Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Det skrevs "Det blev..." ungefär som det var vad valet föll in på. Men jag misstolkade väl meningen.

Ja, jag visste ju inte innan vilket vaccin det skulle bli i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Till skillnad från Dansksson, som är befriad av alla huvudsakliga defekter?

Sedan är det ju så att om man enbart kan köpa en Trabant, så beställer man en Trabant. Kan man däremot välja mellan ett större antal märken med olika egenskaper, så kan man bli mer intresserad av att undersöka och utröna vad som passar en bäst. I vanliga fall är det ofta bara Trabant som står till buds, kanske eventuellt med en och annan Wartburg på toppen.

En intressant sak här blir ju annars att man blir immun mot vektorn i vektorvaccinen. I det läget lär man bli tvungen att välja i alla fall, för vid ett eventuellt uppdaterat vaccin och om immuniteten mot vektorn sitter i så kommer ju dessa då inte att fungera.

Svensson, och även Dansksson, är i gemen knappast kompetenta att välja vaccin utifrån något som är relevant. Ska vaccin väljas så får det bli av läkare eller annan kunnig personal utifrån relevanta fakta, t.ex. ev immunitet mot vektorn.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Här hamnar man i en nära nog filosofisk fråga, eftersom toleransen för biverkningar från "medicinen" är betydligt lägre än den från sjukdomen. Det vill säga: hur stor måste skillnaden mellan vaccinets biverkningar och sjukdomens vara, i respektive grupp, för att de ska tolereras?

Särskilt är det ju biverkningar som antingen direkt leder till döden eller som blir permanenta eller mycket långvariga, som är svåra att acceptera. Att någon får ont i huvudet en dag eller två är ett mindre problem, förutom att man kan få problem av den art man väl fick på något håll, där personalbortfallet på grund av vaccinationerna blev så stort att man fick sätta dem på paus.

Jag gör det enkelt för mig; risken att få en permanent biverkan av vaccinet är i storleksordningen 1 på miljonen, risken att smittas av Covid-19 och drabbas av något permanent är betydligt högre om jag tackar nej till vaccinet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tycker nog du är lite fel ute, att separera "smitta andra" från "bli smittad" går helt enkelt inte. Vi vet att AZ vaccinet skyddar till 75%-85% mot infektion (dvs att bli smittad) och till snudd på 100% mot allvarlig sjukdom. Vi vet också att om man inte blir infekterad så sprider man inte heller sjukdomen (annat än möjligen passivt).

Vi har även indikationer från Israel på att Pfizers vaccin skyddar mot infektion, även om den kliniska fas 3 studien inte svarade på den frågan.

Risken att någon vaccinerad smittar är nog mest om de personer där vaccinet inte fungerat blir smittade och sen är oförsiktiga och smittar andra. Mao ska man följa rekommendationerna; känner man sig sjuk så ska man undvika att träffa folk även om man är vaccinerad. Vilket för övrigt nog hör till vanligt hyfs även utan en pandemi.

Sen är det nog så att man som vaccinerad kan utsättas för en så stor dos virus att man blir infekterad trots en fungerande vaccination, men jag tror att det är mer sällsynt.

Jag förstår vad du menar men håller tyvärr inte med. Det är fortfarande så att de allra flesta får en mild variant och kanske inte riktigt anser symtomen vara där. Kvinnor framförallt verkar ha klarat sig bättre än män. Så länge det är stor skillnad på individer när man är infekterad, kommer också "smitta andra" påverkas. Hade infektion sett likadant ut hela tiden kan jag köpa att "smitta andra" inte går att separera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag förstår vad du menar men håller tyvärr inte med. Det är fortfarande så att de allra flesta får en mild variant och kanske inte riktigt anser symtomen vara där. Kvinnor framförallt verkar ha klarat sig bättre än män. Så länge det är stor skillnad på individer när man är infekterad, kommer också "smitta andra" påverkas. Hade infektion sett likadant ut hela tiden kan jag köpa att "smitta andra" inte går att separera.

Nu är du helt ute och snurrar. Du blandar ihop infektion med att insjukna. Du kan vara infekterad utan att vara medveten om det, men likväl är du infekterad. Om du har symptom av infektionen, eller inte, är helt irrelevant. För att smitta någon måste du vara infekterad och omvänt; du kan inte smitta någon om du inte är infekterad. Så återigen, du kan inte separera "smitta andra" från infektion. Att vara infekterad är en förutsättning för att kunna smitta andra, oavsett om man är medveten om infektionen eller inte.

