3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Flertalet ÅF har 12/5 som leveransdatum på diverse kort. Vet inte om det är ett sammanträffande eller om det "smäller" på onsdag.

Vilka återförsäljare är det? Skrev med Komplett idag och de hade inget datum i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasopo:

Vilka återförsäljare är det? Skrev med Komplett idag och de hade inget datum i alla fall.

Komplett har 12/5 som leveransdatum för ZOTAC RTX 3070 AMP HOLO. Elgiganten har 12/5 som leveransdatum för sin bundle som kostar 99999kr just nu men det lär ju ändras om den går upp för försäljning.

Elgiganten har även 10/5 som leveransdatum för flertalet kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donquiz:

Skriver du uppsatser om 3060ti eller 3060? För 3060ti är inte samma sak som ett 3060

Vad är det för fel med uppsatser!? Jo, jag vet det är skillnad. Jag skulle köpa en Ti, och jag vet att det blev 3060 "generellt" i diskusionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Komplett har 12/5 som leveransdatum för ZOTAC RTX 3070 AMP HOLO. Elgiganten har 12/5 som leveransdatum för sin bundle som kostar 99999kr just nu men det lär ju ändras om den går upp för försäljning.

Elgiganten har även 10/5 som leveransdatum för flertalet kort.

Jaha, den på komplett missade jag helt. Märkligt att de inte sa något till mig om den när jag chattade med dem?
Har sett Elgigantens bundle, men ser inga 3060/3070 som släpps 10 maj tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Vad är det för fel med uppsatser!? Jo, jag vet det är skillnad. Jag skulle köpa en Ti, och jag vet att det blev 3060 "generellt" i diskusionerna.

Du kan väll iallafall ta dig tiden att kolla på proshops lista ? Syns tydligt att det inte kommer in några 3060ti.. vi alla sitter i samma båt och försäljarna vill också få kort levererade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasopo:

Jaha, den på komplett missade jag helt. Märkligt att de inte sa något till mig om den när jag chattade med dem?
Har sett Elgigantens bundle, men ser inga 3060/3070 som släpps 10 maj tyvärr :/

Den var till salu igår och tog slut direkt, kanske därför?
Elgiganten hade 3 olika 3070 till salu för någon vecka sedan med leveransdatum 10/5. Det var då jag beställde ett EVGA 3070 FTW3 Ultra för 7990kr. Dom hade även Gigabyte 3070 Vision OC och Gigabyte 3070 AORUS MASTER till salu på samma gång. Alla 3 kort tog slut väldigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Pratade inte du om 3060ti? Kan ej jämföra de korten.. som folk har skrivit så är ett 3060ti typ ett 3070 som inte var tillräckligt starkt. I början av tillverkningen så är det vanligt att silikonet inte blir helt hundra och då kom de ut 3060 ti men nu när de har kört ett tag så blir silikonet tillräckligt bra för 3070.

Jag pratade om Ti, ja, jag vet att det du beskriver sker, men jag har inte full koll om ex. en 'felad' 3080 blir en 3070, eller om en 3070 som inte ens uppfyller måttet för 3060 Ti blir då en vanlig 3060? Är 3060 en helt egen produkt som inte har börjat tillverkningen som en kraftfullare variant? Om nVidia har valt att inte skickar iväg 3060 Ti längre för att tillverkningen har blivit så pass effektivt så att alla 3070'arna kan faktiskt säljes som 3070, så bör de bara stoppa marknadsföringen/försäljningen av 3060 Ti modellerna ute på marknaden--bara makulera beställningarna så man åtminstone vet läget.

Skrivet av Ok112:

Du kan väll iallafall ta dig tiden att kolla på proshops lista ? Syns tydligt att det inte kommer in några 3060ti.. vi alla sitter i samma båt och försäljarna vill också få kort levererade.

Ja, om jag inte hade lagt en beställning som jag gjort så hade jag kunnat shoppa runt, men nu när jag lagt beställningen för bara 5.390 sek, och 3060 Ti korten verka kosta ca. 7.000 på de sajterna jag kollat på, så är det surt att behöva avbryta beställningen och börja leta runt på nytt.

Skrivet av JohanFlodqvist:

På riktigt nu, släpp sargen och kom in i matchen. Du har inte ens orkat klicka på länken jag skickade, då skulle du ha märkt att det kommer in helt vanliga 3060 men inte 3060ti. Jag orkar inte ens läsa mer än de två första raderna i dina meddelanden, men din allämäna vrede och en känsla av att allt är alla andras fel känner jag hela vägen hem till mig och jag önskar dig, På riktigt att du kan få en trevligare och mindre ilsken syn på världen, den kommer att äta upp dig inifrån.

SÅÅÅÅ tillbaka till topic nu

Hej Dude, du valde att ta en nedlåtande ton från början och gjorde det personligt, helt utan anledning. Om du inte vill få samma behandling tillbaka, så skulle du behöva tänk efter...före du skriver. Att jag är frustrerad över just denna situation ger dig ingen rätt att antyda något om mig. Men det är rätt, det är dags att släpper detta nu.

Inlägg sammanfogade. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Hej Dude, du valde att ta en nedlåtande ton från början och gjorde det personligt, helt utan anledning. Om du inte vill få samma behandling tillbaka, så skulle du behöva tänk efter...före du skriver. Att jag är frustrerad över just denna situation ger dig ingen rätt att antyda något om mig. Men det är rätt, det är dags att släpper detta nu.

3060 har ett helt annat chip mot 3060ti och 3070 vet inte om du förstått det men ett 3060 med 12gb vram är inte bättre än ett 3060ti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Ja, om jag inte hade lagt en beställning som jag gjort så hade jag kunnat shoppa runt, men nu när jag lagt beställningen för bara 5.390 sek, och 3060 Ti korten verka kosta ca. 7.000 på de sajterna jag kollat på, så är det surt att behöva avbryta beställningen och börja leta runt på nytt.

Det handlar inte om att shoppa runt, dom har en lista där dom visar hur många kort dom har på väg in och hur många beställningar dom har på olika modeller och jag har inte sett många 3060ti där. Det han ville visa dig från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Spontant känner jag att om man har så lite pengar att köpa grafikkort för att man inte ens kan boka två så kanske man ska börja spara lite hårdare och inte köpa något nytt ultralyxigt grafikkort..

Har du förresten sett hur covid-19 drabbat indien och asien? Släpp den här "skandalen".

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Den var till salu igår och tog slut direkt, kanske därför?
Elgiganten hade 3 olika 3070 till salu för någon vecka sedan med leveransdatum 10/5. Det var då jag beställde ett EVGA 3070 FTW3 Ultra för 7990kr. Dom hade även Gigabyte 3070 Vision OC och Gigabyte 3070 AORUS MASTER till salu på samma gång. Alla 3 kort tog slut väldigt fort.

Ja nu kommer jag ihåg, kommer du få hem kortet tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasopo:

Ja nu kommer jag ihåg, kommer du få hem kortet tro?

Jag har mina tvivel, men jag hoppas. Varit ute efter ett EVGA FTW3 kort men EVGA kort överlag är helt otroligt svåra att få tag på i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Jag har mina tvivel, men jag hoppas. Varit ute efter ett EVGA FTW3 kort men EVGA kort överlag är helt otroligt svåra att få tag på i Sverige.

Tror evga är populära hos både miners och gamers då deras garantier är bättre än något annat märke.

Får byta kylpasta, thermal pads, slänga på vattenkylare osv utan att garantin påverkas. Sen ska deras kund support vara extremt bra.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Tror evga är populära hos både miners och gamers då deras garantier är bättre än något annat märke.

Får byta kylpasta, thermal pads, slänga på vattenkylare osv utan att garantin påverkas. Sen ska deras kund support vara extremt bra.

I Sverige verkar dock problemet vara att vi knappt får nå kort av EVGA överhuvudtaget, men jag vet att dom är väldigt populära. Men men, vi får se nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Jag pratade om Ti, ja, jag vet att det du beskriver sker, men jag har inte full koll om ex. en 'felad' 3080 blir en 3070, eller om en 3070 som inte ens uppfyller måttet för 3060 Ti blir då en vanlig 3060? Är 3060 en helt egen produkt som inte har börjat tillverkningen som en kraftfullare variant? Om nVidia har valt att inte skickar iväg 3060 Ti längre för att tillverkningen har blivit så pass effektivt så att alla 3070'arna kan faktiskt säljes som 3070, så bör de bara stoppa marknadsföringen/försäljningen av 3060 Ti modellerna ute på marknaden--bara makulera beställningarna så man åtminstone vet läget.

3080 och 3090 är baserade på GA102 chip.
3060 ti och 3070 är baserade på GA104.
3060 är baserat på GA106, tror inte nått annat kort använder sig av GA106 utom vissa av nvidias renodlade mining kort.

Laptop korten ser lite annorlunda ut. Där kör både 3070 och 3080 på GA104 chip.

Permalänk
Medlem

Sitter i dagsläget på en dator med en i5 3570k och ett HD7950, och har i samband med stundande universitetsexamen äntligen tänkt unna mig en ny dator, men det verkar som att det i praktiken är helt omöjligt?

Vad har folk för strategier för att få tag på ett 3060Ti alt 3070? Specifika tider eller butiker man borde hålla ett öga på? Finns det några köp-köer att ställa sig i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finite9:

Okej, jag ska försöka förklara skillnaden mellan dessa och varför just dessa kort inte verkar tillverkas i någon större skala längre ner i mitt inlägg.

Skrivet av finite9:

Du har helt rätt, jag hade inte behövt använda den tonen, du fick helt enkelt ta skiten för min irritation över att det om och om i dessa trådar kommer in arga kunder där den första tycker Webhallen är sämst i världen, den andra tycker att det är Inet som är rövhattar, den tredje tycker att det är Komplett osv osv när det i själva verket verkar vara väldigt lite som de faktiskt kan göra åt att de inte får tillräckligt många kort för att ens nästan tillgodose efterfrågan. Jag tänker i alla fall försöka mig på en mindre överblick av problemet och svara på några av dina frågor.

Som tidigare nämnts så är inte 3060 och 3060ti av samma chip, därav så är det inte så att man kan välja att göra ett 3060ti av ett 3060 chip vilket man ju såklart skulle kunnat tänka sig av namnet att döma, istället så är 3060ti samma chip som ett 3070.

Problemet vad gäller att få tag på ett 3060ti ligger i att det inte verkar skickas i stort sätt några som helst 3060ti till "board partners" dvs, Asus, MSI, Gigabyte osv. Det finns för visso en produktion av 3060ti men de chippen verkar i stort sett uteslutande skickas till att sättas i OEM-datorer från HP, Dell osv så det kommer ut 3060ti på marknaden, bara inte i lösa kort utan då i färdigbyggda datorer.

Kedjan ser ut ungefär så här:

Nvidia producerar de olika chippen: GA 102 som används till RTX 3080 och RTX 3090 där de best binnade chippen blir 3090 medan de sämre binnade chippen blir RTX 3080. GA 104 där de bäst binnade chippen blir 3070 och de sämst binnade blir 3060ti. Samt GA 106 som används till att göra RTX 3060.

Under Nvidia finns då alltså producenter av grafikkort (så kallade "board parners") samt producenter av OEM datorer. Eftersom efterfrågan är enormt hög så har samtliga board partners samt tillverkare av OEM ständigt en betydligt större beställning av chip än vad Nvidia klarar av att leverera. Anledningen till att Nvidia inte bara tillvekar fler chip än vad de gör är eftersom produktionen redan går på maxhastighet och det finns helt enkelt inte mer produktionskapacitet.

Eftersom att samtliga OEM tillverkare samt board partners har en högre efterfrågan på chip än vad Nvidia kan leverera så är det upp till Nvidia att fördela dessa chip till dessa. Fördelningen av just 3060ti verkar då mer eller mindre helt tillfalla OEM tillverkare och board partners får således inte de chip de behöver för att kunna tillverka dessa kort. En gissning är att eftersom ett 3070 går att sälja så pass dyrt som det gör idag i jämförelse med ett 3060ti när de säljs lösa så är det mer lukurativt att sälja dessa styckvis och de bäst binnade GA 104-chippen går därför till board partners medan 3060ti går till OEM, helt enkelt eftersom att det är vad som är mest lönsamt för Nvidia.

Under dessa har vi återförsäljare (och troligtvis en del mellanhänder i vissa fall) som i sin tur har en betydligt högre efterfrågan på dessa kort än vad de kan tillgodose så även dessa har gjort beställningar på långt många fler kort än vad de kan få tag på. ÅF får i sin tur förväntade leveransdatum från sina board partners, som i sin tur har fått förväntade leveransdatum från Nvidia. Det är dessa estimerade leveransdatum som faktiskt kommer ut till de kunder (som du) som beställt dessa kort. Återförsäljarna kan helt enkelt inte göra annat än att meddela sina kunder när deras förväntade leveransdatum är, för varje gång dessa förändras från Nvidia, ändras de från board partners och då ändras de igen ut mot kund. Det är således en absolut omöjlighet att faktiskt berätta när de kommer få in kort, för de vet helt enkelt inte.

@Komplett har nu börjat få positiva saldon på en del modeller av 3080 och de erbjuder då sina kunder att köpa ett annat 3080 av en annan modell för att de ska få möjligheten att få tag på ett 3080 av en annan sort. Det är för mig uppenbart att Komplett alltså gör precis vad de kan för att alla ni som står i kö till ett kort ska få ett kort först innan de kommer ut till försäljning till övriga som inte står i kö till något kort. Jag tycker därför att din kritik är missriktad och borde i så fall vara gentemot Nvidia snarare än Komplett som helt enkelt inte kan göra så mycket åt att de inte får in fler av några 3060ti vilket gör att de inte kan beta av köerna på någon av dessa modeller. Om du fortfarande känner att du fått ett dåligt bemötande från Komplett rekommenderar jag dig att skicka ett PM till dom här på forumet så hjälper dom dig på bästa sätt.

Jag hoppas att det här inlägget gav en lite bättre uppfattning av problemet med dessa kort i sin helhet. Jag hoppas även att du får ditt kort så snart som möjligt!

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushoz:

Sitter i dagsläget på en dator med en i5 3570k och ett HD7950, och har i samband med stundande universitetsexamen äntligen tänkt unna mig en ny dator, men det verkar som att det i praktiken är helt omöjligt?

Vad har folk för strategier för att få tag på ett 3060Ti alt 3070? Specifika tider eller butiker man borde hålla ett öga på? Finns det några köp-köer att ställa sig i?

Ska du köpa allt nytt så kan man köpa från komplett, inet och andra färdigbygda custombyggen. De har lite kort allokerade för det och såg komplett hade intropriset på asus 3070 dual i konfigen (men den är inte default). Så konfar man dator där och ändrar till kortet så sparar man 2500 spänn mot de vanliga 3070...om de har några sådanna kvar dvs.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ska du köpa allt nytt så kan man köpa från komplett, inet och andra färdigbygda custombyggen. De har lite kort allokerade för det och såg komplett hade intropriset på asus 3070 dual i konfigen (men den är inte default). Så konfar man dator där och ändrar till kortet så sparar man 2500 spänn mot de vanliga 3070...om de har några sådanna kvar dvs.

Tack för tips

Permalänk
Komplett.se

Snygg sammanfattning och allmän beskrivning av det allmänna läget @JohanFlodqvist

Skrivet av finite9:

Beställde en MSI 3060 Ti Trio X i slutet av December hos Komplett för 5.390. Då visste jag inte hur omfattande problemen skulle bli, och förväntad leveranstid var då 6/1-2021. Sedan dess har Komplett uppdaterat min order med leveransdatum till 6/2, 3/3, 3/4, 3/5, och senast 3/6. Ibland har de uppdaterat datumet långt innan det gamla förväntad-datumet. En vecka efter sista uppdatering blev det 3/9. Det är ganska uppenbar att de inte har någon jävla aning när de kommer få in korten, och man kan lätt tro vid detta läge att även om de skulle få in några stycken att de _inte_ säljer till mig när de har massa andra ordrar som beställt samma kort för 6.999. Jag tycker vid detta läget att företagen generellt och Komplett specifikt mörkar läget med att _inte_ ger någon fingervisning för de som lagt order, vart de ligger turordningsmässigt i kösystemet. Om de publicerade den infon kunde man åtminstone känna lite hopp om man kunde se att man kom vidare i turordningen, och att ordrar uppfylldes gentemot andra som beställt. Att de inte gör detta kan innebär att de har anledning att gömma vad som händer bakom kulisserna. Och när jag ser i detta tråd hur olika företag då och då får in 30-serier korten, och att de säljs direkt, så undrar man om det inte var några beställningar redan på dessa, och om det fanns det, varför de ens publicerade på hemsidan att korten var till salu där man kunde lägga de i kundvagnen.

Att ditt datum flyttas fram flertalet gånger är helt enkelt på grund av att vi får ny information från tillverkaren/leverantören. Vi är transparanta med att dela med oss av det bästa leveransdatum vi har för alla beställningar och så fort vi får ny info så syns det på din ordersida.

Det stämmer att vi inte vet när vi får en leverans som täcker just din beställning. Det är ett genomgående problem för samtliga återförsäljare, något @JohanFlodqvist gav en ganska bra förklaring till varför i sitt inlägg. Vi kommer att leverera din beställning så snart vi kommer till din plats i kön och du kan vara 100% säker på att vi inte prioriterar kunder efter något annat än ordernummer, vilket genereras i följd efter beställningstid. Vi har inget intresse av att aktivt dölja något. Men av anledningar som
systemstöd, arbetsbelastning, tydlighet i informationen vi lämnar ut och affärshemligheter så väljer vi att inte visa just köplatsen.
En köplats ger endast en bråkdel av sanningen och riskerar att ge en direkt felaktig bild av läget -när man inte sitter på all info om backlog, inköpsvolymer och leveranser.
Det kan kanske komma att ändras i framtiden men i dag så visar vi upp ett förväntat leveransdatum som baseras på köplats, tillgång och leveranstiderna till oss.

Jag försöker mig på en målande förklaring av flödet, med lite exempelsiffror.

Säg att vi har 500 beställningar på produkt X som vi kommer att beta av i turordning. Vi lägger en eller ett antal beställningar, "Purchase Orders" (PO) till leverantör Y för att täcka backlogen och lite till. Leverantör Y bekräftar de POs som denne kan garantera och övriga får preliminära datum. Det kan då resultera i att en backlog på 500 av X har 10 POs med olika kvantiteter och datum där de första är relativt säkra medan de längre bak i ordningen är mer osäkra.

Dessa POs kan sedan förändras längs vägen. Leverantör Y meddelar att vi får färre av X vid en viss PO, eller att datumen ändras.
Om vi räknade med att PO 1 skulle täcka in, säg 50st av backlogen på X men det sedan visar sig att vi endast får 10st av X i den sändningen, då får alla efterkommande POs med datum ändras och det speglas i hela ledet.

Säg då att du låg på plats 11 i kön för X. Superbra tänker vi och du. Du får ta del av den första leveransen på 50st av X. Men när förutsättningarna ändras och vi bara får 10st så "knuffas" ditt leveransdatum bak till nästkommande PO.
Detta skiljer sig såklart från produkt till produkt. När tillgången är god så kan vi få en stor leverans som täcker hela backlogen på en gång och i fall där tillgången är låg så får vi kanske bara ett fåtal produkter per leverans.

Jag hoppas att det ger en tydligare bild om vad som händer "bakom kulisserna" hos oss. Har du frågor så är det bara att ping oss så ska vi försöka hjälpa dig så gott vi kan.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Helt sjukt att 50 kort kan försvinna i samma ögonblick som vissa återförsäljares lagerstatus uppdateras. Hoppas såklart att det är reko människor/ungdomar/nördar som sitter och spammar F5 kontinuerligt under dagen men det känns mer som att det är scalpers och/eller miners som använder bottar för att haffa korten. Man blir lite smått irriterad av att kolla annonserna på blocket/tradera. Hade varit intressant att kolla data från de större återförsäljarna för att kolla hur ofta det händer att kort beställs av X antal konton med samma leveransadress eller mobilnummer.

Någon som har koll på seriösa butiker som tillåter kunder att lägga till ej lagerförda varor i kundvagnen, betala och checka ut? Tröttsamt att få mailnotiser om att kort finns i lager från komplett/netonnet/inet/webhallen, för när sidorna väl har laddats är det garanterat borta ändå. Hade varit helt OK med att vänta några månader för att få ett kort levererat. Så länge det innebär att man slipper hålla på att refresha X antal hemsidor i minuten under en vanlig arbetsdag för att ha en chans att få tag på ett 3070.

Permalänk
Medlem

någon som vet om det kommer in kort under helger också eller är det onödigt att spana ut under helgen?

Permalänk
Skrivet av UtanGrafikkort:

någon som vet om det kommer in kort under helger också eller är det onödigt att spana ut under helgen?

Ytterst sällan det gör det. Måndagar mellan 08-12 brukar vara riktigt hett så håll bra koll då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjazvard:

Ytterst sällan det gör det. Måndagar mellan 08-12 brukar vara riktigt hett så håll bra koll då!

tack!

Permalänk
Inaktiv

Netonnet kan ju släppa kort lite när som. Men var inne på tråden så skall du få tag på ett till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Netonnet kan ju släppa kort lite när som. Men var inne på tråden så skall du få tag på ett till slut.

på denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hittebarnet:

Helt sjukt att 50 kort kan försvinna i samma ögonblick som vissa återförsäljares lagerstatus uppdateras. Hoppas såklart att det är reko människor/ungdomar/nördar som sitter och spammar F5 kontinuerligt under dagen men det känns mer som att det är scalpers och/eller miners som använder bottar för att haffa korten. Man blir lite smått irriterad av att kolla annonserna på blocket/tradera. Hade varit intressant att kolla data från de större återförsäljarna för att kolla hur ofta det händer att kort beställs av X antal konton med samma leveransadress eller mobilnummer.

Någon som har koll på seriösa butiker som tillåter kunder att lägga till ej lagerförda varor i kundvagnen, betala och checka ut? Tröttsamt att få mailnotiser om att kort finns i lager från komplett/netonnet/inet/webhallen, för när sidorna väl har laddats är det garanterat borta ändå. Hade varit helt OK med att vänta några månader för att få ett kort levererat. Så länge det innebär att man slipper hålla på att refresha X antal hemsidor i minuten under en vanlig arbetsdag för att ha en chans att få tag på ett 3070.

Finns ingen poäng med att störa sig på det, bara ha tålamod ( lättare sagt än gjort ), det kommer en tid då lagret stabiliseras och scalpers inte längre kan sälja sina kort.

Hur vet vi det? Det hände för inte så många år sedan.

Då är det bara njuta av hur marknaden fylls med helt oanvända kort som "stackare" har köpt på sig för väldigt högt pris i hopp om att faktiskt göra vinst på dem.

Både AMD/Nvidia trycker ut mer kort än någonsin, alla kommer inte hamna i mining-riggar, scalpers måste sluta när de märker att de inte kan sälja korten längre och precis som förra gången så kommer det hända plötsligt.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Finns ingen poäng med att störa sig på det, bara ha tålamod ( lättare sagt än gjort ), det kommer en tid då lagret stabiliseras och scalpers inte längre kan sälja sina kort.

Hur vet vi det? Det hände för inte så många år sedan.

Då är det bara njuta av hur marknaden fylls med helt oanvända kort som "stackare" har köpt på sig för väldigt högt pris i hopp om att faktiskt göra vinst på dem.

Både AMD/Nvidia trycker ut mer kort än någonsin, alla kommer inte hamna i mining-riggar, scalpers måste sluta när de märker att de inte kan sälja korten längre och precis som förra gången så kommer det hända plötsligt.

Ja det var vel i 2017/18 de som solgte kortene sine da, kan angre nå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hittebarnet:

De få gånger det ligger en köpknapp på ett kort som inte finns i lager så har det varit ett misstag. Tänk på alla som lade beställningen på ett 3080 förra året då det låg under 10K. Butikerna är väl inte så glada att leverera ett kort som kostar över 10K i inköpspris, men får betalt för priset som stod från början. Just på grund av detta så går det inte att förköpa.

Sen om man läser i tråden så gjorde Dustinhome ett misstag. De hade ett 3070 XC3 Ultra uppe. Måste finnas hur många som helst som har beställt och de har ingen leveranstid.

Permalänk

Jag jagar kort som alla andra men varför köper inget detta?? Dåligt kort? Annars försvinner korten som vinden gpu 3070

Visa signatur

Fractal Design Define R5 (Titan) i7-6700K 4,6Ghz, 16GB, 500GB SSD, GTX980 Ti, ASUS ROG SWIFT PG278Q (IPS)
Fractal Design Define, 3600x, 32GB, 500GB m2, 2070super

Alienware R3 i7-7700HQ, 16GB, 512GB SSD m2, GTX 1060 6GB
Gpu låda 1080ti