tagit er 5 minuter att kolla upp det.

retur=reklamation
Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Baserat på de siffrorna så känns det som om AMD lider av lite sämre kvalitet en intel.

Tänk på att AMD CPUer har pins medan Intel inte har det. En punkt mer som kan fallera innan produkten når slutkund dvs

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan inte vara en syresatt hjärna som kom för sig att skriva den här artikeln, den är väldigt vinklad och lutar sig mot internetpolls. Av erfarenhet vet vi ju att de som har problem är mer benägna att rösta i polls medans de som inte har det inte orkar bry sig.
Otroligt dålig journalistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Håller med! Arbetar med Statistisk analys och att dra några slutsatser på 50 samples är otroligt osäkert med tanke på felmarginalen. Skulle nog säga att det inte alls går att säga någonting överhuvudtaget, förutom att de inte tillverkar CPUer som aldrig är felaktiga.

Det är massor av trådar över hela internet med folk som har sjukt mycket problem med WHEA errors osv. Allt detta skylls på "dåliga bios" men sedan visar det sig när de fått genom RMA och en ny cpu så funkar allt prima, det var alltså fel på CPUn och inte bios.

En av många trådar: https://www.overclock.net/threads/replaced-3950x-with-5950x-w...

Jag tror mycket av detta glidit under radarn för alla trott det handlat om bios problem som visar sig inte stämma i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte orkat läsa samtliga inlägg i tråden, men mina tankar går direkt till problemen med Zen 2:
Kompatibilitetsproblem mellan individuell CPU och moderkort!
Vissa fullt fungerande CPU fungerar inte med vissa fullt fungerande och i teorin kompatibla moderkort. Skiftar man ena komponenten mot en annan likadan individ så fungerar det.

Det går alltså att bygga två datorer med CPUer från samma batch och moderkort från samma batch, med samma BIOS installerade. Ena datorn fungerar direkt medan den andra vägrar erkänna att där alls finns en CPU.
Om man då skiftar processor mellan datorerna så fungerar båda!
Problemet är mer vanligt på vissa modeller av moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Det kan inte vara en syresatt hjärna som kom för sig att skriva den här artikeln, den är väldigt vinklad och lutar sig mot internetpolls. Av erfarenhet vet vi ju att de som har problem är mer benägna att rösta i polls medans de som inte har det inte orkar bry sig.
Otroligt dålig journalistik.

Håller med om att det är en opålitlig källa och därmed dålig artikel, men vad menar du med "lutar sig mot internetpolls"? Datan kommer ju från en systembyggare, inte någon omröstning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Lite kvällspress varning på rubriken. Det är väl ändå inte bekräftade uppgifter?

En sån clickbait rubrik straffas med en månad med annonsblockering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Håller med om att det är en opålitlig källa och därmed dålig artikel, men vad menar du med "lutar sig mot internetpolls"? Datan kommer ju från en systembyggare, inte någon omröstning.

Han kanske menar den som Saddl3r gjorde #18929017 men den gjorde han ju efter denna artikel för att kolla hur många av Sweclockare som haft problem

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

TMSC och deras tillverkningsnod ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Det är massor av trådar över hela internet med folk som har sjukt mycket problem med WHEA errors osv. Allt detta skylls på "dåliga bios" men sedan visar det sig när de fått genom RMA och en ny cpu så funkar allt prima, det var alltså fel på CPUn och inte bios.

En av många trådar: https://www.overclock.net/threads/replaced-3950x-with-5950x-w...

Jag tror mycket av detta glidit under radarn för alla trott det handlat om bios problem som visar sig inte stämma i de flesta fallen.

så kan det vara.

Kan oxo vara så att under tiden det tog att returnera o få en ny cpu, så hann BIOS och drivrutiner uppdateras så att det funkade. Det har väl alltid varit lite av AMD:s akilleshäl, kvaliteten på drivrutiner och BIOS - även om det är mkt bättre nu.

Intel har väl sluppit mkt av denna problematik - då man sällan kan uppdatera CPU:n på samma bräda/chipset.

// LZ

Permalänk
Skrivet av wessmen:

Ser inte det som osannolikt. Någonstans måste man kapa marginaler. Tycker personligen det alltid är ovanligt många som har problem med AMD-produkter vid släpp, särskilt nu när det trots allt är så få som rullat ut på marknaden.

Tyvärr finns det en hel del som gärna vill få det till att vara "användarfel" eller "urvalsfel". När jag gjort trådar om ett 6800XT som inte fungerade som det ska så ville i princip alla få det till att det var fel på all annan hårdvara eller tom "mjukvarufel i windows" som man inte kan lösa.

Lyckligtvis så löste butiken det och RMAde kortet.

Hur vet du om det verkligen var fel på kortet? Hur vet du att butiken fastslog att det var ett fel? Det är väl bara tillverkaren av kortet själva som kan fastlå om det är ett fel.

Skrivet av Emma242:

Sakfrågan intresserar mig inte jättemycket, med som en som jobbar med statistik vetenskapligt varje dag så värker det i mig.

Jag vet inte hur många som har sålts, men anar att det är fler än 57 enheter av t.ex 5950. Det är nämligen där man hamnar om man siktar på en felmarginal på +-5% och 50 samples.

Här är en förenklad tabell som illustrerar sambandet för den som inte orkar räkna. När vi passerar 5000 i populationen, eller i det här fallet levererade processorer, brukar det räcka med cirka 300-400 samples. Alla slutsatser som baseras på antal under detta ger jag inte mycket för alls.

https://i.postimg.cc/SjFk9rmL/Sample-size-table.jpg

Jag förstår inte. Var hamnar man om man siktar på felmarginal på +-% och 50 samples?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Dagens Donald Trump

Hur kommer du fram till det? Förklara hur du tänkte där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

TMSC och deras tillverkningsnod ??

TSMCs 7nm process är väl inkörd nu med många kunder och kretsarna testas i flera led. Däremot kan kunder (Apple, AMD,...) göra olika designval som påverkar marginalerna så att man förvisso tar sig igenom testerna med inte ett faktiskt driftsfall hos en slutkund. Varje anslutning på chippet har ett ESD skydd, dessa dimensioneras normalt för standardtester för att klara av hantering av chippen som även i automatiserade tillverkningskedjor leder till ESD händelser. Men dessa är inte 100% och många hanterar datorkomponenter ovarsamt. Problemet med att sälja CPUer till konsument är att det rent statistiskt leder till större stresstest än om CPUer endast hanteras i kvalitetssäkrade tillverkningskedjor och det kan leda till ett större genomslag för vissa komponenter.

Permalänk
Medlem

En nyhet om att svenska återförsäljare inte rapporterar om högre andel defekta cpu:er publicerades och togs bort...

Permalänk
Medlem

Angående trovärdighet.

PowerGPU hävdar att de bara haft en Intel cpu som har varit DOA under hela deras tid som systembyggare.

Och då har de byggt datorsystem sedan 1999...

Kanske de bara bygger ett datorsystem varje år?

Låt säga att intel skulle i genomsnitt ha 0,5% defekta processorer. Har man då tex byggt 2000 system med intel cpu:er så borde man ha råkat ut för en magnitud större antal defekta intelcpu:er. 2000 skulle då vara 100/år för dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamperSeven:

Hur kommer du fram till det? Förklara hur du tänkte där.

Eftersom du missat a./ så har du säkert missat b./ också. Donald Trump är mest känd för att han ljuger konstant. Så.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Litar något mer på mindfactory.de än powergpu:

5600X >12.710 sålda, 0,37% returer
5800X >10.560 sålda, 0,50% returer
5900X >3.150 sålda, 0,35% returer

5xxx cpu:erna har längre returprocenter än 3xxx cpu:erna...

3600 >117.060 sålda, 0,76% returer
3700X >72.100 sålda, 0,87% returer
3900X >30.430 sålda, 0,96% returer

Nu är det här returer och inte bara defekta, så att 3xxx cpu:erna har högre procent kan ju lika väl handla om missnöjda kunder.

Men procenterna är i vilket fall som helst mycket lägre än för powergpu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Håller med om att det är en opålitlig källa och därmed dålig artikel, men vad menar du med "lutar sig mot internetpolls"? Datan kommer ju från en systembyggare, inte någon omröstning.

Min hjärna var nog inte heller riktigt syresatt imorse, jag blandade in polls som gjordes i efterhand. 😬

Artikeln lutar sig emot opålitliga uppgifter, jag tycker att ett så stort forum/nyhetssajt som Sweclockers har blivit borde ha större krav på sina skribenter.
Sweclockers borde skriva faktabaserade artiklar eller formulera om artiklarna om man ska ge sig på tillverkare oavsett vilka det är.
Det de skriver här kan lätt misstolkas och sätta diverse tillverkare i dålig dager trots att de kanske inte förtjänar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet du om det verkligen var fel på kortet? Hur vet du att butiken fastslog att det var ett fel? Det är väl bara tillverkaren av kortet själva som kan fastlå om det är ett fel.

