Permalänk
Medlem

Tips på MMO

Hej,

Jag spelar väldigt mycket Word of Warcraft just nu och vi börjar bli klara med mythic raiding tieren. Så det kommer öppnas upp för väldigt mycket mer spelande och jag känner att jag behöver testa något annat än wow.

Så jag letar egentligen efter tips och era åsikter angående mmomarknaden just nu och varför ni rekommenderar just vissa MMO.

Jag är ett stort fan av star wars och har raidat i SWTOR för länge sen. Någon som spelar det just nu?

Vet att det även finns förslag som lotr, gw2, eso eller final fantasy XIV och hör gärna era åsikter om dem.

Permalänk
Medlem

Jag har varit aktiv till och från på Guild Wars 2 sedan det släpptes 2012. Tycker spelet i grund och botten är väldigt väldesignat och kommer man in som ny spelare finns det oerhört mycket att utforska, inom alla spelets olika delar. Jag själv raidade varje vecka i i ca 2-3 år, det finns totalt 7 stycken raids och alla dessa är imponerande måste jag säga.

Tyvärr fick GW2 en del kritik när det släpptes av alla WoW-fans som var supersugna på ett nytt MMO som inte var WoW. Men när de spelade GW2 så kom klagomålen på att GW2 inte var likt WoW nog... så ja man får ta den kritiken för vad det är. I min åsikt är GW2 en riktigt schysst spel med mängder av content, bästa combat systemet inom MMORPG-genren helt klart. En nackdel är väl dock att spelet inte är så bra optimerat när det kommer till World-bossar och World-event. Det är svårt att hålla frames över 60FPS vid dessa tillfällen om man inte har en top-end processor.

Just nu spelar jag även Runescape (3) vid sidan om, sugits in i det spelet igen då det är mycket nostalgi för min del. Tycker 3an faktiskt är ett bättre spel än Old School varianten, det är inte lika fokuserat på grind som spelet vi känner igen från 07.

edit: Vill tillägga att även GW2 har sin tredje expansion på väg som troligtvis kommer släppas senare i år.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

ESO tycker jag ligger väldigt nära WOW på något sätt. Men, det är bra mycket mer avancerat och samtidigt är det ganska lätt att bli "fullgearad" typ med en gång.
Raiderna är lite rörigare (mer effekter).
ESO har otroligt mycket att pula med...köpa bostad, bygga ett stronghold, möblera osv osv.
MEN...det är tyvärr mycket grind i ESO. Först för XP, sen för yrken, sen för hero points.
Det är snyggare än WOW och ALLA quests har röst, och det finns tusentals quests att göra om man tröttnat på att raida.
Det går lika bra att köra solo som att spela med guilden. Man klarar faktiskt några instancer solo på grund av att allting scalar. Det betyder att det inte finns några "startområden" utan man tar sig dit man trivs och levlar där.

Ett väldigt speciellt spel som jag tyvärr inte har tid med.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Som dig så letade jag också efter ett nytt MMO efter att jag tröttnat på WoW, men inget kommer i närheten av WoW när det kommer till just gameplay, tyvärr.

ESO är dock det jag har haft mest kul med efter WoW. Finns sjukt mycket att göra, stor värld, kommer en ny expansion nu i sommar som ser grym ut. Problemet är att striderna känns lite flytande, som i Skyrim om du har spelat det. Men kan rekommendera detta om du är ens lite intresserad av elder scrolls.

Swtor: Kör igenom alla stories och lägg det sen åt sidan då övriga delar inte känns lika välpolerade.

FFXIV: Detta är ett av de bättre MMO som finns idag anser många. Jag tyckte det var ganska tråkigt, och striderna var inte speciellt roliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

FFXIV: Detta är ett av de bättre MMO som finns idag anser många. Jag tyckte det var ganska tråkigt, och striderna var inte speciellt roliga.

Det är ett problem med FFXIV att det content alla testar är det äldsta och sämsta. Avskyr när någon säger att det blir jättebra när du spelat 100 timmar, för vem orkar traggla sig igenom det liksom. Som tur är har de smushat ihop de första expansionerna och infört flying i orginal zonerna så det går betydligt snabbare nu.

