Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

🙂 tror jag skippat att läsa alla licence agreement jag någonsin fått framför mig, lär hamna på "javisst"-knappen endå 😎
Kan finnas en del som är "yrkesskadade" och har helt enkelt glömt bort Peter Pan och Neverland.. sorgligt 😎
funkar t.ex denna än i konsolen? watch -n 1 "cat /proc/cpuinfo | grep \"^[c]pu MHz\""
😎

Utan att ha glömt Peter Pan och Neverland vill jag ändå förenkla kommandot till

watch -n 1 "cat /proc/cpuinfo | grep 'cpu MHz'"

Men håller med om att det finns ett GUI som kan presentera informationen utan att ta upp ett terminalfönster (vilket som är minst krävande vet jag inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Utan att ha glömt Peter Pan och Neverland vill jag ändå förenkla kommandot till

watch -n 1 "cat /proc/cpuinfo | grep 'cpu MHz'"

Men håller med om att det finns ett GUI som kan presentera informationen utan att ta upp ett terminalfönster (vilket som är minst krävande vet jag inte)

Tackar! 😎 det finns dem som väljer helt GUI-lösa DE's, each their own 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-A:

Putty går att köra på Linux också finns bla i Debians repo.

Snabb googling gav följande kanske kan va nått.
https://itsfoss.com/putty-linux/

Japp såg att någon hade tipsat om det tidigare men det slutade att jag
skapade en ssh-configuration (också efter tips) för varje host och det funkade klockrent.
Kunde då hålla mig till standard terminal och allt funkade snabbt och smidigt
och så slapp jag installera paket i onödan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

Det är inget mer än ett "partytricks-tjosan, lite mer att bli impad om man e noob kanske, HTOP funkar kanske och sen finns det säkert "vilken är din favo HTOP"? skulle inte förvåna 😅
Men nu börjar cpupower-gui bli vardagsmat med i distros, va bra, ennu en rad kommandos borta 🙂

På den tiden jag tillhörde nörd-eliten så älskade jag sådana saker oxå.. jag labba med överklockningar och sträva efter att öka prestandan totalt.. jag konfigurera boot-ordning för att korta boot tiden med en sekund här o en sekund där.. allt för att det skulle vara snyggt på en graf i testerna....
Sen dog intresset.. Nu mer skiter jag fullständigt i om det tar 10sekunder eller 2minuter att boota datorn.. jag startar den, sedan går jag o hämtar kaffe o annat emellan och när jag kommer tillbaka till datorn 5minuter senare är den startad.. och jag märker ju inte om den starta på 30sekunder eller 120sekunder, då jag ändå är ifrån datorn runt 5-10minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

På den tiden jag tillhörde nörd-eliten så älskade jag sådana saker oxå.. jag labba med överklockningar och sträva efter att öka prestandan totalt.. jag konfigurera boot-ordning för att korta boot tiden med en sekund här o en sekund där.. allt för att det skulle vara snyggt på en graf i testerna....
Sen dog intresset.. Nu mer skiter jag fullständigt i om det tar 10sekunder eller 2minuter att boota datorn.. jag startar den, sedan går jag o hämtar kaffe o annat emellan och när jag kommer tillbaka till datorn 5minuter senare är den startad.. och jag märker ju inte om den starta på 30sekunder eller 120sekunder, då jag ändå är ifrån datorn runt 5-10minuter

Eller som Doc (back to the future)-frukost, all nerd är ej borta 😅😉

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

Eller som Doc (back to the future)-frukost, all nerd är ej borta 😅😉

Jag försöker återuppliva dataintresset med lite retro datorer jag har sparat under alla mina 34års datorägande... Men det blir typ 5minuter i kvartalet som jag ägnar till det i brist på lust primärt och tid då jag hellre ser på en film än pilla med en dator .
Så jag är rädd för att nörd-delen i mig är död bara att kunskapen sitter kvar i ryggmärgen när det gäller hårdvara och microsoft systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag försöker återuppliva dataintresset med lite retro datorer jag har sparat under alla mina 34års datorägande... Men det blir typ 5minuter i kvartalet som jag ägnar till det i brist på lust primärt och tid då jag hellre ser på en film än pilla med en dator .
Så jag är rädd för att nörd-delen i mig är död bara att kunskapen sitter kvar i ryggmärgen när det gäller hårdvara och microsoft systemen.