Att folk kan bli infekterade utan symptom är fastställt och det kan givetvis hända de som vaccinerats om vaccinet inte fungerade, men det är inte generellt så att vaccinerade kan smitta andra, utan på det stora hela så kan 75-85% av dom som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin inte smitta andra just därför att vaccinet skyddar mot infektion.

Den risk som finns är att några av de 15-25% som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin kommer att bli infekterade och att några av dom kommer att få en asymptomatisk infektion och kan då tänkas sprida viruset. Det är därför som man som vaccinerad ska fortsätta följa rekommendationerna.

Hur siffrorna ser ut för de andra vaccinen vet jag inte, men det finns indikationer från just Israel om att även de skyddar mot infektion.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu är du helt ute och snurrar. Du blandar ihop infektion med att insjukna. Du kan vara infekterad utan att vara medveten om det, men likväl är du infekterad. Om du har symptom av infektionen, eller inte, är helt irrelevant. För att smitta någon måste du vara infekterad och omvänt; du kan inte smitta någon om du inte är infekterad. Så återigen, du kan inte separera "smitta andra" från infektion. Att vara infekterad är en förutsättning för att kunna smitta andra, oavsett om man är medveten om infektionen eller inte.

Att folk kan bli infekterade utan symptom är fastställt och det kan givetvis hända de som vaccinerats om vaccinet inte fungerade, men det är inte generellt så att vaccinerade kan smitta andra, utan på det stora hela så kan 75-85% av dom som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin inte smitta andra just därför att vaccinet skyddar mot infektion.

Den risk som finns är att några av de 15-25% som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin kommer att bli infekterade och att några av dom kommer att få en asymptomatisk infektion och kan då tänkas sprida viruset. Det är därför som man som vaccinerad ska fortsätta följa rekommendationerna.

Hur siffrorna ser ut för de andra vaccinen vet jag inte, men det finns indikationer från just Israel om att även de skyddar mot infektion.

Okej, det kanske är bättre om jag formulerar det såhär istället, "smittspridning vid infektion"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hur ofta har ni funderat förr vilket vaccin ni får ? nä tänkte väl det, ta det ni blir erbjudna el låt bli, så enkelt är det. Det är fan fel i huvudet på Svensson alltså.................

Vem funderar inte på det när det rapporteras om blodproppar? Hamnar den där uppe kan det ju bli fel i huvudet på riktigt.

Permalänk
Inaktiv

Inget bevisat samband mellan blodproppar och vaccinationer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inget-bevisat-samband-mell...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Skrivet av torbjorn_75:

Det verkar som att vaccinering inte ger någon förhöjd risk för blodpropp i sig, däremot tycker sig norrmännen ha visat att det finns en förhöjd risk för kombinationen blodpropp och få blodplättar. Vilket alltså är extrem ovanligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Ja, vem ska man tro...svenska läkemedelsverket, EMA och WHO eller en norsk läkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vem funderar inte på det när det rapporteras om blodproppar? Hamnar den där uppe kan det ju bli fel i huvudet på riktigt.

Skrivet av anon301768:

Skrivet av torbjorn_75:

Blodpropp eller att blodet inte koagulerar normalt låter inte så kul nej och potentiellt dödligt.

Dock har det varit väldigt tyst från UK trots att de vaccinerat väldigt mycket med AZ vaccin så vad ska man tro?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon42512:

Ja, vem ska man tro...svenska läkemedelsverket, EMA och WHO eller en norsk läkare?

För att göra saken "enklare" kan man ju ta med de proppar som orsakas av p-piller, korslagda ben, vätskebrist etc. Hur screenar man ut och särskiljer sådana orsaker dvs "bruset"? Man kanske ska väga in storleken på organisationerna? Sverige 1%, EMA 15%, WHO 79% och en Norsk läkare, möjligen ett click-bait i kvällspressen.

Permalänk
Medlem

"Vanliga" blodproppar som det surrades om och som tydligen många fortfarande tror att det handlade om är inte något som Astra Zenecas vaccin associeras med.

Däremot finns det en typ av blodpropp i hjärnans vener samtidigt som man har lågt antal blodplättar som tydligen är en ovanlig åkomma och som verkar vara överrepresenterat bland de som vaccinerats med Astra Zenecas vaccin. Denna åkomma är lite klurig, för man har blodproppar trots att blodet saknar förmåga att koagulera, vilket tydligen är ett svårbehandlat tillstånd.

Nu är det dock så att man sett ett sånt här fall per miljon vaccinationer, så risken är typ 1 på miljonen att man råkar ut för detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu är det dock så att man sett ett sånt här fall per miljon vaccinationer, så risken är typ 1 på miljonen att man råkar ut för detta.

Det verkar väl ändå vara några tiotal fall som upptäckts hittills, förutom då att man säkert kommer att hitta fler om man kollar bakåt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det verkar väl ändå vara några tiotal fall som upptäckts hittills, förutom då att man säkert kommer att hitta fler om man kollar bakåt.

De siffrorna jag såg igår var 17 fall på 20 miljoner doser om jag inte missminner mig, men det är klart att det kan ändra sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

De siffrorna jag såg igår var 17 fall på 20 miljoner doser om jag inte missminner mig, men det är klart att det kan ändra sig.

Men då får man inte glömma fördelningen. Om det finns en genetisk faktor som kanske är väldigt sällsynt i Storbritannien men vanligare i de skandinaviska länderna, så skulle det kunna förklara skillnaden. I så fall skulle risken kunna vara mycket större här, eftersom antalet fall/dos är mycket större.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det där är ju en riktigt bra fråga. Men, du glömde flera viktiga kategorier av källor för den här pandemin. Folk i allmänhet läser ju inte de du nämner primärt utan informationen filtreras ofta via trubbiga pennor av ledarskribenter som i sin kraft av ledarskribenter får orimligt stort tolkningsföreträde, krönikörer som hasplar ur sig ogenomtänkta åsikter mot betalning, bloggare som inte vet vad de talar om, dolda intressegrupper som vi knappt känner till samt anonyma inlägg på forum som egentligen handlar som andra saker. Det finns säkert fler. Trots det så är det en bra fråga.

Hur hanterar man källkritik i de här fallen? Det är svårt och skillnaden i trovärdighet mellan de de fyra du nämner är inte självklar. Här är ett försök.

Ser vi på EMA och WHO så är de överstatliga eller mellanstatliga organisationer. Det kan betyda att de har helikopterperspektiv men också att deras formuleringar kan vara överdrivet politiskt korrekta samt att enskilda länders verklighet kanske inte täcks på ett rimligt sätt. Hur dessa styrs i praktiken är svårt att bedöma. Man kan misstänka att enskilda expertgruppers initiala och interna pm inte alltid blir den officiella versionen till slut.

Svenska läkemedelsverket har tillgång till samma information som EMA och WHO men har inte samma begränsning av politiken. Svenska myndigheter låter sig inte styras mer än genom regleringsbrev. Carl Bildts förslag på munkavle för Tegnell är inte laglig. Svenska läkemedelsverket har till viss del också expertkompetens och tillgång till liknande kanaler och nätverk som både EMA och WHO.

En enskild läkare är svårt att bedöma. Det kan vara någon som har upptäckt något viktigt. Nätverket hos en enkild läkare är mindre. Mängden källor tillgänglig för en enskild läkare kan vara lika stor som för de andra, men tiden att läsa och tolka akademisk litteratur samt analysera data på djupet blir svårt. Bara där ligger det mesta i fatet för en enskild läkare, även om denne skulle ha rätt.

Svenska läkemedelsverket är väl de jag skulle lita på här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Blodpropp eller att blodet inte koagulerar normalt låter inte så kul nej och potentiellt dödligt.

Dock har det varit väldigt tyst från UK trots att de vaccinerat väldigt mycket med AZ vaccin så vad ska man tro?

Jag tror på Frankrike, de ger Astras bara till de som är 55 år och uppåt vilket verkar förnuftigt om blodproppar mest drabbar yngre.

France resumes AstraZeneca vaccination – but for over-55s only It said its recommendation was based on the fact that the reports of blood clots that had prompted its suspension in France and other European countries had only been seen in those aged under 55.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon42512:

Skall man vara skitnödigt noga så är det en norsk läkargrupp som har arbetat med detta och kommit fram till att det har varit en reaktion på vaccinet. Läkaren i fråga har lett arbetet och de uttalar sig enbart om de tre fallen som de har undersökt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är väl främst äldre som har fått den?
Vi får se sen hur det ser ut när fler yngre får den, för det verkar som att blodpropparna drabbar yngre, och inte äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271281:

Det är väl främst äldre som har fått den?
Vi får se sen hur det ser ut när fler yngre får den, för det verkar som att blodpropparna drabbar yngre, och inte äldre.

Jag vet inte hur åldersfördelningen blad de som fått Astra Zenecas vaccin ser ut i EU+UK, men inom EU är det väl främst yngre (<65) som fått det medan inom UK är det kanske fler äldre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara skydd mot symtomatisk smitta?
Sen verkar ju AZ vara ett ganska bra vaccin trots vissa här i tråden.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-astra-zenecas-vacci...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Den nya studien bekräftar det man tidigare sagt, att samtliga vacciner verkar ge nära 100% skydd mot allvarlig sjukdom. Det de inte kan testa för är extremt ovanliga biverkningar, så ingen motsägelse där. Man kan i och för sig tycka att det finns värre saker att bekymra sig för än en biverkning som uppträder hos 0,0001% av de vaccinerade.

Det som istället oroar mig är att Uppsala-studenter tyckte det var en bra idé att sprida "sydafrika-varianten" (B 1.351) av viruset genom korridorsfester. Om AZ fungerar så dåligt som studier i Sydafrika indikerar så kan vi vara tillbaka på ruta ett - det kanske behövs uppdaterade vaccin för att stävja det. Det är än så länge oklart hur bra Pfizer/Moderna fungerar mot B 1.351.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Man kan i och för sig tycka att det finns värre saker att bekymra sig för än en biverkning som uppträder hos 0,0001% av de vaccinerade.

Det där är ett ohederligt sätt att räkna, och det borde du veta.

Om det nu är så att det handlar om en biverkning som bara, eller nästan bara, drabbar yngre (yngre är här folk utanför de riskgrupper och åldersgrupper som hittills vaccinerats i stor skala), och dessa fall kommer under en ganska kort tid, så kan den verkliga risken vara många storleksordningar större! Därför är det klokt att nu bromsa ett tag och kanske göra som i Frankrike, att bara ge Astras vaccin till äldre tills vidare. I synnerhet nu när man visat att den ger utmärkt skydd även hos äldre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det där är ett ohederligt sätt att räkna, och det borde du veta.

Det tycker jag inte, det är där kunskapsläget ligger idag. Det du vill göra är att identifiera grupper som har högre risk och bara räkna riskfrekvensen i den gruppen. Ja, det är absolut önskvärt att identifiera riskfaktorer. I idealfallet kan man identifiera de precisa riskfaktorerna som gör att personer med de egenskaperna till 100% riskerar biverkning men 0% av övriga.

Jag tror du glömmer att det finns en stor grupp vaccinerade som varken är äldre eller riskgrupp, nämligen sjukvårdspersonal. Jag vet inte hur demografin för vaccinerade med AZ ser ut, men eftersom man i många länder inledningsvis undvek att vaccinera äldre med AZ kan jag gott tänka mig att det företrädesvis gick till yngre, t.ex. sjukvårdare. Därmed också de större antalet rapporter om biverkningar från AZ, eftersom yngre generellt visat sig få fler biverkningar.

Så enbart åldersfaktorn tror jag inte räcker för att pressa upp riskfaktorn med flera storleksordningar. Även om den allvarliga biverkningen bara drabbar unga (så att risken effektivt sett är 0% för äldre) så går den nog inte mycket högre än 0,0001%, kanske 0,001% om det är 10x fler äldre än yngre som vaccinerats med AZ (vilket jag tvivlar på).

Permalänk
Medlem

Jag har inte följt med riktigt hur vaccinationen går (är fas sist) men https://www.1177.se/Vastmanland/sjukdomar--besvar/lungor-och-... nämner inte aktuell fas. Det finns en länk (än) som heter "Läs mer om vilka som erbjuds vaccin först och de olika faserna för vaccinationen." men den leder inte längre till några faser. Jag kan inte hitta några faser på 1177.

Talar om https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/43a1e203f73... de här faserna, där fas 2 (som U-län var inne på sist jag hörde) hade "personal inom vård och omsorg (inklusive LSS), som arbetar nära patienteroch omsorgstagare.".

jag frågar för jag undrar om det är ett misstag att minst en som redan fått dos 1 får "Du har inte tillgång till den här tjänsten
Det kan bero på att tjänsten riktar sig till personer folkbokförda i en annan region eller i en annan åldersgrupp." i 1177s tjänst ,för att kolla sin tid för dos 2, och nu enligt 1177s nyligen reviderade infosida inte är aktuell för vaccination. Det lär vara ett misstag? Annars blir jag mörkrädd?

läsbarhet
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Någon som kan förklara skydd mot symtomatisk smitta?

