Intels sexkärniga Core i5-11600KF och i5-11400F "Rocket Lake" bekänner färg

Permalänk
Melding Plague

Intels sexkärniga Core i5-11600KF och i5-11400F "Rocket Lake" bekänner färg

Dimman runt "Rocket Lake"-familjen lättar ytterligare när två Core i5-modeller visar vad de går för i ett antal prestandatester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Verkar som att det kan komma att bli rätt så jämnt skägg mellan Rocket Lake och Vermeer.

Dock blir nog Intels nya processorer något extraordinärt på strömförbrukningssidan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Alltid kul med innovation. Rocket Lake känns dock som en fillerprodukt. Där man får leta med förstoringsglaset för att hitta prestandaökningar. Det blir otroligt svårt att motivera ett köp då alla nya komponenter ska kosta skjortan på grund av kretsbristen.

Man får nog helt enkelt vänta tills 2022 innan man kommer tillbaka och ska titta på hårdvara. Då kanske man kan läsa om Zen4 med DDR5 och PCIE5. 2022 kanske är blir året man kan köpa nya komponenter som har ökat i prestanda istället för pris.

Tyvärr känns det som att dagens marknad har dödat all intresse för hårdvara. De enda som köper hårdvara för dessa priser är nog de i nöd. För de människorna så önskar jag all lycka i världen. För det är riktigt svårt att hitta något vettigt i lager.

Permalänk
Medlem

Kul att Intel äntligen kan producera konkurrenskraftiga processorer igen (lite /s)

Nej men det är väl som förväntat högst jämförbart med motsvarande i AMDs 5000-serie. Priset kommer styra och konkurrens är bra

Permalänk
Medlem

Med tanke på effektuttaget känns det som om Intel kastar ut dessa för att bromsa AMD's 4x övertag. De vet redan innan att de har förlorat på ren prestanda/watt. Då återstår bara pris på cpu samt pris på chipset.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Frågan är bara om man inte bör vänta på alder lake eller saphire rapids istället (2021 sept,för alder lake, för sapphire rapids ska det bli intressant om den dyker upp i år som planerat) & få nya socketen(i båda fallen) ddr5 & pci-e5 men för de som är i behov av en dator i nuläget så kan detta ju vara bra. Processormässigt så räcker det nog till & blir över för de flesta vid spelande så är det ju ändå grafikkorten som gör störst skillnad (synd bara för de som har inhandlingsdags att det ej finns produkter att inhandla).

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Om man skall se hur marknaden för processorer ser ut just nu så känns ju Intel som det mest prisvärda alternativet även om AMD besitter högre prestanda.

Permalänk
Medlem

Lär väl få se såna här på märkeskända datorer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Förutsatt att Intel använder samma aggressiva prisstrategi för 11400F som de gör för 10400F så kan den säkerligen bli en favorit för den prisvärda speldatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Förutsatt att Intel använder samma aggressiva prisstrategi för 11400F som de gör för 10400F så kan den säkerligen bli en favorit för den prisvärda speldatorn.

om man inte pratar om 10600K idag för typ 2000kr. Så är den typ det absolut mest prisvärda man kan köpa i GPU väg. just nu iaf! OM 11600K kostar runt 2000kr, kommer den vara extremt eftertraktad!

Permalänk
Snusfri

Hoppas att 11400F blir minst lika aggressivt prissatt som 10400F då den är överlägset bästa bang for the buck i dagsläget (och har varit det länge).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Förutsatt att Intel använder samma aggressiva prisstrategi för 11400F som de gör för 10400F så kan den säkerligen bli en favorit för den prisvärda speldatorn.

Skrivet av THB:

Hoppas att 11400F blir minst lika aggressivt prissatt som 10400F då den är överlägset bästa bang for the buck i dagsläget (och har varit det länge).

Jag ska köpa ny processor+moderkort inom ett par veckor här, och jag hoppas att 11400F skulle bli 10400F+xx% och med upplåst minne på B560. Gärna med samma pris och värmeutveckling, men båda man får väl inte allt man önskar. Problemet just nu med 10400F är ju minnet. Skulle det inte va för det så skulle jag redan ha slagit till på 10400F+B460, men närmare 1000kr extra för Z490 gör att Ryzen 5 3600 blir rätt attraktiv.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sjalv sitter jag pa en i7 4930k (OC) sedan manga ar tillbaka, och kanner inte direkt att nagon av dessa processorer ar tilltalande.

