Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Är själv inhyrd på el-sidan på OKG.

Nu gissar jag bara men man kanske mer sällan öppnar upp systemen som hänger ihop med reaktorn på en tryckare än en kokare? Sen kan ju bristerna vara gamla synder. Är skador (inte nödvändigtvis bränsleskador) som uppkommit som kan härledas till saker som bör skett för över tio år sen.

Intressant med fler som jobbar med kärnkraft, själv är ja inhyrd sen 2006 och har moderniserat så gott som hela elsystemet på R1 och håller just nu på med att modernisera R3 och R4 6kV nät. Så ur säkerhetssynpunkt med alla stödsystemen och redundans på pumpar och rör så tycker jag dagens generationer av kärnkraft ska tuffa på, och att man under tiden bygger nya reaktorer av den senaste principen som finns tillgänglig. Gen4 och liknande är en bit bort, så bättre att byta igen sen om 40år tex.

Sen behövs kärnkraften inte bara ur synpunkten över att leverera just kWh ut till nätet, det är även reaktiv effektreglering och ren råstyrka som behövs. Vid ett fel så finns inte den kraften som stora roterande, hundratals ton tunga, generatorer ger.
En vindkraftpark kan snarare ställa till det om nätet är "för svagt". Så ur stabilitetspunkt så behöver vi dom här kraftfulla anläggningarna som ryggrad i nätet.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Sverige stängde senast ner R2, men då det faktiskt bara var ett par månader sen så är en liten nyfiken fråga hur mycket jobb det skulle vara att helt enkelt starta igång denna igen? Jag vet att en del underhåll har försummats på sista tiden och investeringar har helt enkelt hoppats över men i hur dåligt skick var egentligen hela reaktorn? Även om du nu inte jobbar där så kan jag tänka mig att du säkerligen har lite koll iallafall även om jag vet att alla reaktorer jobbar som enskilda bolag mer eller mindre.

Man kan väl säga att jag är lite all over the place. Var med i ett rätt stort projekt på R2 där man gick igenom hela anläggningen för att se till att den klarade haverimiljö. Därmed mycket nya prylar. Sedan har man ju rätt nya L-turbiner på R2 (2015), kostade väl någon miljard att få in? Ånggeneratorerna är inte heller original utan utbytta (1989). Visst, det är lite prylar man plundrat den på nu, men det är ju inga problem att få den "upp and running igen" om viljan hade funnits. R2 har ju även bilat bort 600 m2 betong i inneslutningen och bytt stora delar av bottenplåten och har därmed en väldigt tät fin inneslutningen numera :-). Och efter att dammsugaren brann i inneslutningen 2011 så har man tvättat rent hela inneslutningen från sot med våtservetter, det är ju bara ca 50 000 m3 volym *fniss* så den är riktigt ren och fin också! Jo sedan har man ju moderniserat hela I&C systemet på R2, ett enormt stort projekt för att kunna driva R2 med modern teknik.

Ang det där med bränsleskador kan man väl säga såhär. Även tryckare har ju ett system som kontinuerligt mäter aktiviteten på reaktorvattnet. Så fort det avgår från normalt värde utgår larm. Och visst är det så att det är skräp (crud) i systemet som ger upphov till bränsleskador i normala fall, det nöter hål på bränslet så aktiva gaser och partiklar kan smita ut i primärsystemet.

Och som nämndes här tidigare. Reaktiv effekt! Varför pratar ingen reaktiv effekt? Är det så svårt och komplext?

De som förespråkar endast intermittent elförsörjning (vind och sol) skulle även få det levererat hem i pedagogiskt syfte X-D

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Så pass, vi är några stycken i branschen här alltså. Jag är också konstruktör på RAB, på el-sidan.

R2 stängde för ett drygt år sedan så den lär vi inte kunna sparka igång igen, inte minst för att man tagit en hel del prylar därifrån till bl.a. OBH på R34. R1 är en annan femma, den tror jag skulle gå att köra igång rätt snabbt (dock med viss reservation, jag jobbar bara med R34). Det finns dock en och annan möjlig problemkälla så det är inte bara att vrida på nyckeln och börja snurra. Det finns dessutom de som hävdar att R1 redan har en tillräcklig lösning för oberoende härdkylning men att man av (företags)politiska skäl inte ville få den godkänd av SSM.

Det där med "enskilda bolag" är borta sedan länge från Ringhals, även om det satt långt inne hos många. På 80-talet och en bit in på 90-talet var det så, då satt man på drift/underhåll och tjuvhöll både på erfarenheter och personal för att vara bäst, man ville inte ge de andra mer hjälp än nödvändigt. Det är tack och lov borta nu men det var nog först med omorganisationen efter nedläggningsbeskedet som det lossnade ordentligt och folk accepterade att röra på sig.

Som sagt så sprang jag där för 20 år sen för en av konsulterna på el och instrumentsidan. Var bara där under två års revisioner och kan väl inte säga att jag gillade stället då allt var väldigt trögjobbat av förståeliga själ med säkerhet och allt. Jag har sen drygt tio år lämnat detta helt då jag istället gått över på sälj men fortfarande med el och automationspryttlar.
Skönt att man nu släppt på kunskapen mellan verken nu då för när jag sprang där så var det nästan som så att F1-F2 inte pratade med F3

Att köra igång R1 igen då skulle ju vara en snabb lösning på problemet men tycks inte vara något som det pratas om. Givetvis är det inte bara att trycka på start men den har bara stått still i drygt två månader och har man inte börjat plocka delar från verket än så borde det funka. Jag skulle verkligen se det som bästa alternativet och sen ta tag i nybyggnationer för framtiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Man kan väl säga att jag är lite all over the place. Var med i ett rätt stort projekt på R2 där man gick igenom hela anläggningen för att se till att den klarade haverimiljö. Därmed mycket nya prylar. Sedan har man ju rätt nya L-turbiner på R2 (2015), kostade väl någon miljard att få in? Ånggeneratorerna är inte heller original utan utbytta (1989). Visst, det är lite prylar man plundrat den på nu, men det är ju inga problem att få den "upp and running igen" om viljan hade funnits. R2 har ju även bilat bort 600 m2 betong i inneslutningen och bytt stora delar av bottenplåten och har därmed en väldigt tät fin inneslutningen numera :-). Och efter att dammsugaren brann i inneslutningen 2011 så har man tvättat rent hela inneslutningen från sot med våtservetter, det är ju bara ca 50 000 m3 volym *fniss* så den är riktigt ren och fin också! Jo sedan har man ju moderniserat hela I&C systemet på R2, ett enormt stort projekt för att kunna driva R2 med modern teknik.

