MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CarlOscar:

Ingen farthållare och ingen bränslemätare
Dassigt med tanke på att det är en 2020 modell och med den prislappen...

Ja, brukade komma upp i 5-600mil /år innan bebis, så inte så långt innan heller..

Skrivet av Nudel:

Bränslemätare är inget måste, men farthållare är trevligt. Det är betydligt mer än vad de flesta hojar rullar, förstår inte de som inte vill köra med än <100 mil om året.

Farthållare på Tuono? Vad gör ni för körning då? Har åkt ner i Europa på min Z1000SX men inte direkt känt att jag saknar farthållare. Kanske då jag inte testat en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Ingen farthållare och ingen bränslemätare
Dassigt med tanke på att det är en 2020 modell och med den prislappen...

Ja, brukade komma upp i 5-600mil /år innan bebis, så inte så långt innan heller..

Vet inte om jag misstolkade ditt svar, men Min Tuono 2020 har farthållare. Men fortfarande ingen bränslemätare dock.

eller du kanske menade att din Ducati Streetfigher v4s inte har farthållare.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Farthållare på Tuono? Vad gör ni för körning då? Har åkt ner i Europa på min Z1000SX men inte direkt känt att jag saknar farthållare. Kanske då jag inte testat en?

Det är rätt skönt när man kört aktivt ett tag och bara vill slappna av lite, trodde inte jag hade behov för farthållare men när jag väl fick en så använde jag den ganska ofta. Sen använder jag ofta den på motorvägen också, brukar bara sätta den på 110ish och glida, ger mig inget att bomba på motorvägen. Jag tycker det är rätt skönt att kunna "vila" högerhanden lite ibland.

Skrivet av OceanK:

Vet inte om jag misstolkade ditt svar, men Min Tuono 2020 har farthållare. Men fortfarande ingen bränslemätare dock.

Det stämmer, men man lär sig 15 mil = paniktanka

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Det är rätt skönt när man kört aktivt ett tag och bara vill slappna av lite, trodde inte jag hade behov för farthållare men när jag väl fick en så använde jag den ganska ofta. Sen använder jag ofta den på motorvägen också, brukar bara sätta den på 110ish och glida, ger mig inget att bomba på motorvägen. Jag tycker det är rätt skönt att kunna "vila" högerhanden lite ibland.

Det stämmer, men man lär sig 15 mil = paniktanka

HAHAHAHHA sant. Men har du koll på hur många mil man har ca när den gula lampan för bränsle lyser?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

HAHAHAHHA sant. Men har du koll på hur många mil man har ca när den gula lampan för bränsle lyser?

Beror ju på hur roligt du har haft, men mellan 13-15 mil beroende på hur mycket man vridit på rullen. Ligger man och fiskör på tex motorväg kan man nog komma 17 mil

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Beror ju på hur roligt du har haft, men mellan 13-15 mil beroende på hur mycket man vridit på rullen. Ligger man och fiskör på tex motorväg kan man nog komma 17 mil

sant. Har ju inte ägt min Tuono så länge så har inte lärt känna den så bra än. Tycker mest att man får tanka den ofta, så har inte vågat och vänta till lampan lyser frö bränsle. Men man ler ju lika mycket varje gång man tankat och sedan startar den igen. så satans nice ljud!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Kul att du har hittat garage!
OM du har möjlighet hade jag satsat på att investera lite mer pengar, ABS är en bra grej att ha (men inget måste).

Med ABS är ju bättre än utan ja, så det kanske är bättre att gå upp i prisklass

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Måste få skriva av mig lite.

Tog A kortet sista April 2019 men har inte har hoj på 1,5 år då jag ej haft någonstans att ställa en.

Fick i helgen tips om att ringa en lokal hyresvärd, som jag ej tänkt på att ringa tidigare.
Ringde igår och de hade ett garage ledigt och fick åka och titta på en gång.
Garaget är ca 400m från där jag bor.
Tackade självklart ja och hyr nu garaget från 1 april
Trevlig 30 års present åt mig själv

Så nu blir det att leta hoj. Tack vara att ej kört på så länge (samt fortfarande nybörjare) så blir det en billig begagnad hoj.
Runt 20k till att börja med.
Har ni några tips på vad man kan leta efter?
Typ stuk gxr750 eller vn800 runt -00 talet
ABS inser jag kanske inte är möjligt i den pris eller åldersklassen.

Grattis till din garageplats! Om jag vore du så kanske man skulle avvakta lite till. Priserna är ganska uppblåsta och det är ett väldigt lågt utbud. Priserna för en 20k-hoj ligger just nu på 30k på blocket. Själv så började jag med en Suzuki sv650s vilket har vart en riktigt bra hoj för mig som nybörjare. Lite sportig och billig. Man ska inte stirra sig blind på effekten för den hänger på rätt så bra ändå.

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mathrohas:

Runt 20k till att börja med.

gsx750 86 hk @ https://www.blocket.se/annons/orebro/suzuki_gsx_750/94503106

Enda nackdelen är att man bör undvika att "trimma" förgasare/luftburk. Den är våldsamt känslig för förändringar så det är original luftfilter som gäller, inget annat funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RooDoo:

Grattis till din garageplats! Om jag vore du så kanske man skulle avvakta lite till. Priserna är ganska uppblåsta och det är ett väldigt lågt utbud. Priserna för en 20k-hoj ligger just nu på 30k på blocket. Själv så började jag med en Suzuki sv650s vilket har vart en riktigt bra hoj för mig som nybörjare. Lite sportig och billig. Man ska inte stirra sig blind på effekten för den hänger på rätt så bra ändå.

Tack. Ja jag tycker priserna är lite uppåt. sv650s påminner om mt-07 och xj6 som jag körde upp på via körskola.
6 - 700 kubik räcker gott och väl. Har glömt det där med effekt och hästar ... Måste läsa på.
Hade en TDM 850 som första egna hoj. För stor och lite väl kraftig för mig. Är ganska kort själv så jag nådde knappt ner till backen.
Fd polishoj så den var lite uppskruvad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

gsx750 86 hk @ https://www.blocket.se/annons/orebro/suzuki_gsx_750/94503106

Enda nackdelen är att man bör undvika att "trimma" förgasare/luftburk. Den är våldsamt känslig för förändringar så det är original luftfilter som gäller, inget annat funkar.

Ja den har jag faktiskt kikat på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Menar min Ducati
Bränslemätare har jag inget problem med
Jag resettar en tripmätare vid varje tankning
Brukar planera påfyllning vid 10 mil även om den går 15+

Har man haft farthållare så vill man inte vara utan. Satte på den vid varje raksträcka eller varje gång man låg bakom en bil. Nu får jag ont i handleden efter 10min raksträcka xD

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

sant. Har ju inte ägt min Tuono så länge så har inte lärt känna den så bra än. Tycker mest att man får tanka den ofta, så har inte vågat och vänta till lampan lyser frö bränsle. Men man ler ju lika mycket varje gång man tankat och sedan startar den igen. så satans nice ljud!

Det längsta jag någonsin kommit med gul lampa är 25km och då tanka jag 17.6 liter (tanken rymmer 18). Då varva jag inte över 7k från att lampan tändes. Så en riktlinje är, ha en mack inom 20km och fiskör dit efter att lampan tänts.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Det längsta jag någonsin kommit med gul lampa är 25km och då tanka jag 17.6 liter (tanken rymmer 18). Då varva jag inte över 7k från att lampan tändes. Så en riktlinje är, ha en mack inom 20km och fiskör dit efter att lampan tänts.

Tack för info. Ja det var ju inte stora marginaler. Tänkte skulle prova åka från gbg till malmö, ca 273km så då blir det och tanka ett par gånger då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Tack för info. Ja det var ju inte stora marginaler. Tänkte skulle prova åka från gbg till malmö, ca 273km så då blir det och tanka ett par gånger då.

Kör du lugnt, kan du klara det med ett stopp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Kör du lugnt, kan du klara det med ett stopp

Får prova detta. Men ett stopp är ju ändå ok för o sträcka sig lite på o samtidigt tanka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Får prova detta. Men ett stopp är ju ändå ok för o sträcka sig lite på o samtidigt tanka.

Stanna ibland gör rätt mycket för ben, rumpa och huvud.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Stanna ibland gör rätt mycket för ben, rumpa och huvud.