Inte testat själv än men har sett att man kan köra emulatorer på Linux med, finns kanske ROMs som släppts gratis? vet inte hur man gör eller om jag tänker bli nyfiken Nog, men nu hinta du om att du kanske sitter med retro hårdvara iåf.. 😎

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

Inte testat själv än men har sett att man kan köra emulatorer på Linux med, finns kanske ROMs som släppts gratis? vet inte hur man gör eller om jag tänker bli nyfiken Nog, men nu hinta du om att du kanske sitter med retro hårdvara iåf.. 😎

Jag har aldrig testat emulatorer eller VM's.. jag föredrar bare-metal installationer och tidsenlig hårdvara för originalprogram.
Japp jag sitter på en hel del retro hårdvara, då jag sparat en laptop och en desktop från varje generation av hårdvara... Bland annat har jag en tråd här inne med bild där jag efterlyste en 40MB hårddisk till en 286 bärbar dator.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1555803-trasig-hdd-tos...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har aldrig testat emulatorer eller VM's.. jag föredrar bare-metal installationer och tidsenlig hårdvara för originalprogram.
Japp jag sitter på en hel del retro hårdvara, då jag sparat en laptop och en desktop från varje generation av hårdvara... Bland annat har jag en tråd här inne med bild där jag efterlyste en 40MB hårddisk till en 286 bärbar dator.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1555803-trasig-hdd-tos...

Toshiba T3100e/40?, aldrig hört talas om faktiskt, den tradigaste jag stirrat på är ju en ABC-80 men jag vill ikke kalla den bärbar! så din vinner 😎
Du har varit med om en del misstänker jag 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag som inte längre tillhör datornörd-eliten eller jobbar med programmering/systemutveckling/serversystem osv jag utnyttjar ju datorn på ett helt annat sätt än er.
Jag installerar, konfigurerar o anpassar systemet en gång, sedan gör jag en systemavbildning för att på 10-15 minuter kunna återställa datorn ifall systemet kraschar eller hårddisken kraschar. Sedan under alla år som operativsystemet får säkerhetsuppdateringar så pillar jag aldrig mer i OS'et.
Så även om någon förklarar vad kommandona gör och jag under installationsprocessen använder terminalen o filhack.. Hur stor är chansen att jag minns de kommandona 5-10 år senare när OS'et nått EOL och jag behöver göra en nyinstallation igen?
Det är då som GUI's är oslagbara.. för det är lätt att minnas att man gick in på menyn, sedan inställningar och klickar på inställningshanterare för att då hitta inställningarna till skärmar, färguppsättning, mus, tangentbord osv osv. Men försök minnas 5-10 år senare att du för evigheter sedan skrev 30talet kommandon o variabler.

Senast jag tweaka en av mina windows installationer var för 3år sedan när jag skaffa en Lenovo stationär med OEM win8.1. Sist jag tweaka något med denna laptop jag skriver på just nu LMDE3 är för 2år sedan när jag installerade den. Sist jag återställde ett OS med systemavbildning var 4år sedan på min HP win7Pro dator jag har till tv'n för att se på film, lyssna på musik osv när jag bytte ut C-disken till en större disk.
Jag hatar att installera datorer.. jag hatar att konfigurera dem.. jag hatar att behöva underhålla dem. Där av är systemabildningar ett oslagbart verktyg och jag väljer enbart OS med LTS för att slippa göra det för ofta.. Rullande relleaser passar jag mig extremt mycket för, då det är att be om trubbel när man absolut inte vill hamna i en sits att behöva fixa systemet.. samt systemavbildnings metoden fungerar inte på dem utan att behöva uppdatera systemavbildningen efter varje uppgradering av systemet.

Så det är huvudanledningen varför jag enbart lägger fokus på de program/funktioner som har en GUI. Man kan inte minnas enstaka kommandon när man aldrig använder dem.

Du menar som det här?

https://linoxide.com/linux-commands-cheat-sheet/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

Toshiba T3100e/40?, aldrig hört talas om faktiskt, den tradigaste jag stirrat på är ju en ABC-80 men jag vill ikke kalla den bärbar! så din vinner 😎
Du har varit med om en del misstänker jag 😎

Sedär, då fick du lära dig något nytt. hihi Den där 286an väger, så det är mer släpbar än bärbar. hahaha
Det finns mängder av hårdvara... jag sparade och sparar främst OEM maskiner just ur tanken att någon gång i framtiden kanske de blir värda pengar.. och förr tiden var det även kul att ha faktorn.. Platsbrist lider jag inte av, så då kostar det ju inget att spara på det.
Japp en hel del och lite där till.. Det var kul att tillhöra generationen när BBSer användes och när internet kom till vanliga svenssons.. När jag flytta hemifrån satte jag upp fem maskiner i nätverk hemma och jag o kompisarna satt o lanade Doom, warcraft Duke nukem3D osv.. detta var 93/94 o framåt. Hårdvara har jag alltid haft gott om och har det än i dag då jag använder datorer som arbetsverktyg.

typ.. att ha en hel lista med kommandon är kanske bra, men man ska ju ha förståelse för vad de gör, samt det allra viktigaste är ju inte kommandot utan alla värden.. exempel: synclient acelfactor = om man inte har alla parametrar min o max värde och vad värdet står för, så blir det mer experimenterande i 10minuter än att i en GUI dra reglaget mellan max och min och visuellt se lixom att nu är den en 1/3del in och då borde den vara typ så snabb.

Permalänk
Medlem

Inser precis att nästan alla mina "nice to have"-kommandon är väldigt Debian/Ubuntu-specifika.

Brukar rensa ut bash-historiken emellanåt och bara spara det jag faktiskt behöver.

Min mest använda kommandorad vid sidan om "apt autoclean" och "apt autoremove" är att hålla koll på senast installerade programpaket.

Det görs med följande enkla syntax:

awk '$3~/^install$/ {print $4;}' /var/log/dpkg.log

Att använda grep " install " /var/log/dpkg.log ger samma information, men mindre smidigt om jag vill skriva ut infon till en fil ( > output.txt ) eller om jag vill avinstallera paketet.

Om man använder Systemd, så är följande kommande även en favorit. Bra för att ta reda på hur mycket i systemet som slöas ner av Snap

systemd-analyze blame | grep snap

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Något som jag kan tänka mig skulle underlätta för nybörjarna är att man kan få lite mer förklarat för sig VAD de olika kommandona gör när man får en lösning presenterad för sig som utgår ifrån terminalen.

Väldigt bra sak att poängtera. Jag är själv väldigt dålig på det och tänker att alla vet vad cd gör och hur man gör "lätta" saker. Men har man aldrig gjort det innan så är det ju svårt. Sen att det går att manipulera nästan allt på olika vis kan också förvirra.

som exempel.
Terminalkalendern är asbra tycker jag. Men utan att ha läst "man cal" så förstår man inte varför den är så bra. "cal -w3" slår jag nog oftast.
Det är bara ett exempel men så fort man blir bekväm med sättet att manipulera kommandon det känns det inte konstigt alls.
Det jag vill säga är att om någon säger "skriv det här" så är det bara en liten del av vad det kommandot oftast kan göra vilket nog kan vara tradigt att förklara. "Det här kommandot gör det här, det här, det här, det här, det här, det här, det här och det här. Fast om du skriver så här så gör den inte det"

https://explainshell.com är en jättebra sida! Borde bokmärkas.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Sedär, då fick du lära dig något nytt. hihi Den där 286an väger, så det är mer släpbar än bärbar. hahaha
Det finns mängder av hårdvara... jag sparade och sparar främst OEM maskiner just ur tanken att någon gång i framtiden kanske de blir värda pengar.. och förr tiden var det även kul att ha faktorn.. Platsbrist lider jag inte av, så då kostar det ju inget att spara på det.
Japp en hel del och lite där till.. Det var kul att tillhöra generationen när BBSer användes och när internet kom till vanliga svenssons.. När jag flytta hemifrån satte jag upp fem maskiner i nätverk hemma och jag o kompisarna satt o lanade Doom, warcraft Duke nukem3D osv.. detta var 93/94 o framåt. Hårdvara har jag alltid haft gott om och har det än i dag då jag använder datorer som arbetsverktyg.

Skulle inte förvåna om allt du har funkar än idag 🙂
BBS.. jag kan tacka kompisen för att jag ens känner till BBS.. tom visa mig med att skriva något och se på fan, vi fick text tillbaka!!! omg!! jisses "¤&¤%&WoW!!-revolution!!😉 haha 😎 men.. sen fick en annan vänta tills Bredbandsfiber-Boomen kom till städerna..
Doom var nog en Instant "om man skulle gå över till PC kanske?-moment" när man såg det först, with all due respect, Amiga, sorry 🙂
Har du asså hanterat Linux tom för så längesedan? det var ju inte jätte andvändarvänligt kanske då, men å andra sidan, Linux på desktop var kanske inte det primära andvändarmålet på den tiden kanske som vi försöker med nu och jag tycker det är skithäftigt att nerdarna f_n inte ger sig och pushar på, som det heter 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Väldigt bra sak att poängtera. Jag är själv väldigt dålig på det och tänker att alla vet vad cd gör och hur man gör "lätta" saker. Men har man aldrig gjort det innan så är det ju svårt. Sen att det går att manipulera nästan allt på olika vis kan också förvirra.

som exempel.
Terminalkalendern är asbra tycker jag. Men utan att ha läst "man cal" så förstår man inte varför den är så bra. "cal -w3" slår jag nog oftast.
Det är bara ett exempel men så fort man blir bekväm med sättet att manipulera kommandon det känns det inte konstigt alls.
Det jag vill säga är att om någon säger "skriv det här" så är det bara en liten del av vad det kommandot oftast kan göra vilket nog kan vara tradigt att förklara. "Det här kommandot gör det här, det här, det här, det här, det här, det här, det här och det här. Fast om du skriver så här så gör den inte det"

https://explainshell.com är en jättebra sida! Borde bokmärkas.

Tack för tipset! Kanonbra sida verkar det som!

En sak som jag inte förstått förän senare år är just vad "|" används till. För mig var det bara ett lustigt tecken som inte sade mig någonting. Sen såg jag en bra video på Youtube som var en gammal dokumentär om Unix där man snackade om pipe(|) och då förstod jag nyttan med tecknet och vad man använde det till.

Det är en spännande resa att sätta sig in i linuxvärlden. Men det tar tid och energi. Men förhoppningsvis tycker man att det är värt det i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Tack för tipset! Kanonbra sida verkar det som!

En sak som jag inte förstått förän senare år är just vad "|" används till. För mig var det bara ett lustigt tecken som inte sade mig någonting. Sen såg jag en bra video på Youtube som var en gammal dokumentär om Unix där man snackade om pipe(|) och då förstod jag nyttan med tecknet och vad man använde det till.

Det är en spännande resa att sätta sig in i linuxvärlden. Men det tar tid och energi. Men förhoppningsvis tycker man att det är värt det i slutändan.

ja! De används egentligen inte så ofta och behövs väl inte alltid. Eller det beror på vem man är kanske.

Många bra svar finns på internet. https://unix.stackexchange.com/questions/159489/is-there-a-di... fast nu har du ju redan lärt dig. Jag kan inte alla kombinationer och känner inte att jag behöver heller.

Enda gången jag använder | är tillsammans med grep. exempel: I stället för "watch sensors" och få hundra rader ointressant så tar jag bara det jag vill ha.
Det går att få flera rader också men då ser allt förjävligt ut med ännu flera pipes med både dubbelt och enkelt citattecken. "watch "sensors | grep -E 'Tctl|Composite|edge'"". Det borde finnas något enklare sätt men det fungerar.
&& ser jag som mer användbart men ofta i guider så används "| grep" när lshw eller annat stort läses. för att slippa bloata forum med 1000 rader text.

lycka till på din linuxresa!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

Skulle inte förvåna om allt du har funkar än idag 🙂
BBS.. jag kan tacka kompisen för att jag ens känner till BBS.. tom visa mig med att skriva något och se på fan, vi fick text tillbaka!!! omg!! jisses "¤&¤%&WoW!!-revolution!!😉 haha 😎 men.. sen fick en annan vänta tills Bredbandsfiber-Boomen kom till städerna..
Doom var nog en Instant "om man skulle gå över till PC kanske?-moment" när man såg det först, with all due respect, Amiga, sorry 🙂
Har du asså hanterat Linux tom för så längesedan? det var ju inte jätte andvändarvänligt kanske då, men å andra sidan, Linux på desktop var kanske inte det primära andvändarmålet på den tiden kanske som vi försöker med nu och jag tycker det är skithäftigt att nerdarna f_n inte ger sig och pushar på, som det heter 🙂

Jag vet faktiskt inte hur många som fungerar, Det är det jag ska ta reda på genom att försöka återuppliva data intresset med retro datorerna.. Jag vet att bärbara 286an funkar så pass att den startar som du såg på bilden.. jag har en ny hårddisk, men jag har inte testat om den fungerar ännu.. det har ju bara gått 2år sedan jag annonsera o fick gensvar på den tråden så jag fick tag i en hårddisk. hahaha
Jag vet att fyra till datorer fungerar av ca15-20st
Sedär, skojsigt. Jag har mitt gamla 2400baud modem kvar som jag hade till min 286... dock har jag ingen analog hemtelefon så jag kan prova att använda det.
ahaa, hörde du till amiga folket... jag hade pc, atari och ett ografiskt tv-spel med två paddar som man styrde upp o ner o kunde spela tennis, pingis osv Jag har dem kvar än i dag... om de funkar... jag har inte en aning.
Nopp... linux var första gången i mars 2018.. jag fick en bok och en cd med Linux for dummys med redhat 5.2 och boken är daterad 1999 så det var nog då jag fick den(jag kika i boken nu då jag har den kvar)... Men jag avfärda den då jag var windows människa.
Så mars 2018 är starten för mig och jag kör linux som daily driver nu sedan mitten av 2019. På servern kör jag windows server än så länge.. då den är så viktig så måste jag ju veta vad jag pysslar med. *hahaha*

Permalänk
Medlem

Nån som prövat Kodachi? (OS)

jättenöjd. snabbaste skitet jag hittat. gratis inbyggd VPN för operativet + modifierade webbläsare med proxy

https://www.digi77.com/linux-kodachi/

Permalänk
Medlem

Har installerat Fedora 34 KDE efter att ha börjat gilla KDEs Plasma med Solus, men inte att det inte finns någon färgprofilhantering eller att skrivbordet flimrar när G-sync är aktivt om man ej använder Xrender, som inte verkar fungera med Hämta fler widgetar. (Elisa är bäst, browsa flacsamlingen med albumomslag och kan visa spårinfo inkl codec och bitrate).

Första mötet med selinux "men vad i hela världen är det som stoppar min fildelning? Samba är ju enkelt?"

Vad jag inte blir klok på är defaultfonterna och varför alla texter ser dåliga ut, som i märkbart dåliga, i de flesta inställningspaneler, applikationer och här och på alla webbsidor. Stänger man av antialiasing i font-inställningar (miljön finns med rätt så många olika språk, inkl de flesta nordiska, dock ej svenska) så ser alla fonter komiskt hemska ut). Har inte varit med om nåt liknande förr. Har ställt en fråga på Askfedora om det; gillar systemet i övrigt (så fort jag kommer på hur inte notifiera om uppdateringar varje dag) , men det blir ganska konstigt när man jobbar hela dagen med samma skärm och jobbdator med win10 kopplad till och sedan startar Fedora när arbetsdagen är slut och fonterna ser ut som att de helst skulle vilja skaffa ett annat jobb.

Uppdateringar är som Windows 10..startar om, sen "Applicerar uppdateringar...stäng inte av datorn.." haha.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har installerat Fedora 34 KDE efter att ha börjat gilla KDEs Plasma med Solus, men inte att det inte finns någon färgprofilhantering eller att skrivbordet flimrar när G-sync är aktivt om man ej använder Xrender, som inte verkar fungera med Hämta fler widgetar. (Elisa är bäst, browsa flacsamlingen med albumomslag och kan visa spårinfo inkl codec och bitrate).

Första mötet med selinux "men vad i hela världen är det som stoppar min fildelning? Samba är ju enkelt?"

Vad jag inte blir klok på är defaultfonterna och varför alla texter ser dåliga ut, som i märkbart dåliga, i de flesta inställningspaneler, applikationer och här och på alla webbsidor. Stänger man av antialiasing i font-inställningar (miljön finns med rätt så många olika språk, inkl de flesta nordiska, dock ej svenska) så ser alla fonter komiskt hemska ut). Har inte varit med om nåt liknande förr. Har ställt en fråga på Askfedora om det; gillar systemet i övrigt (så fort jag kommer på hur inte notifiera om uppdateringar varje dag) , men det blir ganska konstigt när man jobbar hela dagen med samma skärm och jobbdator med win10 kopplad till och sedan startar Fedora när arbetsdagen är slut och fonterna ser ut som att de helst skulle vilja skaffa ett annat jobb.

Uppdateringar är som Windows 10..startar om, sen "Applicerar uppdateringar...stäng inte av datorn.." haha.

Såvida det inte beror på fonterna rent av så kan jag tänka mig att en av anledningarna till att du upplever "skit-grafik" i Fedora kanske stavas Wayland, det är ersättaren till den gamla trotjänaren Xorg.

Tolka mig inte fel, Wayland is the future, bara det att nVidia har varit exceptionellt dåliga på att ge Wayland någon kärlek alls tidigare i sina proprietära drivrutiner.
Fedora har nog kört primärt på Wayland för deras GNOME session sedan typ version 25/26 eller nåt.

Har dock för mig att KDE skall ha något slags stöd för nVidia inbyggt för Wayland så det borde funka men kanske inte är så väl testat.
Xorg är nog lite eftersatt i Fedora sammanhang när den betraktats som legacy i snart 10 versioner av Fedora.

Men nVidia har ju börjat göra lite ansträngningar rätt nyligen för Wayland så det blir nog bättre någon dag framöver.
-Håll inte andan för länge bara, om det nu beror på det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Såvida det inte beror på fonterna rent av så kan jag tänka mig att en av anledningarna till att du upplever "skit-grafik" i Fedora kanske stavas Wayland, det är ersättaren till den gamla trotjänaren Xorg.

Tolka mig inte fel, Wayland is the future, bara det att nVidia har varit exceptionellt dåliga på att ge Wayland någon kärlek alls tidigare i sina proprietära drivrutiner.
Fedora har nog kört primärt på Wayland för deras GNOME session sedan typ version 25/26 eller nåt.

Har dock för mig att KDE skall ha något slags stöd för nVidia inbyggt för Wayland så det borde funka men kanske inte är så väl testat.
Xorg är nog lite eftersatt i Fedora sammanhang när den betraktats som legacy i snart 10 versioner av Fedora.

Men nVidia har ju börjat göra lite ansträngningar rätt nyligen för Wayland så det blir nog bättre någon dag framöver.
-Håll inte andan för länge bara, om det nu beror på det.

Hej,

Hmm, ja jag såg efter installationen att finns en väljare för sessionen, X11 / Wayland. Min var ställd på X11 från start men provade att ändra till Wayland. Initialt såg allt likadant ut, inkl fonter, sen startade jag Kitty och märkte att det fönstrets bakgrund inte var transparent mer. Provade att starta ett native spel via Steam och det blev ett slags epilepsianfall i mitten av skärmen istället för ett normalt startande spel. Så jag hoppas att valet mellan Wayland och X11 finns ett tag till, åtminstone med nuvarande hårdvara.

https://forum.kde.org/viewtopic.php?f=66&t=162976#p424201 hjälpte och det verkar vara en KDE-grej för det var samma sak när jag provade en live-usb med manjaro KDE. Har inte lagt märke till det den månad eller så jag kört Solus KDE dock, vilket gör mig lite fundersam, ska prova boota Solus KDE i helgen bara för att se om de gör något speciellt med fonterna.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Det är en intressant diskussion med GUI kontra terminal, men det beror ju helt på vad man gör, hur ofta man gör det och liknande.

Terminalen är väldigt kraftfull på många sätt men där den fallerar är ju i discoverability. Om jag ska ändra en inställning som jag aldrig har pillat på tidigare, säg musaccelerationen som exempel, så har jag förstås ingen som helst aning vart jag ska börja i terminalen, alltså får jag ägna tid åt att googla och sannolikt kommer jag att göra fel några gånger innan jag gör rätt. Med ett GUI så kan jag klicka mig fram till det ganska snabbt trots att jag inte vet någonting om det. I Windows kan jag bara trycka start och skriva 'mus' så hittas den kontrollpanelen direkt.

Jag förstår förstås att när jag gjort det några gånger i terminalen och lärt mig kommandona som krävs så går det snabbare och ger mer kontroll, men för många saker gör man inte det tillräckligt ofta att det någonsin kommer att sätta sig.

Jag använder terminalen varje dag och de saker som jag har lärt mig funkar väldigt bra, git, docker, npm och liknande, och jag kan ibland själv reda ut hur jag borde ändra mina vanliga kommandon för att göra något mer ovanligt, men ska jag göra något nytt så blir det genast en hög tröskel. Om vi tar git som exempel så har jag koll på vanliga operationer, checka in och ut kod, uppdatera mina lokala branch, rebase och liknande men om jag exempelvis ska cherry-picka några commits lokalt och byta parent till min branch eller så så blir det genast jobbigt. Med ett gui så är det ganska enkelt, trots att det inte finns något direkt bra gui för git. Jag är ju väldigt glad att jag slipper terminalen för exempelvis merge-operationer och liknande.

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hej,

Hmm, ja jag såg efter installationen att finns en väljare för sessionen, X11 / Wayland. Min var ställd på X11 från start men provade att ändra till Wayland. Initialt såg allt likadant ut, inkl fonter, sen startade jag Kitty och märkte att det fönstrets bakgrund inte var transparent mer. Provade att starta ett native spel via Steam och det blev ett slags epilepsianfall i mitten av skärmen istället för ett normalt startande spel. Så jag hoppas att valet mellan Wayland och X11 finns ett tag till, åtminstone med nuvarande hårdvara.

https://forum.kde.org/viewtopic.php?f=66&t=162976#p424201 hjälpte och det verkar vara en KDE-grej för det var samma sak när jag provade en live-usb med manjaro KDE. Har inte lagt märke till det den månad eller så jag kört Solus KDE dock, vilket gör mig lite fundersam, ska prova boota Solus KDE i helgen bara för att se om de gör något speciellt med fonterna.

KDE jobbar aktivt på att förbättra Waylandstödet, men det är alltså ett pågående arbete. Vad Nvidia pysslar med har jag inte en aning om - jag blev trött på dem och bytte till AMD för ett bra tag sen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det är en intressant diskussion med GUI kontra terminal, men det beror ju helt på vad man gör, hur ofta man gör det och liknande.

neee, det är inte en intressant diskussion.... det är en väldigt farlig diskussion... Det är lite som 90talets olika läger för amd VS intel.. det var mer ofarligt att prata politik än att glida in på den diskussionen. *hahaha*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

KDE jobbar aktivt på att förbättra Waylandstödet, men det är alltså ett pågående arbete. Vad Nvidia pysslar med har jag inte en aning om - jag blev trött på dem och bytte till AMD för ett bra tag sen.

Aha, förstår. Jag tänkte byta till DG2..kanske möjligt nästa sommar.
"Download New Plasma Widgets"-fönstret har alltid blivit en bit fastnad grafik av fönstret bakom/skrivbordet för mig, i Solus KDE och nu i Fedoras; oavsett compositor. Funkar dock utan problem med Wayland.

En sak jag hade börjat att ta för given var dock uppdateringar och notiser därom. Det är en sak jag inte gillar i Windows men har inte haft nåt problem med Manjaro Gnome eller Solus Budgie. Båda notifierar nån gång / ett par gånger per vecka , man säger "go" och så är det klart. Solus KDE blev lite oftare och Fedora KDE är minst en gång per dag, ibland flera. Vad är vitsen med att ha en dator bara för att klicka på "uppdatera"? Stängde av notiserna och tog bort Discover från systemtrayen för har googlat och det verkar finnas ingen metod att ändra frekvensen för uppdateringskollarna. Ska kanske fråga på ask fedora, är ärligen inte säker på om det är fedora eller KDE mer men ja, just nu är det Fedora KDE.