Ang det där med bränsleskador kan man väl säga såhär. Även tryckare har ju ett system som kontinuerligt mäter aktiviteten på reaktorvattnet. Så fort det avgår från normalt värde utgår larm. Och visst är det så att det är skräp (crud) i systemet som ger upphov till bränsleskador i normala fall, det nöter hål på bränslet så aktiva gaser och partiklar kan smita ut i primärsystemet.

Och som nämndes här tidigare. Reaktiv effekt! Varför pratar ingen reaktiv effekt? Är det så svårt och komplext?

De som förespråkar endast intermittent elförsörjning (vind och sol) skulle även få det levererat hem i pedagogiskt syfte X-D

Hörde bara talas om kulhammaren som gick sönder i turbinen på någon av reaktorerna på Forsmark, Tydligen ett rätt spännande jobb att leta små metallkulor innan de tordes bygga ihop och prova starta åbäket. Stod väl några veckor extra pga det. Att tvätta 50 000 m3 volym med våtservett låter också mysigt

Reaktiv effekt finns det inte tillräcklig kunskap om hos vanliga Svensson som ser el som el bara den kommer ut från uttaget. Därför är det inget som det skrivs om även om det är spännande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Moderator
Forumledare

Vi kör en favorit i repris.....

Skrivet av Vzano:

Efter en ombedömning har styrstavarna tagits ut och tråden låsts upp. Vi är nördar och då skall vi nörda om tekniken, politikers åsikter om ämnet lämnas utanför.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:
Skrivet av zarkov:

Hälsar även jag lite kollegor välkomna till tråden.
Mina bokstäver avslöjar ju vem man är om man vet var/vad man letar efter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Denna för väl anses som neutral och målar upp olika scenarion samt deras för- och nackdelar.
https://www.iva.se/globalassets/info-trycksaker/vagval-el/vag...

Det finns mycket intressant läsning på IVA.

Några andra rapporter som jag också tror kan vara intressant i sammanhanget:
Svängmassa i elsystemet
Leveranssäkerhet inom elförsörjningen

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nu tror jag inte Fukushimas motsvarighet till CLAB hade problem, är osäker på att de ens använder denna lösning som vi har.
Tror de lagrar allt använt bränsle i bassänger i/vid reaktorhallen. Det var där explosionerna skedde vätgas bildades och blandades med luft tills det blev gnallgas och sprängde av toppen på reaktorbyggnaden.
I Sverige lagras bränsle i 1 år i bassänger i/vid reaktorhallen för att klinga av det värsta innan de flyttas till CLAB.

jo exakt, det var det som var problemet...
CLAB är en separat byggnad, Fukushima hade allt under samma tak. Reaktorhärden hade man kunnat innesluta, men då "CLAB"-bassängerna gick torra, fylldes rummen med vätgas. Dessutom hade dom ventilsystem som gick mellan de olika blocken, detta ledde till vätgasexplosioner & blåste bort tak & väggar...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jisses vad det verkar hända grejer nu.
Hela mitt nyhetsflöde handlar bara om kärnkraft, hur det ska byggas ut och nya generationer och expertis ska fixas.
Man blir glad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Jag begriper inte hur du räknar för enligt ditt sätt att se det borde den svenska kärnkraften gå med mångmiljardförluster varje år och det gör man inte. Årsredovisningarna för 2020 har inte kommit än men tittar man på 2019 och några år bakåt ser man att Ringhals ligger ganska stadigt på dryga 600 Mkr i rörelseresultat och dryga 300 Mkr i vinst. Under 2019 producerade Ringhals 28,3 TWh varav R34 bidrog med 16,2 TWh. 16 200 000 000 kWh multiplicerat med 25+50 öre/kWh är 12 150 000 000 kr = 12,1 Mdr kronor investerade medel bara på R34. Det är nästan dubbelt så mycket som hela Ringhals omsatte, dryga 7,1 Mdr. Som jämförelse kan vi ta OBH, ett av Ringhals största projekt i modern tid, som kostat ca 900 Mkr totalt.

Vattenfalls kärnkraftsbolag har som mål att få ner produktionskostnaden till 19 öre/kWh i genomsnitt under 2021, något mindre på FKA och något mer på RAB. Produktionskostnaden inkluderar alla driftkostnader, administrativa kostnader och alla investeringar, allt skall ju på något vänster betalas med det man producerar och säljer. Under 2019 hade RAB en kostnad på ca 22,8 öre/kWh på alla fyra reaktorerna och det pågår nu stora besparingsarbeten med bl.a. personalneddragningar för att nå målet när R12 stängts av och R34 själva skall bära alla kostnader.

(Källa för alla mina siffror är RAB Årsredovisning 2019)

Jag läste fel. Dessa kostnader uppgick till 50-75 öre per MWh inte KWh. Så inte så farligt, men fortfarande miljarder varje år för våra tre kärnkraftverk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Från början var det en härdsmälta på 100 000 år som beräknades. Nu fanns det en hel del avvikelser och antaganden i det men det låg trots allt "bara" en faktor tio fel. De nyare beräkningarna för Gen II på 10 000 reaktorår ligger uppenbarligen väldigt nära verkligheten.

Beräkningarna för Gen III ligger bättre till underlagsmässigt än de för Gen II gjorde då. Även om vi skulle räkna med en faktor tio fel skulle katastrofal härdsmälta fortfarande vara tusen gånger ovanligare.

