Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kör på Pro modellen istället, Tube varianten verkar ha viss strul med 4K remux av hög kvalité, inte hört något om en fix, synd att de snålade på hårdvaran i den.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/37255...

Jag har inga problem med Tub varianten med en bitrate på 50-80mb, däremot ingen transkodning utan direct play.
Tänkte ja nämner det så folk inte utesluter tuben, för den funkar.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om allente appen är på G till shielden?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet av att helt ersätta sin Digital TV lösning med Nvidia Shield?

Jag har för tillfället Boxer som kommer prishöja över 100% efter mitt nuvarande erbjudandes sluttid är nådd (31a Maj). Så mitt idealscenario vore att skaffa Shield och bara köra någon Digital TV tjänst via app på Shield.

Hur detta däremot funkar i praktiken är jag osäker jag kan tänka mig att Boxer/Via/ComHem etc vill låsa in kunder i sin egen box t.ex. genom att bara ge begränsat utbud i app (trots ev abonnemang).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hantverkaren:

Är det någon som har erfarenhet av att helt ersätta sin Digital TV lösning med Nvidia Shield?

Jag har för tillfället Boxer som kommer prishöja över 100% efter mitt nuvarande erbjudandes sluttid är nådd (31a Maj). Så mitt idealscenario vore att skaffa Shield och bara köra någon Digital TV tjänst via app på Shield.

Hur detta däremot funkar i praktiken är jag osäker jag kan tänka mig att Boxer/Via/ComHem etc vill låsa in kunder i sin egen box t.ex. genom att bara ge begränsat utbud i app (trots ev abonnemang).

Vissa tjänster har ju sitt egna utbud via en app, men då måste du betala för varje enskild kanals utbud. Vissa leverantörer kan sälja dig TV-paket för streaming men då antar jag det blir samma månadskostnad som Boxer vill ha. Sen finns det ju IPTV-tjänster som funkar superbra och är väldigt billigt, men inte helt legalt. Tyvärr finns det ingen laglig allt-i-ett-tjänst som så många av oss vill ha...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Har ca 1100 titlar i mitt Plex-arkiv, är det någon som upplever att Shielden blir otroligt trög när man scrollat mycket, till den grad att den är inte svarar och kräver omstart? Börjat hända ganska nyligt, så tänker om jag passerat någon gräns för vilken mängd metadata den klarar att läsa in eller liknande..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Har ca 1100 titlar i mitt Plex-arkiv, är det någon som upplever att Shielden blir otroligt trög när man scrollat mycket, till den grad att den är inte svarar och kräver omstart? Börjat hända ganska nyligt, så tänker om jag passerat någon gräns för vilken mängd metadata den klarar att läsa in eller liknande..

Meta-datans bilder på 2000x3000 är ganska stora och börjar ta upp plats efter ett tag. Det gäller Kodi, Plex med flera.
Det är därför jag har en USB sticka (formaterad som Intern lagring). Se till att lägg appen på USB-stickan i app-inställningar.
Observera att USB stickan måste vara snabb. Du kan inte köra billigt skräp. Över 300 MB/s behöver stickan klara (Exempelvis https://store.patriotmemory.com/collections/usb/products/supe... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Meta-datans bilder på 2000x3000 är ganska stora och börjar ta upp plats efter ett tag. Det gäller Kodi, Plex med flera.
Det är därför jag har en USB sticka (formaterad som Intern lagring). Se till att lägg appen på USB-stickan i app-inställningar.
Observera att USB stickan måste vara snabb. Du kan inte köra billigt skräp. Över 300 MB/s behöver stickan klara (Exempelvis https://store.patriotmemory.com/collections/usb/products/supe... )

Såklart, jag har dessutom bara 16GB-versionen. Tack för tipset 👍

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Skrivet av Hantverkaren:

Jag har sett att folk på andra forum kör TeliaPlay. Tror det finns en app till Shielden.

Permalänk
Medlem

Uppdatering efter samtal med Allente så fick man svaret tack för frågan vi får se. Borde inte vara så svårt då Kanal Digital appen fanns till android så borde inte vara så svårt att fixa en uppdaterad version som fungerar på shielden. Borde vara förbud att släppa en app som inte stödjer dom senaste 5 årens android versioner.

Viaplays app fungerar klockrent

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Försöker komma igång med gamestream/moonlight nu, men finns det ingen allm funktion? Måste man ta fram tvkontrollen för att ändra till gamemode? Har nya pro shield och lg c9 oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Försöker komma igång med gamestream/moonlight nu, men finns det ingen allm funktion? Måste man ta fram tvkontrollen för att ändra till gamemode? Har nya pro shield och lg c9 oled.

Jag får ändra manuellt på Sony tv tyvärr. Har LG en knapp direkt på fjärren eller ligger det bakom 4 (laggiga) knapptryck som på Sony? 🤔 Om spelläget har en dedikerad knapp kanske det skulle kunna gå att programmera en knapp på Shield fjärren till samma ir signal?

