Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte mer ljusstyrka du behöver ändra – och den lär stå på max redan. Du behöver ändra hur TV:n hanterar HDR.

Har inte så detaljerade anteckningar över vllka reglage som fungerar var hos X10. Att det är mörkt i HDR är för att med HDR kan skaparen styra exakt hur ljus bilden det ska vara i absoluta nivåer. Bilden är mörk för att den har skapats till att vara mörk.

Med det sagt kan det finnas serier vilka riskerar bli störande mörka vid HDR. Skulle räkna Netflix Marco Polo dit. Då är det upp till vilka inställningar man kan göra i TV:n. På TCL X10 bör du kunna påverka bilden via Gamma-reglaget för en ljusare eller mörkare karaktär. Även ändra på Dynamiskt bakgrundsljus och Lokal Dimming eftersom dessa styr hur Mini-LED-FALD:en ska arbeta.

Reglage som Dynamisk kontrast och Svart Stretch kan göra saker och ting värre. Ofta gör de mörkare nyanser ännu mörkare för att det ska bli "...mer kontrast...". Även andra bildlägen än Film-läget kan göra det ytterligare problematiskt då kan ge samma effekt.

Annars är en utväg att stänga av HDR ifall man märker att vissa titlar är problematiska. Detta går inte med inbyggda appar men fungerar med externa källor som AppleTV eller lämplig Androidbox likt Nvidia Shield. Fördelen med externa lösningar är att man tillfälligt kan ändra signal om man märker att HDR fungerar sämre för en specifik serie.

Stort tack! Ska testa dina tips ikväll.

Jag har, dom du säger, märkt att det är olika mellan olika serier. Där vissa ser riktig bra ut med Dolby vision medans andra får en extrem black Crush, speciellt om man kollar på dagen.

Jag har också varit inne på att skaffa en Nvidia Shield, då inbyggda android tv känns väldigt långsamt ibland

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk

Tidigare kikat på TV Apparater för 6000 tusen cirka, storlek 50-55, (billig Qled?)
men hittade nu en Philips OLED på fyndhörnan för cirka 8 tusen, är det värt att lägga de extra pengarna?
Ska som sagt endast vara till sovrummet.

Modellen är 55POS9002 och verkar ha cirka 3 år på nacken.
Hur är philips i övrigt? Har idag samsung i vardagsrummet och är nöjd med det operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fractal101:

Tidigare kikat på TV Apparater för 6000 tusen cirka, storlek 50-55, (billig Qled?)
men hittade nu en Philips OLED på fyndhörnan för cirka 8 tusen, är det värt att lägga de extra pengarna?

Hur är philips i övrigt? Har idag samsung i vardagsrummet och är nöjd med det operativsystemet.

Du kan nog inte tänka speciellt länge innan en sådan försvinner.

Värt att tänka på är att TV/Skärmar på fyndhörnan kan vara sådana som andra kunder valt att skicka tillbaka - oftast av en vettig anledning då just TV är skitjobbigt att skicka tillbaka...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Jag får hem min LG 65NANO79 idag, som jag lyckades knipa för 6490kr i veckan hos Komplett. Vet inte om det var en felaktig prissänkning, för ett par timmar senare, så låg den på 7990kr. Det kändes som ett dunderpris, i alla fall.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Du kan nog inte tänka speciellt länge innan en sådan försvinner.

Värt att tänka på är att TV/Skärmar på fyndhörnan kan vara sådana som andra kunder valt att skicka tillbaka - oftast av en vettig anledning då just TV är skitjobbigt att skicka tillbaka...

Nä det kan man ju förstå, kanske får ringa till kundservice och höra.

Har ni några synpunkter på TV Modell i övrigt?
Verkar ju varit en toppmodell när den var ny iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fractal101:

Jag köpte sån från Elgiganten i Uppsala och fick efter 2,5 år med flera serviceärenden äntligen lämna tillbaka den.

Den tjöt vid vissa bildvyer, kunde frysa, och spontandö. Detta trots utbyten av moderkort etc. Det kan väl ha varit ett måndagsexemplar men förutom sånt så var den seg att tex spola i inbyggda mediaspelaren.

Edit: gav dock Philips en till chans och köpte en 65oled805 (2020) och är galet nöjd med den!

Permalänk
Medlem

Ska man köpa Philips 65Oled855 för 16.990:- nu eller nya modellen 65Oled705 på black friday i år? Lär förhoppningsvis gå ner lite i pris då.

Lite kluven vad som är mest prisvärt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Ska man köpa Philips 65Oled855 för 16.990:- nu eller nya modellen 65Oled705 på black friday i år? Lär förhoppningsvis gå ner lite i pris då.

Lite kluven vad som är mest prisvärt…

finns det någon specifik anledning varför du just vill ha en philips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

finns det någon specifik anledning varför du just vill ha en philips?

Det är främst ambilight jag är ute efter, har haft det i flera år nu och tycker det lyfter filmupplevelsen!

Jag slog till på Philips 65Oled855 för 16.140:- på webbhallen med rabatt från gifted. Tyckte det var väldigt prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Det är främst ambilight jag är ute efter, har haft det i flera år nu och tycker det lyfter filmupplevelsen!

Jag slog till på Philips 65Oled855 för 16.140:- på webbhallen med rabatt från gifted. Tyckte det var väldigt prisvärt

Absolut ett bra pris för en ny 65" oled, närmsta är 65" LG CX för 17000kr :). Just ambilight är ju "unikt" för philips oled så det är ju rätt val om du vill åt det :).

Jag är dock nyfiken och hoppas nån kan ge ett mer utförligt svar på mina funderingar @laxpudding :

Varför upplevs det som Philips är det svarta fåret i OLED - sammanhang ? Det pratas ytterst sällan om philips när de jämför olika modeller inom toppklassen. Det är nästan alltid sony, samsung och LG. Där till och med märken som Panasonic och Vizio uppmärksammas men allt sällan Philips.

När jag försökt göra egen "research" på philips OLED så är det återkommande svaret att inbränningar ska vara mer förekommande på dessa modeller utifrån att de är mer ljusstarka och således beskrivet mer "känsliga" för inbränningar. Självklart har jag också läst i trådens egna artikel gällande detta och citerar:

"Denna strävan efter ljusstarkt bild förklarar också varför den ökända anekdoten om den inbrända TV4-solen kom från en äldre Philipsmodell. Nu är modernare OLED-paneler mindre benägna att bränna in. Men för att minska risken med tanke på hur OLED-panelen drivs, har Philips ändå ganska starka funktioner mot just inbränning. "

Är det just äldre anekdotiska beskrivningar kring philips inbränningspotential som "skrämt" iväg massan från att rekommendera eller ens recensera Philips OLED? Tråkigt tycker jag spontant om det är som du beskriver i artikeln att Philips gör bra (bäst?) är just ljusstyrka, när just ljusstyrka på OLED är det som i 2021 års modeller betonas som det mest eftersträvande (Sony A90J)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

Varför upplevs det som Philips är det svarta fåret i OLED - sammanhang ? Det pratas ytterst sällan om philips när de jämför olika modeller inom toppklassen. Det är nästan alltid sony, samsung och LG. Där till och med märken som Panasonic och Vizio uppmärksammas men allt sällan Philips.

Philips har inte i närheten av precisionen i färger och framför allt kontrollen över bilden som de andra tillverkarna. Du får vad du ser. Och vill du ändra karaktären, den ofta ljusstarka och ganska hårda bilden, så går det inte. Och försöker man ändra riskerar man skapa så mycket fel på annat håll att det bara blir sämre överlag. Så man låter bli och måste antingen gilla karaktären på bilden – eller hoppa över Philips.

Ett typexempel med Philips OLED är hur deras ABL fungerar. Är det små ytor som ska lysa kommer de lysa på rejält. När jag testade en 2019-modell var det faktiskt omöjligt att få den att lysa svagare än 200 nits i SDR med testbilder som täcker 5% av ytan. Det fanns marginaler i reglagen men det hade ingen effekt efter en viss gräns. Ljusnivåerna pendlar därför väldigt starkt med vad som visas i bilden. Att sitta i ett mörkt rum och få undertexter som lyser 200 nits i en mörk scen är ingen höjdare. Och det går inte mycket åt det.

LG, Sony och Panasonic ger så mycket större och mer omfattande möjligheter till att påverka detta och styra över karaktären på bilden.

Permalänk
Medlem

Efter Laxpuddings inlägg så känns det bättre att jag köpte CX 65" för 17k än att ha köpt Philips för 16k. Ambilight är ju bra, men vill inte offra massa annat. Sen noterade jag att man dessutom inte har 120hz med Philips.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Efter Laxpuddings inlägg så känns det bättre att jag köpte CX 65" för 17k än att ha köpt Philips för 16k. Ambilight är ju bra, men vill inte offra massa annat. Sen noterade jag att man dessutom inte har 120hz med Philips.

Båda två är bra deals tycker jag för en 65” OLED

Jag ska inte spela på tv:n och har ambilight på min nuvarande TV så för min del var valet givet! Nu håller vi tummarna att vi slipper Burn-In många år framöver

Permalänk
Medlem

Blev en panasonic hz980 här hemma… jäääklar vilken bild… tror nog projektorn inte kommer gå så ofta längre 🙈😄
Passar bra till ps5an med, dock inget 120hz läge? Men spelar ju datorn med 165hz skärm, denna tv är mest för serier, film , sport och lite slöspelande ibland 🙂
Nån som har bra dolby vision tips i bildinställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Blev en panasonic hz980 här hemma… jäääklar vilken bild… tror nog projektorn inte kommer gå så ofta längre 🙈😄
Passar bra till ps5an med, dock inget 120hz läge? Men spelar ju datorn med 165hz skärm, denna tv är mest för serier, film , sport och lite slöspelande ibland 🙂

De flesta tipsar att man inte ska pilla på inställningar i Dolby Vision

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swennis:

120 Hz för 4K är en av sakerna du "valde bort" ställt mot LG CX.

Jag är osäker på om stöd finns vid 1080p eller saknas helt, det borde stå i manualen! Är också osäker på om PS5 låter dig tvinga 120 Hz vid en lägre upplösning i så fall, är ju inte självklart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

120 Hz för 4K är en av sakerna du "valde bort" ställt mot LG CX.

Jag är osäker på om stöd finns vid 1080p eller saknas helt, det borde stå i manualen! Är också osäker på om PS5 låter dig tvinga 120 Hz vid en lägre upplösning i så fall, är ju inte självklart.

Kan koppla till datorskärmen isf om jag vill ha 120... som sagt, prio för oss är filmer och serier och sport, både EM och OS i sommar ju! ... sen tyckte jag denna hade mindre reflektioner än LGn, och bilden kändes mer korrekt inställd out of box.
Men skulle både LGn och panasonicen kalibreras av ett proffs, tror jag det blir svårt att se skillnaden, grymma apparater bägge två! En polare köpte LGn när det va nersatt till 16.990 på EG , sjukt prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

De flesta tipsar att man inte ska pilla på inställningar i Dolby Vision

Se där!