Det finns också möjlighet att hoppa över allt story content och gå direkt till slutet men även om jag normalt sätt inte är så mycket för story så har jag fått ut väldigt mycket av storyn. Den är VÄLDIGT bra i de senare expansionerna men det bygger lite på att man har med sig den tidigare storyn och har knutit ett band till karaktärerna.

Jag har iaf riktigt kul med Extreme och Savage raids i endgame. Vilket väl motsvarar Mythic-ish.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

ESO tycker jag ligger väldigt nära WOW på något sätt. Men, det är bra mycket mer avancerat och samtidigt är det ganska lätt att bli "fullgearad" typ med en gång.
Raiderna är lite rörigare (mer effekter).
ESO har otroligt mycket att pula med...köpa bostad, bygga ett stronghold, möblera osv osv.
MEN...det är tyvärr mycket grind i ESO. Först för XP, sen för yrken, sen för hero points.
Det är snyggare än WOW och ALLA quests har röst, och det finns tusentals quests att göra om man tröttnat på att raida.
Det går lika bra att köra solo som att spela med guilden. Man klarar faktiskt några instancer solo på grund av att allting scalar. Det betyder att det inte finns några "startområden" utan man tar sig dit man trivs och levlar där.

Ett väldigt speciellt spel som jag tyvärr inte har tid med.

Hur lång tid skulle du uppskatta ungefär för att ta sig till max level? är det där man tycker att spelet börjar eller är det som SWTOR där själva levlandet är "det som är bra"?

Permalänk
Medlem

ESO, FFXIV och SWTOR är väl de största och bästa just nu.

Finns flera stora asiatiska som Black Desert Online, Genshin Impact (iofs inte MMO i det avseendet) osv men de är väldigt speciella.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mortal Online 2 är väl på gång tror jag, kan ju vara värt en titt.

Permalänk
Medlem

Jag vill ju väldigt gärna att swtor ska gå att spela på samma nivå som wow. Men varje gång jag spelar det så känns det som att endgame inte riktigt finns där...

Permalänk

pcgamer hade en "artikel" på ämnet i början av året
https://www.pcgamer.com/the-best-mmos/
Dom rankade ff xiv högst

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Det finns också möjlighet att hoppa över allt story content och gå direkt till slutet

Är det sant, kan man skippa MSQ? Jag slutade spela pga den, att göra fetch quests var fruktansvärt tråkigt och jag hoppades den skulle ta slut på level 50 så man kunde börja levla på riktigt. Men det är alltså möjligt att skippa den?

Permalänk
Skrivet av macan7:

Hur lång tid skulle du uppskatta ungefär för att ta sig till max level? är det där man tycker att spelet börjar eller är det som SWTOR där själva levlandet är "det som är bra"?

Det går ganska snabbt att levla upp nu för tiden, vet inte antal timmar men det beror på hur man vill spela. Det mest lockande i SWTOR är enligt många dess class stories så att levla upp är en väldigt viktig del och tror det är vanligt att levla upp iaf en character av varje class.

Permalänk
Medlem

Är det någon som spelar LOTRO? Ser ju lite sådär ut.. men kanske värt att testa? sagan om ringen är ju alltid kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Är det någon som spelar LOTRO? Ser ju lite sådär ut.. men kanske värt att testa? sagan om ringen är ju alltid kul

Är i grund och botten ett bra MMO men åldern har helt kart tagit ut sin rätt på det spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Är det någon som spelar LOTRO? Ser ju lite sådär ut.. men kanske värt att testa? sagan om ringen är ju alltid kul

Lotro är det MMO (och spel rent generellt) som jag har spenderat mest tid med... Tyvärr så har spelet gott ner sig något rejält, både content men framförallt allt tekniskt...Servarna är gamla och är lokaliserade i USA, så det är mycket lag samt hög latens.

Spelet kostar också väldigt mycket pengar, samt att nya spelare måste grinda något enormt om du inte vill spendera pengar i affären.

Lotro mellan lansering och fram till typ RoR-expansion (2013?) var dock helt jävla amazing!

