Permalänk
Medlem

27MHz komradio

Någon mer än jag som håller på med radio här på sweclockers?
Det kanske t.om. finns någon med licens?

Själv har jag en liten mobil station Svera 27MHz AM/FM 24 kanaler med 3,5W uteffekt. Ska snart köpa en GP antenn som kommer täcka halva hustaket
Då kommer jag nå hela sverige minst (+ slutsteg kanske).
Det är lite tråkigt att radio har dött ut så mycket på senaste. Jag är medlem i Kalmar Radio Amatörs Sällskap (kras). Jag har en polare i Kalmar som sitter på 27MHz också (sb86).

För dom som inte vet så är 27MHz helt fritt. Man behöver ingen licens.

Permalänk
Medlem

Njae, jag har 2 st 27or, Du får scanna in mig när jag och polarna fjantar oss ;D

Jag hittade Gamla gamla tyska STORA Walkies på skroten igår, 8 st med en liten "handsfree" och böjbar antenn

Permalänk
Medlem

Åhh såna man ser krigsfilmer på ryggradioerna

Vad har du för antenner till "riggarna" ?

Permalänk
Medlem

Jag har amatörradiolicens. I våra kretsar föraktar man 27MHz (11m) :).
Vidare känner jag att det är min skyldighet att påpeka att man inte får ha mer än 4W uteffekt på 11m.
Med dessa byråkratiska rader skrivna kan vi komma till själva ämnet :).
Har en Handic-station stående. Ingen mic till den. Har inget behov av att nyttja någon heller.
Vidare tror jag inte att du har så bra chans att komma särdeles långt. Men det skadar ju inte att testa :).
Försökte själv dra igång lite med 11m innan jag fick min licens. Gick inte så vidare bra dock då mitt hustak ligger i normal marknivå (läs: jag bor i ett hål). Dessutom körde alla jag hörde SSB (otillåtet på 11m, men fan så mycket bättre modulationsteknik).

Alpha: Bilder

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Jag har amatörradiolicens. I våra kretsar föraktar man 27MHz (11m) :).
Vidare känner jag att det är min skyldighet att påpeka att man inte får ha mer än 4W uteffekt på 11m.
Med dessa byråkratiska rader skrivna kan vi komma till själva ämnet :).
Har en Handic-station stående. Ingen mic till den. Har inget behov av att nyttja någon heller.
Vidare tror jag inte att du har så bra chans att komma särdeles långt. Men det skadar ju inte att testa :).
Försökte själv dra igång lite med 11m innan jag fick min licens. Gick inte så vidare bra dock då mitt hustak ligger i normal marknivå (läs: jag bor i ett hål). Dessutom körde alla jag hörde SSB (otillåtet på 11m, men fan så mycket bättre modulationsteknik).

Alpha: Bilder

Hahahaha som vanligt med 27MHz. Verkligen ALLA med licens säger typ "det skulle jag inte ens vilja ta i om jag fick betalt". Det är så skoj när jag och min polare är på klubbmöten och blir totalt nertrycka när vi försöker få lite hjälp. Fast vissa är ju i och för sig jävligt schyssta och hjälper en. Enligt dom flesta jag har snackat med så borde man komma hyffsat långt iaf med en GP. Den kommer väl en cirka 4 -5m över hustaket (8m). Sen bor jag på Öland med. = 0 störningar typ. Bara allvar och bönder
Funderar på att skaffa licens snart. Problemet är väl bara pengarna till en riktig rigg.
Är du medlem i någon radioamatörklubb?

btw... jag vet effektreglerna

Permalänk
Medlem

sajfer, får jag köpa din radio?