Permalänk
Medlem

Tycker DV blir väldigt mörkt, finns ett vividläge som blir typ ok med ljuset, men färgerna blir lite vajsning… och i darkmode blir färgerna bättre, men för mörkt , även om nersläckt i rummet, , funkar la bättre om man krånglar med gamman, men det är väl inte riktigt rätt… 👀
Vet att DV är mörkare än hdr10 etc, men ska det vara så här mörkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Tycker DV blir väldigt mörkt, finns ett vividläge som blir typ ok med ljuset, men färgerna blir lite vajsning… och i darkmode blir färgerna bättre, men för mörkt , även om nersläckt i rummet, , funkar la bättre om man krånglar med gamman, men det är väl inte riktigt rätt… 👀
Vet att DV är mörkare än hdr10 etc, men ska det vara så här mörkt?

Vet inte hur det ser ut på panna men i sony finns det DV Bright mode o på LG finns cinema home som är en ljusare variant av DV. Även om du på sikt kan lära dig uppskatta det mörka tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Vet inte hur det ser ut på panna men i sony finns det DV Bright mode o på LG finns cinema home som är en ljusare variant av DV. Även om du på sikt kan lära dig uppskatta det mörka tror jag.

Jo, är van vid mörk och så korrekt bild som möjligt, kör alltid i Bio/Cinemaläge, och natural på epson projje… men ser ju massa detaljer som försvinner från DV vividläge till DV dark mode på TVn…
Vanlig hdr ser väldigt mycket ljusare i jämförelse
Får kolla vidare sen… sjukt bra bild iaf… risken blir att våran epson 4k projje kan bli lite åsidosatt 🙈 😝😄

Permalänk
Medlem

15990 för en 65" LG CX låter lockande men om man nördat ned sig i att man vill ha Android (Google-Tv) och audio passthrough som klarar de flesta formaten så är nog 2021-modellerna från Sony det rätta valet?

Nu klarar ju iofs Sonos-systemet som jag har bara Dolby Digital/Atmos men ändå och jag har ju en HD Fury Arcana liggandes men är less på tredjepartslösningar av ens behov..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

15990 för en 65" LG CX låter lockande men om man nördat ned sig i att man vill ha Android (Google-Tv) och audio passthrough som klarar de flesta formaten så är nog 2021-modellerna från Sony det rätta valet?

Nu klarar ju iofs Sonos-systemet som jag har bara Dolby Digital/Atmos men ändå och jag har ju en HD Fury Arcana liggandes men är less på tredjepartslösningar av ens behov..

Bra pris som fan
Köp en apple tv till, eller om du är för fäst vid android, en nvidia shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Bra pris som fan
Köp en apple tv till, eller om du är för fäst vid android, en nvidia shield

Har en Shield men kan man slippa flera fjärrkontroller och tredjepartslösningar så betalar jag nästan lite extra för det 😂

Permalänk
Medlem

Fick bli en LG OLED55CX för 11490 kr. Den finns med nedsatt pris på både Elgiganten och Mediamarkt.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk

"Bästa" 65-tummaren för runtomkring 12k.

Ringer det några klockor? 😯

(Utan att gå in på vad man individuellt värderar högst osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperGoodAdvice:

LG CX 65, kostar 15990 på rea just nu

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/lg-oled65cx...

Permalänk
Medlem

Sony xh90. Sen om du kan lägga till lite pengar så lg cx det bättre valet

Permalänk
Medlem

Om jag håller mig till angiven budget så är Samsung q80t en rätt trevlig TV, även bra spel-tv med stöd för 4K 120 Hz (HDMI 2.1). Såg den på elfynd för knappt 10800 kr, kostar 13000 på andra sidor. Har föregångaren q70r som har schyssta egenskaper out of the box, men ännu trevligare efter lite tweakande. Betraktningsvinkeln är väl den svaga punkten, men den är ännu bättre än föregångaren som jag ändå är nöjd med (TV ska man väl ändå se framifrån?). Sonyn som omdull nämner verkar också trevlig, har dock ingen egen erfarenhet av den.

https://www.elfynd.se/samsung-65-q80t-4k-uhd-qled-smart-qe65q...

Permalänk

Tack för alla förslag, beställde en LG CX!