3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whissard:

Beställde ASUS 3080 TUF GAMING OC från Inet 23/9-20

Skickat idag 👍

Snyggt grattis!! äntligen 23:e tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liteflax:

Snyggt grattis!! äntligen 23:e tid?

Hittar inget om vilken tid jag bokade. Men blir skönt att få hem det så man kan skruva "sönder" och sätta på vattenblocket 😉 och bara njuta att man får kortet till lanseringspriset. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av krait78:

Jag är mer skeptiskt till att någon köper ett 3090 till sådana ockerpriser för att mina. Iaf om man gör det för att tjäna penger.
Det blir ju en ROI på ~10 månader, förutsagt att det fortsätter vara lika lönsamt som det är nu.
Och med EIP 1559 skulle inte jag vilja ta den risken.

Jag känner inte till något annat man kan köpa som har en ROI på 10 månader faktiskt. Gamestop-aktier då men annars

Permalänk

Webhallen har precis skickat mitt Asus 3080 TUF OC beställt den 15/10 klockan 13:30. Alltså på dagen ett halvår efter beställning... 😎🤪😁

Permalänk
Medlem

Verkar ju på både Webhallen och Inet som om det kom in en batch idag då Hoppas det kom nåt non-OC också.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Verkar ju på både Webhallen och Inet som om det kom in en batch idag då Hoppas det kom nåt non-OC också.

Märkt att många frågar efter just Non-Oc korten. Finns det någon särskild anledning till varför folk vill ha dom utöver att dom inte levererats? Tänker om dom är bättre på något sätt? Okunnig

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Märkt att många frågar efter just Non-Oc korten. Finns det någon särskild anledning till varför folk vill ha dom utöver att dom inte levererats? Tänker om dom är bättre på något sätt? Okunnig

OC korten kostar väldigt mycket mer för en simpel fabriksöverklockning. Inte riktigt värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

OC korten kostar väldigt mycket mer för en simpel fabriksöverklockning. Inte riktigt värt.

Well, kanske för att dom är "garanterad" att vara överklockbara + mera stabila chips eftersom dom inte går ner vid överklockning?
I början var prisskillnaden inte så jättestor, jag gav 18200,- för mitt 3090 MSI Ventus x3 OC edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Nej. Jag läste testet på Sweclockers och bokade non-OC då jag inte såg någon fördel på OC-varianten så kändes dumt att belata extra, även om det var en stuntsumma. Då lät det ju som att tillgången skulle bli normal frammåt slutet av året. Nu i efterhand känns det lite dumsnålt då väntetiden är kortare för OC-varianten. Hade haft mitt kort nu om jag beställt den.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Well, kanske för att dom är "garanterad" att vara överklockbara + mera stabila chips eftersom dom inte går ner vid överklockning?
I början var prisskillnaden inte så jättestor, jag gav 18200,- för mitt 3090 MSI Ventus x3 OC edition.

Visst, men du tjänar inte prestanda värt över 2000kr för ett fabriksöverklockat kort enligt mig. Och många andra verkar det som. Ingen aning om hur priserna såg ut för ett halvår sedan mellan OC och non-OC men nu är priserna helt galna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

Webhallen har precis skickat mitt Asus 3080 TUF OC beställt den 15/10 klockan 13:30. Alltså på dagen ett halvår efter beställning... 😎🤪😁

Grattis! Jag ligger en minut efter som du kanske redan vet och ser ingen förändring på min. Jag ligger iaf nära nu 😂

Permalänk
Skrivet av ZupLVL40:

Grattis! Jag ligger en minut efter som du kanske redan vet och ser ingen förändring på min. Jag ligger iaf nära nu 😂

När du får grön bock nästa gång så kan jag nästan garantera att du är näst i tur.
Fick grön bock i måndags, den försvann på tisdagen och återkom idag!

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Vet inte om jag skulle kalla 165 kronor "väldigt mycket mer" när vi pratar om saker som kostar runt 8-papp strecket, TUF non-OC (7825) vs TUF OC (7990) vid lansering (och en månad efteråt).