I övrigt funkar näranog allt just som jag vill ha det nu också, inkl färgprofiler och g-sync.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Kolsvart Katt:

I övrigt funkar näranog allt just som jag vill ha det nu också, inkl färgprofiler och g-sync.

Fungerar gsync i desktop så att man slipper bråka järnet med kompositorer för att få ordning på all tearing?
Har inte kört Linux med gsync gpu tidigare men har nu ett kort med gsync stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fungerar gsync i desktop så att man slipper bråka järnet med kompositorer för att få ordning på all tearing?
Har inte kört Linux med gsync gpu tidigare men har nu ett kort med gsync stöd.

"Ja", åtminstone med min Freesyncskärm och rtx2060 och nvidias proprietära drivar. Och KDE..i Budgie och Gnome flimrar skärmen så fort jag bockar i G-sync i nvidia-settings (och bockar man i en av de andra två alternativen där också så slutar skrivbordet att flimra men även funkar inte g-sync i spel, ingen indikator och märkbart hackigare vid sidoscroll). I Solus KDE flimrade skrivbordet om jag inte använde Xrender-kompositorn men i Fedora KDE går det bra att använda endera OpenGL-kompositor med. I övrigt beter de sig likadant - flimmer vid loginskärm till desktop och flimmer vid laddskärmar i spel men inget flimmer i desktop eller program och inte heller i spel.

Edit. för att förtydliga fungerar G-sync (märkbart mjuk sidoskrolling i rts och andra isometriska jg spelar) samt grön G-SYNC om man slår på indikatorn alltid i både Gnome och Budgie och KDE så länge bara den checkboxen är på och inte en av de två andra som har med force composite rendering pipeline-nånting-nånting. Så kompositorn upphör när man startar fullskärmspel, skulle jag tro. Problemet är just att med min setup så flimrar skärmen vid skrivbordet i Budgie och Gnome, dock ej i KDE.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

En sak jag hade börjat att ta för given var dock uppdateringar och notiser därom. Det är en sak jag inte gillar i Windows men har inte haft nåt problem med Manjaro Gnome eller Solus Budgie. Båda notifierar nån gång / ett par gånger per vecka , man säger "go" och så är det klart. Solus KDE blev lite oftare och Fedora KDE är minst en gång per dag, ibland flera.

Jo, jag minns att jag störde mig på sättet uppdateringar sköttes ur box i Fedora när jag körde det - slutade alltid med att jag körde DNF i en terminal istället för att använda GUI:t som alldeles för ofta insisterade på en reboot helt i onödan. Gissningsvis är detta något man kan ställa in, men jag engagerade mig aldrig tillräckligt i problemställningen för att göra något åt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, jag minns att jag störde mig på sättet uppdateringar sköttes ur box i Fedora när jag körde det - slutade alltid med att jag körde DNF i en terminal istället för att använda GUI:t som alldeles för ofta insisterade på en reboot helt i onödan. Gissningsvis är detta något man kan ställa in, men jag engagerade mig aldrig tillräckligt i problemställningen för att göra något åt den.

Har provat att engagera mig lite, https://superuser.com/questions/1368573/how-to-disable-notifi... och https://forum.manjaro.org/t/how-to-disable-discovernotifier-w... och alla andra trådar jag funnit om ämnet pekar på samma sak: ta bort Discover-programmet eller tysta notiserna i systemtrayen. Gjorde även en tråd om detta var det allmänt accepterade svaret på ask fedora, har inte fått något svar. Däremot finns där en poll om hur ofta man uppdaterar sitt Fedora och flera svarar "dagligen".. ..

Har satt "Updates" till "Always hidden" för systemtrayen och försöker ignorera den ill-oranga Updates-ikonen i Discover när jag öppnar Discover. Kanske bara avinstallerar Discover till sist, eller ser efter om det finns / har funnits en issue på detta för KDE-gänget nångång..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vilken resa!

Jag har varit sugen på att gå över till en Linux-plattform sedan jag har blivit mer och mer medveten om all denna informations och telemetri-sug från alla större plattformar.
Jag har använt Windows-baserade plattformar sedan början av mitt datoranvändande och måste säga att Windows 10 har fungerat väldigt bra för mig.
Men det var där jag också kände att jag tappade kontrollen över vad jag delade med mig av och har känt att om det fanns ett alternativ så kanske det var dags att kliva ut genom fönstret.
Insåg tidigt att Linux-baserade plattformar verkade vara det enda alternativet men har tvekat därför att det såg så komplicerat ut.
Men senaste tiden så ser det ut som att saker och ting faller på plats.
Så jag började forska lite mer om Linux och på den vägen är det att jag såg den här tråden och dök in i den.
Jag bestämde mig för att läsa tråden från början till slut för att skaffa en kunskapsbas för mina trevande steg in i Linux-världen.
Så därav min rubrik, vilken resa!
Från att varit på Linux till 90% så sjönk det till 10% efter all läsning i tråden.
Det kändes som att en del av er som kommenterat i tråden har missat meningen i trådskaparens rubrik:
”Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows”.
Många av er har uppenbarligen använt Linux sedan barnsben och rör er fritt och utan hinder i Linux terminal-värld.
Men jag som nybörjare vill inte byta från grafiskt användargränssnitt mot ett textbaserat.
Det jag vill är att komma bort från Microsofts snokande i mitt privatliv.
Men ni hjälpte mig att ta steget och valde till slut att använda Linux Mint med Cinnamon.
Jag vill bara säga tack till er alla i den här tråden för med den samlade kunskapen ni har fört in i tråden har verkligen hjälpt mig att få en god bas att börja mina trevande steg in i denna nya värld.
Så jag ville dela med mig av mina erfarenheter hur det har gått att gå över till Linux.
Först så skaffade jag en dator att pröva mina vingar på och kom över en:
HP Compaq Elite 8300 SFF
Komponenterna i den var väl inte de vassaste så jag bytte ut och lade till komponenter.
Så i slutändan sitter jag med den här riggen:

  • Processor: Intel Core i5-3470, HD Graphics 2500

  • Nätverkskort: HP - Intel 7265, N4G85AA

  • Primärminne: Patriot Signature DDR3 1600MHz 8GBx2, PSD38G16002

  • Sekundärminne: Samsung SSD 870 EVO 500GB, MZ-77E500BW

  • Periferi: Logitech Unifying Receiver, MX Anywhere 2, k830, DELL P2314H, Sony SRS-ZR5

Jag ordnade en USB-sticka att boota ifrån för att installera Linux Mint 20.1.
Installationen var smärtfri, allt funkade bra hela vägen.
Jag följde rådet att koppla ihop mina Logitech-prylar med sändaren innan jag pluggade in dem i Linux-riggen.
Nätverksbiten med Wifi och blåtand gick bra och allt funkade bra.
Nu till det intressanta, mjukvaror.
Som indoktrinerad Windows-användare så är oron hur alla program som jag använder på Windows-plattformen ska vara annorlunda på Linux-plattformen.
Kommer jag att kunna använda det jag redan är van med, hur nära ligger ersättarna.
Här är några av programmen som jag installerat.

  • Firefox: Redan förinstallerat, jo ja tackar, behövde bara ställa in den i hårdare privatläge.

  • Nordpass: Inga problem, finns i programhanteraren, klicka och kör.

  • ExpressVPN: Okej, stötte på patrull. Linux varianten kör du genom terminalen, men det var enkelt att följa deras manual på hemsidan och så fort programmet var installerat kunde jag slänga in tillägget i Firefox och använda den från webbläsaren med ett betydligt trevligare gränssnitt.

  • Word: LibreOffice, håller på att testa andra förslag från er i tråden, tack.

  • Excel: Samma som ovan.

  • VLC: Testar andra förslag från er.

  • Scribus: Inga problem, finns i programhanteraren, klicka och kör.

  • Inkscape: Inga problem, finns i programhanteraren, klicka och kör.

Sedan ville jag testa några förslag från er som inte fanns i programhanteraren och var lite orolig om det skulle bli ett massivt hackande i terminalen, men till min stora glädje så slängde Firefox upp en ruta där programmen kunde installeras med "Paketinstalleraren Gdebi" vilket gjorde att det var precis som att köra vilket .exe som helst.

Nu vet jag att det inte alltid är en dans på rosenbladen, ibland så blir det på taggarna.
Vilket det kan kännas som om jag hittar program jag vill använda som bara går att köra med terminalen.
Så här långt så har hela min upplevelse varit väldigt positiv. Det hela har känts som vilken Windows-installation som helst som jag är van med. Om det är bättre? Hmm.
Jag vet att paketinstallerare och programhanteraren kräver mycket mer utrymme men jag är inte ute efter att ha ett så litet system som möjligt, utan jag kör på med grafiskt användargränssnitt där jag klickar och allt bara kör på.
Och det kommer såklart att vara en inkörningsperiod så jag hittar i Linux-burken som jag hittade i Windows.
Och, ja, terminalen är inte så farlig som jag kanske vill påskina, jag CMD’ade friskt på Windows också så det kommer garanterat bli terminalen också, och jag måste säga att terminalen känns enklare än CMD’andet.
Än en gång, tack för all er hjälp här i tråden. Även om resan gick lite som en bergochdalbana så fick ni mig att göra det.

Om jag får säga det så känns det som att jag har suttit inomhus och stirrat på det där fönstret, men så en dag vågade jag öppna det, klättra ut, ut på fälten med mogna lin, jag går där och drar mina händer i linet och tittar upp mot skyn, ja, jag är fri och är redo att göra som jag vill.

Fortsättning följer...