Snabbtest: Ray tracing med AMD i Cyberpunk 2077 Patch 1.2

Permalänk
Medlem

En omogen förhastad tanke är ju att, kan dem inte göra ett separat dedikerat RT-kort som man kan klämma in i en crossfire lösning?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ludde72:

En omogen förhastad tanke är ju att, kan dem inte göra ett separat dedikerat RT-kort som man kan klämma in i en crossfire lösning?

Problemet är väl att den blivit omodern på ett år.
Tex om AMD skulle göra det med sin första generations förhållandevis svaga RT-kärnor.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Problemet är väl att den blivit omodern på ett år.
Tex om AMD skulle göra det med sin första generations förhållandevis svaga RT-kärnor.

Nehepp, där sket sig den tanken
Tanken var helt all-in i framtiden med ingen RT alls på grafikkorten, endast separat kort om man vill ha RT och det kortet skulle då vara Maffigare och skrämma skiten av Nvidia, inget fel på min fantasi iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludde72:

Nehepp, där sket sig den tanken
Tanken var helt all-in i framtiden med ingen RT alls på grafikkorten, endast separat kort om man vill ha RT och det kortet skulle då vara Maffigare och skrämma skiten av Nvidia, inget fel på min fantasi iaf

Förmodligen större problem med latenser också.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

"Anledningen till detta är att mätvärden skiljer sig åt mellan nästan varje runda."
Om där var signifikanta variationer skulle det vara intressant att även se max/min för de olika testrundorna.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av medbor:

Men när det mognat så är ju inte dagens kort så mycket mer än julgransprydnader tänker jag. Dumt att köpa idag i hopp om en bättre framtid. Framförallt med dagens prissättning...

Håller med. Att köpa kort enbart för RT idag är inte det smartaste, men det är fortfarande väldigt starka kort sett till vanlig rastrering.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Olle P:

"Anledningen till detta är att mätvärden skiljer sig åt mellan nästan varje runda."
Om där var signifikanta variationer skulle det vara intressant att även se max/min för de olika testrundorna.

Det blir nästan ett helt annat test då än att se hur AMD står sig i cyberpunk med RT. Skulle säga att det kunde variera mellan 10-15 FPS. Ibland bättre, ibland sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det blir nästan ett helt annat test då...

... men inte desto mindre intressant!

I alla fall jag blir nyfiken på varför det är så stora variationer.
Kan det vara frågan om att små variationer i indata (dvs de bilder som ska genereras) mellan körningarna påverkar hur många/avancerade "strålar" som behöver beräknas, vilket i sin tur påverkar beräkningstiden per genererad bildruta?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Olle P:

... men inte desto mindre intressant!

I alla fall jag blir nyfiken på varför det är så stora variationer.
Kan det vara frågan om att små variationer i indata (dvs de bilder som ska genereras) mellan körningarna påverkar hur många/avancerade "strålar" som behöver beräknas, vilket i sin tur påverkar beräkningstiden per genererad bildruta?

Snarare att spelet är ganska buggigt, inställningar appliceras inte korrekt osv.
Är min erfarenhet i alla fall.

Det sker när man håller på och pillar med inställningarna, byter grafikkort osv. Så det har inte så mycket bäring på riktig gameplay förutsatt att man inte är konstant in och ur menyer för att ändra inställningar/upplösning etc.

Mao: drabbar testning men inte normal användning.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nej RT är inte redo än på AMD-sidan. Och inte heller på Nvidia-sidan utan en bra DLSS-implementering.

Men det måste börja någonstans. Kanske är fantastiskt bra om några generationer.

Hur många generationer ska vi vänta?
Raytracing i spel har det pratats om i runt 30 år, det var väl då drömmen började om att det skulle fungera.
Och visst skulle det kunna fungera om grafiken i spelen skulle stagnera så vore vi snart där, men vi är fortfarande långt ifrån att ha den ultimata grafiken och så blir såna här saker gimmicks. Kul en stund men har för stor inverkar på prestandan och då stänger de flesta av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Hur många generationer ska vi vänta?
Raytracing i spel har det pratats om i runt 30 år, det var väl då drömmen började om att det skulle fungera.
Och visst skulle det kunna fungera om grafiken i spelen skulle stagnera så vore vi snart där, men vi är fortfarande långt ifrån att ha den ultimata grafiken och så blir såna här saker gimmicks. Kul en stund men har för stor inverkar på prestandan och då stänger de flesta av det.

Har för mig att när det kom en bloom patch till Far Cry 1 så fick prestandan enorm skada, men idag är det precis inget.
Vad gäller RT så tror jag att nästa generation konsoler orkar mycket bättre.
PC spelare får uppleva bättre RT prestanda innan dess, förutsatt vi kan faktiskt köpa korten.

I alla fall så blir detta av till skillnad från EAX och physX.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR