Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Väldigt lätt, men hade ju inte påverkat det vi vill uppnå:
En marknadsplats för och på våra medlemmars villkor. Ett trevligt inslag i communityt.
Inte en dumping ground för folk som vill profitera på bristvaror vilket bidrar till missämja.

Ja vi har tydligen olika syn på saker.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av Calma:

Då är jag med.

Tack för svar och förtydligande gällande regelverket. I mitt fall är jag således låst 6 månader från och med 25:e januari då jag sålde ett kort ur 3000-serien, bra att veta!

Nu pekar jag inget finger till just dig men ser du det som ett problem att du inte får sälja ytterligare ett 30-serie kort inom 6 månader?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Stäng kommentarerna ifall annonsen innehåller en bristvara, svårt eller?

Skrivet av M89:

Haha lågt! Jag drar paralleller gentemot en frimarknad om vi nu ska vara sådana.

Att censurera kommentarer känns långt i från en fri marknad? Om man inte är i styrande ställning i 'Folkrepubliken Kina' då...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Snabb liten fråga.
Jag går i valet och kvalet att eventuellt sälja datorn jag införskaffade i nov/dec 2020.
Den innehåller både ett 3080 samt en 5900x. Går den som en dator eller måste jag plocka ut antingen 3080 kortet eller 5900x?
Jag är inte ute efter att tjäna pengar och förmodligen/förhoppningsvis hittar jag datorglädjen snart igen, men ifall jag inte gör det?

Trevlig helg alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Haha lågt! Jag drar paralleller gentemot en frimarknad om vi nu ska vara sådana.

Fri marknad innebär att du är fri att använda vilken marknadsplats du vill för att sälja dina saker, inte att du är fri att sätta dina regler på andras plattformar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Att censurera kommentarer känns långt i från en fri marknad? Om man inte är i styrande ställning i 'Folkrepubliken Kina' då...

Nu är det ju inte censur om kommentarsfältet är borta, det hindrar bara dig från att bajsa i andras annonser samt att ingen budgivning kan ske så att NOLL bristvaror kan säljas utan att gå back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvtie:

Snabb liten fråga.
Jag går i valet och kvalet att eventuellt sälja datorn jag införskaffade i nov/dec 2020.
Den innehåller både ett 3080 samt en 5900x. Går den som en dator eller måste jag plocka ut antingen 3080 kortet eller 5900x?
Jag är inte ute efter att tjäna pengar och förmodligen/förhoppningsvis hittar jag datorglädjen snart igen, men ifall jag inte gör det?

Trevlig helg alla

Du kan ju testa och se om du får en varning. Tror inte dom själva vet vilka specialregler dom har snart.

Permalänk

Ta annars bort kommentaren och gör som Tradera med en bjudknapp dock skulle det inte gälla på bristvaror. Där skulle det bara finnas köp nu och den som hans först fick den.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Stäng kommentarerna ifall annonsen innehåller en bristvara, svårt eller?

Skrivet av Semjonov:

Nu är det ju inte censur om kommentarsfältet är borta, det hindrar bara dig från att bajsa i andras annonser samt att ingen budgivning kan ske så att NOLL bristvaror kan säljas utan att gå back.

Läs vad som är citerat please...

Vill du ha bajset med scalping så finns ju Blocket bara ett klick bort. Tack och hej.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qziny:

Jag måste faktiskt till stor del kritisera en liten del av förslaget. Okej att man är begränsad till en försäljning per 6 månader. Men hur kan ni begränsa det till endast en produkt också?
Jag/eller annan som köpt grafikkort till mining måste väl (och borde) få en chans att sälja detta billigare till entusiaster på SweC när jag tycker att de gjort sitt? Dels HJÄLPER det till den "bristsituation" men är också något helt annat från "scalping" som detta är tänkt att adressera. Mycket bättre för alla parter om jag istället för att sälja via tradera kan göra det till övriga Sweclockare....

Ett av problemen är väl vad som ska anses vara ett vettigt pris på kortet?

Men tror ingen klagar om du börjar slänga ut massa kort som är bristvara för 60-80 % av vad du köpte dem för, där det är först till kvarn som gäller och ingen budgivning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ett av problemen är väl vad som ska anses vara ett vettigt pris på kortet?

Men tror ingen klagar om du börjar slänga ut massa kort som är bristvara för 60-80 % av vad du köpte dem för, där det är först till kvarn som gäller och ingen budgivning.

Klockrent, bästa kommentaren i den här tråden...

Smiley
Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag måste faktiskt till stor del kritisera en liten del av förslaget. Okej att man är begränsad till en försäljning per 6 månader. Men hur kan ni begränsa det till endast en produkt också?
Jag/eller annan som köpt grafikkort till mining måste väl (och borde) få en chans att sälja detta billigare till entusiaster på SweC när jag tycker att de gjort sitt? Dels HJÄLPER det till den "bristsituation" men är också något helt annat från "scalping" som detta är tänkt att adressera. Mycket bättre för alla parter om jag istället för att sälja via tradera kan göra det till övriga Sweclockare....

Låt bli att köpa för mining bara så är det löst!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

snart kommer det väl en begränsning på att få KÖPA max en bristvarig produkt inom 6 månader

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Låt bli att investera i aktier också?

Nej det är bättre

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Vill gärna veta hur du ställer dig till ovan? Eftersom en stor del av Sweclockers community verkar av samma åsikt.
Det måste väl vara rimligt att sälja en produkt för 70% av aktuellt nypris?

Jag har bekanta som köpt 3060ti för nära 5000 kr och bekanta som köpt idag för över 8000. Ska de sälja 5 kort var tycker du alltså att den ena ska ta 4000 för sina kort och den andra 6500?

Du och alla andra här vet att de inte kommer säljas till 70% av nypris. Snarare 130-150% av nypris pga bristen som miners skapat.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Jag/eller annan som köpt grafikkort till mining måste väl (och borde) få en chans att sälja detta billigare till entusiaster på SweC när jag tycker att de gjort sitt? Dels HJÄLPER det till den "bristsituation" men är också något helt annat från "scalping" som detta är tänkt att adressera. Mycket bättre för alla parter om jag istället för att sälja via tradera kan göra det till övriga Sweclockare....

Hm..? Det får en sådan helt annan mening med den här formuleringen (!)

Hade du/eller annan inte köpt grafikkort för mining så hade det funnits chans för entusiast på Swec att köpa bristvara, vilket hade varit bättre för alla parter

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qziny:

Regler är regler, så jag tror att de blir tvungna att klaga.. Men nej, min tanke hade ju såklart varit att sälja bristvaror för en andel av dagens nypris. Finns ingen som hade sålt varor till 70% av dåtida nypris, om nypriset gått upp med 40 % sedan köp...

Ergo, "scalping". Skriver med citattecken då jag inte riktigt tycker att det är scalping att sälja använda produkter som inte köptes för att säljas vidare direkt med vinst.

Men du har ju effektivt bidragit till bristen, en scalper säljer ju iaf vidare korten direkt och mättar marknaden med en mellanpeng.

Bästa hade ju såklart varit om korten inte var så bra för mining. Jag anser inte att det är konstigt att köpa upp massa kort och använda för mining och tjäna pengar, är ganska naturligt.

Edit: Varför lägger du inte bara ut de på tradera/blocket istället? Pengar är pengar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tror jag läste ngt förslag som jag trodde var ett regelcitat, antar att man får lägga ut om man har ngt till jätteförlust men sen kan man ju bara låta bli att sälja om önskat pris ej uppnåtts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Du kan inte på allvar mena att jag inte är entusiast bara för jag väljer att använda (några få bör tilläggas) vissa grafikkort 100 % av tiden till det jag vill? Finns väl inget som säger att någon som minear eller spelar eller har servrar har mer rätt till viss hårdvara än någon annan? Finns inget samhällskritiskt i något av våra "intressen", så att det ena ska anses vara lägre prioriterat.

Absolut kommer de flesta inte det, men jag tycker att de som väljer att göra det (jag är en seriös aspirant på det) borde få ges möjligheten att göra det utan en varning. Har försökt hålla mig borta från allt trubbel/varningar på detta forum i över ett decennium, vill inte börja få det nu för att "testa" sälja p g a inte riktigt genomtänkta regler.

Och detta är precis varför vi har dessa regler nu. Det var inte svårare än så att förstå?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ergo, "scalping". Skriver med citattecken då jag inte riktigt tycker att det är scalping att sälja använda produkter som inte köptes för att säljas vidare direkt med vinst.

Men du har ju effektivt bidragit till bristen, en scalper säljer ju iaf vidare korten direkt och mättar marknaden med en mellanpeng.

Bästa hade ju såklart varit om korten inte var så bra för mining. Jag anser inte att det är konstigt att köpa upp massa kort och använda för mining och tjäna pengar, är ganska naturligt.

Edit: Varför lägger du inte bara ut de på tradera/blocket istället? Pengar är pengar.

Ja, hur svårt kan det vara!? Ifall man surar och inte gillar reglerna så finns andra möjligheter att sälja sina grejor på Blocket Tradera mm. Sweclockers har rätt att sätta dessa regler.
Det verkar som vissa agerar som troll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Tradera/Blocket kommer det isåfall få bli också när jag väl hamnar i det läget att jag vill sälja, p g a hur det ser ut på detta forum just nu

Jag har bidragit till bristen lika mycket som en pappa som köpt 4 grafikkort till sig själv och sina 3 barn? Skillnaden, som verkar vara enormt avgörande för de flesta på detta forum, är vad korten används till.. Det förstår jag inte! SweClockers är entusiastforum. Det som ska ena är just passionen för datordelar och mjukvara.
Jag älskar hårdvara och mjukvara och framförallt gaming, men tycker också det är lite spännande/kul med något för mig ganska nytt (mining) och all teknik och allt bakom det, därav utforskar man även det - framförallt när det verkar gå att göra med klirr i kassan.

Nej. Pappan har inte köpt 4st grafikkort eftersom det inte finns några på hyllan. Miners/bottar har redan köpt upp allt
Lägg pengarna på aktier/fonder istället. Det är ett betydligt bättre sparande än den extremt ostabila och volatila kryptomarknaden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu pekar jag inget finger till just dig men ser du det som ett problem att du inte får sälja ytterligare ett 30-serie kort inom 6 månader?

Absolut inte för regeln är helt tandlös ändå..

Har man ett 3070 eller 3080 att sälja så är det bara gå in på kommentarsfältet på någon annans 3070/3080 annons och skicka ett PM till de som budar där och skriva att man har ett kort.

Som sagt, tandlös regel är bara förnamnet.
Hur enkelt som helst att gå runt..

Nästa steg för forumet kanske är att förbjuda PM. Vem vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Du kan inte på allvar mena att jag inte är entusiast bara för jag väljer att använda (några få bör tilläggas) vissa grafikkort 100 % av tiden till det jag vill? Finns väl inget som säger att någon som minear eller spelar eller har servrar har mer rätt till viss hårdvara än någon annan? Finns inget samhällskritiskt i något av våra "intressen", så att det ena ska anses vara lägre prioriterat.

Skrivet av Qziny:

Tradera/Blocket kommer det isåfall få bli också när jag väl hamnar i det läget att jag vill sälja, p g a hur det ser ut på detta forum just nu

Jag har bidragit till bristen lika mycket som en pappa som köpt 4 grafikkort till sig själv och sina 3 barn? Skillnaden, som verkar vara enormt avgörande för de flesta på detta forum, är vad korten används till.. Det förstår jag inte! SweClockers är entusiastforum. Det som ska ena är just passionen för datordelar och mjukvara.
Jag älskar hårdvara och mjukvara och framförallt gaming, men tycker också det är lite spännande/kul med något för mig ganska nytt (mining) och all teknik och allt bakom det, därav utforskar man även det - framförallt när det verkar gå att göra med klirr i kassan.

Begränsningen är gjord för att främja god ton/kamratskap i forumet.
Att en 'entusiast' bidrar till problematiken "bristvara" är väl inget konstigt, men väldigt tråkigt för många när det skrivs "bristvaror". Alltså plural.
De entusiaster som har för avsikt att sälja sin bristvara är varmt välkomna att fortsätta med det på Swec enligt de nya reglerna.
De entusiaster som grinar över dessa regler hänvisas till alternativa marknadsplatser när de ska avyttra sina bristvaror. Oavsett om det är en entusiast eller en pappa med tre barn + brorsans granne + kompisens lillebrorsa + gubben på parkbänken och hans hund...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Calma:

Absolut inte för regeln är helt tandlös ändå..

Har man ett 3070 eller 3080 att sälja så är det bara gå in på kommentarsfältet på någon annans 3070/3080 annons och skicka ett PM till de som budar där och skriva att man har ett kort.

Som sagt, tandlös regel är bara förnamnet.

Vi kan ju alltid lyfta det som förslag att vi börjar jaga dem som säljer vidare saker över inköpspris oavsett form och stänger av permanent i de fall det gjorts flera gånger så att det upplevs som mindre tandlöst.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vi kan ju alltid lyfta det som förslag att vi börjar jaga dem som säljer vidare saker över inköpspris oavsett form och stänger av permanent i de fall det gjorts flera gånger så att det upplevs som mindre tandlöst.

Kan man göra men var sätter ni gränsen?
1kr överpris 100, 500 eller 5.000kr?

Förklarar bara fakta..
Inget du behöver jaga upp dig för.

Så mycket krångel med regler för absolut ingenting anser jag men det blir nog bra!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Calma:

Kan man göra men var sätter ni gränsen?
1kr överpris 100, 500 eller 5.000kr?

Förklarar bara fakta..
Inget du behöver jaga upp dig på.

Det var som sagt bara något vi kan lyfta som förslag och absolut inget som konkret är på gång, hur och var gränsen ska gå är givetvis något som får arbetas fram i så fall.

Absolut inget uppjagat här, vet inte varför du tolkar det så, det var bara ett förslag då du uttryckte att du anser att reglerna har svagheter till den grad att de är helt tandlösa.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det var som sagt bara något vi kan lyfta som förslag och absolut inget som konkret är på gång, hur och var gränsen ska gå är givetvis något som får arbetas fram i så fall.

Absolut inget uppjagat här, vet inte varför du tolkar det så, det var bara ett förslag då du uttryckte att du anser att reglerna har svagheter till den grad att de är helt tandlösa.

Så länge ni inte har tillgång till folks inboxar (PM) så ser jag inte hur man ska komma åt problemet..

Förklarade bara att det finns brister och att det lätt går att komma runt, om man nu vill det.

Kanske inte helt tandlösa då man stoppar en del då man inte kan annonsera på egen hand men de som ”kan tänka till” kommer alltid hitta omvägar genom exempelvis den metod jag skrev om.

Nej, nu tar vi helg!

Ha de fint!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Calma:

Så länge ni inte har tillgång till folks inboxar (PM) så ser jag inte hur man ska komma åt problemet..

Förklarade bara att det finns brister och att det lätt går att komma runt, om man nu vill det.

Kanske inte helt tandlösa då man stoppar en del då man inte kan annonsera på egen hand men de som ”kan tänka till” kommer alltid hitta omvägar genom exempelvis den metod jag skrev om.

Nej, nu tar vi helg!

Ha de fint!

Det täcker väl i första hand det du nämnde om man postar i köpesannonser, men vi kan alltid hoppas att medlemmar som står som mottagare till PM som bryter mot reglerna rapporterar dessa till oss. Blir ju en ganska hög insats om man chansar som avsändare och speciellt om det görs i stor skala till många olika mottagare tänker jag.

Men det tål att upprepas också att alla dessa regler kring bristvaror är nya och formade av väldigt speciella omständigheter samt under ständig utvärdering. Förhoppningsvis får vi se bättrad tillgång på flera fronter och då kanske fler produkter kan ställas vid sidan om nu godkända 5800X och vi alla kan glömma problematiken helt och hållet en vacker dag.

Detsamma, trevlig helg.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Ja, hur svårt kan det vara!? Ifall man surar och inte gillar reglerna så finns andra möjligheter att sälja sina grejor på Blocket Tradera mm. Sweclockers har rätt att sätta dessa regler.
Det verkar som vissa agerar som troll.

Detta^, förstår inte ens att folk vill lägga upp annonser på dessa "bristvaror" på detta forum. Är ju som att kasta pengar i sjön, folk som surfar marknaden här är ju så otroligt, ja va ska man kalla det? "prismedvetna"

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Detta^, förstår inte ens att folk vill lägga upp annonser på dessa "bristvaror" på detta forum. Är ju som att kasta pengar i sjön, folk som surfar marknaden här är ju så otroligt, ja va ska man kalla det? "prismedvetna"

Välinformerade och principfasta konsumenter?

Visa signatur

#nul