Quiz: Vad kan du om utdöd teknik?

Permalänk
Medlem

9/10. Hade också fel på frågan om Token Ring.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har en gammal 8” diskett på väggen här, saknar bara en läsare. 7/10 är ju inte kattskit. 👌

Permalänk
Medlem

8 av 10, vet inte om jag tycker det är så bra, börjar nog bli gammal

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

7/10 - vittnar om ens ålder...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 5080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

4/10 det är snarare mitt minne och eller min kunskap som är utdött.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Keeper of the Bamse

10/10. Inte en enda chansning heller!

Jag är en bit över 30, så allt detta var ju nästan modernt när jag var ung. Säkert svårare för den yngre läsarskaran här på Swec

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

9/10 utan google denna gång. EZ.

...denna gång? okey att swecs quiz är notoriskt svåra, men att googla fram svaren? fuskar du i multiplayer också? :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Saknar känslan med 3,5" floppy-enheter. Det är nåt med mekaniken som gör det.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av mkk:

Saknar känslan med 3,5" floppy-enheter. Det är nåt med mekaniken som gör det.

That sweet sound!

Permalänk
Medlem

Ett av svarsalternativen på första frågan hade utvecklat Ethernet. Det var vad jag blev bortkollrad av och svarade fel. Hade inte heller koll på CD'ns överföringshastigihet. 8/10.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

...denna gång? okey att swecs quiz är notoriskt svåra, men att googla fram svaren? fuskar du i multiplayer också? :/

Haha, du verkar lite avundsjuk

Jag har en bra snittpoäng och jag skäms inte för att ta lite hjälp ibland.

Permalänk
Medlem

9/10 Korrekta svar!
Det är uppenbart att du sitter kvar på uppringt internet och lagrar all din data på disketter. Hatten av!
Missade frågan om Kinect, muttrar lite, inte en enda fråga om SCSI, bandstationer, Jaz eller Zip-drive...
Sitter självklart kvar med 5,25" SD disketter och ett snabbt uppringt Internet, 1200Baud rules, nästan lika bra som ISDN ju

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Inom 20 sekunder på första försöket.

Hade ALDRIG gissat att Token ring var en Svensk uppfinning.
Lärde nåt ny-gammalt

Permalänk
Medlem

8/10 här:)

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

9/10, so close! Damn you floppydisk-jävel!

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

9 av 10 här, hade aldrig gissat att token ring var en svensk uppfinning, än mindre från handelsbanken. Jag var övertygad om att det alternativet fanns med för att det skulle vara roligt. Men rolig quiz!

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Första frågan fuckade mina 10/10 ;'(

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

9/10, väldigt enkelt och bra quiz, senaste quizarna har varit sjukt svåra så kul med ett lite enklare.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

6/10, hyfsat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

9/10 även här! Hade inte en aning på Token Ring-frågan.

Samma som jag då, missade den där Token Ring jag med.
Besviken på mig själv.

Är kul att jobba på ett ställe som haft datorer sedan begynnelsen iaf. Jag har 8"-disketter i byrålådan.

Permalänk
99:e percentilen

9/10 – fel på matrisskrivare.

Token Ring tog jag på att det verkade osannolikt att något av de andra alternativen skulle ha haft en "datachef".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

9/10 här med miss på första frågan. Var dock tvungen att kolla upp detta och kollade Wikipedia.
Blev dock fundersam över varför Wikipedia har två olika svar om Token Ring.

Engelska versionen har följande text "Token Ring is a computer networking technology used to build local area networks. It was introduced by IBM in 1984, and standardized in 1989 as IEEE 802.5."

Svenska versionen har följande text "IEEE 802.5 – vanligen känt som Token Ring – är en teknikstandard för att skapa datornätverk på lokal nivå (LAN). Tekniken uppfanns på Svenska Handelsbanken av Olle Söderblom och patenterades av banken. Standarden utvecklades och stöddes av IBM under det tidiga 1980-talet."

Någon som har en förklaring på detta, och för att göra det ännu mer mystiskt är att sökordet Token Ring inte har en svensk förklaring och IEEE 802.5 inte har en Engelsk förklaring.
Vill även minnas att när jag läste A+ 2012 så var IBM skapare av Token Ring, vilket säkert kan vara en förklaring till att så många (enligt kommentarerna) svarade fel på just den frågan.

Så enligt detta bör fråga 1 vara en slamkrypare och alla som har svarat IBM anses ha svarat rätt.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

10/10. Är man gammal om man minns svaret på de flesta utan att sett alternativen? XD
Gamla goda tider.
Första gången jag får alla rätt. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

8/10. Blev lite rädd i början men det gick bra tillslut.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Och jag som har skrivit gymnasietentor om token ring.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

... Token Ring, körde med sådana på våra första LAN då en switch var en lite för dyr pryl. Egentligen ganska horribel teknik. Men fungerade ju hyfsat vid låg belastning och vid inte alltför många datorer.

Faktiskt ganska tvärt om!
Token ring är fortfarande en betydligt effektivare teknik än att koppla ihop flera enheter med en hubb. (Switch och router, som är effektivare än hubb, var alldeles för dyra att hålla på med.) Hastigheten i ett stjärn- eller kaskadkopplat nätverk med hubbar sjunker snabbt ju fler som är anslutna. I en token ring med många användare påverkas hastigheten inte alls lika mycket.
Används switch i stället för hubb når man nästan samma prestanda som med token ring.
Nackdelarna med token ring var/är två:
1. Begränsad bandbredd (maxhastighet). Man kunde i praktiken välja mellan 4 Mbps eller 16 Mbps i nätverket.
2. Kräver en del planering och tungan rätt i mun för att designa ett nät med många användare, så att nätet fortfarande är en logisk ring.

Sollefteå sjukhus lämnade token ring så sent som för ungefär 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Token Ring.
... was introduced by IBM in 1984, and standardized in 1989 as IEEE 802.5." ...
Tekniken uppfanns på Svenska Handelsbanken av Olle Söderblom och patenterades av banken. Standarden utvecklades och stöddes av IBM under det tidiga 1980-talet."

Texten i fetstil ger svaret på din fråga.
Olle uppfann tekniken, IBM gjorde uppfinningen till en produkt.

Permalänk
Medlem

Hade fel på första frågan, det rätta svaret var rätt oväntat. Så 9/10 rätt hade jag.

Permalänk
Medlem

Borde ha kunnat alla.. men 6/10 Korrekta svar! Besviken.
Token ring frågan var ju en riktig luring.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har en gammal 8” diskett på väggen här, saknar bara en läsare. 7/10 är ju inte kattskit. 👌

Hah, har en 8" diskett på jobbet... bommade ändå frågan.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >