Google Pixel Watch kan få rund design

Permalänk
Skrivet av Yamato:

Jag har en Garmin Venu Sq. Ser ut typ som en Apple Watch fast med två knappar istället för en scroller.

https://static.garmincdn.com/en/products/010-02427-10/v/cf-lg-764753de-55d1-451d-a8d9-6f276d231e08.jpg

Tycker formatet är perfekt. Rund klocka känns fel. Hade ju en Casio någonting när jag var liten, i många många många är, den var ju något mellanting mellan fyrkantig och rund. Så jag har vanan inne så att säga

Typ en sådan, fast en mer stilren modell:

https://www.klockgiganten.se/media/catalog/product/cache/074b491b7c680a360b2429f2a25e33dc/f/-/f-91w-1yer_web.jpg

Personligen har jag klockan bara för att kolla tid, alarm, timer, GPS-logg vid löpning, även puls vid aktiviteter (ibland skickar jag pulsen från klockan till cykeldatorn också).

Lite lustigt, beställde två F-91 till barnen igår.

Permalänk
Medlem

Beställer en smartklocka när de kan ersätta en mobil en längre stund. Verkar inte som att det finns någon smartklocka med e-sim som klarar en hel dags användande (och gärna lite till), eller finns det någon här som har hittat en sådan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av T4kti:

Beställer en smartklocka när de kan ersätta en mobil en längre stund. Verkar inte som att det finns någon smartklocka med e-sim som klarar en hel dags användande (och gärna lite till), eller finns det någon här som har hittat en sådan?

Galaxy Watch-serien har väl LTE-modeller som kan funka. Vet inte riktigt hur batteritiden är på de dock. Och det kan ju finnas annat som står i vägen för att man ska kunna ersätta en telefon, exempelvis verkar man inte kunna svara på ett sms med fritext på de senare modellerna, men jag vet inte om det stämmer för det låter ju som en stor begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Galaxy Watch-serien har väl LTE-modeller som kan funka. Vet inte riktigt hur batteritiden är på de dock. Och det kan ju finnas annat som står i vägen för att man ska kunna ersätta en telefon, exempelvis verkar man inte kunna svara på ett sms med fritext på de senare modellerna, men jag vet inte om det stämmer för det låter ju som en stor begränsning.

Enligt recensioner jag läst/sett så verkar batteritiden med enbart LTE vara sådär, man verkar inte klara sig en dag. Jag är nöjd om den gör att jag blir anträffbar via samtal, eller kan slänga iväg förinställda SMS som att man ringer upp eller så. NFC-betalning hade ju också varit trevligt.

Permalänk
Medlem

Va gäller NFC betalning så är Google Pay för Wear OS blockerat ännu i norden av nån anledning (vart ska man ta kontakt för att få pushat så de ändrar på detta riktigt!?) och det beslutet ligger hos Google. Måste köra med VPN i telefonen eller klockan (beroende kör med LTE eller parkopplat med bluetooth) Finns nog "always-on" vpn lösning som funkar så att man får ändrat sitt land till ett av dem som stöder det men är iallafall ett lite störningsmoment, bättre att de skulle ge stöd för det här i trakten istället. Undrar varför det dröjjer såpass, tycker att länder som Sverige, Norge, Danmark och Finland är speciellt såna länder där man vill köra med nymodigheter som NFC betalning med smartklocka medans länder som t.ex. Spanien eller Polen stöder det också men kanske inte är de mest aktiva användare va gäller såna saker.

NFC betalning via Google Pay är min personliga intressantaste användningsområde för smartklocka, visst kan jag använda till mycket annat men det är den funktionen som lockar allra mest. Undrar varför man har skillnad på Google Pay för smarttelefoner och wearables, tycker det borde va detsamma är det aktiverat att funka för smarttelefoner borde det funka med Wear OS också, finns det nån motivering varför man kräver skillt beslut att aktivera funktionen för Wearables undrar jag, kommer inte direkt på något bra exempel av datasäkerhets eller politiskt synvinkel varför klockor måste behandlas annorlunda än telefoner på den punkten.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Va gäller NFC betalning så är Google Pay för Wear OS blockerat ännu i norden av nån anledning (vart ska man ta kontakt för att få pushat så de ändrar på detta riktigt!?) och det beslutet ligger hos Google. Måste köra med VPN i telefonen eller klockan (beroende kör med LTE eller parkopplat med bluetooth) Finns nog "always-on" vpn lösning som funkar så att man får ändrat sitt land till ett av dem som stöder det men är iallafall ett lite störningsmoment, bättre att de skulle ge stöd för det här i trakten istället. Undrar varför det dröjjer såpass, tycker att länder som Sverige, Norge, Danmark och Finland är speciellt såna länder där man vill köra med nymodigheter som NFC betalning med smartklocka medans länder som t.ex. Spanien eller Polen stöder det också men kanske inte är de mest aktiva användare va gäller såna saker.

NFC betalning via Google Pay är min personliga intressantaste användningsområde för smartklocka, visst kan jag använda till mycket annat men det är den funktionen som lockar allra mest. Undrar varför man har skillnad på Google Pay för smarttelefoner och wearables, tycker det borde va detsamma är det aktiverat att funka för smarttelefoner borde det funka med Wear OS också, finns det nån motivering varför man kräver skillt beslut att aktivera funktionen för Wearables undrar jag, kommer inte direkt på något bra exempel av datasäkerhets eller politiskt synvinkel varför klockor måste behandlas annorlunda än telefoner på den punkten.

Ja, det hade ju varit smidigt, synd att det är som det är i dagsläget. Är det samma för Samsungs klockor, eller kör de Samsung pay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Ja, det hade ju varit smidigt, synd att det är som det är i dagsläget. Är det samma för Samsungs klockor, eller kör de Samsung pay?

Jo Samsung klockorna kör med Samsung Pay endast och de kör ju med sitt eget operativsystem så det går ju inte att installera Google Pay heller. Skulle Samsung Pay stödas i Finland hade det varit kanske ett alternativ också men åtminstone här så stöder inte bankerna Samsung Pay (vad jag har läst i Sverige gör väl åtminstone vissa banker det) och troligtvis inte kommer att göra det heller. Endast Apple Pay, Google Pay, Garmin/Fitbit pay stöds här i Finland men som sagt Google Pay stöds endast i android telefoner dock, inte Wear OS. Surt!

Nu ryktas det iofs om att Samsung kanske dumpar sitt eget operativsystem och går över till Wear OS eller kanske åtminstone vidareutvecklar något utav det men allt är bara rykten. Tycker det är dåligt läge att skaffa ny smartklocka idag för du får klockor med föråldrad hårdvara (läs processor, förutom om du väljer TicWatch Pro 3) skulle jag skaffa en vore det nog TicWatch Pro 3 som har bra batteritid som kör med Snapdragon 4100 processor men föredrar att vänta och se vad nya Motorola och eventuellt nästa generations Samsung har att erbjuda (om där finns nån sanning i ryktena). Eller ja varför inte Pixel Watch om den nu kommer inom snar framtid.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional