Chromecast with Google TV in Sweden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Jag provade nu på min LG OLED C9 och Chromecast Google TV. Kunde inte styra Chromecasten alls med tvn fjärrkontroll. Och då kan jag styra ljudet på förstärkaren och även med Humax-boxen jag hade kunde jag styra runt med LGs fjärrkontroll. Så det ser ut som inte Chromecasten har stöd för detta.

Den ska ha det, har du aktiverat CEC i Chromecasten?

https://en.wikipedia.org/wiki/Chromecast#Model_comparison

Permalänk
Medlem

Får fråga igen, någon som fått HBO att funka utan att hacka på denna? Sett i tråden att man kan ändra uppspelningshastighet...är det problemet tro? Då anser jag att felet i första hand ligger hos HBO som inte anpassar sin app efter hårdvara.
Det finns två uppdateringar som jag ser nödvändigt av denna prylen.
1. automatisk av/på HDR. Man behöver inte ha HDR i startmenyerna.
2. Automatisk justering av uppspelningen så man slipper hack och lagg.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den ska ha det, har du aktiverat CEC i Chromecasten?

https://en.wikipedia.org/wiki/Chromecast#Model_comparison

Eftersom jag kan styra Tvn och förstärkaren genom Chromecast fjärrkontroll så har jag CEC igång. @andreas1974 undrade om man kunde styra Chromecasten med tvns fjärrkontroll, och det verkar inte gå med LGs TV och troligtvis inte med andra heller.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Eftersom jag kan styra Tvn och förstärkaren genom Chromecast fjärrkontroll så har jag CEC igång. @andreas1974 undrade om man kunde styra Chromecasten med tvns fjärrkontroll, och det verkar inte gå med LGs TV och troligtvis inte med andra heller.

Ok, det var ju kasst. Det är lite jobbigt att det inte står i specifikationerna om CEC gäller åt båda hållen eller bara ena. Det konstiga är att den gamla CC kunde styras från tevens kontroll, dock bara play/pause men det var ju ändå väldig mycket bättre än att behöva använda telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ok, det var ju kasst. Det är lite jobbigt att det inte står i specifikationerna om CEC gäller åt båda hållen eller bara ena. Det konstiga är att den gamla CC kunde styras från tevens kontroll, dock bara play/pause men det var ju ändå väldig mycket bättre än att behöva använda telefonen.

Jag provade inte play och paus i specifik app, men om man inte kan styra allt i chromecasten som att välja app, osv så faller hela konceptet. Jag skulle nog också vilja styra allt med tvns fjärr, fast Chromecast fjärr är rätt okej ändå.

Eftersom Disney-appen börjat fungera perfekt i tvn efter en uppdatering så använder jag Chromecasten mindre nu. Tycker att det blir lite bättre bild i tvns appar än chromecasten. (disney och netflix). Cmore och Dplay och så får man ju se genom Chromecasten ändå eftersom de inte finns på WEbOS.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Jag provade inte play och paus i specifik app, men om man inte kan styra allt i chromecasten som att välja app, osv så faller hela konceptet. Jag skulle nog också vilja styra allt med tvns fjärr, fast Chromecast fjärr är rätt okej ändå.

Jo, alla recensioner verkar vara jätteglada över att man kan styra teven med CC-kontrollen men jag hade också föredragit tvärtom. Inte minst för att min TV har en ganska lyxig kontroll i rostfritt som ligger fint i handen och så, medan CC-kontrollen visserligen är ganska trevlig men ändå plastig. Det är inte så konstigt kanske, en ersättningsfjärr till min teve kostar ju dubbelt så mycket som hela Chromecasten.

Citat:

Eftersom Disney-appen börjat fungera perfekt i tvn efter en uppdatering så använder jag Chromecasten mindre nu. Tycker att det blir lite bättre bild i tvns appar än chromecasten. (disney och netflix). Cmore och Dplay och så får man ju se genom Chromecasten ändå eftersom de inte finns på WEbOS.

Jo samma här på Samsung. Jag tror CC får vänta tills de smarta delarna i teven börjar bli föråldrade.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Twitch funkar i 1080p 60fps med denna CC?

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att styra chromecasten med TVns fjärr. LG TV

Att styra TVn med CC fjärren görs väl via IR och inte CEC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Har inga problem med att styra chromecasten med TVns fjärr. LG TV

Att styra TVn med CC fjärren görs väl via IR och inte CEC?

Det har jag inte tänkt på, men använder inte Chromcast bluetooth? Men det har jag för mig att LG OLED C9 fjärr också gör. Men har du ställt in det i tv inställningarna?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Köpte Mi-stick på Webhallen för 169kr efter jul på rea, vet inte om den fortfarande reas ut, men undrar vad den stora skillnaden är mot den nya Chromecasten? Mi-sticken har Android tv och playstore och det går att sideloada appar, har du kat perfekt sen jag köpte den. Vad är det jag missar med den nya Chromecasten vs Mi-sticken? Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pierre232:

Köpte Mi-stick på Webhallen för 169kr efter jul på rea, vet inte om den fortfarande reas ut, men undrar vad den stora skillnaden är mot den nya Chromecasten? Mi-sticken har Android tv och playstore och det går att sideloada appar, har du kat perfekt sen jag köpte den. Vad är det jag missar med den nya Chromecasten vs Mi-sticken? Mvh

Främst är det väl 4K-stöd. Sen är nog prestandan några snäpp bättre, men i övrigt är det förstås ganska mycket samma produkt.

Samtidigt är det ju lite som att jämföra exempelvis en Galaxy A41 mot en Pixel 5, båda har Play Store, båda funkar säkert perfekt, varför köpa en telefon för 8000 när det finns en för 3000 som ger samma funktionalitet liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det har jag inte tänkt på, men använder inte Chromcast bluetooth? Men det har jag för mig att LG OLED C9 fjärr också gör. Men har du ställt in det i tv inställningarna?

Blev lite nyfiken och testade lite. Det verkar som att TVns fjärr (LG OLED B7) använder Bluetooth till allt förutom på/av knappen. CC kontrollen kan bara styra ljud och på/av på min TV och detta görs med IR.

I TVn har jag nog bara aktiverat CEC vad jag kommer ihåg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Blev lite nyfiken och testade lite. Det verkar som att TVns fjärr (LG OLED B7) använder Bluetooth till allt förutom på/av knappen. CC kontrollen kan bara styra ljud och på/av på min TV och detta görs med IR.

I TVn har jag nog bara aktiverat CEC vad jag kommer ihåg

Och det är då du kan styra saker på hemskärmen i Chromecast med din fjärrkontroll?
CC kontroll har ju bara dom funktionerna så den kan styra av/på, byta hdmikälla till sig själv och ljudet på tv/recevier.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av snajk:

Främst är det väl 4K-stöd. Sen är nog prestandan några snäpp bättre, men i övrigt är det förstås ganska mycket samma produkt.

Samtidigt är det ju lite som att jämföra exempelvis en Galaxy A41 mot en Pixel 5, båda har Play Store, båda funkar säkert perfekt, varför köpa en telefon för 8000 när det finns en för 3000 som ger samma funktionalitet liksom.

Ok, så det är egentligen 4k-stödet som är den stora skillnaden och en något bättre Soc, ang prestandan fungerar Mi-sticken mycket bättre än min tidigare Chromecast gen3. Nu ser jag iofs bara i fullHD då jag vägrar byta ut min Panasonic Plasma vilken enligt mig slår det mesta i butikerna i bildkvalite, har även en Piooner Plasma i källaren ifall den lägger av, så jag är säkrad ett bra tag framåt. Men jag väntar på något som motsvarar Plasma i bildkvalitén även sport är överlägsen att se på Plasma! Gammal teknik som fortfarande är bland de bättre!
Mvh

Permalänk

Varför är den så jävla dyr i Europa? 50 USD vs 70 Euro.

Hur tänkte de där?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att ställa in så att en specifik app startar vid uppstart?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla innan jag beställer att det går att side-loada appar som inte finns på playstore, t.ex Youtube Vanced. Borde väll vara som vilket android system som helst?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Tänkte bara kolla innan jag beställer att det går att side-loada appar som inte finns på playstore, t.ex Youtube Vanced. Borde väll vara som vilket android system som helst?

Jag tror det. Vet inte om denna video svarar på din fråga.
https://www.youtube.com/watch?v=s8CcVqUW72g

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

En fundering jag har är om den stöder VPN.

Som jag har det nu så har jag en PC vid teven som jag kör VPN på för att komma åt amerikanska streamingtjänster vilket funkar helt ok. Men det är ju inte supersmidigt att meka med tangentbord och mus i soffan liksom, och jag verkar inte få till bättre kvalitet än 1080p utan HDR hur jag än gör. Jag har ganska långtgående planer på att köra min gamla XBone på ett separat nät (då den inte stöder VPN på själva XBoxen) så att den alltid ser ut att befinna sig i USA, och sen installera appar för typ Peacock, Hulu och så. Men det är inte helt enkelt då jag får köra en RPi som AP med VPN och så. Jag vet heller inte om MS godkänner att jag är inloggad på en XB "i USA" samtidigt som jag är inloggad på en annan i Sverige, men det går ju att lösa med ett annat konto.

Den VPN-leverantör jag använder har en Android-app dock så det hade ju kunnat vara en mycket smidigare lösning. Om CC stöder VPN-appar.

Permalänk
Medlem

Åkte förbi Sveavägen och införskaffade mig en idag. Allting verkar fungera bra för mig, dock har jag inte hittat nån reklam-fri youtube app som ger en det man vill ha. Smart Youtube tv går att länka sitt konto till men kan av nån anledning inte visa saker i 4K och appen New Pipe vägrar importera subscription listan.

edit: Youtube Vanced som kanske är den mest kända appen fungerar inte på Chromecasten än, men det verkar vara något dom ska fixa i framtiden.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Varför är den så jävla dyr i Europa? 50 USD vs 70 Euro.

Hur tänkte de där?

Ungefär samma pris eftersom med Euro är moms redan klart, medans dollarn får du lägga på 25% efter konvertering.
USD är även alltid utan någon sales tax när USA visar sina priser

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Upplever att min chromecast vid enstaka tillfällen har för stor bild för tv'n eller hur man ska förlara det. Händer endast i Youtube appen har jag märkt, vad är motsvarigheten till overlay på datorn eller vad det kallas, på chromecast? Eller går det ens att åtgärda? Hittar inget i menyerna eller inställningarna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Upplever att min chromecast vid enstaka tillfällen har för stor bild för tv'n eller hur man ska förlara det. Händer endast i Youtube appen har jag märkt, vad är motsvarigheten till overlay på datorn eller vad det kallas, på chromecast? Eller går det ens att åtgärda? Hittar inget i menyerna eller inställningarna.

Du tänker nog på overscan men det är inget man använder på digitala videosignaler för där vet man hur många man har och var pixlarna visas på panelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Taskman:

Ungefär samma pris eftersom med Euro är moms redan klart, medans dollarn får du lägga på 25% efter konvertering.
USD är även alltid utan någon sales tax när USA visar sina priser

Det blir ändå runt 200:- dyrare om man lägger till momsen.

Man brukar räkna USD*10 för att få svenskt pris. Nu är dollarn lite dyrare så kanske det blir *11, alltså 550.

Så "rimligt" svenskt pris borde ligga runt 600:- kan jag tycka.

Jämför med "vanliga" Chromecast som går för $35 i staterna och 399:- i Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tänker nog på overscan men det är inget man använder på digitala videosignaler för där vet man hur många man har och var pixlarna visas på panelen.

Overscan hette det ja, tack. Men så det finns ingen riktig fix för det?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det blir ändå runt 200:- dyrare om man lägger till momsen.

Man brukar räkna USD*10 för att få svenskt pris. Nu är dollarn lite dyrare så kanske det blir *11, alltså 550.

Så "rimligt" svenskt pris borde ligga runt 600:- kan jag tycka.

Jämför med "vanliga" Chromecast som går för $35 i staterna och 399:- i Sverige...

Chromcasten har inte börjat säljas normalt än så priset går nog ner lite när den släpps på vanligt sätt, den kommer väl i juni.

Skrivet av RVX:

Overscan hette det ja, tack. Men så det finns ingen riktig fix för det?

Det brukar aldrig/ska inte vara nått problem om rätt upplösning är inställd om det inte är ett riktigt fel på nått i signalkedjan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att det "hackar" när man försöker se på HBO på chromecasten? Jag har det problemet endast med HBO appen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar aldrig/ska inte vara nått problem om rätt upplösning är inställd om det inte är ett riktigt fel på nått i signalkedjan.

Tvn i sig är en 8 år gammal Panasonic sista generationens plasma, så den har några år på nacken. Har dock fortfarande otroligt bra bild, så den blir inte utbytt bara för att, utan när den ger upp.
Men får se om det går att lösa detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Upplever att min chromecast vid enstaka tillfällen har för stor bild för tv'n eller hur man ska förlara det. Händer endast i Youtube appen har jag märkt, vad är motsvarigheten till overlay på datorn eller vad det kallas, på chromecast? Eller går det ens att åtgärda? Hittar inget i menyerna eller inställningarna.

Jag har också upptäckt att det blir för stor bild. Tror det bara är Youtube-appen också. Men har inte undersökt massa, kollar inte så mycket på youtube genom Chromecasten.
Har en LG OLED tv som den är direktinkopplad till.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har också upptäckt att det blir för stor bild. Tror det bara är Youtube-appen också. Men har inte undersökt massa, kollar inte så mycket på youtube genom Chromecasten.
Har en LG OLED tv som den är direktinkopplad till.

Det är nog den mest logiska förklaringen, har kollat runt lite på min enhet och det är endast Youtube det gäller.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X