Seagate når milstolpen tre zettabyte såld lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Eller ~66.5 gånger jordens omloppsbana runt solen.

Eller täcka 11% av jordens landmassa. Eller för den delen Sveriges totala yta 36 ggr.

Så, bra att vi övergav disketter...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant hur pass mycket utvecklingen av hårddiskkapacitet har stagnerat det senaste årtiondet. På 00-talet brukade jag köpa en ny disk ungefär vartannat år och kapaciteten dubblerades varje gång. Om den trenden hade fortsatt tills idag så hade man kunnat köpa en disk på 50 TB för ca 1000 kr, men istället ligger vi på endast en tiondel av det.

Permalänk
Medlem

Seagate... Det måste vara flera terabyte av den lagringen som fortfarande fungerar nu två år senare!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag trodde det var minsta storleken på modellerna i en ny serie hdder men så roligt var det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upset_Nerd:

Jag tycker det är intressant hur pass mycket utvecklingen av hårddiskkapacitet har stagnerat det senaste årtiondet. På 00-talet brukade jag köpa en ny disk ungefär vartannat år och kapaciteten dubblerades varje gång. Om den trenden hade fortsatt tills idag så hade man kunnat köpa en disk på 50 TB för ca 1000 kr, men istället ligger vi på endast en tiondel av det.

Ja med tanke på fantasisiffrorna denna artikel presenterar så känns det märkligt att vi ligger så pass "lågt" på diskar att köpa?