PizzaClockers - pizzans hemligheter!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

1. Det ser ut som att han använder vanlig mjöl när han bakar ut degen.
2. Han trycker aldrig ner den i mitten och formar en "crust" så som alla andra gör, spontant känns det som att pizzan blir lite tjockare här vilket såklart inte behöver vara negativt.
3. Saknar helt klart resultatet.

Den här videon kan dock vara fake, dvs att de egentligen inte gör på det sättet där. T ex Da Michele pizzeria (en mkt känd pizzeria i Neapel/Italien) var med i en video där de påstod att de hade så mkt vatten vs mjöl att det bara blev ~50% fuktighet, vilket många tvivlade på eftersom det normala är att Neapel-pizzor har ~65% fuktighet.

I den här Lilla Napoli-videon drog de ut pizzan väldigt mkt på pizza-spaden (som pizzaiolos i Neapel/Italien gör), så jag tror inte att pizzan blir så tjock.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/d3gQbGxYNGY

Här är ytterligare en video som visar hur dom gör från start till finish i en elugn.

@europman Dom lägger upp en hel del klipp på sin instagram. Helt klart är att dom inte alltid använder teknikerna som dom lär ut, men hela poängen är ju att dom försöker visa att man kan göra bra pizza hemma utan att vara proffs, och därför håller dom vissa moment simpla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vad använder ni när ni bakar ut pizzorna? Det sägs att man ska använda Semolina för att inte bränna mjöket och få en något krispigare yta. Vad jag förstår så är Semolina halvmald mjöl ex av Durum. Videon oven använder man just durum mjöl men det framgår inte om det är en semolina version eller om all durum räknas som semolina? Annars finne det en del som använder mannagryn.

Jag har testat att baka ut med vanligt mjöl, mannagryn och rismjöl. Enligt mig så är rismjölet den klara vinnaren av dessa då det upplevs som betydligt "lättare" än det vanliga mjölet. Mannagrynet var absolut sämst då jag upplevde att det gav en söt smak till pizzan.

Permalänk
Medlem

Hur ofta bakar ni pizza?
Jag har gjort pizza varje fredag ett tag nu och jag är lika sugen varje gång. Imorgon är det dags!

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Hur ofta bakar ni pizza?
Jag har gjort pizza varje fredag ett tag nu och jag är lika sugen varje gång. Imorgon är det dags!

Precis samma här, fredagspizza!!! Jag hoppas din deg redan står på jäsning?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Precis samma här, fredagspizza!!! Jag hoppas din deg redan står på jäsning?

Yes, fredagspizza!
Man ser verkligen fram emot fredagen mer Oja den göttar sig.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Hur ofta bakar ni pizza?
Jag har gjort pizza varje fredag ett tag nu och jag är lika sugen varje gång. Imorgon är det dags!

Det har blivit minst tre dagar i veckan det senaste året! Är precis som du lika sugen varje gång (om jag inte ätit ett kilo godis under uppvärmningen av stålet).

Visa signatur

@pizza4fitnessPT på Instagram

Permalänk
Medlem

Fredagspizza här sen Feb 2020, vi har egentligen alltid kört fredags pizza men numera gör vi dem själva En stor del är också experimenteringen. Idag ska vi se om det gjorde någon märkbar skillnad att jobba degen 12 min längre i maskinen. Troligen kommer vi också testa den färdiga såsen från mutti

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Jag gör också pizza ca varje vecka (jag gör då en extrapizza då till nästa dag också) Men jag är snål och använder bara vanlig mjöl och inte San Marzano-tomater
Jag borde dock testa ngn gång hur mkt bättre det blir med Typ 00 blue Caputo-mjöl i en 250 C graders ugn.

Permalänk
Medlem

@pizza4fitnessPT Pizza tre dagar i veckan är inte dåligt

@Jimmy Ja, experimenteringen är en stor grej och gör det spännande. Man är ju alltid på jakt efter den ultimata pizzan fast jag har sedan länge insett att jag ändå inte kan uppskatta samma typ av pizza hela tiden utan jag gillar variationer.

@Europman det blir en extra pizza här med till lunch dagen efter. Lika bra när man ändå är igång och ibland bakar jag även ett bröd. Jag kommer inte ihåg hur pizza smakar på vanligt mjöl men det är bara att testa tipo tex fast det är ju många faktorer som gör en bra pizza så jag tror inte du kommer uppleva någon magi men vem vet.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Inaktiv

Degen på gång till dagens pizza, hade inte tid med en kalljäst 😊🍻

Ska prova en med turkisk peppar på som många säger är gott

https://i.imgur.com/ZNY3SA8.gifv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Degen på gång till dagens pizza, hade inte tid med en kalljäst 😊🍻

Ska prova en med turkisk peppar på som många säger är gott

https://i.imgur.com/ZNY3SA8.gifv

Turkisk peppar-peppar, eller godiset?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Hur värmer ni pizzan på bästa sätt dagen efter, hett och kort eller längre på lägre värme?
På baksten/stål eller galler?