Permalänk
Medlem

Tänk vad folk som köper korten för dagens priser kommer bli besvikna på begagnatpriset om några år 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

Vet inte om jag skulle kalla 165 kronor "väldigt mycket mer" när vi pratar om saker som kostar runt 8-papp strecket, TUF non-OC (7825) vs TUF OC (7990) vid lansering (och en månad efteråt).

Fast jag skrev ju specifikt att jag inte vet hur priserna såg ut vid lansering. Just nu så skiljer det 1000-2000kr mellan OC och non-OC 3090 Strix och detsamma gäller TUF.

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Fast jag skrev ju specifikt att jag inte vet hur priserna såg ut vid lansering. Just nu så skiljer det 1000-2000kr mellan OC och non-OC 3090 Strix och detsamma gäller TUF.

Visst. Men vad spelar dagens priser för roll om man inte kan beställa korten? Kan ju kosta en spänn eller en miljon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Jag känner inte till något annat man kan köpa som har en ROI på 10 månader faktiskt. Gamestop-aktier då men annars

Jovars om man är säker på att få tillbaka pengarna på 10 månader, men det är ju osäkert hur det kommer att gå med ETH.
Så du tar en chansning, men om du har ekonomin att ta den risken så är det väl fritt fram.
Dock tror jag inte att många seriösa miners går den vägen.

Permalänk

Inet, Evga xc3 ultra (3080) ”försenad inleverans”. Undrar lite försiktigt om detta är positivt i jmf med standard skjuta upp ~1-2 månader(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Tänk vad folk som köper korten för dagens priser kommer bli besvikna på begagnatpriset om några år 🤣

Jag tänker lite som så att folk nödvändigtvis inte går i personlig konkurs bara för att dom överbetalat lite för ett grafikkort. Kanske alla scalpers om dom inte blir av med korten. Men jag tror att dom flesta som redan snackar om att köpa 8000kr+ kort kan klara av en sån smäll. Och miners tjänar ju en bra slant i dagsläget så dom är nog inte särskilt oroliga.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag tänker lite som så att folk nödvändigtvis inte går i personlig konkurs bara för att dom överbetalat lite för ett grafikkort. Kanske alla scalpers om dom inte blir av med korten. Men jag tror att dom flesta som redan snackar om att köpa 8000kr+ kort kan klara av en sån smäll. Och miners tjänar ju en bra slant i dagsläget så dom är nog inte särskilt oroliga.

Nä, vi klarar oss nog men tänker de som köper för 3080 för 16k som faktiskt ska ha det att spela på, begagnatmarknaden på dessa lär ju vara skit då de kommer ramla ut massa gamla miningkort, jag räknar ju att kunna sälja mitt för 3-4k om några år och räknar på en förlust på 4-5 som jag ser som min faktiska kostnad sen. Men vem vet, jag räknade ju att få 2-2.5 för mitt 1080ti och de verkar ju gå för betydligt mer idag 🤣

Men ja, köper man ett kort för gaming för 16000 så kanske man inte är så brydd

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Nej. Jag läste testet på Sweclockers och bokade non-OC då jag inte såg någon fördel på OC-varianten så kändes dumt att belata extra, även om det var en stuntsumma. Då lät det ju som att tillgången skulle bli normal frammåt slutet av året. Nu i efterhand känns det lite dumsnålt då väntetiden är kortare för OC-varianten. Hade haft mitt kort nu om jag beställt den.

Exakt såhär var det för mig också. Om man nu skulle veta hur det slutade så hade man ju valt OC modellen av TUF, nu får man vänta på sitt non oc istället

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

Ja vem kunde veta att grafikkort var en sån bra investering, det 3080 man panikköpte på amazon för 7300 när man insåg att man inte skulle få något av det som beställdes till lanseringspris inom rimlig tid är väl värt det dubbla idag nästan. Det 1080Ti som det ersatte kan jag ju knappt med att ha i servern längre för att göra AI beräkningar då det nästan är värt mer än när jag köpte det för tre år sedan.

Sen att man fortfarande är någon månad ifrån att få det kort man egentligen ville ha från början är väl inget man kan klaga på riktigt. Dock har det ju tagit sån tid att det inte ens är det kort man vill ha längre då alla förutsättningar har ändrats sen dess
Och de man vill ha går ju aldrig att få tag på känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Med tanke på hur jävla bra mitt 3080 Strix Non-OC klockar så känns det som att kasta pengarna i sjön med en OC model.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Med tanke på hur jävla bra mitt 3080 Strix Non-OC klockar så känns det som att kasta pengarna i sjön med en OC model.

Ja har man redan ett kort är det nog inte svårt att hålla med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

Väntar också från kort från releasedagen hos komplett.
Litar dock inte på deras förväntade datum. Tror de bara dragit till med nåt som de tyckte var tillräckligt långt fram.

Gissar att dom flesta andra leverantörer åtminstone kommit förbi release-dagen? Nej, det går verkligen inte lita på förväntat datum från Komplett. De har inte lyckats leverera en enda komponent av de sex dator-komponenter jag beställt sedan i höstas.

Permalänk

https://www.proshop.dk/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3090-TUF-2... trodde de va 12000 skr.. men de är väl danska kronor antar ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Går man bara strikt efter värdet det levererar så håller jag med. Det handlar sannolikt bara om en annan BIOS, inte någon faktisk skillnad i binning.

När skillnaden bara var 165 kr kändes det dock värt det då man redan från början visste att skillnaden skulle öka och det ökade värdet på begaganatmarknaden om några år sannolikt kommer vara större eller minst samma. Tillverkare brukar oftast vara mer intresserade av att sälja de dyrare korten så att fler sådana skulle levereras var inte helt oväntat. Nu kunde man ju inte tänka sig att fördelningen skulle vara så snedfördelad som den blev dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Går man bara strikt efter värdet det levererar så håller jag med. Det handlar sannolikt bara om en annan BIOS, inte någon faktisk skillnad i binning.

När skillnaden bara var 165 kr kändes det dock värt det då man redan från början visste att skillnaden skulle öka och det ökade värdet på begaganatmarknaden om några år sannolikt kommer vara större eller minst samma. Tillverkare brukar oftast vara mer intresserade av att sälja de dyrare korten så att fler sådana skulle levereras var inte helt oväntat. Nu kunde man ju inte tänka sig att fördelningen skulle vara så snedfördelad som den blev dock.

Vad skulle det vara för skillnad i bioset då egentligen? Mest nyfiken. Menar du högre klock bara?
Jag kan dra upp power limit till 140% på non oc iaf

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vad skulle det vara för skillnad i bioset då egentligen? Mest nyfiken. Menar du högre klock bara?
Jag kan dra upp power limit till 140% på non oc iaf

Jag har jämfört dessa tidigare här i tråden men du kan jämföra dem själv genom att titta i VBIOS-databasen på TechPowerUp. OC-versionen har en högre power target (340W vs. 320W) samt högre boost clock satt som standard. Båda kan dock justeras till samma maximala och minimala power target om man räknar om de olika procentvärdena till Watt. Den högre boost-frekvensen är ju ganska ointressant dock i och med att båda korten gladeligen kommer boosta betydligt högre än så.

Kort sagt så är det inga viktiga skillnader mellan deras VBIOS som inte kan justeras med MSI Afterburner och liknande, men de är tekniskt sett olika.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av [safe6]Okeido:

Har vi sett ett enda 3080 från elgiganten sista månaden?

Ja har väntat på min eagle oc sen September...

Var är det nånstans? @elgiganten

Tydligen så har de inte verkat skickat ett enda.. ja är inom top 5 i kö sa de iaf... Hur har de sett ut me denna modell på andra butiker har de kommit in?