Google Pixel Watch kan få rund design

Permalänk
Melding Plague

Google Pixel Watch kan få rund design

Bilder baserade på läckt marknadsföringsmaterial visar en potentiell konkurrent till Apples och Samsungs smarta klockor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas den inte ska se ut sådär. Ser ut som en leksak eller nåt 5 dollars skit man köper från Kina.

Permalänk

Tilltalar självklart flera. Själv föredrar jag mer robusta saker och har lagt över 1000kr på en rejält stålarmband till min smartklocka. Sedan sätt en bezel ring av metall så det ej ser ut att vara någon plast. Hade det inte varit för att utvecklingen av klockor hade gått så fort och jag inte exakt vet vilken bredd min nästa klocka kommer ha, så hade jag köpt en armband i 18k guld.

Permalänk
Medlem

Vad är det för Re-trend vi ser nu? Först OnePlus och nu Google, bara 7 år för sent?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hade en moto360 när den kom och köpte av just anledningen att den just var rund. Är redo att testa igen nu när de utvecklats en del. Aldrig gillat apples fyrkantiga utseende, det ser ut som en miniräknare på handleden, något som jag alltid tyckt varit lite roande då det inte känns så apple.

Ser fram emot att se vad de byggt, värsta fall blir det att fortsätta vrida upp armbandsuret ett tag till.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Personligen älskar jag utseendet på Samsung Gear s3 frontier.
Nog den enda smartklocka jag faktiskt gillat utseende mässigt.

Apple watch hatar jag något så fruktansvärt, hur bra klockan än är så utseendet, usch.

Men denna var inte direkt snygg heller, ser billig och plastig ut.
Dock ser den väl rätt nätt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Google Pixel Watch kan få rund design

Är rund design bättre?
Jag förstår varför analoga klockor har rund design. När man har visare som ska snurra runt.
Men om man har en klocka med digital display. Är inte fyrkantig eller rektangulär design bättre?
Mer skärmyta i förhållande till yttermåtten.

Jag har en Apple watch och tycker formatet fungerar ganska bra för en digital klocka.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GuessWho:

Är rund design bättre?
Jag förstår varför analoga klockor har rund design. När man har visare som ska snurra runt.
Men om man har en klocka med digital display. Är inte fyrkantig eller rektangulär design bättre?
Mer skärmyta i förhållande till yttermåtten.

Jag har en Apple watch och tycker formatet fungerar ganska bra för en digital klocka.

Skärmytan på en rund smartklocka räcker gott och väl, och man slipper den horribla fyrkantiga designen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Skärmytan på en rund smartklocka räcker gott och väl, och man slipper den horribla fyrkantiga designen.

Det är klart att man kan ha stor yta med rund klocka också.

Men fyrkantig skärm har större area per tum.

Permalänk
Medlem

Intressant design men det ser lite tunna ut, dessa klockor skulle inte kunna ha ens någon medelbra batteritid, alltför tunna. Men ser inte riktigt legitima ut så är väl medvetet gjort.

En sak jag stör mig mest på är att Google Pay i Wear OS stöds ej fortfarande i norden. Vi som är speciellt öppna att ta i bruk ny teknik. Ja de går att förbigå med always-on VPN konfigurationer men det är lite onödigt jobbigt för något som kunde enkelt stödas istället.

Största orsaken jag skulle vilja skaffa smartklocka är att betala med den, vägrar välja äpplet och Garmin/Fitbit är inte riktigt det jag söker.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är rund design bättre?
Jag förstår varför analoga klockor har rund design. När man har visare som ska snurra runt.
Men om man har en klocka med digital display. Är inte fyrkantig eller rektangulär design bättre?
Mer skärmyta i förhållande till yttermåtten.

Jag har en Apple watch och tycker formatet fungerar ganska bra för en digital klocka.

Jag föredrar Galaxy Watch före Apple Watch på grund av formen.

Annars tycker jag bägge fungerar bra. Har Apple-klockan på jobbet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GuessWho:

Det är klart att man kan ha stor yta med rund klocka också.

https://gp1.wac.edgecastcdn.net/802892/http_public_production/photos/images/8036700/original/crop:x0y0w445h445/hash:1463625279/42736.jpg?1463625279

Men fyrkantig skärm har större area per tum.

Visst, men det jag säger är att "större area per tum" är helt meningslöst.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag upplever rund urtavla som anatomiskt knepigt. Vet inte om jag bär klockan fel, men med rund urtavla händer det ganska ofta att den skär in i handryggen när jag viker handen bakåt, så jag har gått över till att ha aktivitetsarmband med armband av metall. Ingen smart klocka kanske, men den visar aviseringar från telefonen i alla fall. Kalla mig gubbe men bekvämt är det.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jag har länge velat ha en smartklocka, men är totalt ointresserad av att den ska läsa av varenda kroppsvärde på mig. Jag behöver inte en klocka till att berätta om jag har sovit dåligt eller hur min puls ligger.
Jag vill ha en förlängning av telefonen som kan ta emot samtal och meddelanden samt streama musik från Spotify.
Jag förstår inte varför alla klockor nichar in sig på att vara ett verktyg för träning. Det måste ju också bli dyrare att tillverka en klocka som ska kunna läsa av syresättningen av blodet mm.
En bra konsekvens av att klockan blir en enklare mobiltelefon minus sociala medier och annat som kräver ens uppmärksamhet hela tiden borde ju bli att man istället fokuserar på den eller dom man umgås med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Jag upplever rund urtavla som anatomiskt knepigt. Vet inte om jag bär klockan fel, men med rund urtavla händer det ganska ofta att den skär in i handryggen när jag viker handen bakåt, så jag har gått över till att ha aktivitetsarmband med armband av metall. Ingen smart klocka kanske, men den visar aviseringar från telefonen i alla fall. Kalla mig gubbe men bekvämt är det.

Du lär ha klockan för högt upp på handleden och bandet för hårt åtdraget .

Fint om Google visar att de menar allvar och börjar komma in i matchen vad gäller wearOS, för det är inte ens halvdant i jämförelse med konkurrenterna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

ser ju inte alls vacker ut, som en leksak för barn. samsung gjorde ju väldigt snygga klockor som såg ut som riktiga mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se fler som går på Garmin-stilen men då med OLED-skärm osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

En bra konsekvens av att klockan blir en enklare mobiltelefon minus sociala medier och annat som kräver ens uppmärksamhet hela tiden borde ju bli att man istället fokuserar på den eller dom man umgås med.

Angående det du skrev först (som jag klippt bort ur citerat) :
På bra klockor ska det gå att välja vilka funktioner man vill ha igång (oftast i tillhörande app för mobilen)... det kanske t.o.m. förlänger batteritiden. 😃

BTW, jag håller med dig om att allt som kan hjälpa folk att glo/feppla mindre på mobilen är välkommet! 👍

(Nedan följer mina reflektioner i ämnet.)

En trist grej är att alla olika tillverkare fortfarande fokuserar uteslutande på "killer apps" (puls/steg, OLED, mm).
Det är de ju fria att göra, men jag skulle vilja se dem våga "tänka utanför boxen" mer än så...

Exempelvis var min första smartklocka en Pebble Time Steel, som valdes just för att den använde "e-Ink"-skärm... överlägsen batteritid.(Samma skärm-teknologi som många e-bok-läsare, som Amazons Kindle)

Pebble idag är klurigt pga diverse anledningar, men numera finns det ett fåtal klockor (oftast "hybrid"-skärm (analoga visare _PLUS_ OLED som tänds vid behov)) som ger acceptabel batteritid om man undviker att tända skärmen (och interagera via touch'en) "för ofta".

Ett YTTERST litet antal har dessutom klämt in en sektion av e-Ink i urtavlan och uppfyller därmed mycket av vad jag vill ha (enklare notiser i e-Ink, lång batteritid, mer avancerat att joxa med vid behov @ OLED+touch).

Tyvärr är det snudd på omöjligt att hitta dessa i handeln online, och absolut omöjligt i fysiska butiker.

Så, nu har jag rant'at lite över tillverkarnas fantasibrist/feghet.

( Kan sammanfatta allt ovan som att jag tycker det är patetiskt med klockor som behöver laddas flera gånger per vecka.)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ser ju inte alls vacker ut, som en leksak för barn. samsung gjorde ju väldigt snygga klockor som såg ut som riktiga mer eller mindre.

Samsungs klockor såg ju tyvärr ut att passa samma folk som tycker det är stilfullt att ha ett BT-headset i örat när man jobbar. Bara IT-folk kan tycka dom var snygga.

Dom här klockorna har ju en modern stil, snygga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Intressant design men det ser lite tunna ut, dessa klockor skulle inte kunna ha ens någon medelbra batteritid, alltför tunna. Men ser inte riktigt legitima ut så är väl medvetet gjort.

Om jag utgår från artikeln har den ingen pulsmätare och den tar en massa plats. Kan vara av den anledningen till varje den ser så tunn ut.

Permalänk
Medlem

Jag har en Garmin Venu Sq. Ser ut typ som en Apple Watch fast med två knappar istället för en scroller.

Tycker formatet är perfekt. Rund klocka känns fel. Hade ju en Casio någonting när jag var liten, i många många många är, den var ju något mellanting mellan fyrkantig och rund. Så jag har vanan inne så att säga

Typ en sådan, fast en mer stilren modell:

Personligen har jag klockan bara för att kolla tid, alarm, timer, GPS-logg vid löpning, även puls vid aktiviteter (ibland skickar jag pulsen från klockan till cykeldatorn också).

