Tisdagshäng med redaktionen – Kenneth och Anton försöker överleva i Valheim

Permalänk
Melding Plague

Tisdagshäng med redaktionen – Kenneth och Anton försöker överleva i Valheim

Överlevnad i fornnordiska tider står på menyn klockan 16:00 idag med Kenneth och Anton samt Calle från FZ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni kommer med säkerhet göra en jacob och sitta 7 timmar i sträck. Tiden flyyyger iväg i valheim

Permalänk
Medlem

Hoppa in i den inofficiella Valheim-tråden om ni blir sugna - och finns en dedikerad server med Discord som har rullat sedan release (PM:a mig för access).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Kollade på polare som spelade igår, såg inte helt fel ut.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Surdeg 🍞

Den stora frågan - hinner Kenneth och Anton odla ett skägg till i eftermiddag?

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Callemedskägget:

Den stora frågan - hinner Kenneth och Anton odla ett skägg till i eftermiddag?

räknas tomteskägg?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Kenneth:

räknas tomteskägg?

Bara om det är rosa !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att titta men har inte tid just nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Bästa multiplayer sociala erfarenheten jag har haft på sistone.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Väldigt roligt spel, särskilt efter man besegrat första bossen och börjar utforska andra öar

Permalänk
Medlem

Är uppe i 200+ timmar och älskar verkligen det här spelet! Var flera år sedan jag haft så kul kan jag säga! Kan varmt rekommendera spelet!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Kollade på streamen och det är ju hemskt fult.. rena Minecraft
Hade förväntat mig ett snyggt spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Ni kommer med säkerhet göra en jacob och sitta 7 timmar i sträck. Tiden flyyyger iväg i valheim

Haha, jag instämmer helt. De säger att de inte kommer att sitta flera timmar i sträck men de vet heller inte helt vad de gett sig in på. Valheim är verkligen ett spel med en speciell känsla.

Stämningsfull musik, byggande av små hus, fällning av träd, samla bär och att jaga ger verkligen en rogivande känsla. Allt väl kombinerat med stundvis dramatiska händelser, utforska nya områden och en actionfylld kampanj att spela efter ger en helhetskänsla av ett väl avvägt spel i mitt tycke.

Verkligen länge sedan jag fick denna positiva känsla av ett spel. Rekommenderar det till alla som kan tänka sig avvara några timmar egentid och 16 euro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Haha, jag instämmer helt. De säger att de inte kommer att sitta flera timmar i sträck men de vet heller inte helt vad de gett sig in på. Valheim är verkligen ett spel med en speciell känsla.

Stämningsfull musik, byggande av små hus, fällning av träd, samla bär och att jaga ger verkligen en rogivande känsla. Allt väl kombinerat med stundvis dramatiska händelser, utforska nya områden och en actionfylld kampanj att spela efter ger en helhetskänsla av ett väl avvägt spel i mitt tycke.

Verkligen länge sedan jag fick denna positiva känsla av ett spel. Rekommenderar det till alla som kan tänka sig avvara några timmar egentid och 16 euro!

Tycker att det är lite sjukt att spela ett spel med så här dålig grafik där man gör så tråkiga grejer som att hugga ner träd och samla bär.

Det här är ju som ett WoW där man samlat allt det tråkiga å enformiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Kollade på streamen och det är ju hemskt fult.. rena Minecraft
Hade förväntat mig ett snyggt spel

Så klart en personlig preferens - men jag tycker inte om Minecraft-grafiken - medan jag tycker att Valheim är ett av dom snyggare spel jag har spelat(!) Dom har lyckats så oerhört bra med ljuset och stilen. Jag tycker att Valheim är lika tilltalande som Cyberpunk(!) Ge det en chans är mitt tips!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Kollade på streamen och det är ju hemskt fult.. rena Minecraft
Hade förväntat mig ett snyggt spel

Jag resonerade likadant innan jag installerade det. En vän tjatade men jag sköt på det. Tyckte det såg fult och platoniskt ut. Men väl när man kommit in i det och ändrat lite bl.a. upplösning, så wow! Helt plötsligt lägger man märke till hur vackert vattnet är och hur solen går ned över träden. Visst är det brutalt fult men ändå också snyggt på något sätt. Med det sagt, är man grafikjägare över allt annat så är kanske inte 1Gb spelet just för dig. Men ändå värt att prova i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tycker att det är lite sjukt att spela ett spel med så här dålig grafik där man gör så tråkiga grejer som att hugga ner träd och samla bär.

Det här är ju som ett WoW där man samlat allt det tråkiga å enformiga.

Förstår vad du menar. Jag spelade bara World of Warcraft i Vanilla och Tbc så vet inte riktigt hur det är att jämföra med på senare år. Men jag upplevde det som när jag spelade att WoW var mer hardcore grind där man lade extremt mycket tid för att lvla, till endgame få gear, lägga extremt mer tid för att få bättre gear, sen bättre gear, sen bättre gear.

I Valheim handlar det snarare om en feelgoodkänsla av att samarbeta med vänner. Försöka att inte fälla träd över varandra och utforska en open world. Lägga ned tid och bygga extremt om man vill eller att spela casual och nöja sig med mindre och kunna nå samma resultat. Helt klart mer Minecraft än WoW utifrån vad jag har upplevt om nämnda spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaptengrek:

Förstår vad du menar. Jag spelade bara World of Warcraft i Vanilla och Tbc så vet inte riktigt hur det är att jämföra med på senare år. Men jag upplevde det som när jag spelade att WoW var mer hardcore grind där man lade extremt mycket tid för att lvla, till endgame få gear, lägga extremt mer tid för att få bättre gear, sen bättre gear, sen bättre gear.

I Valheim handlar det snarare om en feelgoodkänsla av att samarbeta med vänner. Försöka att inte fälla träd över varandra och utforska en open world. Lägga ned tid och bygga extremt om man vill eller att spela casual och nöja sig med mindre och kunna nå samma resultat. Helt klart mer Minecraft än WoW utifrån vad jag har upplevt om nämnda spel.

100% mer Minecraft än WoW (gameplay).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Kollade på streamen och det är ju hemskt fult.. rena Minecraft
Hade förväntat mig ett snyggt spel

Ja, mycket i spelet för en att tänka tillbaka på PS2 men lyfter man blicken och ser helheten är det ett mycket vackert spel. Det här spelet har mer atmosfär än vad många AAA-spel har trots att de sitter med den "bästa" grafiken.

(Lägg därtill att spelet är 1 Gb stort, grymt jobbat att få spelet att se så snyggt ut.)

Skrivet av Gizmo_8:

Tycker att det är lite sjukt att spela ett spel med så här dålig grafik där man gör så tråkiga grejer som att hugga ner träd och samla bär.

Det här är ju som ett WoW där man samlat allt det tråkiga å enformiga.

Själv tycker jag det är sjukt när någon är gammal nog att skapa ett konto på ett forum, skriva i det och ändå tycka att det är lite sjukt att någon har en annan smak än sig själv.

Sätt dig ner för nu kanske du kommer bli chockad: Snygg grafik behövs inte för ett bra spel eller menar du på fullaste allvar att alla bra spel släppts de senaste 10 åren?

Och du, skriv ner dina favoritspel så kan jag sätta ena lilltån på att jag kan leta fram de tråkigaste momenten i dom och skriva något dumt om det.

Lite sjukt att folk springer runt i lag och skjuter varandra på samma handfull banor gång efter gång efter gång efter gång (CS m.fl.)
Lite sjukt att folk springer runt med en boll på en plan i x antal minuter gång efter gång efter gång (De flesta sportspel).
Lite sjukt att folk springer omkring med ett gevär, stannar upp och skjuter för att sedan börja springa igen. Gång efter gång efter gång (typ alla fps).
Lite sjukt att bara åka runt runt runt runt runt runt hela tiden (alla racingspel).
Lite sjukt att bara bygga en massa tråkiga saker, vänta på pengar och bygga lite mer (Sim city m.fl)

Min poäng, bortsett från att vi har olika smak, är att du inte bara kan stirra dig blind på en aspekt av spelet och dissa hela p.g.a. det. Avskyr du att samla trä så är det bara att låta bli. Öppna konsolen och skriv en mening eller två och du slipper det problemet.

Valheim är det tredje mest spelade spelet på Steam just nu av en anledning. Helt sjukt va? Trots den kassa grafiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, mycket i spelet för en att tänka tillbaka på PS2 men lyfter man blicken och ser helheten är det ett mycket vackert spel. Det här spelet har mer atmosfär än vad många AAA-spel har trots att de sitter med den "bästa" grafiken.

(Lägg därtill att spelet är 1 Gb stort, grymt jobbat att få spelet att se så snyggt ut.)
Själv tycker jag det är sjukt när någon är gammal nog att skapa ett konto på ett forum, skriva i det och ändå tycka att det är lite sjukt att någon har en annan smak än sig själv.

Sätt dig ner för nu kanske du kommer bli chockad: Snygg grafik behövs inte för ett bra spel eller menar du på fullaste allvar att alla bra spel släppts de senaste 10 åren?

Och du, skriv ner dina favoritspel så kan jag sätta ena lilltån på att jag kan leta fram de tråkigaste momenten i dom och skriva något dumt om det.

Lite sjukt att folk springer runt i lag och skjuter varandra på samma handfull banor gång efter gång efter gång efter gång (CS m.fl.)
Lite sjukt att folk springer runt med en boll på en plan i x antal minuter gång efter gång efter gång (De flesta sportspel).
Lite sjukt att folk springer omkring med ett gevär, stannar upp och skjuter för att sedan börja springa igen. Gång efter gång efter gång (typ alla fps).
Lite sjukt att bara åka runt runt runt runt runt runt hela tiden (alla racingspel).
Lite sjukt att bara bygga en massa tråkiga saker, vänta på pengar och bygga lite mer (Sim city m.fl)

Min poäng, bortsett från att vi har olika smak, är att du inte bara kan stirra dig blind på en aspekt av spelet och dissa hela p.g.a. det. Avskyr du att samla trä så är det bara att låta bli. Öppna konsolen och skriv en mening eller två och du slipper det problemet.

Valheim är det tredje mest spelade spelet på Steam just nu av en anledning. Helt sjukt va? Trots den kassa grafiken

Oj oj oj! Här överreagerade vi en aaaaning!

Säger det med en gång: drogs till Valheim från första början då jag gillade själva idén, teamplayet å atmosfären i spelet. Men sen när jag kollade på det så verkade det som att det mesta man gör är att gå runt och hugga ved.. med andra ord saker man kunnat göra i verkliga livet utan samma ansträngning fast med "sämre grafik".. där nån stans tog lusten att spela slut. Hade det varit ett stort spel där man byggde länder, krigade mot engelsmän, våldtog å plundrade, ja där nån slags storslagenhet funnits.. då hade jag kunnat förstå det! Men nu letade jag snarare en anledning att spela det (då en aning sug fortfarande fanns kvar) och min kritik var mer menat som frågor...

För övrigt är mina favoritspel (OBS ta hänsyn till ålder, jag är 32 nu å spelade dem när de kom ut):
Mass Effect 1 - 3
Final Fantasy IX
Final Fantasy X
Shenmue I - II
Zelda Ocarina of Time & Majora's Mask

Nöjd?

Permalänk
Medlem

"Lite sjukt att folk springer runt i lag och skjuter varandra på samma handfull banor gång efter gång efter gång efter gång (CS m.fl.)"
-Det kan man ju inte göra i verkligheten om man inte betala för paintball men då är det mycket omständigare å inte lika bra upplagt.

Lite sjukt att folk springer runt med en boll på en plan i x antal minuter gång efter gång efter gång (De flesta sportspel).
-Ja jag håller med, därför spelar jag inte sportspel.

Lite sjukt att folk springer omkring med ett gevär, stannar upp och skjuter för att sedan börja springa igen. Gång efter gång efter gång (typ alla fps).
-Ja hur skulle man annars göra..? Jag väntar då på VR.

Lite sjukt att bara åka runt runt runt runt runt runt hela tiden (alla racingspel).
-Ja det är sjukt och jag blir irriterad på folk som köper racingriggar för tiotusentalskronor istf att lägga pengarna på en gammal BMW eller Saab som de trimmar...

Lite sjukt att bara bygga en massa tråkiga saker, vänta på pengar och bygga lite mer (Sim city m.fl)
-Det är ju bara kul om man är RIK....

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Ja, mycket i spelet för en att tänka tillbaka på PS2 men lyfter man blicken och ser helheten är det ett mycket vackert spel. Det här spelet har mer atmosfär än vad många AAA-spel har trots att de sitter med den "bästa" grafiken.

(Lägg därtill att spelet är 1 Gb stort, grymt jobbat att få spelet att se så snyggt ut.)
Själv tycker jag det är sjukt när någon är gammal nog att skapa ett konto på ett forum, skriva i det och ändå tycka att det är lite sjukt att någon har en annan smak än sig själv.

Sätt dig ner för nu kanske du kommer bli chockad: Snygg grafik behövs inte för ett bra spel eller menar du på fullaste allvar att alla bra spel släppts de senaste 10 åren?

Och du, skriv ner dina favoritspel så kan jag sätta ena lilltån på att jag kan leta fram de tråkigaste momenten i dom och skriva något dumt om det.

Lite sjukt att folk springer runt i lag och skjuter varandra på samma handfull banor gång efter gång efter gång efter gång (CS m.fl.)
Lite sjukt att folk springer runt med en boll på en plan i x antal minuter gång efter gång efter gång (De flesta sportspel).
Lite sjukt att folk springer omkring med ett gevär, stannar upp och skjuter för att sedan börja springa igen. Gång efter gång efter gång (typ alla fps).
Lite sjukt att bara åka runt runt runt runt runt runt hela tiden (alla racingspel).
Lite sjukt att bara bygga en massa tråkiga saker, vänta på pengar och bygga lite mer (Sim city m.fl)

Min poäng, bortsett från att vi har olika smak, är att du inte bara kan stirra dig blind på en aspekt av spelet och dissa hela p.g.a. det. Avskyr du att samla trä så är det bara att låta bli. Öppna konsolen och skriv en mening eller två och du slipper det problemet.

Valheim är det tredje mest spelade spelet på Steam just nu av en anledning. Helt sjukt va? Trots den kassa grafiken

Fast han får väl klanka ner på det på samma sätt som andra prisar det? Jag gillar sånna här spel men tar inte illa vid mig för att någon annan inte kan förstå glädjen i det.

Själv spelade jag det i två timmar innan jag trötta dock. Ganska generiskt samla/bygga/överleva-spel är min personliga åsikt. Men jag har väl spelat lite för många sånna på sistone kanske. Mättad. Men man kanske måste komma in i det mer för att uppskatta det. Plus man borde stödja närodlat.

Jag spela dessutom solo. Jag ger det säkert en ny chans nångång i Coop.

Permalänk
Medlem

Kört kanske 3 timmar dödat 2 bossar och åkt båt till något träsk. Men det är ganska trist spel. Har väl tröttnat på konceptet efter att ha spelat mycket minecraft och rust.
Sen att spelet är väldigt fult hjälper ju inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Folk verkar begära väldigt mycket för ett early-access indie-spel på 200 kr. Personligen har jag lagt ned flera timmar per dag nu i en vecka och finner det väldigt rogivande med vissa perioder där det kan bli väldigt intensivt. Jag skulle nog inte gilla spelet som solo-spelare men med några vänner blir det mycket mer tilltalande (för mig).

Valheim har en särskild attraktion när man sitter och spelar det att man alltid vill göra "1 sak till" innan man avslutar, så tiden springer iväg.

Valheim har även väldigt mycket potential, särskilt nu då det blivit en sådan succé, så förhoppningsvis kommer de fortsätta bygga på detta. För mig kommer detta spel troligen bli liknande som Minecraft att jag nöter det i några veckor/månader och sedan tar en paus till nästa stora uppdatering och sedan nöter på nytt några veckor/månader.

EDIT: Glömde nämna att självklart är det många som prisar spelet alldeles för mycket också. Så finns personer på båda sidorna av myntet.

För mycket prisande också
Permalänk
Medlem

Kan swec göra lite benchmarks på Valheim?

Kanske med lite äldre hårdvara också, med tanke på läget

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Spelet har en fantastisk atmosfär och jag tyckte själv inte att grafiken var ett problem. Det jag lite fastnat på är att i och med gear / armor "kravet" (god-tier gamers eventuellt undantagna) är så uttalat - du blir slask om du dyker upp i "nästa" biome för tidigt - så blir spelet ganska linjärt och repetetivt:
1. Samla ore / mob drop i din nuvarande biome för att uppgradera gear ~maximalt.
2. Döda boss.
3. Hitta nästa biome.
4. Gå till steg 1.
Sen är det lite andra detaljer som stör mig i form av artificial difficulty (e.g. spärr av ore teleport), onödigt mycket grind för vissa resurser (e.g. boars inledningsvis för leather scraps). Tror jag helt enkelt ska ta en titt på Valheim+ och cheesa lite..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tycker att det är lite sjukt att spela ett spel med så här dålig grafik där man gör så tråkiga grejer som att hugga ner träd och samla bär.

Det här är ju som ett WoW där man samlat allt det tråkiga å enformiga.

Skrivet av mannebanco:

Fast han får väl klanka ner på det på samma sätt som andra prisar det? Jag gillar sånna här spel men tar inte illa vid mig för att någon annan inte kan förstå glädjen i det.

Själv spelade jag det i två timmar innan jag trötta dock. Ganska generiskt samla/bygga/överleva-spel är min personliga åsikt. Men jag har väl spelat lite för många sånna på sistone kanske. Mättad. Men man kanske måste komma in i det mer för att uppskatta det. Plus man borde stödja närodlat.

Jag spela dessutom solo. Jag ger det säkert en ny chans nångång i Coop.

Självklart får man tycka vad man vill om ett spel, något annat hade varit rent absurt. Dessutom är det den samlade reaktionen från alla som köpt varan som påverkar huruvida denna blir bättre eller sämre över tid. Därför är alltid konstruktiv kritik fördelaktigt om en vara oavsett, oberoende om det är objektivt eller subjektivt. Att påpeka felen gör ju upplevelsen och helheten bättre för alla inblandade oavsett vad man har för åsikt.

Vad som är aningen märkligt är när någon börjar påstå att en annan användare har ett sjukligt beteende p.g.a. dennes val. Nu kan @Gizmo_8 menat annorlunda än vad han skrev p.g.a felaktig grammatik uppbyggnad av meningen och inte syftat på subjektet i den han citerade utan istället den underliggande varan. Men det han faktiskt har skrivit är att alla som inte har densamma åsikt som han själv är åtminstone lite sjuka för de utför en handling som han inte är överens med. När man subtilt legitimerar personangrepp för att försvara sin åsikt bör man inte förvånas av att möta kritik. Om du läser nedanstående meningar så kommer du säkerligen upptäcka en skillnad:

  • Jag tycker det är ett sjukt att Svensson läser den här texten.

  • Jag tycker att den här texten som blir läst av Svensson är sjuk.

Ja, han får alltså klanka ner på, i detta fall ett datorspel, hur mycket som helst. Den konstruktiva kritiken kan mycket väl föra spelet i en positiv riktning vilket gynnar mig som tycker om spelet. Vilket såklart är bra för alla! Men kom inte och säg att jag har ett sjukligt beteende för att jag gör något jag tycker om.

Permalänk
Skrivet av kaptengrek:

Självklart får man tycka vad man vill om ett spel, något annat hade varit rent absurt. Dessutom är det den samlade reaktionen från alla som köpt varan som påverkar huruvida denna blir bättre eller sämre över tid. Därför är alltid konstruktiv kritik fördelaktigt om en vara oavsett, oberoende om det är objektivt eller subjektivt. Att påpeka felen gör ju upplevelsen och helheten bättre för alla inblandade oavsett vad man har för åsikt.

Vad som är aningen märkligt är när någon börjar påstå att en annan användare har ett sjukligt beteende p.g.a. dennes val. Nu kan @Gizmo_8 menat annorlunda än vad han skrev p.g.a felaktig grammatik uppbyggnad av meningen och inte syftat på subjektet i den han citerade utan istället den underliggande varan. Men det han faktiskt har skrivit är att alla som inte har densamma åsikt som han själv är åtminstone lite sjuka för de utför en handling som han inte är överens med. När man subtilt legitimerar personangrepp för att försvara sin åsikt bör man inte förvånas av att möta kritik. Om du läser nedanstående meningar så kommer du säkerligen upptäcka en skillnad:

  • Jag tycker det är ett sjukt att Svensson läser den här texten.

  • Jag tycker att den här texten som blir läst av Svensson är sjuk.

Ja, han får alltså klanka ner på, i detta fall ett datorspel, hur mycket som helst. Den konstruktiva kritiken kan mycket väl föra spelet i en positiv riktning vilket gynnar mig som tycker om spelet. Vilket såklart är bra för alla! Men kom inte och säg att jag har ett sjukligt beteende för att jag gör något jag tycker om.

I folkmun så menar man ju inte att folk faktiskt är sjuka.
Men det får han själv stå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Självklart får man tycka vad man vill om ett spel, något annat hade varit rent absurt. Dessutom är det den samlade reaktionen från alla som köpt varan som påverkar huruvida denna blir bättre eller sämre över tid. Därför är alltid konstruktiv kritik fördelaktigt om en vara oavsett, oberoende om det är objektivt eller subjektivt. Att påpeka felen gör ju upplevelsen och helheten bättre för alla inblandade oavsett vad man har för åsikt.

Vad som är aningen märkligt är när någon börjar påstå att en annan användare har ett sjukligt beteende p.g.a. dennes val. Nu kan @Gizmo_8 menat annorlunda än vad han skrev p.g.a felaktig grammatik uppbyggnad av meningen och inte syftat på subjektet i den han citerade utan istället den underliggande varan. Men det han faktiskt har skrivit är att alla som inte har densamma åsikt som han själv är åtminstone lite sjuka för de utför en handling som han inte är överens med. När man subtilt legitimerar personangrepp för att försvara sin åsikt bör man inte förvånas av att möta kritik. Om du läser nedanstående meningar så kommer du säkerligen upptäcka en skillnad:

  • Jag tycker det är ett sjukt att Svensson läser den här texten.

  • Jag tycker att den här texten som blir läst av Svensson är sjuk.

Ja, han får alltså klanka ner på, i detta fall ett datorspel, hur mycket som helst. Den konstruktiva kritiken kan mycket väl föra spelet i en positiv riktning vilket gynnar mig som tycker om spelet. Vilket såklart är bra för alla! Men kom inte och säg att jag har ett sjukligt beteende för att jag gör något jag tycker om.

Mnjaaaa... Alltså det var ju själva beteendet jag ifrågasatte ändå.. hur kan folk sitta och göra nåt så meningslöst liksom? Det är ju bättre att börja i den änden, så förstår man varför de producerar själva varan.. eller hur..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Mnjaaaa... Alltså det var ju själva beteendet jag ifrågasatte ändå..

Det är ju alltid en person bakom beteendet. Missförstår jag vad du menar? Det är ju vad du skriver jag läser.

Skrivet av Gizmo_8:

hur kan folk sitta och göra nåt så meningslöst liksom? Det är ju bättre att börja i den änden, så förstår man varför de producerar själva varan.. eller hur..?

I tråden diskuterar vi spelet och dess innehåll, hur det mottags av användare och upplevelsen. Vad vi tycker om det, bra eller dåligt och hur det kan förbättras. Vad vi tillsammans uppfattar som bra eller dåligt ur personliga upplevelser. Eftersom vi har olika upplevelser och smak så blir det naturligt att vi har olika åsikter. Ingen av oss har rätt för det är något högst subjektivt. Det är helt rätt att kritisera grafiken i spelet om man inte tycker om den, det är helt rätt att kritisera problematisk uppkoppling till servrar om man upplever det eller att man anser att det är begränsat innehåll och monotont. Jag bara påpekar att det inte är befogat att skriva till någon annan att vad denne gör med sin fritid antingen är sjukt eller meningslöst. Ditt ordval är inte bara olämpligt utan även direkt kränkande gentemot människor du inte känner. Och dessutom har det ingenting med varken diskussionen eller spelet att göra. Så varför?