För att jag lämnade in kortet i butiken där jag bor, där serviceteknikern sitter jobbar och jag fick återkoppling via telefon att de kunde replikera problemet med att datorn helt plötsligt bara fryser och startar om.

Jag vet inte om du skulle kalla det ett fungerande kort, men det är ingen prestation jag förväntar mig för nästan 8000kr.

Det är just denna attityden jag är väldigt trött på, särskillt tydligt blir detta när det är AMDs produkter.

Jag har i princip köpt en helt ny dator att felsöka med bara för att ”experter på internet” säger att det absolut inte kan vara grafikkortet och även när butiken konstaterar att det är fel på grejerna så ska det konspireras om att ”butiken inte ens testar grejerna” och bara skickar ut nya kort på löpande band när de är lika sällsynta som en enhörning till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Litar något mer på mindfactory.de än powergpu:

5600X >12.710 sålda, 0,37% returer
5800X >10.560 sålda, 0,50% returer
5900X >3.150 sålda, 0,35% returer

5xxx cpu:erna har längre returprocenter än 3xxx cpu:erna...

3600 >117.060 sålda, 0,76% returer
3700X >72.100 sålda, 0,87% returer
3900X >30.430 sålda, 0,96% returer

Nu är det här returer och inte bara defekta, så att 3xxx cpu:erna har högre procent kan ju lika väl handla om missnöjda kunder.

Men procenterna är i vilket fall som helst mycket lägre än för powergpu...

Sen vet Mindfactory inte heller hur många som direkt reklamerar till AMD så data från Mindfactory är perfekt.

Ifall vi blickar mot omröstning på forumet så är det 18 av totalt 185 CPU som är defekta valde att inte ta med de som hade flera CPU då vi inte vet exakt hur många CPU de har men ifall vi räknar med att de som har fler CPU har 2 st så blir det 20 av totalt 199 processorer.

Tror inte vi har överdrivet höga andel defekta processorer från AMD 5000 serien men förmodligen är den högre än vad som är normalt för processorer.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

AMD behövde släppa en nytt krets eller göra socketbyte inför Ryzen 5000. Jag antar många gamla moderkort inte klarar 5000 även om de fysiskt går ihop. B550/X570 = utan problem. Resten går skit.

Kommer ni ihåg när Asus inte ville uppdatera X470? Det blev en storm.. Sedan fick användarna uppdateringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Eftersom du missat a./ så har du säkert missat b./ också. Donald Trump är mest känd för att han ljuger konstant. Så.

Missat vad? Din förklaring brister. Inse att du gjorde bort dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att man ändå tar upp dessa nyheter, det diskuteras och ifrågasätts i forumet och det ser jag som positivt. Hade jag velat ha en absolut fakta i något ämne, så är det inte Sweclockers jag förväntar mig att uppnå sådan kunskap.

Att rapportera in vad som rör sig där ute är viktigt tycker jag, oavsett om det sedan visar sig rätt eller fel. De skriver även att någon säger att sifforna är löjliga utifrån det begränsade antalet så jag som vuxen måste också vara såpass läskunnig och kunna dra slutsatser, i detta fall att man inte vet om det stämmer.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Sen vet Mindfactory inte heller hur många som direkt reklamerar till AMD så data från Mindfactory är perfekt.

Ifall vi blickar mot omröstning på forumet så är det 18 av totalt 185 CPU som är defekta valde att inte ta med de som hade flera CPU då vi inte vet exakt hur många CPU de har men ifall vi räknar med att de som har fler CPU har 2 st så blir det 20 av totalt 199 processorer.

Tror inte vi har överdrivet höga andel defekta processorer från AMD 5000 serien men förmodligen är den högre än vad som är normalt för processorer.

En omrösting i forumet har inget som helst värde för att på något vis visa vad felaktighetsprocenten är. Lite som en omröstning på aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Nja, problemet är att du inte kan säga om det är "extremt" osannolikt eller bara slumpen, vilket är min poäng. Slumpen tar inte hänsyn till vad du förväntar dig a priori, det är det man försöker att hantera genom ett tillräckligt stort urval.

Till exempel är proportionen DOA av 5900 i inlägget 8%. Om det har sålts fler än 1000 enheter så blir felmarginalen drygt 14%, alltså ganska värdelös data med andra ord.

Om du vet vad den typiska felmarginalen på en vara är så kan du räkna ut sannolikheten för att du ska få ett visst resultat. Industrin arbetar väldigt ofta efter den principen. Man tar stickprov och är det nått som varierar mer än en viss tolerans så börjar man undersöka saken mer noggrant.