Jag håller utkik på New World, det ser lovande ut

Permalänk
Medlem

Jag anser ju att FFXIV är riktigt bra. Men man måste gilla story, för den är riktigt bra. Man ska absolut inte skippa den imo. Nu kan man ju spela upp till lvl 60 gratis dessutom. I början är inte striderna så roliga kanske, eftersom man inte har så många abilitys. Men det ändrar sig verkligen sen. Vissa tycker som sagt att a realm reborn är långtråkigt, jag tyckte ändå att det va roligt. Och jag spelade långt innan dom gjorde om det. Det går betydligt snabbare att levla osv nu.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Är det sant, kan man skippa MSQ? Jag slutade spela pga den, att göra fetch quests var fruktansvärt tråkigt och jag hoppades den skulle ta slut på level 50 så man kunde börja levla på riktigt. Men det är alltså möjligt att skippa den?

Ja, det finns skip som micro transaction. Kan som sagt inte rekommendera det, speciellt inte om du redan tagit dig igenom ARR MSQ (lvl 50) för det är den "dåliga" biten. HW som kommer efter är en bra story arc och det blir färre fetch quests ju längre i MSQ man kommer. Speldesign har ändrats lite på 10 år. Nyligen så squishade de också msq i ARR och HW så den är kortare. Massa onödiga filler quest har plockats bort.

SHB är en av de bästa story jag sett i ett spel över huvud taget och ruby weapon som är en sidostory i SHB fick mig att fälla ett par tårar när det var slut. Kan också tillägga att ruby weapon arcen i princip är bossfighter och cutsceens. Blind progade Diamond Ex som är den svårare versionen av sista fighten förra veckan och det var ett tag sedan jag hade så kul.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jag har spelat final fantasy 14 väldigt länge nu. Att det är ett bra mmo borde det inte längre råda någon tvekan om men det är nog inte heller för alla. Framförallt så är det väldigt mycket focus på handlingen. Man kan alta alla klasser på samma karaktär så man måste inte göra om alla quests men det är mycket att ta sig igenom första gången. Gillar man inte story questandet så kommer man nog bränna ut sig.

Börjar man på ett trial konto kan man dock spela igenom hela basspelet samt första expansionen gratis med ganska få begränsningar. Så man kan testa väldigt mycket utan att börja betala en sub. Notera dock att spelet inte är f2p så när du väl köpt spelet går det inte längre att växla tillbaka och det kommer kosta pengar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag väntar på Ashes of Creation. Är nog ett tag kvar än men håller verkligen tummarna för att det blir ett spel som får mig att fastna på riktigt.

Permalänk
Medlem

I Juni släpps Phantasy Star Online 2: New Genesis. Det är något jag ser mycket fram emot.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

Kan rekommendera Black Desert Online. Kan spelas väldigt casual och väldigt intensivt. Fantastiskt stridssystem, som ett fightingspel. Stor värld, massor att utforska, bra lifeskilling-system. Kostar ibland gratis annars inte många kronor. Inga raids men man kan ju slåss tillsammans. Uppdatering varje vecka, ibland kommer nya klasser, nya områden öppnas upp etc.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Hur lång tid skulle du uppskatta ungefär för att ta sig till max level? är det där man tycker att spelet börjar eller är det som SWTOR där själva levlandet är "det som är bra"?

Du kan köpa grejer i crown store för crowns så du får levelbonus. Crowns tjänar du på månadsavgiften om du är premium medlem.
Du kan köra spelet gratis till maxlevel..men du missar ganska mycket content.
Ladda ned det och testa

Endgame handlar mer om att optimera din karaktär som du vill ha den. Med gear, skills osv och nu snackar vi valmöjligheter.
Alla klasser kan använda allting. Du kan vara en Mage med full plate och tvåhandsyxa eftersom din gear ger dig abilities utöver dina klass skills. Väldigt kul
Båge är väl det som de mesta klasserna använder i komination med huvudvapnet. Min favorit klass är dragonknight där jag har en saftig tvåhandsyxa och båge på ryggen.
Raider går ut på att klara bossar med legendary loot såklart, men det är alltid en drös med sidoquests och man samlar saker för att crafta och uppgradera befintlig gear ännu mera.

Sen vill man ju uppgradera guildbyn, upptäcka all content som är ENORM.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du kan köpa grejer i crown store för crowns så du får levelbonus. Crowns tjänar du på månadsavgiften om du är premium medlem.
Du kan köra spelet gratis till maxlevel..men du missar ganska mycket content.
Ladda ned det och testa

Endgame handlar mer om att optimera din karaktär som du vill ha den. Med gear, skills osv och nu snackar vi valmöjligheter.
Alla klasser kan använda allting. Du kan vara en Mage med full plate och tvåhandsyxa eftersom din gear ger dig abilities utöver dina klass skills. Väldigt kul
Båge är väl det som de mesta klasserna använder i komination med huvudvapnet. Min favorit klass är dragonknight där jag har en saftig tvåhandsyxa och båge på ryggen.
Raider går ut på att klara bossar med legendary loot såklart, men det är alltid en drös med sidoquests och man samlar saker för att crafta och uppgradera befintlig gear ännu mera.

Sen vill man ju uppgradera guildbyn, upptäcka all content som är ENORM.

Lutar nog väldigt mycket åt att testa det faktiskt!

Testade Lotro några dagar och tyckte de va kul, men sendan fick ajg problem att launcha spelet och antar att det kankse inte är så välpolerat. Fanns massa konstiga fixes och jag gav upp. Så nu har jag ESO och FFXIV att testa. Känns som de mest rimliga valen

Permalänk
Medlem

Som WOW veteran kommer du tycka FFXIV är väldigt enkelt och långsamt i början. Du kommer från att ha spelat på hög nivå i ett spel till absolut basic i ett annat.
Sen så är gcd mycket längre i FFXIV och i början har du typ inga ogcd's som gör det intressant. Att gå tillbaka till gammalt content och 90% av mina skillbars är grå är frustrerande.
Leveling och gear progression är extremt boostat jämfört med hur det var från början. Skönt att slippa den grinden men det innebär också att inget content kommer kännas utmanande innan du kommer ikapp.

Men det är gratis att spela upp till lvl 60 så...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd

Kan säga sähår: Jag själv avskyr MMO spel i stort. Är dock ett extremt FF fan så till slut hoppade jag på FFXIV-tåget. Det är väldigt kul, speciellt för mig som är intresserad av och uppväxt med FF. Visst har det sina brister och de märks, men som MMO hålelr det iaf och det är lätt också att antingen hålla sig till "single player" style eller köra fullt ut med raids och shit. Inte alltför komplicerat heller utan väldigt noob-vänligt.

För mig var det mestadels nostalgin som höll mig igång men även main storyn (och vissa sköna sidequests) är bra nog. Inga mästerverk precis, men så är inte heller fallet med något av de MMO jag sett heller.

Permalänk
Medlem

Jag slutade med traditionella mmos redan 2010 då wow åt för mycket av min tid då jag kände mej tvungen att spela väldigt ofta pga den höga månadskostnaden.

Nu 10 år efter att SWG gick i graven så kommer detta ut om 20 dagar. Vad jag kan se så saknas det månadskostnad då det är community-drivet. Detta skall iaf jag avnjuta i lagom hastighet då stressen för månadspengen inte finns där 😀

https://restoration-gaming.com/

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Jag slutade med traditionella mmos redan 2010 då wow åt för mycket av min tid då jag kände mej tvungen att spela väldigt ofta pga den höga månadskostnaden.

Nu 10 år efter att SWG gick i graven så kommer detta ut om 20 dagar. Vad jag kan se så saknas det månadskostnad då det är community-drivet. Detta skall iaf jag avnjuta i lagom hastighet då stressen för månadspengen inte finns där 😀

https://restoration-gaming.com/

Oohh intressant! Provade SWG för massor med år sedan men det kändes väldigt B på något sätt.. Sen gjorde jag en quest där man skulle döda någon och det var typ 30 pers som stod i kö för att göra den så då kände jag att nä. Kanske ska prova igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Oohh intressant! Provade SWG för massor med år sedan men det kändes väldigt B på något sätt.. Sen gjorde jag en quest där man skulle döda någon och det var typ 30 pers som stod i kö för att göra den så då kände jag att nä. Kanske ska prova igen...

Jag testade också flr många år sedan, men det rann ut i sanden. Som jag förstår det så förstörde devsen spelet efter att dom försökt apa efter wow och att spelets glansdagar var de första åren innan patcherna förstörde spelet.
https://youtu.be/R2v6ZdItvg8

Oavsett så skall jag ge det en chans. Gratis e gott 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

New World ser riktigt kul ut! https://youtu.be/2E2m_5Nmn6Y