Permalänk
Medlem

Passiv fläkt?

Har en ide som jag tänkte omsätta i praktiken baserat på er respons:

Varm luft stiger uppåt, skulle inte detta kunna utnyttjas till att skapa ett självdrag runt de enheter som ska kylas?

Ta t.ex. processorn som exempel, man gjuter ett rör i plast som är tättslutande ända upp till toppen av lådan där det mynnar ut med någon form av dammfilter för. Absolut längst ner på röret (nedanför Core) så gör man ett par stycken hål för den svalare luften att sippra in i medan den varmare luften drar uppåt så borde ju ett flöde av svalare luft dras över processorn. Detta kombinerat med hemmagjorda koppar/silver flänsar hela vägen upp till dammfiltret borde väl duga för att kyle det mesta. Om man sedan kompletterar med att göra likadant med alla enheter som alstrar värme så borde man kunna sänka lådans innetemperatur till strax över den temp som rummet har då luftväxlingen blir konstant.

Vad tror ni, tror ni självdraget skulle bli tilräckligt kraftigt?

Edit:
Ni som röstar nej, vad har ni för anledning till att rösta nej?

Permalänk
Medlem

Nytänkande är alltid bra, men jag tvivlar på att det kommer att funka i praktiken.

Visa signatur

XP2200+ | 512ddr | Ti4600 | 959NF | MX 310 | func surface

What did the dick say to the condom? - Cover me, I'm going in!

Permalänk
Medlem

Som regel utnyttjas redan att varm luft stiger. Luften brukar färdas från långt ned där fram till högt upp där bak, mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam... Om du inte har ett mycket långt rör.... som dessutom isolerar...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Tror vi snackar om för små höjd och temperatur skillnader för att det ska funka. Men du får ju gärna prova.

Permalänk
Medlem

Tor att du måste upp i för höga temperaturer för att det ska kyla nog.
Annars var det nån (tror det var zerofanzone eller nåt) som testade att kyla sitt enermax nätagg på detta sätt (genom att ställa agget på högkant). Det fungerade inte särskilt länge men det var mycket bättre än att bara ta bort fläktarna. Så de kyler lite iaf.

Skulle kanske gå bra om du har stora flänsar. Datormagasin hade ju ett system som kyldes helt passivt av stora flänsar. Även om flänsarna kyls relativt lite pga. luftcirkulationen så borde det gå tycker jag.
Blir nog rätt omstädnigt att bygga och datorn blir nog rätt tung men med stora flänsar tror jag att det går.

Permalänk
Avstängd

jag har en passiv fläkt liggandes här bredvid mig, men ska den kyla något så tror jag man måste koppla in den, men då blir den inte passiv, err

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

troligtvis skulle det funka i teorin men i praktiken måsyte du ha ett jäkligt långt rör

Permalänk
Medlem

Har precis gjort ett försök med min ide, tog en kartong (skolåda) som jag plastade in och tätade (givetvis gjorde jag ett hål i lådans botten), satte in en gammal P1 233MMX som går att klocka till 3.5 * 75 med standardfläns och fläkt (startar inte med enbart fläns). Runt sockeln fäste jag ett fyrkantigt plaströr (detta tätades med smältlim) sedan fräste jag upp ett hål som hamnade med lägsta punkt under processorns core. På standardflänsen lödde jag dit kopparrör (av typen vattenrör 8 mm i yttermått), alla periferienheter flyttades utanför "datorn" och seda placerades ett par temperaturgivare på strategiska ställen. Klockan ställdes på 50mhz och multipliern på 3.5 (175mhz) och allt flöt fint. Sedan höjda jag till 66mhz (233) och fick inga problem alls. Jag testade slutligen på den tidigare maxhastigheten (3.5 x 75 = 262,5mhz) och det flöt fortfarande på fint.

Temperaturer då?

Mitt nya "chassi" visade precis vad jag gissade en svag förhöjning av rumstemperaturen iom nordbrygga och grafikkort fortfarande alstrar värme, skillnaden var aldrig större än 10 grader mellan rummet och lådan. Processorn fungerade bättre än med en helt passiv kylning och likvärdigt med den tidigare aktiva jag hade. Luften som steg upp ur röret kom upp i en förvånansvärt hög hastighet och då var röret bara 17 cm långt och halvfyllt med kopparrör. utblåshastigheten kändes som ett svagt drag av varmluft och den luften var gott och väl mer än femtongrader varmare än rummets luft.

Vad kan man sluta sig till av detta nu då?

Tror ni fortfarande att ett försök att genomföra detta med en skållhet Barton eller P4 är lönlöst (med riktiga flänsar då förstås) eller tror ni man ska våga chansa?

Drömmen skulle ju vara en helt passivt kyld dator utan rörliga delar alls (hårdisk + cdrom undantagna)...