Skrivet av finite9:
Jag pratade om Ti, ja, jag vet att det du beskriver sker, men jag har inte full koll om ex. en 'felad' 3080 blir en 3070, eller om en 3070 som inte ens uppfyller måttet för 3060 Ti blir då en vanlig 3060? Är 3060 en helt egen produkt som inte har börjat tillverkningen som en kraftfullare variant? Om nVidia har valt att inte skickar iväg 3060 Ti längre för att tillverkningen har blivit så pass effektivt så att alla 3070'arna kan faktiskt säljes som 3070, så bör de bara stoppa marknadsföringen/försäljningen av 3060 Ti modellerna ute på marknaden--bara makulera beställningarna så man åtminstone vet läget.
Okej, jag ska försöka förklara skillnaden mellan dessa och varför just dessa kort inte verkar tillverkas i någon större skala längre ner i mitt inlägg.
Skrivet av finite9:
Hej Dude, du valde att ta en nedlåtande ton från början och gjorde det personligt, helt utan anledning. Om du inte vill få samma behandling tillbaka, så skulle du behöva tänk efter...före du skriver. Att jag är frustrerad över just denna situation ger dig ingen rätt att antyda något om mig. Men det är rätt, det är dags att släpper detta nu.
Du har helt rätt, jag hade inte behövt använda den tonen, du fick helt enkelt ta skiten för min irritation över att det om och om i dessa trådar kommer in arga kunder där den första tycker Webhallen är sämst i världen, den andra tycker att det är Inet som är rövhattar, den tredje tycker att det är Komplett osv osv när det i själva verket verkar vara väldigt lite som de faktiskt kan göra åt att de inte får tillräckligt många kort för att ens nästan tillgodose efterfrågan. Jag tänker i alla fall försöka mig på en mindre överblick av problemet och svara på några av dina frågor.
Som tidigare nämnts så är inte 3060 och 3060ti av samma chip, därav så är det inte så att man kan välja att göra ett 3060ti av ett 3060 chip vilket man ju såklart skulle kunnat tänka sig av namnet att döma, istället så är 3060ti samma chip som ett 3070.
Problemet vad gäller att få tag på ett 3060ti ligger i att det inte verkar skickas i stort sätt några som helst 3060ti till "board partners" dvs, Asus, MSI, Gigabyte osv. Det finns för visso en produktion av 3060ti men de chippen verkar i stort sett uteslutande skickas till att sättas i OEM-datorer från HP, Dell osv så det kommer ut 3060ti på marknaden, bara inte i lösa kort utan då i färdigbyggda datorer.
Kedjan ser ut ungefär så här:
Nvidia producerar de olika chippen: GA 102 som används till RTX 3080 och RTX 3090 där de best binnade chippen blir 3090 medan de sämre binnade chippen blir RTX 3080. GA 104 där de bäst binnade chippen blir 3070 och de sämst binnade blir 3060ti. Samt GA 106 som används till att göra RTX 3060.
Under Nvidia finns då alltså producenter av grafikkort (så kallade "board parners") samt producenter av OEM datorer. Eftersom efterfrågan är enormt hög så har samtliga board partners samt tillverkare av OEM ständigt en betydligt större beställning av chip än vad Nvidia klarar av att leverera. Anledningen till att Nvidia inte bara tillvekar fler chip än vad de gör är eftersom produktionen redan går på maxhastighet och det finns helt enkelt inte mer produktionskapacitet.
Eftersom att samtliga OEM tillverkare samt board partners har en högre efterfrågan på chip än vad Nvidia kan leverera så är det upp till Nvidia att fördela dessa chip till dessa. Fördelningen av just 3060ti verkar då mer eller mindre helt tillfalla OEM tillverkare och board partners får således inte de chip de behöver för att kunna tillverka dessa kort. En gissning är att eftersom ett 3070 går att sälja så pass dyrt som det gör idag i jämförelse med ett 3060ti när de säljs lösa så är det mer lukurativt att sälja dessa styckvis och de bäst binnade GA 104-chippen går därför till board partners medan 3060ti går till OEM, helt enkelt eftersom att det är vad som är mest lönsamt för Nvidia.
Under dessa har vi återförsäljare (och troligtvis en del mellanhänder i vissa fall) som i sin tur har en betydligt högre efterfrågan på dessa kort än vad de kan tillgodose så även dessa har gjort beställningar på långt många fler kort än vad de kan få tag på. ÅF får i sin tur förväntade leveransdatum från sina board partners, som i sin tur har fått förväntade leveransdatum från Nvidia. Det är dessa estimerade leveransdatum som faktiskt kommer ut till de kunder (som du) som beställt dessa kort. Återförsäljarna kan helt enkelt inte göra annat än att meddela sina kunder när deras förväntade leveransdatum är, för varje gång dessa förändras från Nvidia, ändras de från board partners och då ändras de igen ut mot kund. Det är således en absolut omöjlighet att faktiskt berätta när de kommer få in kort, för de vet helt enkelt inte.
@Komplett har nu börjat få positiva saldon på en del modeller av 3080 och de erbjuder då sina kunder att köpa ett annat 3080 av en annan modell för att de ska få möjligheten att få tag på ett 3080 av en annan sort. Det är för mig uppenbart att Komplett alltså gör precis vad de kan för att alla ni som står i kö till ett kort ska få ett kort först innan de kommer ut till försäljning till övriga som inte står i kö till något kort. Jag tycker därför att din kritik är missriktad och borde i så fall vara gentemot Nvidia snarare än Komplett som helt enkelt inte kan göra så mycket åt att de inte får in fler av några 3060ti vilket gör att de inte kan beta av köerna på någon av dessa modeller. Om du fortfarande känner att du fått ett dåligt bemötande från Komplett rekommenderar jag dig att skicka ett PM till dom här på forumet så hjälper dom dig på bästa sätt.
Jag hoppas att det här inlägget gav en lite bättre uppfattning av problemet med dessa kort i sin helhet. Jag hoppas även att du får ditt kort så snart som möjligt!