Visa signatur

WS: AMD Athlon 64 3500+ | 2048 mb PC3200 DDR-DIMM | 4 st WD Raptor 36gb s-ata (RAID 0) | GeForce 7800 GTX (256mb)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sajfer
Hahahaha som vanligt med 27MHz. Verkligen ALLA med licens säger typ "det skulle jag inte ens vilja ta i om jag fick betalt". Det är så skoj när jag och min polare är på klubbmöten och blir totalt nertrycka när vi försöker få lite hjälp. Fast vissa är ju i och för sig jävligt schyssta och hjälper en. Enligt dom flesta jag har snackat med så borde man komma hyffsat långt iaf med en GP. Den kommer väl en cirka 4 -5m över hustaket (8m). Sen bor jag på Öland med. = 0 störningar typ. Bara allvar och bönder
Funderar på att skaffa licens snart. Problemet är väl bara pengarna till en riktig rigg.
Är du medlem i någon radioamatörklubb?

btw... jag vet effektreglerna

Hehe ja det är väl så :). Jo jag är medlem i Åby Radioklubb SK7OL (ymer.klippan.se/abyradioklubb).

Ja man vet ju aldrig hur pass långt du kommer. En bit in i fastlandet iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jadå, vi finns allt här
PaNic, jag och en till vid nicket JuBBo är dom som jag vet om,
sen gömmer det sig säkerligen någon i bakgrunden också

/Johan

Visa signatur

[size="1"]Vi radioamatörer gör det i vågor[/size]

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar om radio. Funderar på att köpa en ny antenn för 79MHz (till polisscannern). Har fått svar på en annons jag satte in. Han ville sälja sin Aerial 1440.

http://sajfer.ath.cx/~sajfer/aerial_1440.jpg

Kan det vara något och ha?

edit: KRAS hemsida: http://www.sk7ca.org/

Var föresten en träff några km ifrån mig här på öland för några dagar sen. Jävligt häftigt för dom drar upp dieselaggregat o.s.v.. ,och sitter och sänder i buskarna

Permalänk
Medlem
Citat:

När vi ändå snackar om radio. Funderar på att köpa en ny antenn för 79MHz (till polisscannern). Har fått svar på en annons jag satte in. Han ville sälja sin Aerial 1440.

http://sajfer.ath.cx/~sajfer/aerial_1440.jpg

Kan det vara något och ha?

edit: KRAS hemsida: http://www.sk7ca.org/

Var föresten en träff några km ifrån mig här på öland för några dagar sen. Jävligt häftigt för dom drar upp dieselaggregat o.s.v.. ,och sitter och sänder i buskarna

Den antennen kan vara nått att ha ja
hur mycket skulle han ha för den?

vad har du för radio förresten?

Permalänk
Medlem

11-metern är trevlig. Den är inte lika stel som amatörbanden.
Jag har ett par Presidentstationer (Lincoln + Jackson) inkopplade med tillhörande GP-antenner (Antron A-99GP) på en mast tllsammans med GP för 2m/70cm.

Jag har kört radio mer eller mindre aktivt i 5-6år och är medlem i SK0MT.

Lite trist att radiointresset dalar och fler och fler går över till internetbaserade "fusk"-lösningar.

Hur många radioamatörer är vi uppe i nu här på swec?

sajfer, ditt antennval för 79MHz är inte helt fel. Jag har själv testat just den antennen och den presterar riktigt bra. Det är bara litre synd att den är så förbaskat tung och otymplig

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VikHe
Den antennen kan vara nått att ha ja

vad har du för radio förresten?

Vet ej vilket pris har inte fått svar på det än.

Jag har en Handic 006. Det fungerar bra som fan även det är en mobil. Kör på en 27MHz båtantenn just nu (enda som jag kan köra på just nu).

Btw... var inne på eran kanal på EFnet och frågade vad just ni hade för antenn till eran scanner i Stockholm men fick inget svar...
Jag tycker ni borde ge ut lite mera info om eran teknik. Det kan ju inte skada?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet ej vilket pris har inte fått svar på det än.

Jag har en Handic 006. Det fungerar bra som fan även det är en mobil. Kör på en 27MHz båtantenn just nu (enda som jag kan köra på just nu).

