Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Alltså att övervaka området, trappuppgången eller källare låter rimligt, men korridoren är väl en del av den privata bostaden man bor i? Min korridor (på annan studentstad) har gemensam toalett och dusch ute i korridoren.
Visst, de flesta korridorer har eget badrum till varje studentrum, men jag tycker ändå att det låter obefogat, vad för brott sker i korridoren? Inbrott och allmän förstörelse lär ju komma utifrån och då räcker det med övervakning i trapphuset?

Det satt inte kameror i någon korridor på min tid för 5-6 år sedan. Har svårt att tro att man satt upp något i korridors utrymmena, låter olagligt. Däremot, om det gör det så skulle en anledning kunna vara problem med urspårade korridorsfester där det är svårt att veta vilka av dom boende som arrangerat och deltagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Det satt inte kameror i någon korridor på min tid för 5-6 år sedan. Har svårt att tro att man satt upp något i korridors utrymmena, låter olagligt. Däremot, om det gör det så skulle en anledning kunna vara problem med urspårade korridorsfester där det är svårt att veta vilka av dom boende som arrangerat och deltagit.

Så är det iallafall idag. Bör kanske dock tydliggöras att jag syftar på korridorerna med enskilda lägenheter utan gemensamma utrymmen och kök, där är det numera kameror vid ingången till korridorerna och om jag inte minns fel så motiverades det främst med att hålla obehöriga personer borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Så är det iallafall idag. Bör kanske dock tydliggöras att jag syftar på korridorerna med enskilda lägenheter utan gemensamma utrymmen och kök, där är det numera kameror vid ingången till korridorerna och om jag inte minns fel så motiverades det främst med att hålla obehöriga personer borta.

Aha, ok. Ja det låter mer rimligt. Jag förstod det som att man satt upp kameror i vardagsrum och kök