5600x på asus x570 pro - ingen signal

Permalänk
Medlem

5600x på asus x570 pro - ingen signal

Tänkte bara höra innan jag fortsätter felsöka på annat håll.
Men när amd 5000 inte ger video-signal till skärm, är det ett typiskt "gammal-bios-version"-fel?
Har testat två olika grafikkort med olika utgångar och skärmar och kablar.

Den startar igång fint och lyser, men inte en endaste liten signal till skärmen. Köpte ju mitt asus x570 pro i höstas typ, så det kan väl vara så att den har gammal bios...?

Jag kanske kan låna en 2600x att sätta i för att uppdatera bios på moderkortet. Om det nu funkar med en amd 2600 på min x570 pro vill säga?

Eller ska jag felsöka något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Men när amd 5000 inte ger video-signal till skärm, är det ett typiskt "gammal-bios-version"-fel?

Den startar igång fint och lyser, men inte en endaste liten signal till skärmen. Köpte ju mitt asus x570 pro i höstas typ, så det kan väl vara så att den har gammal bios...?

Jag kanske kan låna en 2600x att sätta i för att uppdatera bios på moderkortet. Om det nu funkar med en amd 2600 på min x570 pro vill säga?

Om det nu är så att det är gammal UEFI/BIOS (inte osannolikt) så är det förväntade att POST inte sker. Jag måste säga att jag är osäker på om det bör vara "no signal" eller typ bara svart skärm. Kanske blir "no signal" iom att grafikkortet aldrig initialiseras ordentligt.

Moderkortet verkar inte ha "flashback" (flashning utan boot) så att stoppa i en äldre generations CPU är ju rätt väg för att komma tillrätta med att CPUn inte stöds.

Se https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/All... för vad som är validerat med vilken version. 2600X bör ju vara ett säkert kort.
Står kanske på etikett på kartongen vilken version den hade från fabrik?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Sweina:

https://www.youtube.com/watch?v=1yaNPiUQkc0

Detta kanske hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av droopy_dawg:

Har tyvärr inte flashback på moderkortet..

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en likadan CPU fast på Asus B550-F gaming.
Flashade till senaste bios via BIOS Flashback och använde en skärm med HDMI som jag lånat av flickvännen, då postade skiten.
Fick sedan inaktivera fullscreen logo för att kunna se bios igen, samt inaktivera snabbstart i windows så att jag ens skulel hinna se bios post screen- Men Asus post screen logo i läge av krävdes. Då full screen eller auto gjorde skärmen svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om det nu är så att det är gammal UEFI/BIOS (inte osannolikt) så är det förväntade att POST inte sker. Jag måste säga att jag är osäker på om det bör vara "no signal" eller typ bara svart skärm. Kanske blir "no signal" iom att grafikkortet aldrig initialiseras ordentligt.

Moderkortet verkar inte ha "flashback" (flashning utan boot) så att stoppa i en äldre generations CPU är ju rätt väg för att komma tillrätta med att CPUn inte stöds.~.

Jag hade bara svart, utan "no signal", verkar som att låna en äldre CPU är vägen fram.

Permalänk
Medlem

Yes! Hade inte heller någon bild alls.

Slängde in en 2600 och uppdaterade bios. Slängde tillbaka 5600x och nu postar den iaf.

Bara börja installera, innan det är dags att byta till 5900x som förhoppningsvis kommer någon gång...