Har endast kört typ 13 mil i sträck utan paus så får ju utöka detta till våren =). Men att sitta länge på tuonos sadel är ju lite hårt så förstår det med pauser.

var mer orolig för att behöva hitta tankstationer stup i kvarten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skor

Jag kör en trimmad 1000-kubikare (typ sport-touring) och känner att det har blivit dags att se över valet av skor. Tänkte därför höra med er om ni har något bra tips på någon riktigt bra modell och inköpsställe?! Det blir ett par ban-dagar per år men annars så är tanken att använda dessa på de mer inspirerande körningarna på våra landsvägarna.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD 9800x3d, MSI X870 Tomahawk, 32 gb DDR5 cl30 6000 MHz, Asus RTX 3080, Custom Vattenkylt 360+240 med Core1 i ett Define North XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RooDoo:

Jag kör en trimmad 1000-kubikare (typ sport-touring) och känner att det har blivit dags att se över valet av skor. Tänkte därför höra med er om ni har något bra tips på någon riktigt bra modell och inköpsställe?! Det blir ett par ban-dagar per år men annars så är tanken att använda dessa på de mer inspirerande körningarna på våra landsvägarna.

Tack på förhand!

Jag kör ett par Alpinestars smx 6 v2 när jag ska ut på längre turer. Sitter bra, man tappar lite rörlighet jämfört med låga skor såklart, lite ovant att växla.

Men höga är ju alltid att rekommendera, en av de vanligaste skadorna är ju brutna/krossade smalben och fotleder.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Byxor med halkskydd på rumpan, är det uppskattat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag kör ett par Alpinestars smx 6 v2 när jag ska ut på längre turer. Sitter bra, man tappar lite rörlighet jämfört med låga skor såklart, lite ovant att växla.

Men höga är ju alltid att rekommendera, en av de vanligaste skadorna är ju brutna/krossade smalben och fotleder.

Tack för tipset! Går dessa att spänna runt vaden på ett bra sätt? Tänker att man vill ha de på utsidan när man kör i skinnstället men på insidan om jag har textil-byxor, att då kunna justera lite.

Tänkte köpa höga skor just för den extra säkerheten som de ger

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RooDoo:

Tack för tipset! Går dessa att spänna runt vaden på ett bra sätt? Tänker att man vill ha de på utsidan när man kör i skinnstället men på insidan om jag har textil-byxor, att då kunna justera lite.

Tänkte köpa höga skor just för den extra säkerheten som de ger

Ja de har dragkedja halvvägs, sen kardborre på övre delen. Så är lite flexibilitet i alla fall. Jag brukar köra med "vanliga" byxor på insidan och sen ytterställen på utsidan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja de har dragkedja halvvägs, sen kardborre på övre delen. Så är lite flexibilitet i alla fall. Jag brukar köra med "vanliga" byxor på insidan och sen ytterställen på utsidan.

https://i.ibb.co/BjYYcCD/Skor.jpg

Kan flika in att de flesta sportstövlar har den här konstruktionen. Jag åker i ett par TCX och de är mer eller mindre identiska med dragkedja nertill och kardborre på överdelen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kan flika in att de flesta sportstövlar har den här konstruktionen. Jag åker i ett par TCX och de är mer eller mindre identiska med dragkedja nertill och kardborre på överdelen.

Kör just närmast identiska TCX stövlar med skinnbyxor på insidan och textil byxor på utsidan och det fungerar fint, italienska TCX tycks hålla rätt bra och passar för det mesta lite bredare fötter.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som uppgraderat sin Cardo Bold/wattevver med JBL 45mm? Stor skillnad på ljudet, högre volym?
Kör oftast med musik när jag pendlar till jobbet och önskar lite mer volym mot vad jag har nu med standard lurarna.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt de vanliga utan köpte JBL versionen. Funkar bra till musik även med proppar i öronen. Podcasts lite sämre vid tex motorvägskörning. De är väldigt känsliga för positionering. De måste verkligen sitta rakt över öronen annars försvinner typ 90% av volymen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av ¤Reason¤:

Någon som uppgraderat sin Cardo Bold/wattevver med JBL 45mm? Stor skillnad på ljudet, högre volym?
Kör oftast med musik när jag pendlar till jobbet och önskar lite mer volym mot vad jag har nu med standard lurarna.

Högre volym, bättre bas.
Bytte i somras och ångrar det inte.
Tänk dock på att 45mm är rätt stort, så se till först att de passar i hjälmen.

Jag kör med earpeace proppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Högre volym, bättre bas.
Bytte i somras och ångrar det inte.
Tänk dock på att 45mm är rätt stort, så se till först att de passar i hjälmen.

Jag kör med earpeace proppar.

blir att skaffa en ny hjälm i vår nu, så får kolla opp så att det finns plats för 45mm lurarna isf.
kör med proppar från earnordic.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Skrivet av RooDoo:

Tack på förhand!

Åk till Lelles, ett av de bästa utbuden i Sverige på kläder och personlig utrustning, de bör ha kompetensen att hjälpa dig välja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5