Btw... var inne på eran kanal på EFnet och frågade vad just ni hade för antenn till eran scanner i Stockholm men fick inget svar...
Jag tycker ni borde ge ut lite mera info om eran teknik. Det kan ju inte skada?

aha trevligt, vilken tid var du in? är lite dött vid vissa tidpunkter
angående antenn i sthlm, lyssnar man på polisen behöver man inte mycket till antenn då dom har repeatersystem.

edit
kom på att du kanske menade streamen? den vet jag inte vad det är för antenn till, det är olika. beror på vem som sänder.
troligtvis bara en gummipinne eller nåt.

Permalänk

höll på med radio innan,men nu är det mest satellit DX:ing som tar upp min fritid, försöker just nu skaffa mig en 3 meter (eller större) antenn, jag har lite problem med nordafrikanska feeds.

Permalänk
Medlem

Får se hur det blir med antenn köpet. Tror jag kanske lägger pengarna på 27MHz istället eftersom polisen kommer byta system snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sm4xfj
Jadå, vi finns allt här
PaNic, jag och en till vid nicket JuBBo är dom som jag vet om,
sen gömmer det sig säkerligen någon i bakgrunden också

/Johan

Hej, jag blev riktigt förvånad att få se dig här

Ja vi är några radioamatörer här i karlstad.. somliga galnare än andra.
Själv sitter jag med en Icom T81E, 4-bandare, 5m, 2m, 70cm, och 12cm. (handapparat)

Citat:

Lite trist att radiointresset dalar och fler och fler går över till internetbaserade "fusk"-lösningar.

Jo, fast lite skoj är det ändå med IRLP ibland, eller vad säger våran irlp-nodägare här i stan, sm4xfj?

Jag tycker mig endå ha sett fler radioamatörer här ibland än vad som framkommer i tråden.

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuBBo
Hej, jag blev riktigt förvånad att få se dig här

Ja vi är några radioamatörer här i karlstad.. somliga galnare än andra.
Själv sitter jag med en Icom T81E, 4-bandare, 5m, 2m, 70cm, och 12cm. (handapparat)

4-bands handapparat? Jösses :). Hade jag ingen aning om existerade bara. Själv kör jag på en Icom IC-24ET duobandare. Endast :(. Har en IC-20 också som ska stå till en SSTV-repeater.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Används 27Mhz längre? Jag tycker man blir galen på alla störningar även om jag själv lekt med det en gång i världen, kul grej faktiskt

Det som privatradio används till idag (i Finland) är väl närmast snack mellan båtar om man inte har VHF, samt mellan lastbilar på några kilometers höjd. Lastbilar brukar ju ligga på en förutbestämd kanal så man bara kan ta micken och ropa "scansped-bilen PDU 628 som ligger framför mig på E4, du har trasiga baklysen" typ. Bara man vrider squelchen högt så man slipper alla italienare och skit så fungerar det nog

Permalänk
Medlem
Citat:

2000kr. Jag är inte intresserad längre. Vill du ha hans e-post adress så är det bara att säga till.

Lite info som jag fått efter förfrågelse.
(kopierat ifrån e-posten)

Det sitter en N-hona i änden på kabeln om jag inte minns fel.
Antennen fästes med klämmor på 2tums rör.

Permalänk
Medlem
Citat:

2000kr. Jag är inte intresserad längre. Vill du ha hans e-post adress så är det bara att säga till.

Lite info som jag fått efter förfrågelse.
(kopierat ifrån e-posten)

Det sitter en N-hona i änden på kabeln om jag inte minns fel.
Antennen fästes med klämmor på 2tums rör.

nja har en hemmabyggd GP redan som funkar rättså bra så jag behöver nog ingen mer. men tack ändå

Permalänk

Varför kan ni inte använda telefon som vanligt folk om ni vill nå någon..:rolleyes:

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrOst I SWE
Varför kan ni inte använda telefon som vanligt folk om ni vill nå någon..:rolleyes:

Telefon pratar man i genom ett ont teleföretag. 11m är gratis. Och kör man amatörradio betalar man bara en årlig avgift till onda PTS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrOst I SWE

Låt oss säga att Sverige går i krig. Sen så råkar telia/skanovas huvudcentral för telefonerna gå sönder. Då står du där.
Lite långsökt kanske men det är ju en synvinkel.
Sen så är det gratis och kul. Det är mycket och lära sig, och sen är det intressant.

Permalänk
Medlem
Citat:

nja har en hemmabyggd GP redan som funkar rättså bra så jag behöver nog ingen mer. men tack ändå

bilder?

hur byggde du den, och vad får du för ståendevåg?

Permalänk
Medlem

11 meters...

nostalgi

Jag har en 23 kanals AM sändare nånstanns... Lite lätt modifierad från 5 till 25 watt

Jag var också radioammatör en gång... Har dock inte betalat mitt medlemskap på 8 år... får dock fortfarande utskick från FLENs radioammatörer Hur hemskt är inte det?

Permalänk
Medlem
Citat:

bilder?

hur byggde du den, och vad får du för ståendevåg?

http://w1.921.telia.com/~u92112986/GP-antenn/ har du bilder
som du ser sitter den tillfälligt på en hrm träpinne
ska fixa mast eller nå till den sen.

byggd av 4mm's silverstål, och en "UFH hylstag" 46-007-06 på elfa

gjorde den stora missen och köpte silverstål.. han som sålde sa att det skulle gå att löda med gasol, det gick inte kan jag säga så det blev en lite annan konstruktion där
jag rekomenderar kopparstag eller liknande om nån annan tänker försöka sig på det.

ståendevåg vettefan vad den är.. det är juh iofs inte så noga när det är mottagning den funkar ganska bra tycker då jag

Permalänk
Medlem
Citat:

http://w1.921.telia.com/~u92112986/GP-antenn/ har du bilder
som du ser sitter den tillfälligt på en hrm träpinne
ska fixa mast eller nå till den sen.

byggd av 4mm's silverstål, och en "UFH hylstag" 46-007-06 på elfa

gjorde den stora missen och köpte silverstål.. han som sålde sa att det skulle gå att löda med gasol, det gick inte kan jag säga så det blev en lite annan konstruktion där
jag rekomenderar kopparstag eller liknande om nån annan tänker försöka sig på det.

ståendevåg vettefan vad den är.. det är juh iofs inte så noga när det är mottagning den funkar ganska bra tycker då jag

Hehe fint. Ska ta bilder på min gp snart när jag har fått upp den. Fan vad stora gp 27MHz är
Har börjat fixa till den lite. Var en massa rost på spröfästerna o.s.v.
Jag ska fästa min antenn på ett 5m rör som ska sitta på sidan av huset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe fint. Ska ta bilder på min gp snart när jag har fått upp den. Fan vad stora gp 27MHz är
Har börjat fixa till den lite. Var en massa rost på spröfästerna o.s.v.
Jag ska fästa min antenn på ett 5m rör som ska sitta på sidan av huset.

fint
skulle behöva sätta upp min också

Permalänk
Medlem

Tjosan där...
hade tänkt ta förnuftet till fånga och bli medlem här i sweclockers en gång för alla!

Och hur går det med 27 Mhz GP:n sajfer? Fick du tag i någon bra kabel?

Visa signatur

Var det verkligen bättre förr eller var det bara för att man liten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warpcore
Tjosan där...
hade tänkt ta förnuftet till fånga och bli medlem här i sweclockers en gång för alla!

Och hur går det med 27 Mhz GP:n sajfer? Fick du tag i någon bra kabel?

Jo det går ganska bra. Ingen ståendevåg alls men den måste upp på taket.

Här är bilderna på GP antenn och temporära antenn"mast" och mobila station i skogen.

Http://sajfer.ath.cx/~sajfer/GP_med_radio_skogen/

btw.. warpcore kommer du över nån dag så vi kan dra ut på sjön med båt och fixa med radion?