Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Sorry, du har fel. Det finns en äldre v40 modell som var samtida som s40 på 90-talet.

Då är infon på Wikipedia felaktig då... Vilken är din källa till det påståendet? I Sverige hette kombimodellen V50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duvanlol:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/...

Verkar som att Volvo själva också har koll på vad de tidigare tillverkat för bilmodeller.

Skrivet av Puttefnasket:

Då är infon på Wikipedia felaktig då... Vilken är din källa till det påståendet? I Sverige hette kombimodellen V50.

Läs inlägget ovan där det länkas till Volvo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NetAdmin:

Läs inlägget ovan där det länkas till Volvo?

Ja där ser man

Permalänk
Medlem

Batteritestare av kvalité är att föredra..

Jag testade biltemas och cteks urladdningstestare, dom sa att batteriet var ok. Testaren dom har på polarns verkstad sa att batteriet var skrot..

Jag röstar för nytt batteri EFTER att man testat rulla igång bilen på ett eller annat sätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Stora maskiner ja absolut men det har aldrig funnits några utrustningar för eterpatroner till personbilsmotorer, personbilsmotorer klarar inte av dom påfrestningar som uppstår med hjälp av startgas alt eter. När det gäller matarpump på diesel så brukar den sitta samman med insprutningspumpen på motorn. jag har aldrig varit med om att det sitter en pump i dieseltanken.

Det är väl inte speciellt ovanligt med en tankmonterad pump oavsett bränsletyp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja där ser man

Det kan ju vara så att dessa bilar fortfarande stod i nybilshallarna när jag tog körkort plus att det var fullt av dem på vägarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Det är väl inte speciellt ovanligt med en tankmonterad pump oavsett bränsletyp?

På lastbilar och entreprenadmaskiner existerar inga matarpumpar monterade i tankarna. Det är bara sugledningar och returrör där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

På lastbilar och entreprenadmaskiner existerar inga matarpumpar monterade i tankarna. Det är bara sugledningar och returrör där

Men nu pratade vi väl personbilar, vilket du förtydligade tidigare i tråden gällande eter?

Som jag förstått det så är det mer ovanligt att inte ha matarpump i tank på en diesel idag.

Förutom nån Ford min svåger lagat och pratade om som var hopplös att få igång efter byte av högtryckspumpen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja där ser man

De finns knappt kvar i livet dock då de mest levererades med 1.6 och 1.8 liters motor från renault som var ren skrot + att de var riktiga rosthögar

ska man ha en sån här bil är det 2.0 och uppåt som gäller

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=...

här har du dom bilarna som inte finns då, 2.0 T är en riktigt fin motor när turbon går igång haft en själv innan dess är de en väldigt trött bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

De finns knappt kvar i livet dock då de mest levererades med 1.6 och 1.8 liters motor från renault som var ren skrot + att de var riktiga rosthögar

ska man ha en sån här bil är det 2.0 och uppåt som gäller

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cb=...

här har du dom bilarna som inte finns då, 2.0 T är en riktigt fin motor när turbon går igång haft en själv innan dess är de en väldigt trött bil.

Det var inte Renault-motorer i bensinarna, men däremot hade en del motoralternativ en manuell växellåda från Renault. En väsentlig anledning till att det börjar bli ont om dem är nog att framförallt de tidigare årsmodellerna var, som sagt, betydligt mer rostbenägna än samtida större Volvo-modeller och vi pratar ju om bilar som är upp till runt 25 år gamla.

I bl a 400-serien satt det däremot Renault-motorer och Renault använde vissa motorer ur den stora motorfamiljen som bl a användes i S/V40. Renault hade till och med en Volvo-femma* som alternativ i storbilen Safrane (som aldrig såldes i Sverige). Däremot tror jag att dieseln var hämtad från Renault.

*Se här: https://forum.renault-safrane.com/forum/viewtopic.php?p=46310...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det var inte Renault-motorer i bensinarna, men däremot hade en del motoralternativ en manuell växellåda från Renault. En väsentlig anledning till att det börjar bli ont om dem är nog att framförallt de tidigare årsmodellerna var, som sagt, betydligt mer rostbenägna än samtida större Volvo-modeller och vi pratar ju om bilar som är upp till runt 25 år gamla.

I bl a 400-serien satt det däremot Renault-motorer och Renault använde vissa motorer ur den stora motorfamiljen som bl a användes i S/V40. Renault hade till och med en Volvo-femma* som alternativ i storbilen Safrane (som aldrig såldes i Sverige). Däremot tror jag att dieseln var hämtad från Renault.

*Se här: https://forum.renault-safrane.com/forum/viewtopic.php?p=46310...

Ah! Safrane är lätt en av mina favoriter bland franska bilar visste inte att den hade volvomotor

TS: tror fortfarande på fukt i bränslesystemet då den stått stilla under de fuktigaste månaderna på året.

Permalänk
Medlem

Simpla frågor:
Hur många liter bensin fanns i tanken när den ställdes av?
Hur brukade bilen tankas sista månaderna innan den ställdes av?
Fullt till tomt? Eller tomt och max ~10 liter till tomt igen?
Allt under princip full tank kan ge rejält med kondens vatten i tanken och bilen vägrar starta.
Har den sen bara fått 5 10 20 liter månaderna innan också är de vatten i bensinen...

I så fall fixa 5 liter E85 och 5 liter ny bensin..
I med e85 först sen bensin. Går den igång raka vägen till bensinstation full tank bensin.. problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3b0rn:

Testa med startgas. Startar den med det och sen dör så är det bränslepumpen som gav upp när den var stilla eller möjligtvis bränslefilter.

Skrivet av EyEr0n:

Går startmotorn runt i normal hastighet men den tänder alltså inte?
Eller låter startmotorn trött och seg?

Skrivet av Puttefnasket:

Vad exakt är det du menar när du skriver här ovan att en tändning per startförsök sedan orkar inte startmotorn mera... Jag tolkar det som att du inte har tillräckligt med ström i batteriet för att dra runt startmotorn.

Bilen är utrustad med en elektrisk bränslepump, när du slår på tändningen så skall pumpen höras klart och tydligt och den skall gå i några sekunder för att därefter stängas av när maximalt bränsletryck har uppnåtts, hörs inte bränsle pumpen så kolla att säkringen är hel. Är säkringen hel så har pumpen gått sönder helt enkelt.

Skrivet av Karaff:

Vad menar du med max en tändning per startförsök?

Lyssna om pumpen går när du sätter på tändningen.

Lyssna bak i bilen, den brukar gå några sekunder och bygga upp tryck när man vrider på tändningen.

Testa att vrida på tändningen typ 10ggr och låta den vara på 10s varje gång innan du försöker starta, förutsatt att pumpen hörs då.

Hur mycket bensin i tanken? Kanske testa o slå i en dunk färsk bensin, obs bara om pumpen går, jobbigt att byta pump med full tank...

Om du även kopplar startkablar till annan bil så du får lite extra kräm?

Sen är det ju så att saker mår inte bra av att stå, kanske har som sagt en redan sliten bränslepump dött nu under vintern, kanske t o m rostat ihop.

Kollat under huven så inga möss ätit sladd?

Kollat olja och vatten?

Låter bilen i övrigt normalt när du drar runt den på startmotorn?
Alltså som den har kompression i cylindrarna.

Kollat hur det ser ut i luftfiltret så det inte är musbo där i?

Okej, nu har vi testat med startgas. Eftersom luftintaget inte satt åtkomligt så lossade vi på luftröret från filtret till motorn, sprutade in startgas och startade direkt så fort vi fått på röret igen (enligt instruktionerna på burken). Men vi fick inte en enda tändning den här gången.

Om vi däremot väntade i 30 sek efter att vi sprutat in startgasen så kunde vi få den att tända en gång (vet inte om tända är rätt ord men det kändes som någonting gick runt en gång iaf). Detta upprepade vi flera gånger, men det var likadant varje gång. Vi kunde aldrig få den att tända direkt efter att vi sprutat in startgas, däremot om vi väntade lite grann.

Något pumpljud kunde jag inte urskilja, varken bak eller fram. Vet inte riktigt var pumpen sitter. Det mest påfallande var startmotorns snabba tickande efter den initiala "tändningen", så länge nyckeln låg i tändningsläge.

Det är en bensinbil, ifall någon undrade. Olje- och vattennivåer är inom markeringarna.

Skrivet av microblaze:

Är det bra kontakt mellan batteripolen och "polhandsken"? om det är dåligt åtdraget eller ärgat kan spänningsfallet bli avsevärt under ett startförsök. Det blir då varmt vid kontaktytan.

Ja, jag har polerat upp både poler och polhandskar och dragit åt hårt.

Skrivet av Bellerefon:

Ja, batteriladdare gissade jag mig till att det var, men kan ju varit en korkad sådan som kokat batteriet då den varit lämnad över vintern, eller en smart underhållsladdare som inte överladdar batteriet.

12.2v när startmotorn snurrar låter ovanligt högt, isf kan man nog utgå från att iaf batteriet inte är rent skrot

Hur har det gått?
Har du provat bogsering som föreslaget?

Det är Biltemas smarta batteriladdare. Att det är högt kanske beror på att någonting som borde dra ström vid uppstarten inte gör det? Vi har tyvärr inte möjlighet till bogsering. Vi bor uppe på en väldigt brant sluttning, så om bilen inte skulle starta när man rullar ner så skulle det förmodligen krävas en bärgningsbil för att orka dra upp den igen.

Batteriet är för övrigt märkt 600 A (CCA), vilket är mer vissa andra 62 Ah-batterier som säljs som "startbatterier".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Simpla frågor:
Hur många liter bensin fanns i tanken när den ställdes av?
Hur brukade bilen tankas sista månaderna innan den ställdes av?
Fullt till tomt? Eller tomt och max ~10 liter till tomt igen?
Allt under princip full tank kan ge rejält med kondens vatten i tanken och bilen vägrar starta.
Har den sen bara fått 5 10 20 liter månaderna innan också är de vatten i bensinen...

I så fall fixa 5 liter E85 och 5 liter ny bensin..
I med e85 först sen bensin. Går den igång raka vägen till bensinstation full tank bensin.. problemet löst.

Tesen här är alltså att bensin och vatten skiktar sig (bensinen flyter ovanpå) och att etanol som det är mest av i E85 blandar sig med vatten och "spär ut" det.

Jag har aldrig haft de här problemen ens när en bil stått rätt länge, men jag tankar alltid fullt och brukar inte låta den stå med bara tio liter kvar.

Permalänk
Medlem

Lossa luftröret efter luftrenaren och puffa i lite gas när någon kör på starten..

Obs akta så inget främmande sugs in i motorn!

Permalänk
Medlem

Låter som dåligt batteri eller trasig startmotor/solenoid alt dålig jord till startmotorn.

Permalänk
Medlem

"startmotorns snabba tickande"
Låter som att startmotorn inte drar runt utan att solenoiden(reläet på startmotorn) bara står o "tickar"
Troligen är batteriet slut! Har du möjlighet att prova med startkablar från nån bil som har motorn igång så borde din bil hoppa igång.
Edit: Bosse78 var snabbare på tangenterna och jag delar hans åsikt till fullo!

Permalänk
Medlem

Om man får in vatten, eller även bensin, i motorn så kan den gå runt och runt och runt, ganska lätt, utan att starta. Hände mig på en tidigare Volvo 850, den hade någon pump som skulle trycka in mer luft vid kallstarter...eller nåt, har glömt vad den heter. Inte den som sitter vid avgaserna. Tror pumpen gick bara ibland och under tiden samlade på sig en del vatten som den då tryckte in i bilen när den vid udda nymånar bestämde sig för att starta.

Nåja. Fick ansluta en annan bil med rejäla kablar och nöta mer än vad som förmodligen var nyttigt innan den med buller och rök gick igång som en gammal traktor.

Verkar ändå finnas en del motorkunniga i tråden, inte jag alltså, kan man få filmexempel från startförsök så man hör ljud?

Hade även en startmotor som behövde en smäll. Kablarna till den var nästan av så den orkade inte "kicka in". Pinsamt när man, ensam, skulle putta igång en Audi 100 efter att ha tankat bensin. Försökte stå i svag nerförslut om det gick.

Permalänk
Medlem

De gånger jag har haft bil som stått ett tag och haft svårt att starta så har det funkat att lägga lite gas samtidigt som man drar runt tändningen, om den då går igång får man ha kvar lite gas tills man känner att den går rent. Därefter varmköra ordentligt, och gärna i med nytt bränsle. Antar att det är kondens eller att bränslet på annat sätt surnat mellan tanken och motorn.

Permalänk
Medlem

Det kan vara en mängd olika saker som redan föreslagits. YouTube ger dig garanterat bra förslag. Sök på crank no start.

Egentligen är det relativt enkelt, motorn behöver fyra saker:
Luft
Bränsle - igensatta spridare, kass bränslepump, utspätt bränsle. Många bränslerör har en ventil du kan kolla trycket med en mätare. Ofta vanlig Schrader. Kolla Biltema.
Kompression - osannolikt att något skulle hänt.
Gnista (bensinare) - finns enkla testinstrument på Biltema.

Sedan kan det givetvis vara elektronik som spökar. S/V40 var väl inte direkt kända för sitt robusta elsystem. Testa att låsa, låsa upp bilen ett par gånger med fjärrkontroll så att det inte är eventuell immobilizer som spökar. Kan ge konstiga symtom.

Bränslepumpen sitter i tanken. Tanken sitter oftast under bilen, ungefär vid baksätet. Stäng av fläktar, radio och allt. Vrid nyckeln till läge II (alltså precis före start). Hör du inte ett brummande som låter som en liten elmotor - ja då kanske det är pumpen. Men kolla trycket vid spridarröret först.

YouTube är din vän här. ChrisFix, South Main Auto, Diesel Creek, EricTheCarGuy m.fl.

Lycka till! Det löser sig. Jobba systematiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Låter som dåligt batteri eller trasig startmotor/solenoid alt dålig jord till startmotorn.

Skrivet av puttiplatt:

"startmotorns snabba tickande"
Låter som att startmotorn inte drar runt utan att solenoiden(reläet på startmotorn) bara står o "tickar"
Troligen är batteriet slut! Har du möjlighet att prova med startkablar från nån bil som har motorn igång så borde din bil hoppa igång.
Edit: Bosse78 var snabbare på tangenterna och jag delar hans åsikt till fullo!

Det här var precis min tanke också. Jag råkade ut för detta, fast då på grund av ren urladdning när bilen stod i väntan på att jag skulle reparera bakbromsarna. Annars såg jag det senast förra sommaren när en fastnade på färjan vid Furusundsleden. Jag vet inte om den dog där eller om han hjälpstartat innan, men han kom inte av färjan. Jag stod nere vid vattnet just då av en slump när de puttat av bilen och hörde lång väg att han inte hade spänning nog. Och mycket riktigt så gick bilen igång när färjepersonalen hämtat en hjälpstart.

Eftersom en V40 inte lär ha spärr mot att köra startmotorn med växeln i så är det ju lätt att se hur det förhåller sig med om den klarar av att dra runt ordentligt. Givet att bromsarna inte sitter tvärfast så ska bilen flytta sig om man kör startmotorn med ettan eller backen i med kopplingen uppsläppt, om det är en manuellt växlad bil förstås.

Angående soppapumpen så bör den höras en stund om tändningen ställs i läget innan startmotorn går runt. En del bilar har bara två lägen, men Volvo brukar ha tre, så då är det läge två från där man kan ta ur nyckeln. Alltså läget där nyckeln står när man har motorn igång.

Permalänk
Medlem

Kolla Jodkabel /Jordfläta så det är BRA kontakt och att de är hela.

Permalänk
Medlem

Snurrar motorn när ni drar på startmotorn?

Alltså om någon tittar på remmar etc samtidig.

Permalänk
Testpilot

Dethär är nästan garanterat ett dåligt batteri alternativt dålig kontakt på batteripolen. Men gör livet lätt för oss genom att filma ett youtubeklipp där du försöker starta bilen eller åk och köp ett nytt batteri och montera in. Kostar 700-2000kr

Permalänk
Medlem

Blir inte klok av din beskrivning, och det blir nog inte andra heller med tanke på gissandet.

Bränslepumpen sitter i tanken, så är säkert enklast att kolla bränsletrycket i motorrummet, men det kan någon Volvokille bättre än jag. Brukar sitta ventil på/vid fördelaren. Vid vatten i tanken finns tillsatser man kan hälla i. Pumpen hör du när du sätter i nyckeln och vrider till på.

Oklart vad du beskriver som sagt, motorn ska du kunna dra runt även om du inte har något bränsle eller tändning. Händer ingenting med startmotorn så starta den då genom att att knuffa bilen så ska du nog få igång den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Blir inte klok av din beskrivning, och det blir nog inte andra heller med tanke på gissandet.

Bränslepumpen sitter i tanken, så är säkert enklast att kolla bränsletrycket i motorrummet, men det kan någon Volvokille bättre än jag. Brukar sitta ventil på/vid fördelaren. Vid vatten i tanken finns tillsatser man kan hälla i. Pumpen hör du när du sätter i nyckeln och vrider till på.

Oklart vad du beskriver som sagt, motorn ska du kunna dra runt även om du inte har något bränsle eller tändning. Händer ingenting med startmotorn så starta den då genom att att knuffa bilen så ska du nog få igång den.

Om det inte är så illa att vatten står i en cylinder och motorn har hydraulisk låsning 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om det inte är så illa att vatten står i en cylinder och motorn har hydraulisk låsning 😅

Då har den nog inte gillat startförsöken. Skruva bort tändstiften går snabbt. Det är en gammal bil, om startmotorn gett sig så är det bara att byta. Testa bränslesystemet och tändningen kan man göra utan startmotorn.

Permalänk
Medlem

Testa att bogsera igång den.

Permalänk
Medlem

Alltså om man ska ha någon slags felsökning:

1. Går startmotorn runt när man vrider på nyckeln i tre sekunder? Om ja, gå vidare till nästa steg.
2. Slå endast på tändningen för att försöka höra om du hör bränslepumpen. Kan krävas viss vana dock.
3. Kolla tändstiften. Gnista? Blöta? Torra?

Jag tillhör gänget som inte förstår om startmotorn ens går runt.

Permalänk
Medlem

Personligen har vi aldrig haft problem med bensin så det skulle jag skippa. Min toyota hade fått stå 3år när jag startade den vid nyår, satte bara i ett bra nyladdat batteri och den startade direkt, då med 95a nere på rött så kanske max 10liter 3år gammal soppa.

Testa låna ett batteri av någon med en äldre bil, dumt att ta ut batteriet från en nyare med massa elektronik och speciellt en Subaru som då kan få felkoder. Alt grova bra startkablar.