Skydd mot symptomatisk smitta är det sätt de flesta vaccintester räknar som huvudsiffran och den innebär att de som är med i vaccinutprovningen och får några slags sjukdomssymptom och att coronasmitta sen bekräftas med ett covidtest räknas in. De som blir smittade men asymptomatiskt räknas alltså inte med och därmed är det egentligen fler som insjuknar än man ser på siffrorna. Om man inte får några symptom kan man tycka att det inte spelar någon roll, men en viss roll har det ändå eftersom man kan sprida smittan till andra. Allvarlig sjukdom är om man får såpass kraftiga symptom att man i princip hamnar på sjukhus. Det är kanske den viktigaste siffran egentligen för en själv.

När TT rapporterade om Janssen/Johnson & Johnsons endos-vaccin häromveckan (publicerades både på t ex SVT och Sydsvenskan) blandade de ihop skydd mot allvarlig sjukdom och generellt skydd mot symptomatisk smitta i samma faktaruta och beskrev det som att Janssenvaccinet hade väldigt högt skydd trots att det bara har 85% skydd mot allvarlig sjukdom. Den egentliga skyddseffekten, som är 66% skrev de inget om.

Jag läste en artikel häromdagen som publicerades i februari om AstraZenecas vaccin som förklarade lite bättre den förvirrade bilden man fick efter första rapporten (halvdos + heldos mot heldos-heldos etc) https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67...
I en av deras delstudier tittade de även på asymptomatisk smitta. Deltagarna fick testa sig med jämna mellanrum oavsett symptom eller inte. De siffrorna var förvirrande måste jag säga, jag skulle tro att underlaget är för litet för man ska kunna säga något om det ger nåt skydd mot det.
Annars var vaccinet i enkeldos 76% skyddseffekt mot symptomatisk smitta.
Övergripande skyddseffekt för två doser är 66% (de har testat olika sätt att ge vaccinet på och detta är det sammanlagda resultatet), men i detta resultat finns den låga skyddseffekten 55% om andradosen ges inom 6 veckor, men går upp till 81% om man väntar 12 veckor emellan.
I den skotska studien som inte är publicerad rapporterar de 94% skydd mot allvarlig sjukdom och i den amerikanska som kom nyss säger sig ha 100% skydd mot allvarlig sjukdom.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag har inte följt med riktigt hur vaccinationen går (är fas sist) men https://www.1177.se/Vastmanland/sjukdomar--besvar/lungor-och-... nämner inte aktuell fas. Det finns en länk (än) som heter "Läs mer om vilka som erbjuds vaccin först och de olika faserna för vaccinationen." men den leder inte längre till några faser. Jag kan inte hitta några faser på 1177.

Talar om https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/43a1e203f73... de här faserna, där fas 2 (som U-län var inne på sist jag hörde) hade "personal inom vård och omsorg (inklusive LSS), som arbetar nära patienteroch omsorgstagare.".

jag frågar för jag undrar om det är ett misstag att minst en som redan fått dos 1 får "Du har inte tillgång till den här tjänsten
Det kan bero på att tjänsten riktar sig till personer folkbokförda i en annan region eller i en annan åldersgrupp." i 1177s tjänst ,för att kolla sin tid för dos 2, och nu enligt 1177s nyligen reviderade infosida inte är aktuell för vaccination. Det lär vara ett misstag? Annars blir jag mörkrädd?

Kanske är denna länk till någon hjälp:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hej,

ja, det är samma faser som i pdf:en jag länkade till och citerade. De syns inte hos 1177 alltså, åtminstone fann ej jag det (de fanns förr när man klickade på https://www.1177.se/Vastmanland/sjukdomar--besvar/lungor-och-... "Läs mer om vilka som erbjuds vaccin först och de olika faserna för vaccinationen.") .

Det som är relevant för landet är https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsa... och detta har tydligen varit upp till regionerna att kommunicera. Bevisligen har det inte lyckats till hundra procent i U-län (Västmanland) (för de som redan fått en dos mrna) och 1177 visar fortfarande det U-län-sidan säger, dvs inte hela fas2 hos fhm; och det är även detta som möter åtminstone vissa som fått dos 1 av mrna när de loggar in där, dvs "Du ska inte vaccineras nu". Ingen aning hur det står till i övriga landet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)