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk

Tankarna går till 1980-talet och Susanne Lanefelt, vet inte om det är rätt association att få.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem

Vad skall de ha för processor i sin klocka då? Problemet med Wear OS är mest att Qualcomm inte gör några nya SoCer för det - de gjorde en, gav den en mindre refresh och sen var det helt tyst. Uppenbarligen säljer de inte, så vill Google göra en klocka får de nog göra en processor själva. Alternativet är väl Samsung, men då får de nog betala när Samsung gör sin egna klockor (med Tizen istället för Wear OS).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är rund design bättre?
Jag förstår varför analoga klockor har rund design. När man har visare som ska snurra runt.
Men om man har en klocka med digital display. Är inte fyrkantig eller rektangulär design bättre?
Mer skärmyta i förhållande till yttermåtten.

Jag har en Apple watch och tycker formatet fungerar ganska bra för en digital klocka.

Det är väl helt och hållet en smaksak?
Vissa föredrar väl helt enkelt ett mer traditionellt utseende oavsett skärmyta?

Sedan är det väl ett val om man i det vanliga "klockläget" visar en klocka med visare där ju en rund urtavla är utmärkt (kan tänka mig att det är en vanlig preferens för de som gillar det mer traditionella utseendet) eller att visa tiden som text som för andra digitala klockor.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag en rund klocka definitivt är snyggare än en fyrkantig, men jag vet inte hur praktiskt det är med tanke på den relativt stora storleken. De flesta smartklockor har rätt tråkig design i mina ögon, varför bygger ingen något roligt, kolla på Tokyo Flash för lite inspiration.

Pebble hade en bra idé tycker jag. Jag behöver inte färgdisplay i klockan liksom. Klockan som Will Ferrel Hade i Stranger Than Fiction var också trevlig på ett liknande sätt.

Å andra sidan vet jag inte om jag skulle ha en klocka oavsett, jag vande mig av vid det för typ 25 år sedan och när jag har försökt ha klocka nu så har den känts ganska i vägen.

Permalänk
Medlem

Hårdvara från Google. Nej tack.
Blir väl som vanligt att den dör sotdöden när något nytt fångar deras intresse.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Visst, men det jag säger är att "större area per tum" är helt meningslöst.

Skrivet av evil penguin:

Det är väl helt och hållet en smaksak?
Vissa föredrar väl helt enkelt ett mer traditionellt utseende oavsett skärmyta?

Sedan är det väl ett val om man i det vanliga "klockläget" visar en klocka med visare där ju en rund urtavla är utmärkt (kan tänka mig att det är en vanlig preferens för de som gillar det mer traditionella utseendet) eller att visa tiden som text som för andra digitala klockor.

Ja det kan vara så att det bara är jag som inte är van vid att använda runda smartklockor.

Säg när någon skickar ett meddelande till dig.
Du läser det på klockan istället för att dra upp telefonen.
Med en rund skärm så blir bredden på skärmen olika beroende på hur högt upp/lågt ner det är på skärmen.
Är det bra för att läsa meddelanden?
Eller för andra appar?
För "dator på armen" tillämpningar?

För ska man bara ha en klocka för att vara just en klocka.
Kanske någon extra funktion, som exempelvis tidtagning/stoppur.
Då behöver man inte ha en smart klocka.
Finns många andra klockor som man inte behöver ladda eller byta batteri på varje dag eller ens varje vecka om man bara vill ha tidvisning.
Så frågan är ju främst hur bra/användbar den är till annat än just visa tid.
Är rund skärm lika bra där?

Om rund skärm är det optimala. Hur kommer det sig att vi inte har det till andra datorer?
PC, Mac, Smartphones (som i princip är en kompakt allt i ett dator), etc?

Permalänk
Medlem

Ang. att vara traditionell.
Jag är lite semi-traditionell när det gäller färdmedel.

Jag gillar instrumentering där åtminstone varvräknaren är analog.
Men kan gärna ta "hybrid instrumentering"

Exempel

En stor, tydlig, lättläst varvräknare, placerad så det är lätt att se den.
Men där är det inte en fråga om att utläsa exakt varvtal.
Utan jag ser det mer som en skala. Var någonstans i området mellan tomgång och varvstopp ligger jag och det är något som kan ändras snabbt.
En varvräknare som visar exakt varvtal i siffror är nästintill värdelös för om man gasar på så kommer det bara att fladdra så snabbt att man inte hinner se vad det står ändå.
Där är det lite skillnad på en klocka, för där är man ofta mer intresserad av att veta exakt vad klockan är. Inte ungefär vilken del av dygnet man är på. Samt att det oftast tar ca en minut för minutvisningen att gå till nästa minut, inte att den går ett helt varv på några sekunder. Så man behöver inte avläsa den lika snabbt.

De flesta bilar eller motorcyklar som har digital varvräknare brukar antingen ha att den "emulerar" en analog varvräknare, genom att den ser liknande ut, men visas på en digital skärm. Eller att det är någon slags skala med ett antal streck eller dyl. som fylls.
De lösningarna brukar fungera tillräckligt bra.
Att faktiskt visa varvtal i siffror är ovanligt.

Men en riktig fysisk varvvisare med en nål som rör sig föredrar jag ändå om jag får välja.

I övrigt är jag också traditionell med att föredra manuell växling.
Eller åtminstone en dubbelkopplingslåda med paddlar som låter mig välja när jag vill växla istället för att göra det åt mig när den tycker.
Samt att jag tycker att tvåhjuliga fordon ska väga under 300kg och fyrhjuliga fordon inte ska väga mer än 1500-1600kg, helst mindre.
Vilket är ett problem med nya bilar, dels med krocksäkerhet och sen allt annat lullull de fyller nya bilar med så väger de så mycket att man nästan behöver lastbilskort för att köra dem.
Sen med små enlitersmotorer eller dyl så blir de så trötta att det är ungefär motsvara som om man skulle byta ut sin dator mot en med Pentium II.

Kanske har ni rätt.
Kanske var det bättre förr när klockor var runda och en Honda Civic vägde under 1100kg.
Ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ja det kan vara så att det bara är jag som inte är van vid att använda runda smartklockor.

Säg när någon skickar ett meddelande till dig.
Du läser det på klockan istället för att dra upp telefonen.
Med en rund skärm så blir bredden på skärmen olika beroende på hur högt upp/lågt ner det är på skärmen.
Är det bra för att läsa meddelanden?
Eller för andra appar?
För "dator på armen" tillämpningar?

För ska man bara ha en klocka för att vara just en klocka.
Kanske någon extra funktion, som exempelvis tidtagning/stoppur.
Då behöver man inte ha en smart klocka.
Finns många andra klockor som man inte behöver ladda eller byta batteri på varje dag eller ens varje vecka om man bara vill ha tidvisning.
Så frågan är ju främst hur bra/användbar den är till annat än just visa tid.
Är rund skärm lika bra där?

Om rund skärm är det optimala. Hur kommer det sig att vi inte har det till andra datorer?
PC, Mac, Smartphones (som i princip är en kompakt allt i ett dator), etc?

Jag tror du måste testa för jag var skeptisk till allt vad smartklockor heter, men kan nu inte tänka mig att vara utan. Just nu har jag en rund galaxy active 2 och har aldrig sett skärmens form som ett problem. De har löst allt väldigt smidigt och navigering osv tar hänsyn till den runda formen. Jag valde rund skärm mest av estetiska skäl eftersom jag får (dåliga) 80-tals flashback av fyrkantiga klockor.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GuessWho:

Ja det kan vara så att det bara är jag som inte är van vid att använda runda smartklockor.

Säg när någon skickar ett meddelande till dig.
Du läser det på klockan istället för att dra upp telefonen.
Med en rund skärm så blir bredden på skärmen olika beroende på hur högt upp/lågt ner det är på skärmen.
Är det bra för att läsa meddelanden?
Eller för andra appar?
För "dator på armen" tillämpningar?

För ska man bara ha en klocka för att vara just en klocka.
Kanske någon extra funktion, som exempelvis tidtagning/stoppur.
Då behöver man inte ha en smart klocka.
Finns många andra klockor som man inte behöver ladda eller byta batteri på varje dag eller ens varje vecka om man bara vill ha tidvisning.
Så frågan är ju främst hur bra/användbar den är till annat än just visa tid.
Är rund skärm lika bra där?

Om rund skärm är det optimala. Hur kommer det sig att vi inte har det till andra datorer?
PC, Mac, Smartphones (som i princip är en kompakt allt i ett dator), etc?

Du verkar missförstå, och har helt hängt upp dig på vad som är optimalt enbart i att maximera mängden skärmyta.

Det jag säger är att ytan du får på i vilken smartklocka som helst är tillräcklig för ändamålen. Inga som helst problem att läsa textmeddelanden du får från mobilen, men ska du läsa en hel bok kanske du inte ska göra det på smartklockan, det är inte riktigt vad de är skapta för.

Vet inte vad du menar med "andra appar" eller "dator på armen tillämpningar", men främst har jag den som en förlängning till mobilen, inte en ersättare. Nu verkar du dock ha gått över till att diskutera smartklockor generellt.

EDIT: Och om du nu föredrar "varvvisare med en nål som rör sig" så är ju det ännu en anledning till att välja en rund, blir sällan särskilt bra på en fyrkantig.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.