Köpte en Creality CR-10S Pro här på forumet för några veckor sedan, var sugen på att testa lite mera 3D-utskrifter efter att tidigare haft en väldig tidig mindre variant av skrivare hemma som var fullt av barnsjukdomar (eller kanske rakt av var dåligt).
Fick med lite PLA och det har funkat med utskrifterna utan problem med dessa. Fick upp smaken så beställde hem lite roliga filament, det lev lite blandat men några glossy, metallic och en "glow in the dark". Läste sen att glow kräver härdat nozzle, det ska jag fixa.
Men detta sagt - utskrifterna med glossy/metallic/glow får jag inte att funka, de släpper från plattan förr eller senare under utskriften och dessutom har jag sett en del warping. Jag har experimenterad med inställningarna för temperaturen på bed och nozzle, men såg också att skrivaren har en tendens att sluta värma bedden och ändra nozzle temp till annat än vad jag väljer som manuella värden i början av utskriften? Har försökt ändra i programvaran innan jag spar som gcode, men det verkar som att bed heat stängs av efter några lager oavsett? Är det det som gör att materialet släpper? Eller ska man kolla på sådan limstift eller annat alternativ för att få detta att funka? Skrivaren är väldigt häftigt jämförd med den "leksaken" jag hade för några år sedan, men det känns lite tråkigt att inga utskrifter lyckas med de nya filament
Jag har mestadels kört Creality Slicer 123, men har även laddat hem 4.8.0 som verkar ha mycket fler inställningar. Värd att ge sig in på dessa och då kanske man kan programmera in hur länge bed heat ska vara på t.ex? Någon som har tips?
Filamenten jag köpte är förresten Prima Select PLA och EasyPrint PLA.