Hoppas det blir battre i slutet pa aret nar nasta generation slapps, da finns det mer att jamfora med och kan bli mer vart att uppgradera.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Sjalv sitter jag pa en i7 4930k (OC) sedan manga ar tillbaka, och kanner inte direkt att nagon av dessa processorer ar tilltalande.

Hoppas det blir battre i slutet pa aret nar nasta generation slapps, da finns det mer att jamfora med och kan bli mer vart att uppgradera.

Jag tror att du behöver skilja på om du behöver en ny processor, eller om det har hänt saker sen 4930K släpptes. Ryzen 9 5900X är ju billigare än 4930K var i tiderna, och är ungefär 400% så snabb i t.ex. Cinebench R20.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag tror att du behöver skilja på om du behöver en ny processor, eller om det har hänt saker sen 4930K släpptes. Ryzen 9 5900X är ju billigare än 4930K var i tiderna, och är ungefär 400% så snabb i t.ex. Cinebench R20.

Det fanns en tid nar jag alltid kopte det senaste och man har ju lagt ut hundratusentals riksdaler pa ny hardvara.

Det ar nog mer att jag ar i sitsen att jag villhover, jag har inget jattebehov av att byta, men samtidigt sa kanner jag att det ar nagra ar sedan jag skaffade mig en ny CPU och det skulle inte skada prestandan negativt av att byta till en nyare generation som dessutom ar snabbare.

Dock ar jag avvaktande just nu da jag funderar pa att hoppa over DDR4 helt, (sitter pa DDR3) och ta klivet direkt till PCI-E 4.0 och DDR5.

Dock sa beror det pa pris, tillgang hur stor skillnaden ar gentemot DDR4.

Mot hosten nar det finns lite mer oberoende tester ute sa fattar jag mitt beslut om det blir det senaste eller att uppgradera till generationen innan (har blivit snal med aren )

Jag villhover nu men har inget behov att att forhasta mig i ett impulskop nu nar det ar flera nya modeller och ytterligare en generation pa intag.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahkizmo:

Det fanns en tid nar jag alltid kopte det senaste och man har ju lagt ut hundratusentals riksdaler pa ny hardvara.

Det ar nog mer att jag ar i sitsen att jag villhover, jag har inget jattebehov av att byta, men samtidigt sa kanner jag att det ar nagra ar sedan jag skaffade mig en ny CPU och det skulle inte skada prestandan negativt av att byta till en nyare generation som dessutom ar snabbare.

Dock ar jag avvaktande just nu da jag funderar pa att hoppa over DDR4 helt, (sitter pa DDR3) och ta klivet direkt till PCI-E 4.0 och DDR5.

Dock sa beror det pa pris, tillgang hur stor skillnaden ar gentemot DDR4.

Mot hosten nar det finns lite mer oberoende tester ute sa fattar jag mitt beslut om det blir det senaste eller att uppgradera till generationen innan (har blivit snal med aren )

Jag villhover nu men har inget behov att att forhasta mig i ett impulskop nu nar det ar flera nya modeller och ytterligare en generation pa intag.

det blir väl ändå pci-e5 & ddr 5 på alder lake, vad amd kommer med 2022 visar sig men i september så ska väl alder lake komma sen kommer ju saphire rapids oxå i hedt segmentet i år hoppas jag å att det inte bara blir på xeon som det var sist då vi fick nedbantade x299 som låtsas hedt istället för 32xxx serien (vilken stod sig betydligt bättre mot threadripper än vad 109xx serien gjorde men till hutlösa priser.) För mig lutar det mot sapphire rapids
P.S AMD byter ju ut sin gamla sockel oxå vilket intel gör med alder lake med. & de läckta planerna så ska de ha samma socket 3 generationer vilket jag inte gillar då blir det väl inga nyheter där heller på moderkorten, men som vanligt så blir det väl nåt så kallat hinder att använda så det krävs ett nytt moderkort men det visar sig.

Visa signatur

Arne Berg