Jo, men det är ju ändå bara teoretiska beräkningar än så länge. Nya tekniker förbättrar förstås säkerheten där man tidigare har brustit, men de är också mer komplexa och kan skapa problem på andra områden. Alltså lär vi få färre (kanske mycket färre) katastrofala händelser men sannolikt fler mindre problem. Problemet med det är att även mindre problem påverkar ju mycket när det är så känsliga och komplexa saker som en kärnreaktor.

Citat:

Om vi sedan ser till de katastrofer som har skett och deras omfattning så var en på 10000 reaktorår ändå inte så farligt ändå, om vi nu sätter det i relation till andra energislag.

Jo, men det beror förstås på vad vi jämför med. Att fossila kraftverk orsakar mycket värre hälsoproblem än kärnkraften är ju fastställt förstås, men förnyelsebar energi har ju väldigt få hälsorisker i drift (beroende på vad man räknar som förnyelsebart förstås, att elda "energiskog" är ju egentligen inte bättre än att elda olja när det gäller utsläppen även om energiskogen tar upp utsläpp innan uppeldningen liksom). Men pratar vi vind och sol så hamnar ju den absolut största delen av både klimat- och hälsopåverkan i tillverkningen. Samma gäller också vattenkraft dock med mycket större påverkan på den lokala miljön och därmed mycket större problem att återställa miljön till tidigare tillstånd om det någon gång skulle vara aktuellt.

Citat:

Nja, om vi utgår från att våra befintliga reaktorer går att köra ytterligare ett par decennier och att vi har vindkraft som håller nuvarande kapacitet i åtminstone 15 år till så skulle vi, om vi beslutar oss för det idag, kunna satsa på ny teknik - möjligen Gen IV-reaktorer. Behöver vi det snabbare och/eller köra på säkra kort (säker som att vi vet att det kommer fungera) så är det som @Petterk är inne på Gen III+ som gäller. Typ Oikiluoto 3.

Men fjärde generationen är än så länge teoretisk. Även om man tror på de mest positiva estimaten, att vi kommer att ha tekniken klar om 10-15 år, så hade det dröjt bra mycket längre innan vi hade haft något som fungerade här. Även 3+ dras ju med stora förseningar nästan överallt där man har försökt sig på det, och lönsamheten i projekten verkar inte hålla. Däremot är det klart att vi borde hålla igång dagens reaktorer så länge det är ekonomiskt försvarbart att göra det, problemet är ju att det inte verkar vara det.

Dock vidhåller jag att elbristen är en myt. Några företag sa sig vara tvungna att stänga produktionen några timmar förra veckan, men de var ju inte tvungna att göra det egentligen de bara gjorde bedömningen att elpriset var så högt att de tjänade mer på att pausa produktionen någon timme än på att köra på. Sannolikt hade de andra saker att göra för de anställda under tiden, annars hade nog kalkylen sett annorlunda ut. Problemet är lite liknande världssvälten, det finns mat så det räcker till alla och blir över, men priset på maten gör att folk i fattiga länder ändå svälter, alltså hade det inte hjälpt "barnen i Afrika" om vi ökade vår livsmedelsproduktion här så länge vi inte ökade den så mycket att världspriserna på mat gick ner ganska ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag läste fel. Dessa kostnader uppgick till 50-75 öre per MWh inte KWh. Så inte så farligt, men fortfarande miljarder varje år för våra tre kärnkraftverk.

Någonstans har du tappat bort dig i prefixen. Den svenska kärnkraften producerade ca 60 TWh i fjol, alltså 60 miljoner MWh. 50-75 öre per MWh är alltså 30-45 miljoner kronor?

Vattenfall Nuclear (RAB, FKA och Fuel) har som mål att investera i genomsnitt 1250 Mkr per år den kommande tioårsperioden (CAPEX), en viss minskning för att nå produktionskostnadsmålet på 19 öre/kWh. 1250 Mkr/38 TWh är ungefär 3,3 öre/kWh.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Någonstans har du tappat bort dig i prefixen. Den svenska kärnkraften producerade ca 60 TWh i fjol, alltså 60 miljoner MWh. 50-75 öre per MWh är alltså 30-45 miljoner kronor?

Vattenfall Nuclear (RAB, FKA och Fuel) har som mål att investera i genomsnitt 1250 Mkr per år den kommande tioårsperioden (CAPEX), en viss minskning för att nå produktionskostnadsmålet på 19 öre/kWh. 1250 Mkr/38 TWh är ungefär 3,3 öre/kWh.

På Ringhals är inte målet 19,8 öre/kWh längre. Tror det var uppe i 23 öre nu?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

På Ringhals är inte målet 19,8 öre/kWh längre. Tror det var uppe i 23 öre nu?

19,8 är väl det gemensamma målet, tillsammans med FKA? Ringhals del av målet har alltid varit lite högre.

Har inte hängt med i svängarna riktigt den senaste tiden pga småbarnsinducerad sömnbrist

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Yes, kronor ska det vara och inte ören, ledsen för det (jag skyller på sjukdom ). Jag läste ett arbete som visserligen är några år gammalt nu:

I figur 10 visas investeringar gjorda i Forsmark, Ringhals och OKG under åren 2004–2016. Som kan utläsas har omfattande investeringsprojekt genomförts, huvudsakligen för att höja den installerade effekten, öka säkerheten och modernisera anläggningarna för att således förlänga drifttiden (Sweco, 2016a). I Forsmarks kärnkraftverk har turbinbyten skett i samtliga tre reaktorer under 2004–2007. Under åren 2003–2011 har stora investeringar gjorts i Ringhals reaktor 3 för att höja den installerade effekten, vilket resulterade i en effekthöjning från 920 MW till 1047 MW (Sweco, 2016a). Under 2015 slutfördes flertalet investeringsprojekt med syfte att höja säkerhetsnivån i reaktorerna (Vattenfall, 2017a). Ytterligare betydande investeringar i Ringhals är installation av sex nya turbiner 2011–2012 i Ringhals 2, turbinbyten och nya digitala system 2010–2012 i Ringhals 3 och ökning av den termiska effekten med drygt 18 % i Ringhals 4 (Vattenfall, 2017b). Stora investeringar kan väntas inom en snar framtid för Ringhals 3 och 4 för att uppfylla Strålsäkerhetsmyndighetens nya krav på oberoende härdkylning från 2020 (Ringhals, 2015). I en studie gällande framtida produktionskostnader i Forsmark 2 väntas reinvesteringar om 31 EUR/MWh efter år 2020 (Sweco, 2016b).

I OKG gjordes investeringar på 309 miljoner kronor under 2016 med syfte att möjliggöra 60 års drifttid för O3, vilket var ovanligt låga investeringskostnader efter många år av höga investeringskostnader. Mellan 2005 och 2010 ökade investeringarna markant och låg år 2010 på 2,9 miljarder kronor då omfattande arbeten gjordes för att öka säkerheten och produktionskapaciteten i O2 samt en effekthöjning i O3. Därefter har investeringarna minskat något, och årligen uppgått till 1,4–1,9 miljarder kronor fram till 2016. Prognoser gjorda av OKG över kommande investeringskostnader 2018–2020 visar på årliga investeringar om totalt
500–700 miljoner kronor, vilket baserat på prognostiserad produktion innebär årliga investeringar om 45,5–75,3 kr/MWh (Berglund, 2018).

Oskarshamn förväntas (förväntades) alltså producera ungefär 11TWh med investeringar på 500-600 miljoner årligen 2018-2019. Vilket ger 45-55 kronor per MWh. 2020 väntades produktionen gå ner till 9,3 MWh och investeringarna öka till 700 miljoner, vilket ger ~75 kronor per MWh.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Dock vidhåller jag att elbristen är en myt. Några företag sa sig vara tvungna att stänga produktionen några timmar förra veckan, men de var ju inte tvungna att göra det egentligen de bara gjorde bedömningen att elpriset var så högt att de tjänade mer på att pausa produktionen någon timme än på att köra på. Sannolikt hade de andra saker att göra för de anställda under tiden, annars hade nog kalkylen sett annorlunda ut. Problemet är lite liknande världssvälten, det finns mat så det räcker till alla och blir över, men priset på maten gör att folk i fattiga länder ändå svälter, alltså hade det inte hjälpt "barnen i Afrika" om vi ökade vår livsmedelsproduktion här så länge vi inte ökade den så mycket att världspriserna på mat gick ner ganska ordentligt.

Nu har jag inte följd med helt i diskussionen så ursäkta för det.

Elbrist beror väl lite på hur man formulerar det hela. Om man räknar producerad mängd energi minus förbrukad mängd så har vi ingen elbrist nej. Men toppeffekterna på nätet ligger vi desto närmare, även om det till viss del beror på grannländer som vi är ihopkopplade med och måste leverera till oavsett. Svenska Kraftnät upphandlar årligen en s.k. "effektreserv" som består till viss del av stora företag som på kort varsel ska kunna minska sin elproduktion, och till viss del av företag med reservkraft i form av dieselgeneratorer, gasturbiner och några få större oljekraftverk. Effektreserven är något som bevisligen behövs då den så nyligen som i början på Februari användes då Karlshamnsverket började producera el.

Att inte ha tillräckligt med effekt under alla årets timmar kan ha förödande konsekvenser. Ifall en stor transformatorstation blir överbelastad så slår den ifrån. Resterande stationer till det området måste ta över den extra lasten varpå även de riskerar att överbelastas och bryta. Sker detta i tillräckligt stor skala kan ett område som slås ut orsaka en dominoeffekt på resterande områden, speciellt om elproduktionen inte är proportionellt fördelad sett till förbrukningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Storst%C3%B6rningen_1983

Min syn är att oavsett om vi som land har effektbrist eller ej så måste balansen hållas oavsett. Tar man bort stora delar av svängmassan i systemet som skapar tröghet och frekvensstabilitet så måste man ha mer reservkraft som snabbt kan kompensera svängningarna, och såvitt jag vet så är alla de snabbaste typerna av reserkraft baserad på fossila bränslen, i alla fall om man vill kunna lagra bränslet i mer än 2 år. Därför är jag rädd att ifall den förnyelsebara andelen el i systemet blir för stor kan leda till en ökad elproduktion från fossila bränslen, inte mindre.

Stavfel
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Nu har jag inte följd med helt i diskussionen så ursäkta för det.

Elbrist beror väl lite på hur man formulerar det hela. Om man räknar producerad mängd energi minus förbrukad mängd så har vi ingen elbrist nej. Men toppeffekterna på nätet ligger vi desto närmare, även om det till viss del beror på grannländer som vi är ihopkopplade med och måste leverera till oavsett. Svenska Kraftnät upphandlar årligen en s.k. "effektreserv" som består till viss del av stora företag som på kort varsel ska kunna minska sin elproduktion, och till viss del av företag med reservkraft i form av dieselgeneratorer, gasturbiner och några få större oljekraftverk. Effektreserven är något som bevisligen behövs då den så nyligen som i början på Februari användes då Karlshamnsverket började producera el.

Jo, vi behöver ha en reserv, det är inget jag säger emot utan en självklar del av ett modernt elnät. Att verket i Karlshamn startades upp var inte för att det behövdes egentligen, vi exporterade el hela den dagen också dessutom långt mer än vad verket producerade, utan för att det snabbt skulle kunna öka produktionen om det behövdes mer effekt.

Citat:

Att inte ha tillräckligt med effekt under alla årets timmar kan ha förödande konsekvenser. Ifall en stor transformatorstation blir överbelastad så slår den ifrån. Resterande stationer till det området måste ta över den extra lasten varpå även de riskerar att överbelastas och bryta. Sker detta i tillräckligt stor skala kan ett område som slås ut orsaka en dominoeffekt på resterande områden, speciellt om elproduktionen inte är proportionellt fördelad sett till förbrukningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Storst%C3%B6rningen_1983

Självklart. Vi ska inte lägga alla våra ägg i samma korg utan vi behöver olika typer av elproducenter och andra saker att ta till i jobbiga situationer, som elimport. Elavbrottet som du länkar berodde dock inte på elbrist utan på brist överföringskapacitet och redundans i stamnätet. Jag vet inte om det ser lika illa ut idag som för 38 år sedan, förhoppningsvis kom åtgärder efter den händelsen för att minska risken för likartade saker. Men stamnätet behöver förstärkas, det är vi nog alla medvetna om.