Btw någon som vågat uppdatera till den nya versionen som dök upp igår? Jag sitter fortfarande på en build från november då de senaste uppdateringarna haft massa problem enligt Nvidia forumet.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/45523...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag får ändra manuellt på Sony tv tyvärr. Har LG en knapp direkt på fjärren eller ligger det bakom 4 (laggiga) knapptryck som på Sony? 🤔 Om spelläget har en dedikerad knapp kanske det skulle kunna gå att programmera en knapp på Shield fjärren till samma ir signal?

Btw någon som vågat uppdatera till den nya versionen som dök upp igår? Jag sitter fortfarande på en build från november då de senaste uppdateringarna haft massa problem enligt Nvidia forumet.

Den ligger gömd bakom en hel del knappar tyvär.

Permalänk

Körde in den nya, och allt fungerar precis som förut.

Permalänk
Medlem

Den nya funkar fint här med. Inte märkt nån skillnad alls🤔

Permalänk

Varför kan man inte se nyheterna på uppdateringarna när man sitter med sin Shield? Jag får bara en svart skärm varje gång? Undrar även om man kan se vad dom ändrat på deras hemsida eller något?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför kan man inte se nyheterna på uppdateringarna när man sitter med sin Shield? Jag får bara en svart skärm varje gång? Undrar även om man kan se vad dom ändrat på deras hemsida eller något?

Permalänk
Medlem

Fick riktigt långsam wifi-anslutning efter uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om comhemplay-appen funkar? Eller via browsern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Nån som vet om comhemplay-appen funkar? Eller via browsern?

Comhem (tele2) ska släppa en AndroidTV app inom kort har de berättat på Facebook - vi vet dock inte exakt när.

Att försöka få igång comhemplay - alltså Android-appen - är bara frustrerande enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Comhem (tele2) ska släppa en AndroidTV app inom kort har de berättat på Facebook - vi vet dock inte exakt när.

Att försöka få igång comhemplay - alltså Android-appen - är bara frustrerande enligt mig.

Ok får hoppas den kommer snart.

Och det går inte att få igång comhemplay via webläsaren heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Ok får hoppas den kommer snart.

Och det går inte att få igång comhemplay via webläsaren heller?

Vet ej, jag har inte försökt.

Även om det går så faller det väl på att det inte går att styra bra med någon fjärr (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Vet ej, jag har inte försökt.

Även om det går så faller det väl på att det inte går att styra bra med någon fjärr (?)

Sant tänkte bara om man kan få igång det provisoriskt så jag slipper min chromecast

Men får väl hoppas tele2 fixar appen snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Sant tänkte bara om man kan få igång det provisoriskt så jag slipper min chromecast

Nu är det ytterligare en sak jag inte testat - men går det inte att casta direkt till Nvidia Shield ?

Då slipper du ju iallafall din chromecast ?

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Nu är det ytterligare en sak jag inte testat - men går det inte att casta direkt till Nvidia Shield ?

Då slipper du ju iallafall din chromecast ?

jo det går då Shield har inbyggd Chromecast.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jo det går då Shield har inbyggd Chromecast.

Tackar, då blir det nog ett köp

Permalänk
Inaktiv

Nvidia har tydligen börjat stoppa in reklam i Shield: https://www.guru3d.com/news-story/nvidia-shield-tv-update-ann...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nvidia har tydligen börjat stoppa in reklam i Shield: https://www.guru3d.com/news-story/nvidia-shield-tv-update-ann...

Så reklam sägs visas på Android TVs Hemskärm? Det låter skitdåligt! Ännu har jag inte upplevt det. Någon Shield-anändare som sett reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Så reklam sägs visas på Android TVs Hemskärm? Det låter skitdåligt! Ännu har jag inte upplevt det. Någon Shield-anändare som sett reklam?

Massor, kolla nvidia forumet. Tydligen kan man installera en annan launcher för att komma runt det men jag har inte fått någon reklam än.

Någon annan som börjat kolla på Loki på Disney+ ? Upplever så fruktansvärt mycket "lagg" eller slow motion/5fps i vissa scener. Är jag ensam om att uppleva detta? Händer även i andra serier och på Netflix men inga problem med t ex Plex med 4k i 80mbit/s. Problem med apparna? Internet? (500/500 via ethernet) eller Shielden?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Skrivet av Baxtex:

Massor, kolla nvidia forumet. Tydligen kan man installera en annan launcher för att komma runt det men jag har inte fått någon reklam än.

Någon annan som börjat kolla på Loki på Disney+ ? Upplever så fruktansvärt mycket "lagg" eller slow motion/5fps i vissa scener. Är jag ensam om att uppleva detta? Händer även i andra serier och på Netflix men inga problem med t ex Plex med 4k i 80mbit/s. Problem med apparna? Internet? (500/500 via ethernet) eller Shielden?

Jag har själv inte sett något på min Shield samt Shield Pro. Men det kommer väl förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har själv inte sett något på min Shield samt Shield Pro. Men det kommer väl förr eller senare.

Jag har inte heller sett nåt. Jag tror ryktet om reklam i Nvidia Shield/Android Tv är helt felaktiga