Elon Musks Neuralink låter apa spela Pong med tankekraft

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Får mig att fundera på vad för långsiktig plan Musk har med detta. Att använda det till proteser för behövande är garanterat ett första steg på vägen till något. Bara fantasin sätter gränsen

Samtidigt så är väl detta inget nytt egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

What is all this monkey business? It started in 1973 when Princeton University professor Burton Malkiel claimed in his bestselling book, A Random Walk Down Wall Street, that “A blindfolded monkey throwing darts at a newspaper's financial pages could select a portfolio that would do just as well as one carefully selected by experts.”

“Malkiel was wrong,” stated Rob Arnott, CEO of Research Affiliates, while speaking at the IMN Global Indexing and ETFs conference earlier this month. “The monkeys have done a much better job than both the experts and the stock market.”

https://www.forbes.com/sites/rickferri/2012/12/20/any-monkey-...

Åh nej det går bakåt 🙀 eller var de det positiva?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Elon Musk är en riktigt fantastisk forskare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alright så både Skynet och planet of the apes runt hörnet alltså :/
Sorry kunde inte låta bli!

Detta var häftigt värre

Permalänk
Medlem

Cyberpunk here we come!

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Om det är så här Planet of the Apes börjar så är det så här det börjar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jamalya:

Du menar Elon Musk ser användningsområden hos tekniker som inte kan tas från ett forskningstadie till applicering hos andra än han själv?

Är det något denna herren är bra på så är det att slå slag i saken och få det gjort.

Vad jag menar är att sättet hans teknikföretag presenterar teknologiska framsteg är som om, "Om några år kan vi skapa cyborger!" medan sanningen - enligt majoriteten av experter inom området - är att vi är flera decennier borta från det.

Bra på att skapa hajp - dålig på att sätta vetenskapliga framsteg i realistiska perspektiv.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är vidrigt med detta? Tycker Elon kunde operera in sån skit i sin egen hjärna istället. Låt för fan djuren få vara ifred!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av HinFoo:

gött att bli matad med ett rör framför skärmen, epic gamer moment

Lite topic-glidning där... men... 😂👍

NeuraLink är spännande och läskigt på samma gång...
Jag tror inte självaste herr Musk själv har lyckats föreställa sig alla möjliga användningsområden.

EDIT:

Citat:

"I längden vill de kunna använda implantatet för att stimulera nerver och muskler. De menar att implantatet i framtiden skulle kunna ge möjlighet att till exempel kontrollera förlamade kroppsdelar."

... och där hajade sexleksaks-industrin till... = plötsligt inflöde av kapital hos NeuraLink.

Kom på ett eget litet skämt... (som kanske realiseras?)
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Får mig att fundera på vad för långsiktig plan Musk har med detta. Att använda det till proteser för behövande är garanterat ett första steg på vägen till något. Bara fantasin sätter gränsen

Samtidigt så är väl detta inget nytt egentligen?

att inte låda AI springa om oss i tanke hastighet.

kunna gå från tanke till handling i ett nafs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad jag menar är att sättet hans teknikföretag presenterar teknologiska framsteg är som om, "Om några år kan vi skapa cyborger!" medan sanningen - enligt majoriteten av experter inom området - är att vi är flera decennier borta från det.

Bra på att skapa hajp - dålig på att sätta vetenskapliga framsteg i realistiska perspektiv.

Samma sak sades om att landa raketer och återanvända dem flera gånger så sent som 2015, Hur det gick vet vi alla.

Det är ett otroligt stort framsteg för neurokirurgin och neuroimplantats-forskningwn.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Jag har klarat av spel utan att ens behöva tänka. Så jag vet inte.

Finns ett C64 spel som går att klara utan att göra något. Man överlever precis alla banor bara genom att flyga framåt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hellscreame:

Samma sak sades om att landa raketer och återanvända dem flera gånger så sent som 2015, Hur det gick vet vi alla.

Det är ett otroligt stort framsteg för neurokirurgin och neuroimplantats-forskningwn.

Neurokirurgi är mer komplicerat än raketer och då är ju raketforskning raketforskning.

Tummen upp dock om de lyckas med Cyberpunk redan 2030. Tvivlar dock just nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Lite svårt att be apan att inte röra handen?

Och det är ju inte handen som skickar signaler om vad den håller på med till hjärnan, det är hjärnan som säger åt handen vad den ska göra, Neuralink jackar in och snor signalerna och kan skicka dem till en konstruerad hand istället.. Exempelvis.

Vissa reflexer (rörelser) styrs av ryggmärgen, så i framtiden kanske man får ha ett implantat där med. Kanske därför det verkar lagga lite så att säga för den där primaten...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Apan håller handen på ett belöningsrör som det kommer en banan-smoothie ur som belöning. All styrning sker enbart genom signaler från hjärnan.

Fast den "styr också med handen". Eftersom det är samma centra som aktiveras så aktiveras ju handen samtidigt. Kan mycket väl vara att den tänker att den flyttar handen så att det rör sig fortfarande. Man ser hur handen för sig på olika sätt under Pong.

Säger egentligen inte emot det du skrev, du har helt rätt. Ville bara förtydliga lite.