Citat:

Min syn är att oavsett om vi som land har effektbrist eller ej så måste balansen hållas oavsett. Tar man bort stora delar av svängmassan i systemet som skapar tröghet och frekvensstabilitet så måste man ha mer reservkraft som snabbt kan kompensera svängningarna, och såvitt jag vet så är alla de snabbaste typerna av reserkraft baserad på fossila bränslen, i alla fall om man vill kunna lagra bränslet i mer än 2 år. Därför är jag rätt att ifall den förnyelsebara andelen el i systemet blir för stor kan leda till en ökad elproduktion från fossila bränslen, inte mindre.

Nja, vattenkraft är ypperlig som både baskraft och reserv. Man kan spara på vattnet i magasinen när man inte behöver så mycket och snabbt öppna luckorna mer om man behöver mer. Förhoppningen är också att elbilar och andra batterier kan komma att användas för att mota svängningar i produktion och förbrukning, vilket kan hjälpa rätt rejält.

Varför man skulle behöva lagra bränslet i år vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant ämne som jag känner att jag behöver lära mig mer om. Personligen så är jag lite neutral till kärnkraften, verkar ju fungera bra, men jag har förstått att det är en ändlig resurs. Så på lång sikt måste kärnkraften ändå ersättas eftersom bränslet kommer ta slut någon gång.

Jag funderar på hur lång man kan transportera elkraft? Om vi skulle satsa på solceller och vind globalt så skulle ju halva planeten alltid vara vänd mot solen och jag är säker på att det alltid blåser någonstans på jorden hela tiden. Frågan är bara om det går att ta strömmen från andra sidan jorden?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Väldigt intressant ämne som jag känner att jag behöver lära mig mer om. Personligen så är jag lite neutral till kärnkraften, verkar ju fungera bra, men jag har förstått att det är en ändlig resurs. Så på lång sikt måste kärnkraften ändå ersättas eftersom bränslet kommer ta slut någon gång.

Jag funderar på hur lång man kan transportera elkraft? Om vi skulle satsa på solceller och vind globalt så skulle ju halva planeten alltid vara vänd mot solen och jag är säker på att det alltid blåser någonstans på jorden hela tiden. Frågan är bara om det går att ta strömmen från andra sidan jorden?

Jag tänkte att jag kunde kommentera det fetmarkerade då jag jobbar med forskning kring nästa generations reaktorer som kan lösa delar av problemet.

Den bästa källan till information när det kommer till urantillgångar är OECD-NEA:s "Red book" Uranium 2020: Resources, Production and Demand och där kan vi identifiera följande:

• Identifierad mängd uran till en kostnad av <USD130/kgU:l ~6.1 Mton

• Prognostiserade tillgångar: ~7.5 Mton

• Icke-konventionella tillgångar: ~39 Mton

• Uran löst i havsvatten: ~4 Gton

Årlig förbrukning av uran uppgår till ca 59 kton per år och om vi tillåter priset på uran nå USD260/kgU så räcker, givet 2019 års förbrukning, uranet i ca 135 år. Men, detta förutsätter att ingen av de nedre tre tillgångarna rörs eller att inte mer uran upptäcks på nya platser.

Vidare så pågår forskning på fjärde generationens kärnkraft (det jag jobbar med på KTH) och där är ett av målen bland annat att sluta bränslecykeln genom att använda nya upparbetningsmetoder av använt kärnbränsle tillsammans med snabbspektrumreaktorer. Det är svårt att säga exakta tidsperioder, men enbart det använda svenska kärnbränslet som idag ligger i Clab i väntan på slutförvar skulle kunna tillgodose oss med energi i åtminstone ett antal hundratals år till.

Forskning pågår även kring att utvinna uran ur havsvatten. I dag är det inte lönsamt, men med fortsatt forskning är det inte omöjligt att det kan bli (artikel från PNNL). Koncentrationen av uran i havsvatten tycks också vara i en form av pseudo-jämvikt kring 3 ppb vilket innebär att mer uran lakas ut från berget i havsbotten om koncentrationen sjunker pga. att vi utvinner uranet.

TL;DR: Jag hävdar att uranbrist inte är något att oroa sig för. Även utan avancerade utvinningsmetoder eller nya reaktorsystem så har vi tillgångar för åtminstone 100 års drift av kärnkraft. På hundra år har vi garanterat löst de sista tekniska bitarna med en sluten bränslecykel vilket ger oss uran för årtusenden framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Jag tänkte att jag kunde kommentera det fetmarkerade då jag jobbar med forskning kring nästa generations reaktorer som kan lösa delar av problemet.

Den bästa källan till information när det kommer till urantillgångar är OECD-NEA:s "Red book" Uranium 2020: Resources, Production and Demand och där kan vi identifiera följande:

Årlig förbrukning av uran uppgår till ca 59 kton per år och om vi tillåter priset på uran nå USD260/kgU så räcker, givet 2019 års förbrukning, uranet i ca 135 år. Men, detta förutsätter att ingen av de nedre tre tillgångarna rörs eller att inte mer uran upptäcks på nya platser.

Vidare så pågår forskning på fjärde generationens kärnkraft (det jag jobbar med på KTH) och där är ett av målen bland annat att sluta bränslecykeln genom att använda nya upparbetningsmetoder av använt kärnbränsle tillsammans med snabbspektrumreaktorer. Det är svårt att säga exakta tidsperioder, men enbart det använda svenska kärnbränslet som idag ligger i Clab i väntan på slutförvar skulle kunna tillgodose oss med energi i åtminstone ett antal hundratals år till.

Forskning pågår även kring att utvinna uran ur havsvatten. I dag är det inte lönsamt, men med fortsatt forskning är det inte omöjligt att det kan bli (artikel från PNNL). Koncentrationen av uran i havsvatten tycks också vara i en form av pseudo-jämvikt kring 3 ppb vilket innebär att mer uran lakas ut från berget i havsbotten om koncentrationen sjunker pga. att vi utvinner uranet.

TL;DR: Jag hävdar att uranbrist inte är något att oroa sig för. Även utan avancerade utvinningsmetoder eller nya reaktorsystem så har vi tillgångar för åtminstone 100 års drift av kärnkraft. På hundra år har vi garanterat löst de sista tekniska bitarna med en sluten bränslecykel vilket ger oss uran för årtusenden framåt.

Tack för svar.

Det där med havet lät ju intressant, 70% av jordytan är ju hav så det borde finnas gott om uran att fiska upp. Lägg till gruvdrift på andra planeter så borde vi vara försörjda ett tag.
Så ur din synvinkel lär kärnkraft vara lika självklart om 2 000 eller 10 000 år också? För i så fall tycker jag att övrig energiforskning är ett sidospår som man nog borde lägga ned och fokusera alla tillgängliga resurser på forskning om kärnkraft istället.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo, vi behöver ha en reserv, det är inget jag säger emot utan en självklar del av ett modernt elnät. Att verket i Karlshamn startades upp var inte för att det behövdes egentligen, vi exporterade el hela den dagen också dessutom långt mer än vad verket producerade, utan för att det snabbt skulle kunna öka produktionen om det behövdes mer effekt.
Självklart. Vi ska inte lägga alla våra ägg i samma korg utan vi behöver olika typer av elproducenter och andra saker att ta till i jobbiga situationer, som elimport. Elavbrottet som du länkar berodde dock inte på elbrist utan på brist överföringskapacitet och redundans i stamnätet. Jag vet inte om det ser lika illa ut idag som för 38 år sedan, förhoppningsvis kom åtgärder efter den händelsen för att minska risken för likartade saker. Men stamnätet behöver förstärkas, det är vi nog alla medvetna om.
Nja, vattenkraft är ypperlig som både baskraft och reserv. Man kan spara på vattnet i magasinen när man inte behöver så mycket och snabbt öppna luckorna mer om man behöver mer. Förhoppningen är också att elbilar och andra batterier kan komma att användas för att mota svängningar i produktion och förbrukning, vilket kan hjälpa rätt rejält.

Varför man skulle behöva lagra bränslet i år vet jag inte.

Det finns ju en viss tanke med placeringen av dagens elproduktion i Sverige. På 50- och 60-talet slumpade man inte bara ut var produktionen skulle hamna utan man placerade ut effektproduktion där den verkligen behövs. Som det ser ut just nu fortsätter vi bygga ut produktion i norra Sverige där vi redan har överskott på produktion och avvecklar i södra Sverige där jag vill påstå att vi har ett underskott. Stamlinjen har man försökt bygga ut i många år och investerar årligen runt 6 miljarder. Frågan man kan ställa sig är hur mycket koldioxidneutral produktion du får där det verkligen behövs för 6 miljarder årligen. Kanske en och annan reaktor
Det är väl även så vi bör tänka med mycket annat, närproducerat! Nåväl det här kanske var lite OT.

Sedan är det frågan om man ska betrakta elproduktion på samma sätt som man betraktar sophämtning mm. Det kanske får kosta lite men det ska alltid fungera!

Bill Gates har ju en rätt intressant prototyp av reaktor som han kallar för cigarr-reaktor som förbränner bränslet utifrån och in, TWR kallas den. Visserligen säger Wallenius att den inte är fullt lika effektiv som andra 4 gen reaktorer men jag tycker konceptet låter intressant. En reaktor som laddas med utbränt kärnbränsle och sedan tuffar på i 100 år och bara lämnar aska efter sig. Vill minnas att den togs upp i Netflixdokumentären "Inside Bill's Brain: Decoding Bill Gates".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zarkov:

19,8 är väl det gemensamma målet, tillsammans med FKA? Ringhals del av målet har alltid varit lite högre.

Har inte hängt med i svängarna riktigt den senaste tiden pga småbarnsinducerad sömnbrist

Det kan nog stämma men jag hörde för bara några veckor sedan att målet ändrats, tror dock inte jag hört det officiellt ännu.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik-W:

Ja, det går. I princip. Det finns t.ex. planer på en kraftkabel över Atlanten (eller snarare runt). Det går alltså att lägga kraftkablar under vattnet långa sträckor. Island vill t.ex. exportera el till England och skulle vilja bygga en kabel. Vi har sedan flera år en förbindelse med Polen så det finns gott om exempel på kortare sträckor.

En lösningen på variabiliteten hos förnyelsebara energikällor är alltså att bygga 'Megagrids' eller 'Supergrids' där man binder ihop stora områden, t.ex. Kina med Europa. Alltid sol och/eller vind någonstans i nätet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Super_grid

Om vi ändå håller oss till mindre ambitiösa projekt så vill t.ex. Marocko exportera solenergi till EU. Effektiviteten för överföring upp till t.ex. Sverige ligger på typ 95%. Så när vi pratar solenergi här i Sverige så skall man inte automatiskt tro att det handlar om solceller uppsatta här i Sverige. Vi är trots allt med i EU och skall vi sätta upp solceller är det sannolikt bättre att göra det på typ Sicilien eller Spanien. För att jämföra med USA, billigare för folk i MInnesota att få sin solenergi från stora ökenområden i Arizona eller New Mexico.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Trevlig beräkning. Du har med en prognos att samhället kommer förbruka mer el på sikt gissar jag? Vill minnas att nuvarande lager av oanvändbart/använt kärnbränsle i Sverige skulle räcka för att försörja landet i tusentals år givet dagens elförbrukning.

Sedan har vi ju torium som är många gånger vanligare än uran. Bara här skulle jag inte bli förvånad om vi kan försörja oss i hundratusentals år på fission, även med ökande elförbrukning.

Skulle också vilja ta upp att ett område vi inte brukar tänka på är Jordens inre. Så även om vi skulle göra slut på allt som ligger på ytan finns det mycket mer på insidan. Eller det på andra planeter och månar som @Henrik-W nämnde som vi troligen kommer kunna utvinna tidigare än direkt ut Jordens inre.

