AMD Ryzen 5 5600x clockar inte ner sig i idle?

Permalänk

AMD Ryzen 5 5600x clockar inte ner sig i idle?

Hejsan!

inte för att detta kanske direkt är något problem i säg för temperaturer är det inget fel på men kan vara så att jag är bara är för mycket insatt i intel cpuer än i de senaste AMD Ryzen serier för senast man hade en AMD cpu var på AMD Athlon64 tiden och då fanns det något som hette AMD Cool'n'Quiet som var som intel har speedstep och c-sates osv som gör att cpun clockar ner sig vid idle läge men verkar inte finnas något liknande för Ryzen?

Speccs
Asus ROG Strix B550-F Gaming
Ryzen 5 5600x
Power Mode: Balanced i windows(enda gången den clockar ner är i power saver men då blir hela datorn slö istället)

och den sitter inprincip klistrad vid turbo clocks möjligt att den dimper ner till ca 4GHz men annars håller den sig vid sina 4.6-4.7
som sagt så är temps vid idle inga problem men bara vill kolla av om intels liknande "saver" funktioner är inget som AMD har?

tack på förhand!

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Hur läser du frekvensen?
För jag vet att windows aktivitetshanterare inte visar korrekt.
Ryzen master visar däremort helt andra värden.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Hur läser du frekvensen?
För jag vet att windows aktivitetshanterare inte visar korrekt.
Ryzen master visar däremort helt andra värden.

iofs är i task manager jag tittat så kan vara därför som sagt man har inte varit på AMD teamet på väldigt länge så är inte helt inläst på dom

*tillägg*
ja du har rätt verkar som när man tittar i ryzen master så klockar den ner sig i idle... skumt att inte task manager läser detta korrekt men aja tack endå

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]