Sennheiser säljer hörlursavdelningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Låter för mig ungefär som "Intel säljer processoravdelningen". Ingår samtliga av Sennheisers lurar i "konsumentverksamheten"?

Dom har ju en del populära proffslurar som hd25 å hmd26 (som antagligen är en världens mest populära kommentatorsheadset), antar att dessa fortfarande kommer vara i produktion.

Hur som tråkigt, nog för att dom gjort bra mer hifi inriktade lurar, men tycker även att momentum lurarna har varit ett av dom vettigaste alternativen när det kommer till ”street”-lurar.

Permalänk

Typiskt. Mitt favoritföretag inom hörlurar. Hoppas nya företaget har hög ambition!

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Crap, jag som hade sett framemot att få prova deras hörlurar som sägs ha världens bredaste soundstage hört i hörlurar - HD800 S:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/710Zn2k1hLL._SL1312_.jpg

De är lite bredare än vanligt, inget märkvärdigt.

Permalänk
Medlem

Jösses vad många Sennheiser-lurar man haft genom åren. Minns så väl PC160 SK Edition. PC150, använder fortfarande Sennheiser till jobbet osv osv. Rekommenderade Sennheiser till alla jag kände.

Men som sagt, idag finns det många konkurrenter.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Wow.
Skapligt att köra ett familjebolag av den rangen i botten.
Minns fortfarande de sjukhusgråa HD414 (?) man fick ärva som liten parvel.

Fast Sennheiser har väl inte direkt gjort nånting som imponerat de senaste 10 åren.
Annat än priserna då, där har dom ju legat i framkant.....

HD 414 tror jag är mera känd för att vara väldigt gula. Mina första Sennheiser för allt för länge sedan, därefter har jag haft en del olika och varit nöjd med alla inklusive Urbanite XL som sitter på just nu. Värd att läsa länken - lite nostalgi.
https://www.soundandvision.com/content/sennheiser-hd414

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle J.:

HD 414 tror jag är mera känd för att vara väldigt gula. Mina första Sennheiser för allt för länge sedan, därefter har jag haft en del olika och varit nöjd med alla inklusive Urbanite XL som sitter på just nu. Värd att läsa länken - lite nostalgi.
https://www.soundandvision.com/content/sennheiser-hd414

Mina var grå-vita med svarta muffar, typ:

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt.
Har bara haft ett par Sennheiser lurar och det är PC363D som jag fortfarande använder. För priset så är det ändå mycket hörlur. Bytte ut muffarna i vintras då jag haft lurarna i ett par år och har ett till par för byte.

Men hoppas nya företaget inte kör hörlursdivisionen i botten utan fortsätter spotta ut lurar av kvailité. Frågan är bara till vilken prissättning det blir med tanke på att det skulle vara av professionell rang. Är starkt sugen på ett par Sennheiser med lite högre kvalité lite längre fram med extern dac och hela det konkaronget när man åter har fast jöbb.

EDIT:
Felstavning headset...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Nooo! Sennheiser är ju bästa ljudet! Älskar mina HD650!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tur man nyligen köpte ett par 560s för kombinerat spelande/musik. Rekommenderas varmt fö

Permalänk
Medlem

Lite coolt när barnbarnen hälsar på gammelmormor på hemmet, och både gammelmormor och barnbarnen har samma märke på hörlurarna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av ELF:

Riktigt tråkigt.
Har bara haft ett par Sennheiser lurar och det är HD363D som jag fortfarande använder. För priset så är det ändå mycket hörlur. Bytte ut muffarna i vintras då jag haft lurarna i ett par år och har ett till par för byte.

Samma här, hade min första par i 6 år och bytte nyligen till ett nytt par volymknappen börjat glappa outhärdligt. Otroligt mycket lurar för pengarna. Speciellt för gaming.

Permalänk
Medlem

Har så många känslor över detta att jag inte vet hur jag ska uttrycka mig, men det kommer nog Senn...

*I'll get my coat*

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många tillverkare och hårdkonkurrens och då händer sånt här. Men marknaden är så stor så för oss konsumenter så ser jag inget problem då andra tillverkare fortsätter.

Jag själv 'är köpsugen på headset 5000kr klassen, men när jag vet om att dessa snart är dåligt emot vad som snart kommer så avvakta jag. Bluetooth Late Audio: https://www.youtube.com/watch?v=KxI1-NdmHU8

Som jag sitter nu så har jag dubbla headset. En som jag sitter vid datorn och när telefoner ringer så en annan. Vad jag har hört så finns det bättre headset där man på en knapp kan skifta källa, men jag vill enkelt kunna skifta mellan hur många källor som helst.
-Alltså skifta mellan tvn, stationära datorn, laptoppen, mobilen, surfplattan, gymmets olika tv-apparater osv på en knapp skitsnabbt,

Tumme upp!
Själv köpte jag Sennheiser på 1980 och 1990-talen. Lurarna kostade på den tiden cirka 2000-3000 kronor.
Inflationsjusterat till cirka 2020/2021 betyder detta runt 4000-5000 kronor.
Länk: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomra...

Philips ("Holland") och SONY levererade riktigt bra lurar på den tiden!
Philips var nog i princip bäst, då jag köpte lurar på ICA (Philips) för 150 kronor. "ON EAR".
Sony är också jättebra, men de gick sönder efter 10 års användning. Philips lurarna funkar klockrent fortfarande!
ABSOLUT ingen "kvalitet" med glitter och strunt, men levererar bra ljud och ljudtryck!

(Lurarna har också lång sladd, så det räcker till!)

Permalänk
Medlem

Neeej, var ju trist. haft mina Hd555 många många år. Funkar fortfarande fint. Man kanske skall unna sig highend serie som farväl.

Permalänk

Antar att mina HD800S anniversary nu blir en framtida raritet

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Hade ett par HD 595 i många, många år tills de i princip föll sönder, och ersatte dem med ett par HD 579 som jag använder nu.

Funderade länge på ett par 6xx från Massdrop, kanske borde införskaffa innan de försvinner. För mig finns det inga andra lurar som har samma komfort och passform som Sennheiser, kan sitta en hel dag och fortfarande inte känna av dem alls, vilket inte alls var fallet när jag växlade till ett par Beyerdynamic under en period. Andra märken/modeller brukar också ofta vara på tok för stora för mitt lilla huvud.

Permalänk
Medlem

Har nog bara haft Sennheiser lurar i 20 år nu, lol.

Men sen Epos tog över så verkar dom ha blivit rätt så grymt överprisade. Hade tur att jag kom över ett par Epos gaming one på typ -800kr rea för ett tag sen för att mina gamla hade plasten spräckt pga ålder och micen såg ut som den exploderat inifirån (funka prima dock haha) men jag skulle inte köpt dom annars. Så har inte särskilt mycket hopp om att dom dessutom ska förbättra dom ovanpå det med åren. Det bästa man kan hoppas på antar jag är att dom fortsätter producera sina "klassiska" hörlurar.

Permalänk
Medlem

Men nej, Sennheiser ÄR ju hörlurar. Verkar ha goto-lurar i ganska skilda kategorier. Själv insåg jag lite sent att de hade lurar till rimlig peng som ju gav lagom isolering och fint ljud även när man bankade trummor

Permalänk
Proffsmobbare
Permalänk
Medlem

Skillnad på hd 600 och 650? Tänkte köpa nåt av de.

Permalänk
Medlem

Ja, vad innebär detta, kommer de sluta sälja deras hörlurar då?

Sitter på ett par HD595 sen 08' & kör de varje dag, som andra funderar man ju på om man ska passa på o köpa ett par HD600 & lr 650 ifall de nu skulle försvinna

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Avstängd

"och under förra året ska bland annat hörlurar ha sålt sämre än väntat."

Det trodde man inte, covid borde ju ha ökat försäljningen här med.

Skrivet av Ryssfemma:

Skillnad på hd 600 och 650? Tänkte köpa nåt av de.

600 tycks vara mer neutral, så gillar men det så är det nog dessa man ska prova på först.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

"och under förra året ska bland annat hörlurar ha sålt sämre än väntat."

Det trodde man inte, covid borde ju ha ökat försäljningen här med.

Skulle gissa på försäljningsvinst inte antal. Det har varit ett antal reor.

Överlag tycker jag många som jobbar hemma kör med riktigt dåliga saker. Som en skärm som för 15år sedan kostade 999kr på rea och så några headphones som medföljde mormors hörapparat.
Skämt åsido, men jag ser mycket extrem budget prylar folk har på linkedin m.m.

Permalänk

Oj, det var mig oväntat... Känns som jag bara har haft Sennheiser sedan jag slutade med "gaming lurar" för 10 år sedan.
Känns lite tomt, har haft Sennheiser som en default sedan alltid känns det som.
Något positivt är väl att detta öppnar upp för att vidga vyerna lite.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Medlem

Läskigt, såg förut idag att sennheiser hade massor av bra deals via mercenat. Funderade aldrig på varför.
Har kört mina hd590 varje dag i 3år sen jag köpte dem beggat från frankrike, får köpa nya kuddar till dom när det fortfarande finns.

Permalänk
Medlem

Hade ett par HD555 i mer än 8 år.

De var som en tank o bara höll o höll.

Dock måste jag säga att de inte var så bra.

TOTAL avsaknad av bas var riktigt kasst.

Samt att man var tvungen att ha dongel som följde med för att köra 3.5mm kontakt.

Visar att de inte var gjorda för PC utan för mer nischad användning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Jaha. Haft många Sennheiser genom åren och det har alltid varit ett otroligt bra köp.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Varför begravningsstämning i denna tråd? Läste jag samma artikel? Vad jag förstår ska märket leva vidare och den nya ägaren tar helt enkelt bara över tillverkningen samt personal, verkar vara en seriös och bra ägare dessutom som kanske kan tillföra kompetens.

Sennheiser ska ju fortsätta finnas, bryr mig inte om ägaren det är ingenjörerna och kulturen som är det viktiga.

Själv älskar jag mina Momentum 2 lurar, sjukt sköna och bra ljud, känns knappt på huvudet trots att de är over ear.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Har nog bara haft Sennheiser lurar i 20 år nu, lol.

Men sen Epos tog över så verkar dom ha blivit rätt så grymt överprisade. Hade tur att jag kom över ett par Epos gaming one på typ -800kr rea för ett tag sen för att mina gamla hade plasten spräckt pga ålder och micen såg ut som den exploderat inifirån (funka prima dock haha) men jag skulle inte köpt dom annars. Så har inte särskilt mycket hopp om att dom dessutom ska förbättra dom ovanpå det med åren. Det bästa man kan hoppas på antar jag är att dom fortsätter producera sina "klassiska" hörlurar.

EPOS grundades för två år sedan, när det 15-åriga samarbetet mellan Sennheiser och Demantgruppen (massa fokus på hörapparater och implantat) avslutades. (https://www.globenewswire.com/news-release/2018/09/11/1569046...)
I splitten bestämdes att Sennheiser körde vidare med produkter i proffs- och konsumentsegmenten och EPOS körde på gaming- och enterprisesegmenten. Man kan undra om denna försäljning påverkar den splitten något.

EPOS H3 är riktigt fina gaminglurar, utan nonsens. Sitter jävulusiskt bra och låter minst lika bra (dessutom med en grym mic)

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll