Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De säger också att data för de olika vaccinen kommer från helt olika populationer.

Vi kan älta detta i evigheter. Vi kan ändå konstatera att flera länder har begränsat eller stoppat användningen av Astras vaccin.

Ja vi kan älta det, men faktum kvarstår, vi vet inte om AZ är speciellt mycket sämre. Vad vi vet är att risken för CVT är lite högre med AZ's vaccin än för Pfizer/Moderna, medan det i andra aspekter ter sig bättre.

Ock ja, vissa länder har begränsat eller stoppat AZ's vaccin. Frågan är om det beror på kunskapsläget eller om det är av andra anledningar (t.ex skulle det kunna vara ett försök att hålla uppe förtroendet för vaccin). Dock kan vi ju konstatera att stopp/begränsningar skiljer åt en hel del mellan länder.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Men varje gång vi kommer till apoteket så ska de byta till en generisk variant som är PRECIS lika bra enligt dom (bortsett från att sonen får värre biverkningar av dessa...), allt för att spara pengar. Så får argumentera med dom varenda gång (trots att vi gladeligen betalar mellanskillnaden, så ingen kostnad för samhället), vi har redan testat (som plikttrogna medborgare) och konstaterat vad som är bäst vilket läkaren håller med om och ändå ska utbildade apotekare försöka sätta sig över det och påstå att vi har fel... så ja, många idioter finns det där ute, det håller jag med dig om!

Kan ju bara nämna att er kära läkare har makten att skriva recept så att specifika märken och förpackningar lämnas ut om medicinska skäl finns för detta. Det verkar dock som att läkaren i ert fall inte har sådana eller av andra anledningar inte brytt sig om detta.
Ni skall ju självklart inte betala mer för att få adekvat medicinering, eller behöva argumentera er sak på apoteket varje gång ni hämtar. Jag är säker på att er mellanskillnad är en droppe i havet jämfört med vad vissa läkare gladeligen skriver ut inom förmånen, så oroa er inte för att belasta samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Men snälla människa. Att inte veta vid bokningstillfället och inte veta vid vaccinationstillfället är totalt olika saker.
Sluta trolla.

Så de bokar in ett tillfälle utan att veta vilket vaccin de har att erbjuda?

I lokalen:
"Oj du var under 65.. då ska du ju inte få det här vaccinet .. synd att vi inte visste det när vi bokade in dig".

Antar att du jobbar inom vaccinsamordning eftersom du anklagar folk att trolla.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Är väl inga konstigheter om den inbokade tiden blir först någon vecka efter bokningstillfället?

Jag vet personer som från samma vårdcentral fått både Pfizer och AZ, dock vaccinerade dom sig vid olika tillfällen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Vad spelar det ens för roll vilket vaccin man får?
Är man vaccinerad så är man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Är väl inga konstigheter om den inbokade tiden blir först någon vecka efter bokningstillfället?

Jag vet personer som från samma vårdcentral fått både Pfizer och AZ, dock vaccinerade dom sig vid olika tillfällen.

Jo men med tanke på hur vaccinbristen är så känns det mer logiskt att ta in ett vaccin i lager.
Sedan erbjuda detta vaccin till rätt målgrupp och sedan vaccinera.
Hela tiden med vetskap vilket vaccin som gäller.

Men det är alltså så att man bokar in någon och hoppas på att ha ett passande vaccin vid vaccineringsdagen?
Och därför får man inte veta vilket det är förrens den dagen?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vad spelar det ens för roll vilket vaccin man får?
Är man vaccinerad så är man.

Vissa vaccin kanske ger längre effekt, mindre antal kända biverkningar etc.
Lite som när man har huvudvärk.
Köper man ipren som man vet fungerar eller köper man någon ny produkt i en förpackning som ser väldigt basic ut och som har 5 rader till med biverkningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Kan ju bara nämna att er kära läkare har makten att skriva recept så att specifika märken och förpackningar lämnas ut om medicinska skäl finns för detta. Det verkar dock som att läkaren i ert fall inte har sådana eller av andra anledningar inte brytt sig om detta.
Ni skall ju självklart inte betala mer för att få adekvat medicinering, eller behöva argumentera er sak på apoteket varje gång ni hämtar. Jag är säker på att er mellanskillnad är en droppe i havet jämfört med vad vissa läkare gladeligen skriver ut inom förmånen, så oroa er inte för att belasta samhället.

OT: Det handlar om biverkningar, vilket som du ser i denna tråd många tycker är helt ok även om det finns bättre varianter av mediciner. ...så det finns inga medicinska skäl, enbart personliga (att försöka minimera biverkningarna) där vi genom att testa 4-5 olika sorter hittade en sort som läkaren rekommenderade för hen visste att den ofta gav mindre biverkningar och det visade sig stämma även i detta fall. Aktiva substansen är den samma i alla varianter varför apoteket med sina instruktioner varje gång försöker byta ut till den för stunden billigaste varianten. Merkostnaden är en skitsak (10kr sist), men vi har en massa åsikter i denna tråd om att man ska vara en lojal medborgare, så ansåg det bäst att vara övertydlig att jag självklart och gladeligen tar denna merkostnad för att ni andra ska slippa behöva bekosta min familjs lyxtillvaro med bättre mediciner.

OnT: Det jag tror många missar i bedömningen folk gör (och ja, det må vara irrationellt) är att vaccinera sig med ett vaccin innebär att man 100% utsätter sig för risken för biverkningen. Att få corona är inte 100%, de allra flesta har levt över ett år nu utan att ha fått sjukdomen, så tror många kalkylerar med att de kan fortsätta hålla sig från att få sjukdomen ett tag till och smittspridningen kommer sjunka i raskt tempo nu när fler och fler blir vaccinerade. Det är ju inte så att det är någon brist på folk som faktiskt vill vaccinera sig och även med astrazenecas variant.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Köper man ipren som man vet fungerar eller köper man någon ny produkt i en förpackning som ser väldigt basic ut och som har 5 rader till med biverkningar?

Just värktabletter är ju ett urdåligt exempel. Ipren har bara en aktiv ingrediens, ibuprofen. Det går utmärkt att byta mot vilken annan billigare variant som helst, effekten är 100% exakt likadan.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Just värktabletter är ju ett urdåligt exempel. Ipren har bara en aktiv ingrediens, ibuprofen. Det går utmärkt att byta mot vilken annan billigare variant som helst, effekten är 100% exakt likadan.

Läs mitt inlägg ovan, även om det är samma aktiva substans så är det skillnader.

Lekmanna exemplet: Gå till bröddisken, leta upp fem bröd som som bas består av vetemjöl, vatten och jäst. Det kommer vara rätt stor skillnad på smak och konsistens på dina fem olika bröd trots att basen är exakt den samma.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Hmm Det är väldigt mycket kanske. Läs inte bivärkningslistan för Ipren om du är rädd mediciner!
Oavsett vaccin så får man väl ett vaccinationsintyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hmm Det är väldigt mycket kanske. Läs inte bivärkningslistan för Ipren om du är rädd mediciner!

Jag är inte rädd för mediciner, så jag vet inte var du fått det ifrån?.

Det hade väl varit ganska lätt att fixa genom att låta alla som ska ha vaccinet få logga in på en sida, där de själva kan välja att antingen välja valfritt vaccin (även om det har pausats i andra länder) och då få förtur till vaccinering, medans andra som helst
inte vill ha det i armen får vänta lite längre, men får då vaccin ifrån företag som har lite mer positiv bild i media.

Man kan ju även nämna det vid bokningstillfället att man gärna tar ett mindre bra alternativ så andra kanske kan få möjlighet till att få ett vaccin de känner sig mer ok med.

Läste för övrigt detta idag också:

"Pfizer CEO Albert Bourla said during a panel discussion that aired on Thursday that it is 'likely' people will need a third dose of the COVID-19 vaccine
The potential booster shot would be given six to 12 months of someone being fully vaccinated"

https://www.dailymail.co.uk/health/article-9475955/Pfizer-CEO...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Fast vissa kanske är mer intresserade av vilket skydd de får av respektive vaccin än att få en lapp som säger att man fått en spruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det finns mycket mer i en tablett än bara den aktiva substansen. Människor kan exempelvis vara allergiska mot en generika men inte en annan. Exempelvis mot något bindemedel i tabletten. Det är av denna anledningen läkare kan kryssa i "läkemedlet får inte bytas mot annan generika" på receptblanketten.

Permalänk
Inaktiv

Detta är så dumt.

"Rädsla för biverkningar tvingar Sahlgrenska sjukhuset att kassera doser av Astra Zenecas vaccin. Det säger Maria Taranger, överläkare på Sahlgrenska:

– Häromdagen träffade jag tre uppgivna sjuksköterskor med tio uppdragna vaccinsprutor som patienter hade tackat nej till. Det är jättefrustrerande att man gör ett så dumt val."

https://www.expressen.se/gt/frustration-pa-sahlgrenska-tvinga...

Om man inte är beredd på att ta det vaccin som erbjuds, då ska man banne mig inte boka tid och åka dit heller och slösa allas tid. Överläkaren uttrycker exakt det jag känner. Irrationellt och osolidariskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OnT: Det jag tror många missar i bedömningen folk gör (och ja, det må vara irrationellt) är att vaccinera sig med ett vaccin innebär att man 100% utsätter sig för risken för biverkningen. Att få corona är inte 100%, de allra flesta har levt över ett år nu utan att ha fått sjukdomen, så tror många kalkylerar med att de kan fortsätta hålla sig från att få sjukdomen ett tag till och smittspridningen kommer sjunka i raskt tempo nu när fler och fler blir vaccinerade. Det är ju inte så att det är någon brist på folk som faktiskt vill vaccinera sig och även med astrazenecas variant.

Jag tror inte de flesta kalkylerar alls. Jag tror ofta det är reptilhjärnan som styr och att många är maniskt rädda för nånting som har en risknivå långt under vad dom utsätter sig för i sin normala vardag.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Fast vissa kanske är mer intresserade av vilket skydd de får av respektive vaccin än att få en lapp som säger att man fått en spruta.

Säg inte det, jag som redan haft corona är faktiskt mest intresserad av intyget för att kunna resa fritt igen om det nu är vad som krävs. (även om jag hoppas världen tar sitt förnuft tillfånga och inte delar upp folk i A och B lag) Detta då jag är övertygad om att mitt skydd just nu är tillräckligt bra (statistiken på andel som återinfekteras efter genomgången corona).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror inte de flesta kalkylerar alls. Jag tror ofta det är reptilhjärnan som styr och att många är maniskt rädda för nånting som har en risknivå långt under vad dom utsätter sig för i sin normala vardag.

Ja, kanske, men reaktionen bygger nog på tanken jag beskrev. Men hur som, det är samma reptilhjärna som får din rädsla att vilja tvinga så många som möjligt att vaccinera sig även om det enda viktiga är att du vaccinerar dig, så du får ett skydd. Så lika irrationellt åt bägge håll.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Men hur som, det är samma reptilhjärna som får din rädsla att vilja tvinga så många som möjligt att vaccinera sig även om det enda viktiga är att du vaccinerar dig, så du får ett skydd. Så lika irrationellt åt bägge håll.

Knappast.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

I lokalen:
"Oj du var under 65.. då ska du ju inte få det här vaccinet .. synd att vi inte visste det när vi bokade in dig".

Antar att du jobbar inom vaccinsamordning eftersom du anklagar folk att trolla.

Fast det vet dom ju när dom fixar dagens vaccindoser. Sluta trolla förihelvete.

Permalänk
Medlem

I skivande stund är det 3,018,569 avlidna med covid-19 sedan starten enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/. Viruset som orsakar sjukdomen covid-19 heter SARS-CoV-2, på samma sätt som viruset HIV orsakar sjukdomen AIDS.

Dessutom är det 39 länder som har fler än 1000 avlidna per 1 000 000 invånare.

Dessa siffror får mig att undra om det går att stoppa. Vi har sett hur en ny variant av SARS-CoV-2 på några veckor kan ta över mer än hälften av all smittspridning i ett land; ser man på https://covariants.org/per-country och https://nextstrain.org/ncov/global så dominerar en variant hela världen på några månader. Klicka på Visa innehåll för att se diagrammen.

Dold text

Den nedre bildens stapeldiagram är spännande då den visar hur snabbt viruset SARS-CoV-2 har muterat över tid; ju fler "spikes" ju fler mutationer. Det som är extra obehagligt är att ju fler som smittas och kanske får otillräcklig vaccinering, ju större risk är det att någon ny, än mer spridningsbenägen variant dyker upp.

Lyckas man utbilda de människor som motsätter sig vaccinering har man större möjlighet att undvika än värre varianter.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det som är extra obehagligt är att ju fler som smittas och kanske får otillräcklig vaccinering, ju större risk är det att någon ny, än mer spridningsbenägen variant dyker upp. Lyckas man utbilda de människor som motsätter sig vaccinering har man större möjlighet att undvika än värre varianter.

...räcker inte att utbilda, planeten är stor och att få fram vaccin till alla på den inom en kort tidsperiod är orealistiskt så kommer mutationer att uppstå nånstans hur mycket man än utbildar några obstinata svenskar. Uppstår varianter som återinfekterar/smittar vaccinerade så är allt igång igen. Kanske måste vi lära oss leva med detta?

Fastnade mer för att vi har 900.000 bekräftade fall i Sverige eftersom det är testade så undrar man över mörkertalet. Alla med extremt lätta symptom som inte testat sig, undrar vilken faktor det är och undrar när flockimmunitet uppnås för denna smitta? 60-70-80% immuna?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Detta är så dumt.

"Rädsla för biverkningar tvingar Sahlgrenska sjukhuset att kassera doser av Astra Zenecas vaccin. Det säger Maria Taranger, överläkare på Sahlgrenska:

– Häromdagen träffade jag tre uppgivna sjuksköterskor med tio uppdragna vaccinsprutor som patienter hade tackat nej till. Det är jättefrustrerande att man gör ett så dumt val."

https://www.expressen.se/gt/frustration-pa-sahlgrenska-tvinga...

Om man inte är beredd på att ta det vaccin som erbjuds, då ska man banne mig inte boka tid och åka dit heller och slösa allas tid. Överläkaren uttrycker exakt det jag känner. Irrationellt och osolidariskt

Biverkningen de är rädda för är väl blodpropp antar jag.

Man borde få välja vaccin när man bokar tid tycker jag, så man vet vilket det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Om fyra veckor är det ett år sedan intervjun med Johan Giesecke av Freddie Sayers från UnHerd publicerades.
https://youtu.be/bfN2JWifLCY

https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY

På deras webbsida så finns det en skriftlig sammanfattning i punktform skriven av Freddie Sayers 17 april 2020 vad Giesecke påstod under intervjun; här är de igen men numrerade:

1. UK policy on lockdown and other European countries are not evidence-based

2. The correct policy is to protect the old and the frail only

3. This will eventually lead to herd immunity as a “by-product”

4. The initial UK response, before the “180 degree U-turn”, was better

5. The Imperial College paper was “not very good” and he has never seen an unpublished paper have so much policy impact

6. The paper was very much too pessimistic

7. Any such models are a dubious basis for public policy anyway

8. The flattening of the curve is due to the most vulnerable dying first as much as the lockdown

9. The results will eventually be similar for all countries

10. Covid-19 is a “mild disease” and similar to the flu, and it was the novelty of the disease that scared people.

11. The actual fatality rate of Covid-19 is the region of 0.1%

12. At least 50% of the population of both the UK and Sweden will be shown to have already had the disease when mass antibody testing becomes available

Av dessa hade han uppenbart fel på nummer 12, om jag förstått det korrekt, medan de andra går att se som rimligt korrekta påståenden i april 2020.

Det skall blir spännande att se hur den utlovade uppföljande intervjun ett år senare kommer att se ut. Är det något som vet när den kommer mer specifikt?

Nu är uppföljaren här

Den är 40 minuter lång och jag har inte sett den än

EDIT: Nu har jag sett den och en sammanfattning är att han gör flera eftergifter, en del felaktiga enligt mig, men på det hela framstår han som tidigare. Det som slår mig är att han menar att de politiska effekterna är politikernas sak ena sekunden men sedan inte tvekar med att komma med såväl politiska analyser och råd strax efter, för att senare väja för frågor som har "fel" över- och undertoner. Intervjun blev mer politiserad än tidigare, vilket väl är rimligt. En spännande intervju.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om man tvingar fram kassering av vaccin på det sättet bör man tvingas betala för vaccinet och tiden som landstinget lagt ner, sen längst bak i kön. Någon måtta får det vara med daltandet i det här landet.

Som du säger får man väl skita i att boka tiden om man inte är beredd att ta alla vaccin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som du säger får man väl skita i att boka tiden om man inte är beredd att ta alla vaccin.

...eller så gör man det enklaste och undviker alla typer av problem och berättar vid bokning vad man kommer vaccinera med. Däremot ska det med nuvarande brist förstås inte finnas möjligheter att välja variant.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...eller så gör man det enklaste och undviker alla typer av problem och berättar vid bokning vad man kommer vaccinera med. Däremot ska det med nuvarande brist förstås inte finnas möjligheter att välja variant.

Det skulle ju dock skapa ett stort logistiskt problem, idag har vaccinationsklinikerna nödvändigtvis inte fått vaccinet när du bokar in dig och det blir stora variationer i vad de får för något. Du kan inte göra saker enklare genom att skapa komplexitet så som ett val gör. Så det enklaste är nuvarande system men att man får se till att folk sköter sig och bokar inte om de har preferenser. Sen när vi inte har ett underskott på vaccin (dvs när de flesta redan är vaccinerade) kan de som prompt vill bestämma få välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det finns väl flera tänkbara lösningar på problemet som inte behöver vara speciellt resurskrävande.
Ett exempel skulle kunna vara att avsätta vissa tider/dagar där man garanterat får en viss vaccinsort/vaccintyp. Låt säga att man under en vecka på en mottagning t.ex. reserverar måndag & tors eftermiddag för Pfizer/Moderna, hela tisdag och hela fredag för AZ/J&J och övriga tider ges det vaccin med bäst tillgång för stunden. Presentera det tydligt vid bokning och informera att om man dyker upp men nekar så åker man på en avgift.
Man får ett system med lagom mycket valfrihet och flexibilitet. Den som absolut vill ha en viss typ kan få välja, men kan tvingas vänta på ledig tid, och den som inte bryr sig kan förmodligen få tid snabbare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Biverkningen de är rädda för är väl blodpropp antar jag.

Man borde få välja vaccin när man bokar tid tycker jag, så man vet vilket det blir.

Nej. Det ska man inte få göra. Om man inte vill va en del av lösningen så ska man banne mig vänta till sist också, och ta konsekvenserna av sin feghet.

Skrivet av Mindfighter:

Aldrig, dessa människors kassa beteende ska ej belönas i någon form. De är egoistiska, fega och irrationella.

Skrivet av Aktsu:

Om man tvingar fram kassering av vaccin på det sättet bör man tvingas betala för vaccinet och tiden som landstinget lagt ner, sen längst bak i kön. Någon måtta får det vara med daltandet i det här landet.

Det är nog inte omöjligt att det blir så, ryktet som jag hört i min region (jobbar på en) är att det diskuteras att man skickar en faktura på kostnaden av besöket, ungefär som man ofta gör på en vårdcentral. Inte vaccinet i sig, för det får man inte. Men annat kan man ta betalt för. Tycker absolut man ska få betala om man orsakar resursslöseri.

Permalänk
Medlem

Sjukt hur bortskämda "vi" är i Sverige.
Pandemin har hållit världen i sitt grepp i över ett år och det finns en potentiell lösning, men eftersom det finns en marginellt (om ens det) bättre lösning så väljer många att avstå från lösningen öht, t.om. att bli aggressiva om dom inte får som dom vill.

Om AZ-vaccinet var det enda som fanns att tillgå inbillar jag mig att många av dessa hade tagit det med glädje, men jag vette fan.

Istället har vi nu ett gäng med personer som inte bara aktivt väljer att avstå från att vara en del av lösningen, dom förstör för många andra som hade velat vara en del av den om bara dom fick möjligheten.

Hur många AZ-doser har kasserats i Sverige (och för den delen, världen) pga. folks bristande riskanalys och egoism?
Hur många av dessa doser hade någon annan gärna tagit om dom bara erbjudits möjligheten?

Har en kompis som ingår i flertalet riskgrupper, men som pga. sin ålder (32) inte erbjudits vaccin än.
Vet att även om AZ inte är hans förstaval, så hade han sprungit till närmsta vårdcentral på momangen om han hade blivit erbjuden en dos.
Istället kan vi båda dagligen läsa om folk som pga. sitt oansvariga beteende leder till att fullt funktionerande AZ-doser inte används, och t.om får slängas i soptunnan. Doser som både han och jag gärna hade tagit.

Nä, avstår man så ska man debiteras och hamna sist i kön.
Man ska inte bli belönad för att man sätter sig på tvären och slösar tid, samt förstör för andra.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.