Så på den skalan skulle jag vilja påstå att fission är i princip lika förnybart som energin som kommer från Solen. Lägg därtill det faktum att Solen är en ändlig energikälla som ödslar nästan all sin energi på värmestrålning rakt ut i rymden... Bara fusion skulle klå fission som bästa energikälla vad mänskligheten känner till idag, och båda är kärnkraft.

Skrivet av anon214822:

Ja, det går. I princip. Det finns t.ex. planer på en kraftkabel över Atlanten (eller snarare runt). Det går alltså att lägga kraftkablar under vattnet långa sträckor. Island vill t.ex. exportera el till England och skulle vilja bygga en kabel. Vi har sedan flera år en förbindelse med Polen så det finns gott om exempel på kortare sträckor.

En lösningen på variabiliteten hos förnyelsebara energikällor är alltså att bygga 'Megagrids' eller 'Supergrids' där man binder ihop stora områden, t.ex. Kina med Europa. Alltid sol och/eller vind någonstans i nätet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Super_grid

Om vi ändå håller oss till mindre ambitiösa projekt så vill t.ex. Marocko exportera solenergi till EU. Effektiviteten för överföring upp till t.ex. Sverige ligger på typ 95%. Så när vi pratar solenergi här i Sverige så skall man inte automatiskt tro att det handlar om solceller uppsatta här i Sverige. Vi är trots allt med i EU och skall vi sätta upp solceller är det sannolikt bättre att göra det på typ Sicilien eller Spanien. För att jämföra med USA, billigare för folk i MInnesota att få sin solenergi från stora ökenområden i Arizona eller New Mexico.

Det låter definitivt som en ambitiös idé, men... det finns anledningar till varför det inte gjorts tidigare fast det varit tekniskt möjligt.

Den primära orsaken är den geopolitiska stabiliteten. Över stora avstånd över tid är det högre risker att det händer något som kapar energiförsörjningen. Marocko ligger utanför EU som vi betraktar som stabilt idag. Vad skulle hända om Marocko blir sura på EU och stänger av länken? Samtidigt som vi gör oss beroende av en god relation med Marocko. Självklart vill Marocko investera i att bli solelsleverantör till EU. Se hur det ser ut med vårat beroende till Turkiet och vad det resulterat i.

Eller vad skulle hända om vi hamnade i krig, och inte hade egen elproduktion kvar? Om vi leker med tanken att militären har ett ambitiöst energilager som räcker i två veckor så vad gör inte vanligt folk när de blir utan el och temperaturen inomhus kryper under fryspunkten. Det blir en barnlek att få folk att ge upp i en sådan situation. Livsfarligt läge med andra ord.

Sedan har vi den ekonomiska biten. Super Grid ska underhållas, och alla leverantörer, underleverantörer, mellanhänder och andra diton ska ha sin del av kakan. Även om själva elen skulle bli gratis så skulle jag inte bli förvånad om den redan för dyra elnätsavgiften skulle ta över och göra det dyrare än vi har idag. Men elen skulle ju bli gratis!!! Eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

<klipp>
Den primära orsaken är den geopolitiska stabiliteten. Över stora avstånd över tid är det högre risker att det händer något som kapar energiförsörjningen. Marocko ligger utanför EU som vi betraktar som stabilt idag. Vad skulle hända om Marocko blir sura på EU och stänger av länken? Samtidigt som vi gör oss beroende av en god relation med Marocko. Självklart vill Marocko investera i att bli solelsleverantör till EU. Se hur det ser ut med vårat beroende till Turkiet och vad det resulterat i.

Eller vad skulle hända om vi hamnade i krig, och inte hade egen elproduktion kvar? Om vi leker med tanken att militären har ett ambitiöst energilager som räcker i två veckor så vad gör inte vanligt folk när de blir utan el och temperaturen inomhus kryper under fryspunkten. Det blir en barnlek att få folk att ge upp i en sådan situation. Livsfarligt läge med andra ord.

Sedan har vi den ekonomiska biten. Super Grid ska underhållas, och alla leverantörer, underleverantörer, mellanhänder och andra diton ska ha sin del av kakan. Även om själva elen skulle bli gratis så skulle jag inte bli förvånad om den redan för dyra elnätsavgiften skulle ta över och göra det dyrare än vi har idag. Men elen skulle ju bli gratis!!! Eller?

Undanber mig den politiska diskussionen ...

Tydligen är det rätt billigt att skicka elkraft långa sträckor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_power_transmission

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Trevlig beräkning. Du har med en prognos att samhället kommer förbruka mer el på sikt gissar jag? Vill minnas att nuvarande lager av oanvändbart/använt kärnbränsle i Sverige skulle räcka för att försörja landet i tusentals år givet dagens elförbrukning.

Sedan har vi ju torium som är många gånger vanligare än uran. Bara här skulle jag inte bli förvånad om vi kan försörja oss i hundratusentals år på fission, även med ökande elförbrukning.

Skulle också vilja ta upp att ett område vi inte brukar tänka på är Jordens inre. Så även om vi skulle göra slut på allt som ligger på ytan finns det mycket mer på insidan. Eller det på andra planeter och månar som @Henrik-W nämnde som vi troligen kommer kunna utvinna tidigare än direkt ut Jordens inre.

Så på den skalan skulle jag vilja påstå att fission är i princip lika förnybart som energin som kommer från Solen. Lägg därtill det faktum att Solen är en ändlig energikälla som ödslar nästan all sin energi på värmestrålning rakt ut i rymden... Bara fusion skulle klå fission som bästa energikälla vad mänskligheten känner till idag, och båda är kärnkraft.

Det låter definitivt som en ambitiös idé, men... det finns anledningar till varför det inte gjorts tidigare fast det varit tekniskt möjligt.

Ja det här med säkerhetsaspekten krånglar ju till det. Såg att vi tydligen inte bryter uran i Sverige och att även anrikningen sker utomlands, trots att det finns inom landets gränser. Källa: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/karnkraft/sa...
Som sagt, lite mer forskning för att göra alla aspekter mer lönsamma och effektiva hade varit bra tror jag. Det borde vara värt något att vara självförsörjande.

Det här med Mega grids var ju också intressant, verkar ju i alla fall vara möjligt om än med sina nackdelar. Om världen blir fredligare och stabilare i framtiden så känns det som om att det ändå kan vara en väg att gå.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Tack för svar.

Det där med havet lät ju intressant, 70% av jordytan är ju hav så det borde finnas gott om uran att fiska upp. Lägg till gruvdrift på andra planeter så borde vi vara försörjda ett tag.
Så ur din synvinkel lär kärnkraft vara lika självklart om 2 000 eller 10 000 år också? För i så fall tycker jag att övrig energiforskning är ett sidospår som man nog borde lägga ned och fokusera alla tillgängliga resurser på forskning om kärnkraft istället.

Brasklappen är såklart att det är omöjligt att spå framtiden, men jag skulle ju inte forska om kärnkraft om jag inte trodde på den som ett långsiktigt alternativ

Ja, om vi inte hittar någon annan hittills okänd kraftkälla så är min högst personliga uppfattning att vi kommer använda oss av kärnkraft i någon form. Till kärnkraft räknar jag även fusion om/när vi löser den frågan. Som sagt så ligger kommersiell utvinning av uran från havsvatten en bit bort i tiden, men jag vill visa på att det finns fler urantillgångar än de konventionella. Krisen är alltså inte lika akut som det kan låta. Lägger vi snabbspektrumreaktorer till detta så blir "problemet" än mindre.

Skrivet av Balconette:

Uppskattningen om 135 år från OECD-NEA:s handbok antar konstant användning av kärnkraft. Givetvis blir den tiden kortare om kärnkraftsanvändningen ökar. Men även en fördubbling mot dagens användning skulle ge ~70 år - vilket även det är gott om tid för att lösa de kvarvarande tekniska utmaningarna med en sluten generation 4 kärnbränslecykel.

Definitivt, sluter vi bränslecykeln och lyckas få utvinning ur havsvatten att kunna konkurrera kommersiellt så bör man verkligen kunna se kärnkraften som en långsiktigt hållbar kraftkälla.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att frågan om avfallet borde vara löst innan det byggs kärnkraftverk. Det är ett bedrövligt arv vi lämnar till efterkommande. Det går kanske att lösa men den kostnaden borde tas med i kalkylen. Min erfarenhet av de jobb jag gör är att när jobbet är klart så vet jag hur jag borde ha gjort. Det lilla jag lärt mej är mest av de misstag jag gjort. Men ett misstag i avfallshantering kan bli bokstavligen livsfarligt för våra efterlommanden. Men det är väl deras problem?

https://www.nyteknik.se/opinion/kopparkapslarna-fungerar-inte...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

Jag tycker att frågan om avfallet borde vara löst innan det byggs kärnkraftverk. Det är ett bedrövligt arv vi lämnar till efterkommande. Det går kanske att lösa men den kostnaden borde tas med i kalkylen. Min erfarenhet av de jobb jag gör är att när jobbet är klart så vet jag hur jag borde ha gjort. Det lilla jag lärt mej är mest av de misstag jag gjort. Men ett misstag i avfallshantering kan bli bokstavligen livsfarligt för våra eftermarknaden. Men det är väl deras problem?

Det är också därför många hoppas på generation 4 där man kan återanvända bränslet. Har för mig att det är ca 96% energi kvar i uranet när man byter (kan ha fel på procenten men den är väldigt hög) och med en reaktor av generation 4 går det att använda mycket mer.

Kul att vi nu också fått in en speciallist på området i tråden som dessutom forskar inom detta. Välkommen @Fredrik94.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Undanber mig den politiska diskussionen ...

Tydligen är det rätt billigt att skicka elkraft långa sträckor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_power_transmission

Ha, nej den biten ska vi inte fördjupa oss i. Det lämnar vi till bättre insatta. ^^

Jag blir lite osäker hur beräkningarna har gjorts, om det är så att byggnation och underhåll finns med i ekvationen. Om jag höftar till ser det ut som att vi skulle kunna få hit elström från norra Afrika med 10% förlust. Ser vi bara till kostnaderna för energiförlusten så är det billigt men det är först när ledningarna och kringutrustningen finns på plats.

"Costs can be prohibitive for transmission lines, but various proposals for massive infrastructure investment in high capacity, very long distance super grid transmission networks could be recovered with modest usage fees." https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_power_transmission

Skrivet av stigw:

Jag tycker att frågan om avfallet borde vara löst innan det byggs kärnkraftverk. Det är ett bedrövligt arv vi lämnar till efterkommande. Det går kanske att lösa men den kostnaden borde tas med i kalkylen. Min erfarenhet av de jobb jag gör är att när jobbet är klart så vet jag hur jag borde ha gjort. Det lilla jag lärt mej är mest av de misstag jag gjort. Men ett misstag i avfallshantering kan bli bokstavligen livsfarligt för våra eftermarknaden. Men det är väl deras problem?

Den sista kvarvarande delen är att bygget av slutförvaret ska godkännas och sen byggas. Allt annat är redan klart. När det gäller läckande kopparkaplslar så har det geologiska arbetet kring slutförvaret redan haft med i beräkningen vad som händer om det skulle ske. Platsen är väl vald för sitt ändamål även om en hade valt att köra med det bristfälliga materialet olegerad koppar.

Sedan blir ditt resonemang kontraproduktivt då de nya reaktorerna kan drivas av det som är vårat kärnavfall idag. Med andra ord får dagens kärnavfall en högre status och det blir därmed motiverat att inte förspilla det. Jag ser inte att vi kommer försluta slutförvaret 2090 utan snarare kommer använda det som bränsledepå till de nya reaktorerna.

Det avfall som kommer från de nya reaktorerna däremot kommer bara behöva förvaras i några hundra år, då bränslet på riktigt är utbränt istället för de ~2% som vi har idag.