Jag tycker brödet blir lite tråkigare dagen efter medan köpt pizza blir hur bra som helst då man värmer upp igen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bennyfax:

Hur värmer ni pizzan på bästa sätt dagen efter, hett och kort eller längre på lägre värme?
På baksten/stål eller galler?

Jag tycker brödet blir lite tråkigare dagen efter medan köpt pizza blir hur bra som helst då man värmer upp igen.

Vad jag har hört ska det bästa sättet att värma en gammal pizza att köra den i pizzakartongen, men ärligt talat så hjälper inte det särskilt. Sten eller stål vill man ju absolut inte använda i alla fall, botten är ju klar så man vill inte ha en massa extra värme där. Personligen äter jag hellre kall pizza än uppvärmd.

Permalänk
Medlem

Värmer i stekpanna under lock på medium värme.

Edit: medium/low beroende hur stor/stock pizzna är.
Större pizza lite lägre värme så inte botten bränns.

tillägg
Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Hur värmer ni pizzan på bästa sätt dagen efter, hett och kort eller längre på lägre värme?
På baksten/stål eller galler?

Jag tycker brödet blir lite tråkigare dagen efter medan köpt pizza blir hur bra som helst då man värmer upp igen.

Jag brukar köra på grillgaller i mitten av ugnen med grillfunktionen på Max i några minuter tills pizzan ser varm ut. Blir som ny!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Turkisk peppar-peppar, eller godiset?

Hehe inte godiset 🍻

Permalänk
Medlem

@snajk
Jag har inte värmt på stenen men i NY gör dem ju så att de slänger in slicen igen och pizzan blir som ny. Kanske annorlunda förutsättningar men det ska gå utan att bränna botten.

@Mathrohas
Intressant med lock på. Fukt behålls så att den inte blir lika torr men blir det fortfarande frasig/krispig?

@Krillec
Grillgaller har jag kört på, ca 150 upp till 200. Grill har jag inte testat men det kanske kan vara något att värma upp hett och kort tid.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Oj, oj oj vänner, vad kul att jag hittade denna tråden. Det kan vara så att jag har nördat ner mig ordentligt i Pizzor det senaste året och mina vänner orkar inte längre lyssna på mitt Pizzatjat.

Pizza, vilken konst det är, och resan har varit lång. Från att jag stod och kavlade ut degen, (jag vet, slå mig inte), till 72h jäsning, 60%-65% vatten, pizzastål och ordentliga råvaror. Roligt att se att det finns så många andra likasinnade här i tråden.

Här kommer lite bilder på mina senaste rundor i pizzaköket:

Tryffelparmaskinka, buffelmozzarella, färsk basilika och parmesan.

En gammal hederlig Margarita med buffelmozzarella, tomatsås och sedan lite parmesankuber toppade för det blir så jäkla gott.

Kanterna

Så, när ni gör pizza, vad tycker ni fungerar bäst? 6h rumstemperatur? 24h, 48h eller 72h i kylen? Ost... vilken ost använder ni när ni inte kör mozzarella?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Oj, oj oj vänner, vad kul att jag hittade denna tråden. Det kan vara så att jag har nördat ner mig ordentligt i Pizzor det senaste året och mina vänner orkar inte längre lyssna på mitt Pizzatjat.

Pizza, vilken konst det är, och resan har varit lång. Från att jag stod och kavlade ut degen, (jag vet, slå mig inte), till 72h jäsning, 60%-65% vatten, pizzastål och ordentliga råvaror. Roligt att se att det finns så många andra likasinnade här i tråden.

Här kommer lite bilder på mina senaste rundor i pizzaköket:

https://imgur.com/dH8WGXc.jpg
Tryffelparmaskinka, buffelmozzarella, färsk basilika och parmesan.

https://imgur.com/54sjAdR.jpg
En gammal hederlig Margarita med buffelmozzarella, tomatsås och sedan lite parmesankuber toppade för det blir så jäkla gott.

https://imgur.com/p9PyYqg.jpg
Kanterna

Så, när ni gör pizza, vad tycker ni fungerar bäst? 6h rumstemperatur? 24h, 48h eller 72h i kylen? Ost... vilken ost använder ni när ni inte kör mozzarella?

Degen beror ju på vad man är ute efter, vad man har för mjöl, ugn, sten och så vidare.

När det gäller osten brukar jag ta vad jag har, vilket oftast innebär långlagrad präst eller herrgård. Mozzarella har jag för det mesta också, men bara mozzarella funkar inte så bra i mina ögon. Mozzarella har för lite smak för att det ska bli bra, det behövs något mer. Sen tar jag gärna, beroende på fyllningen förstås, lite parmesan riven ovanpå efter gräddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Oj, oj oj vänner, vad kul att jag hittade denna tråden. Det kan vara så att jag har nördat ner mig ordentligt i Pizzor det senaste året och mina vänner orkar inte längre lyssna på mitt Pizzatjat.

Pizza, vilken konst det är, och resan har varit lång. Från att jag stod och kavlade ut degen, (jag vet, slå mig inte), till 72h jäsning, 60%-65% vatten, pizzastål och ordentliga råvaror. Roligt att se att det finns så många andra likasinnade här i tråden.

Här kommer lite bilder på mina senaste rundor i pizzaköket:

https://imgur.com/dH8WGXc.jpg
Tryffelparmaskinka, buffelmozzarella, färsk basilika och parmesan.

https://imgur.com/54sjAdR.jpg
En gammal hederlig Margarita med buffelmozzarella, tomatsås och sedan lite parmesankuber toppade för det blir så jäkla gott.

https://imgur.com/p9PyYqg.jpg
Kanterna

Så, när ni gör pizza, vad tycker ni fungerar bäst? 6h rumstemperatur? 24h, 48h eller 72h i kylen? Ost... vilken ost använder ni när ni inte kör mozzarella?

Inte schysst att publicera bilder på dessa gudagåvor när jag är hungrig. Ser fuktansvärt gott ut! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Degen beror ju på vad man är ute efter, vad man har för mjöl, ugn, sten och så vidare.

När det gäller osten brukar jag ta vad jag har, vilket oftast innebär långlagrad präst eller herrgård. Mozzarella har jag för det mesta också, men bara mozzarella funkar inte så bra i mina ögon. Mozzarella har för lite smak för att det ska bli bra, det behövs något mer. Sen tar jag gärna, beroende på fyllningen förstås, lite parmesan riven ovanpå efter gräddning.

Tack. Jag tycker exakt samma. Jag gillar att ha någon god präst eller liknande och sedan "dutta" ut större delar av mozzarella, även om jag gör en vanlig Margarita. Blir mycket fylligare smak.

Skrivet av Viktorph:

Inte schysst att publicera bilder på dessa gudagåvor när jag är hungrig. Ser fuktansvärt gott ut! 😁

Förlåt, men mina vänner svarar inte på mina pizzabilder längre.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Mozzarella har jag för det mesta också, men bara mozzarella funkar inte så bra i mina ögon. Mozzarella har för lite smak för att det ska bli bra, det behövs något mer. Sen tar jag gärna, beroende på fyllningen förstås, lite parmesan riven ovanpå efter gräddning.

Det (inte bara mozzarella, men lite riven parmesan med det) gör pizzaiolos i Neapel/Italien också.

Permalänk
Medlem

Vi äter mest herrgård på mackorna här hemma så det blir en del skalkar att riva och spara i frysen - perfekt att komplettera mozzarellan med! Brukar bli lite parmesan också.

Deg är oftast surdeg i dessa dagar och det kan variera rätt hejvilt vad det är för mjöl. Hade mycket tipo 00 från Ramlösa kvarn under 2020, nu har det blivit lite annat i år. Ingen särskild anledning, det får bli vad det blir helt enkelt och det är kul med variation Jag ser dock till att *alltid* ha med lite fullkornsmjöl av någon typ.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Mathrohas
Intressant med lock på. Fukt behålls så att den inte blir lika torr men blir det fortfarande frasig/krispig?

Nja blir väll inte jättekrispigt, botten kanske.
Den blir iallafall inte så seg som den blir i micro.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Min föredragna variant för att värma gårdagens pizza är först micro till en vettig temperatur, sedan stekpanna för att få en bra botten.

Permalänk
Medlem

Hej,

Denna gången blev det Lördagspizza istället!

Att låta maskinen jobba med degen 12 min längre gjorde ingen märkbar skillnad på slutresultatet och degen blev inte häller fastare. Däremot blev degen märkbart mer homogen så jag kommer troligen fortsätta med iallafall lite mer knådning.

När jag bakade ut degen användes det nu durummjöl vilket gjorde en stor skillnad. Det uppfattades fastna mindre mjöl på degen och den blev klart knaprigare och fylligare på något vis. Även detta kommer vi ta med till nästa gång. Dock så kunde man fortfarande se lite bränd mjöl på stålet efter 2a pizzan, men detta beror på att degen är svår att "slå" av mjölet på.

Vi testade även den färdigköpta såsen från Mutti och tyvärr får jag säga att den var klart bättre än den hemmagjorda Så då blir nya målet att göra en liknande från grunden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Bra jobbat, rikgit fina pizzor, synd man inte kan smaka

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ja, just det där med att värma upp pizzor i efterhand har vi problem med. Det är bara en som accepterar att värma upp de hemmagjorde i ugnen, övriga står hällre över. Däremot köpe pizza är inga problem för någon att värma upp. Undra hur detta kommer sig, var är den avgörande skillnaden? Kan det vara så att de flesta pizza hak inte använder TIPO? utan det blir mer som vanligt bröd?

Numera sparar vi degklumparna och kör nya pizzor 2-3 dagar senare istället för att lägga dem färdiggräddade i kylen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

När det gäller OST har vi provat ARLA Herrgård, Arla Edamer och S:T OLOF gräddost. Skillande är inte SUPER stor på dem men just nu föredrar vi ST Olof blandat med Arla Edamer, dessutom har vi ICA Mozzarella Di Bufala som fick bra i något test :

Mozzarella har oftast en ganska klen smak, denna har något starkare men främst handlar det om att få konsistensen för vår del.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide