Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tidigare skådat nästan en hel världsbefolkning som ställer upp frivilligt på ett nytt läkemedel som försökskaniner.
Man har ingen aning om biverkningar om några år. Att få ett nytt läkemedel godkänt på 6månader säger väl allt om hur fantastiskt det måste vara?

Det finns flertalet läkemedel som kämpar mot mycket värre sjukdomar där dödligheten ligger långt högre än corona(vars dödlighet på en normal frisk person knappt är att anmärka på, ända det går att anmärka på är alla de äldre som man knappt vet om dom dog av åldern eller corona, fast som ändå betryggande faller under dödsstatistiken för corona...), som inte är godkända fast de tagit sig igenom långtgående studier på flera år i fas1 och 2 och som fasktiskt i detta stadie redan kunnat förändra mycket men som ändå¨inte är godkända.

Men nu vet ju de stora läkemedelsbolagen till vilka de personer de kan vända sig för frivilliga försökspersoner på nya läkemedel(till alla som tar detta vaccin såklart) för varför ska de säga nej nästa gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Visst har du rätt i det. Jämför man medellivslängden nu med då ser man att under andra halvan av 1700-talet var medellivslängden i Sverige cirka 37 år för kvinnor (något lägre för män). Ungefär hundra år senare hade den ökat till 44,4 år. I dag är den 84 år. (fortfarande något lägre för män).

(direkt kopierat från en artikel i SvD)

Intressant det här med medelåldern, det har ju alltid funnits gamla människor. Jag har hört att det som i huvudsak har hänt med medellivslängden är att barnadödligheten och mödradödligheten gått ner. Väldigt vanligt att både barn och mödrar dog i samband med förlossning förut. Det drog ner medellivslängden kraftigt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantsoff:

Intressant det här med medelåldern, det har ju alltid funnits gamla människor. Jag har hört att det som i huvudsak har hänt med medellivslängden är att barnadödligheten och mödradödligheten gått ner. Väldigt vanligt att både barn och mödrar dog i samband med förlossning förut. Det drog ner medellivslängden kraftigt.

Jo så är det absolut. Bara för att medelåldern var typ 37 så betyder inte det att det inte fanns några gamla, klarade man barndomen så levde man ofta upp till typ pensionsåldern eller så. Samtidigt har ju dödligheten gått ner ganska kraftigt även för äldre, många sjukdomar som tidigare var en dödsdom är idag botbara, många sjukdomar som tidigare innebar en snabb död är nu mer utdragna tack vare vetenskapens framgångar men vi är också generellt hälsosammare, både i snitt men nästan mer så på äldre dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Jag har aldrig tidigare skådat nästan en hel världsbefolkning som ställer upp frivilligt på ett nytt läkemedel som försökskaniner.
Man har ingen aning om biverkningar om några år. Att få ett nytt läkemedel godkänt på 6månader säger väl allt om hur fantastiskt det måste vara?

Det finns flertalet läkemedel som kämpar mot mycket värre sjukdomar där dödligheten ligger långt högre än corona(vars dödlighet på en normal frisk person knappt är att anmärka på, ända det går att anmärka på är alla de äldre som man knappt vet om dom dog av åldern eller corona, fast som ändå betryggande faller under dödsstatistiken för corona...), som inte är godkända fast de tagit sig igenom långtgående studier på flera år i fas1 och 2 och som fasktiskt i detta stadie redan kunnat förändra mycket men som ändå¨inte är godkända.

Men nu vet ju de stora läkemedelsbolagen till vilka de personer de kan vända sig för frivilliga försökspersoner på nya läkemedel(till alla som tar detta vaccin såklart) för varför ska de säga nej nästa gång?

Med tanke på alla läkemedel har en följesedel som upplyser dig om eventuella biverkningar så är det ett bisarrt argument du kommer med. Men iallafall, vaccinen togs fram på kort tid för det finns andra coronavirus i den virusstammen som är minst lika farliga som COVID-19, som MERS-CoV och SARS-CoV men som har studerats längre och därför så var det relativt enkelt att gå från att producera vaccin mot de två föregående virusmedlemmarna i Coronavirus familjen och när världens regeringar (och WHO) klassade COVID-19 pandemin som en samhällesfara så blev ett vaccin en topprioritet. Och med en farsot som COVID-19 så är biverkningar något man nästan föredrar, eftersom antalet människor som riskerar drabbats av dem är långt färre än de som insjuknar i sjukdom.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Jag har aldrig tidigare skådat nästan en hel världsbefolkning som ställer upp frivilligt på ett nytt läkemedel som försökskaniner.
Man har ingen aning om biverkningar om några år. Att få ett nytt läkemedel godkänt på 6månader säger väl allt om hur fantastiskt det måste vara?

Det finns flertalet läkemedel som kämpar mot mycket värre sjukdomar där dödligheten ligger långt högre än corona(vars dödlighet på en normal frisk person knappt är att anmärka på, ända det går att anmärka på är alla de äldre som man knappt vet om dom dog av åldern eller corona, fast som ändå betryggande faller under dödsstatistiken för corona...), som inte är godkända fast de tagit sig igenom långtgående studier på flera år i fas1 och 2 och som fasktiskt i detta stadie redan kunnat förändra mycket men som ändå¨inte är godkända.

Men nu vet ju de stora läkemedelsbolagen till vilka de personer de kan vända sig för frivilliga försökspersoner på nya läkemedel(till alla som tar detta vaccin såklart) för varför ska de säga nej nästa gång?

Skrivet av Solaris:

Med tanke på alla läkemedel har en följesedel som upplyser dig om eventuella biverkningar så är det ett bisarrt argument du kommer med. Men iallafall, vaccinen togs fram på kort tid för det finns andra coronavirus i den virusstammen som är minst lika farliga som COVID-19, som MERS-CoV och SARS-CoV men som har studerats längre och därför så var det relativt enkelt att gå från att producera vaccin mot de två föregående virusmedlemmarna i Coronavirus familjen och när världens regeringar (och WHO) klassade COVID-19 pandemin som en samhällesfara så blev ett vaccin en topprioritet. Och med en farsot som COVID-19 så är biverkningar något man nästan föredrar, eftersom antalet människor som riskerar drabbats av dem är långt färre än de som insjuknar i sjukdom.

Vaccinen (åtminstonde de framställda i väst) har följt alla kliniska studier som vilket vaccin som helst.
Anledningen till att det gått så snabbt jämfört med andra vaccin är just prioritering, extra pengar att man inte behöver börja från 0 (man visste ganska mycket redan, pga MERS-CoV och SARS-Cov som Solaris nämnde), att man parallelliserat många steg, chansat med tillverkning i hopp om att fas3 testningen är ok, samt att det var ca 200 vaccin kandidater som det jobbades på samtidigt, så även om bara ett fåtal går igenom fas3 testningen, så har man ett fungerande vaccin.

med tanke på alla Miljoner människor som tagit de existerande corona vaccinen nu, så är även har även de extremt ovanliga biverkningarna nu visat sig (som t.ex. blodpropp för AZ vaccinet)

Sista jag hörde så var det 6 per 1 000 000 som fick de biverkningarna, jag tar hellre de oddsen än oddsen att få Covid-19 och bestående men ifrån Covid-19.

Utöver min egen säkerhet så tänker jag ju på alla i min begränsade umgängeskrets också, hade verkligen inte viljat vara den som sprider detta vidare till någon som i sintu får allvarliga problem.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Som en extra bonus, så letade jag lite på Internet och hittade en väldigt bra sida, som förklarar varför långtida "dolda" biverkningar av just covid vaccinen är extremt osannolika.

https://www.chop.edu/news/long-term-side-effects-covid-19-vac...

edit;
Narkolepsi biverkningen som inträffade för H1N1 inträffade 7 veckor efter vaccineringen så den borde inte räknas som en långtida dold biverkning

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo så är det absolut. Bara för att medelåldern var typ 37 så betyder inte det att det inte fanns några gamla, klarade man barndomen så levde man ofta upp till typ pensionsåldern eller så. Samtidigt har ju dödligheten gått ner ganska kraftigt även för äldre, många sjukdomar som tidigare var en dödsdom är idag botbara, många sjukdomar som tidigare innebar en snabb död är nu mer utdragna tack vare vetenskapens framgångar men vi är också generellt hälsosammare, både i snitt men nästan mer så på äldre dagar.

Glöm inte bort att många dog i arbetsrelaterade olyckor eller för att deras kroppar slets ut i mycket högre grad än idag. Skogsindustrin har tagit död på många människor som ett exempel. Gruvindustrin likaså.

En del i varför kvinnor har längre medellivslängd än män är just för att det är avsevärt många fler män än kvinnor som dör på jobbet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Intressant det här med medelåldern, det har ju alltid funnits gamla människor. Jag har hört att det som i huvudsak har hänt med medellivslängden är att barnadödligheten och mödradödligheten gått ner. Väldigt vanligt att både barn och mödrar dog i samband med förlossning förut. Det drog ner medellivslängden kraftigt.

Men de gamla var ganska få under vikingatid och tidig medeltid (medveten om att mitt tidigare exempel handlade om 1700-tal, men inte mycket hände med medelåldern förrän på 1800-talet). Däremot var de troligtvis viktiga, både för att de bar på kunskap om hantverk och sedvänjor och för att de kunde återberätta det som så småningom blir till vår tidiga historia. Gamlingar omnämns i t.ex. Egil Skallagrimsson sagor, i en av dem var gamlingen i vägen för de övriga (om jag minns rätt, det är åtskilliga år sedan jag läste det). Egil själv lär ha dött vid 80 års ålder (enligt några källor ska han ha dött vid 92 års ålder) och det är ju än idag en ansenlig ålder. Man måste också ta i beaktande att en ansenlig del av den manliga befolkningen gick åt i alla krig och skärmytslingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Med tanke på alla läkemedel har en följesedel som upplyser dig om eventuella biverkningar så är det ett bisarrt argument du kommer med. Men iallafall, vaccinen togs fram på kort tid för det finns andra coronavirus i den virusstammen som är minst lika farliga som COVID-19, som MERS-CoV och SARS-CoV men som har studerats längre och därför så var det relativt enkelt att gå från att producera vaccin mot de två föregående virusmedlemmarna i Coronavirus familjen och när världens regeringar (och WHO) klassade COVID-19 pandemin som en samhällesfara så blev ett vaccin en topprioritet. Och med en farsot som COVID-19 så är biverkningar något man nästan föredrar, eftersom antalet människor som riskerar drabbats av dem är långt färre än de som insjuknar i sjukdom.

Svårt att komma med en bipacksedel med möjliga biverkningar när det är så pass dåligt testat så man helt enkelt inte vet.

Att fler insjuknar i covid än biverkningar kanske är klarlagt nu ja. Men vi får helt enkelt se, jag bara tycker det är märkligt hur man kan få ett läkemedel godkänt så pass fort där man inte har en aning dels med biverkningar och för framtida mutationer och hur det tar på immunförsvaret i längden.

fortfarande dör människor, blir inlagda på intensiv och smittas av corona trots dessa vaccin.

Att alla tester och studier är klara med vaccinen är ju en stor lögn, det är färdigt tidigt 2023. Först då har vi en första hint om läget med alla vaccinerade.

Man kan inte påskynda tester som ska vara i 1.5-3 år till ett halvår även om mera pengar och fler personer deltar, det är helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Kanon! och nä jag syftade inget på hur du "beter" dig eller hur man ska säga i denna pandemi. Utan bara rent allmänt hur jag tänker om det och hur man bör kunna hantera det i sociala sammanhang.

Men ändå lite rädd för ditt tänk där alltså. Hoppas du inte är doktor, polis eller brandman i alla fall med den inställningen.
Funderar lite på om du samtidigt som du har den inställningen förväntar dig ändå att alla ska värna om ditt bästa eller om du är ok med om alla hade tänkt likadant om dig, känns lite sådär om man hjälper dig upp för att riskera att bli ner puttad av dig sekunden efter.
Sorry vet inte varför jag blev så fast på ditt "hellre han än mig"-tänk.
Ha en fortsatt fin dag iallafall

Haha nej är varken doktor polis eller brandman. 😊 Jag förväntar mig inget från någon utan jag tänker att jag reder mig själv. Jag tror stenhård på att individen väljer det som är bäst utifrån sina egna förutsättningar.

Men det är bara olika tankesätt som vi har. Vore tråkigt om vi alla var samma. 😊 Trevlig kväll till dig med.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

Som jag har förstått det körs Fas 3 och fas 4 parallellt eftersom det är olika aktörer involverade. Fas3 görs av vårdcentraler, sjukhus mm medan fas 4 har lejts ut till privata aktörer.

Beror helt på region hur upplägget ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Helt klart sorgligt hur en del är rädda för vaccinet.

Sedan det här att rädsla för något skulle nedsätta immunförsvaret, har du något belägg för att det spelar någon roll i sammanhanget? Observera att stress och rädsla inte är samma sak.

Är inte ett dugg rädd för vaccinet. Behöver den inte bara. Andra får göra som de vill, bryr mig inte. De bestämmer över sina kroppar, som jag över min.

Rädsla och stress är inte samma sak, men stress påverkar immunsystemet negativt ändå. Rätt så belagt att det är så.
Är sunt förnuft belägg nog?

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cango:

Är inte ett dugg rädd för vaccinet. Behöver den inte bara. Andra får göra som de vill, bryr mig inte. De bestämmer över sina kroppar, som jag över min.

Rädsla och stress är inte samma sak, men stress påverkar immunsystemet negativt ändå. Rätt så belagt att det är så.
Är sunt förnuft belägg nog?

Så länge du undviker kontakt med andra människor, framförallt de som inte blivit vaccinerade, så är det helt okej.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Jag har aldrig tidigare skådat nästan en hel världsbefolkning som ställer upp frivilligt på ett nytt läkemedel som försökskaniner.
Jag har ingen aning om biverkningar om några år. Att få ett nytt läkemedel godkänt på 6månader säger väl allt om hur fantastiskt det måste vara?

Det finns flertalet läkemedel som kämpar mot mycket värre sjukdomar där dödligheten ligger långt högre än corona(vars dödlighet på en normal frisk person knappt är att anmärka på, ända det går att anmärka på är alla de äldre som man knappt vet om dom dog av åldern eller corona, fast som ändå betryggande faller under dödsstatistiken för corona...), som inte är godkända fast de tagit sig igenom långtgående studier på flera år i fas1 och 2 och som fasktiskt i detta stadie redan kunnat förändra mycket men som ändå¨inte är godkända.

Men nu vet ju de stora läkemedelsbolagen till vilka de personer de kan vända sig för frivilliga försökspersoner på nya läkemedel(till alla som tar detta vaccin såklart) för varför ska de säga nej nästa gång?

Så, tryckfelsnisse hade varit framme men jag korrigerade det åt dig.

Bara för att DU inte har någon aning om eventuella biverkningar så betyder det inte att resten inte heller har det, det här är inte extremt ny teknik eller obeprövat, det här är välbeforskade vaccinlösningar där man med gott samvete kan förutsätta att man har rätt bra koll på eventuella biverkningar.

Det lustiga blir ju att den okända variabeln som kan ge oförutsedda biverkningar i vaccin är som jag förstår det just den eventuella viruskomponenten, så återigen bör det vara viruset som skrämmer, inte vaccinet..

Skrivet av Cango:

Är inte ett dugg rädd för vaccinet. Behöver den inte bara. Andra får göra som de vill, bryr mig inte. De bestämmer över sina kroppar, som jag över min.

Rädsla och stress är inte samma sak, men stress påverkar immunsystemet negativt ändå. Rätt så belagt att det är så.
Är sunt förnuft belägg nog?

Men då blir det ju rätt intressant, om du är så orädd och obrydd över vaccinet. Varför då inte bara ta det så att du slipper eventuella negativa konsekvenser som begränsningar i att resa/sociala event eller möjlig skit från bekantskapskretsen? Är det inte då bara lättare att ta vaccinet och inte fundera mer på det?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Så länge du undviker kontakt med andra människor, framförallt de som inte blivit vaccinerade, så är det helt okej.

Lägg ner bara. Varför i hela friden ska man undvika kontakt med andra människor om man är frisk?
Vill du hålla avstånd så är det ditt ansvar, vill du verkligen inte riskera få corona stanna i ditt hem.

Jag ser det som alla som är ute bland folk är medvetna riskerna och har accepterat dom och vill leva ett liv.

Sen menar inte jag att jag kommer gå upp ifolks ansikten men knappast den som väljer att inte vaccinera sigs ansvar att hålla avstånd. Det är den enskilde individen som väljer att göra det

Jag har levt ett helt normalt liv under hela corona tiden där jag rest till USA, rumänien, schweiz och kroatien och tycker synd om alla som verkar tro att chansen att dö ligger på 50%. Men det är ingenstans jag träffat på så mycket människor som här i Sverige som räds corona.

En rolig bonus till er alla:

https://mobile.twitter.com/TheRightMelissa/status/13917353629...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Lägg ner bara. Varför i hela friden ska man undvika kontakt med andra människor om man är frisk?
Vill du hålla avstånd så är det ditt ansvar, vill du verkligen inte riskera få corona stanna i ditt hem.

Spelar liksom ingen roll om du själv inte blir sjuk om du blir smittad. Du kan trots det bära och sprida smitta vidare, därför ska du undvika kontakt med andra människor om du inte vaccinerat dig. Du ska ta ansvar för andra i din omgivning också, inte bara dig själv. Det står dig fritt att inte ta vaccinet men då får du se till att ta ansvar för din omgivning och inte utsätta dem för risker.

Du tycks inte förstå detta att man faktiskt kan bära smitta och sprida den vidare även om man inte själv blir sjuk.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cango:

Är inte ett dugg rädd för vaccinet. Behöver den inte bara. Andra får göra som de vill, bryr mig inte. De bestämmer över sina kroppar, som jag över min.

Rädsla och stress är inte samma sak, men stress påverkar immunsystemet negativt ändå. Rätt så belagt att det är så.
Är sunt förnuft belägg nog?

Nej, sunt förnuft duger inte för sunt förnuft är ofta varken sunt eller förnuftigt. Du har alltså inte något belägg för vad du framförde. Det är belägg som räknas, resten är bara tyckande.

Visst har du makten över din kropp. Med den makten kommer också ett ansvar för hur du påverkar andras kroppar, i form av risk för smitta eller för att du kommer att kräva en plats på intensiven.

Vi är alla en del av ett samhälle. Vi har alla ett ansvar för hur våra handlingar påverkar andra. Att trotsigt hävda sin rätt att bestämma själv är för mig något som hör 3-åringen till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Men om 1000 personer mellan 30 och 39 får covid kommer inte 9 personer behöva intensivvård.

Jag har aldrig pratat om personer i åldern 30-39, jag har pratat om personer i åldern 50-59 samt alla åldergrupper. Kolla mitt första inlägg igen. Jag skrev fel i inlägget när jag SVARADE dig men i mitt första inlägg fanns aldrig ens personer 30-39 med. Du svarar på fel grejer.

50-59 är 0.93% så av 1000 personer behöver 9 intensivvård.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Jag orkar inte längre tjafsa med alla "smyg-antivaxxers" här. Du är en antivaxxer nu - vare sig du vill det eller inte - om Du 6 månader in i en pågående pandemi efter nästan snart en miljard insprutade doser fortfarande antyder, "Hellre att andra dör bara jag slipper ta två sprutor!" Det är exakt vad du implicerar hur du än försöker rättfärdiga din "magkänsla".

Jag tar min första vaccindos på fredag och antingen får jag Bill Gates-mikrochip så jag blir cyborg eller så är det troligen inte som de 12 största antivaxxers i världen påstår om vaccinen.

Det enda jag skulle vilja be Dig som ej tänker ta vaccinet: bär en lapp eller dylikt så det framgår tydligt att "JAG VÄGRAR VACCIN". På så vis får andra (även de extremt utsatta) chansen att undvika er oundvikliga smittvektorer.

Jämförelsevis så undviker jag de som röker för jag hatar tobaksröken av uppenbara skäl. Den stora skillnaden är att dessa går att se från flera tiotals meters avstånd till skillnad från smittvektorer av COVID-19 som bokstavligen talat är osynliga.

Ett samhälle förlorar alltid på det hela stora när Jaget går före Laget.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Jag har levt ett helt normalt liv under hela corona tiden där jag rest till USA, rumänien, schweiz och kroatien och tycker synd om alla som verkar tro att chansen att dö ligger på 50%. Men det är ingenstans jag träffat på så mycket människor som här i Sverige som räds corona.

En rolig bonus till er alla:

https://mobile.twitter.com/TheRightMelissa/status/13917353629...

Det argumentet är också dåligt, "jag har inte fått det och jag gjort det o det, så det måste vara applicerbart på alla".

Jag har en sten med hål i som skyddar emot tigrar, jag har inte blivit attackerad av en enda tiger så den hjälper skitbra.

Titta på den faktiska datan, för både smitta, allvarliga biverkningar och dödsfall. Det är ingen som verkar tro att chansen att dö ligger på 50%.

Angående den roliga bonusen, så antar jag du syftade på alla svar i tweeten som t.ex.:
"What’s even more alarming is this woman works in a pharmacy and doesn’t know how to do a 10 second google search. That’s how long it took me to find the complete information."

I övrigt så föredrar jag att min vaccin information ifrån hälsomyndigheter, forskare och experter, än ifrån kristna konservativa aktivister (hennes egen beskrivning).

kolla länken jag hade ovan angående utvecklingen av dessa vaccin, det är inget märkligt med hur fort det gått, det är ju just pga det allvarliga läget som det har haft så hög prio.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Nej, sunt förnuft duger inte för sunt förnuft är ofta varken sunt eller förnuftigt. Du har alltså inte något belägg för vad du framförde. Det är belägg som räknas, resten är bara tyckande.

Visst har du makten över din kropp. Med den makten kommer också ett ansvar för hur du påverkar andras kroppar, i form av risk för smitta eller för att du kommer att kräva en plats på intensiven.

Vi är alla en del av ett samhälle. Vi har alla ett ansvar för hur våra handlingar påverkar andra. Att trotsigt hävda sin rätt att bestämma själv är för mig något som hör 3-åringen till.

Inte bara det. Sunt förnuft är historiskt och kulturellt förknippat. På Medeltiden var det "sunt förnuft" och "magkänsla" att vissa kvinnor var häxor...

Tyvärr kan du inte resonera med dessa "magkänsla"-människor. Deras magkänsla väger tyngre för dem än vad 2021+ års forskning gör. De är förlorade i "magkänsla-sekten".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Nej, sunt förnuft duger inte för sunt förnuft är ofta varken sunt eller förnuftigt.

Ja, prata för dig själv.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

även om det är ett komedi program så är Jon Olivers program om corona vaccinen motstånd riktigt bra.

Pallar ni inte titta på hela, så kika på det nyhetsklippet vid 3:48

ni som är emot vaccin, eller vill vänta, hade ni reagerat likadant?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Inte bara det. Sunt förnuft är historiskt och kulturellt förknippat. På Medeltiden var det "sunt förnuft" och "magkänsla" att vissa kvinnor var häxor...

Tyvärr kan du inte resonera med dessa "magkänsla"-människor. Deras magkänsla väger tyngre för dem än vad 2021+ års forskning gör. De är förlorade i "magkänsla-sekten".

Dessutom missar dessa "magkänsla-sekt-medlemmar" att det faktiskt är forskning sedan 1975 som nu bär frukt eller snarare som bar frukt vid Ebola-epidemin härom året i Afrika. Forskning som då dessutom redan pågått ganska länge men fick full fart i o m nobelpriset 1976. Det var i forskningsrapporterna om hepatit B man fastställde att det borde gå att få fram vaccin där man fokuserar på proteinerna virus använder för att ta sig in i våra celler.

Felstavning ... *suck* .. igen
Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Jag har levt ett helt normalt liv under hela corona tiden där jag rest till USA, rumänien, schweiz och kroatien och tycker synd om alla som verkar tro att chansen att dö ligger på 50%. Men det är ingenstans jag träffat på så mycket människor som här i Sverige som räds corona.

En rolig bonus till er alla:

https://mobile.twitter.com/TheRightMelissa/status/13917353629...

Suck... På grund av sånt oansvarigt beteende som det fortfarande är hög smitta. Nu kanske du haft turen att undslippa både att bli sjuk själv men också att föra smittan vidare till någon som det går betydligt värre för. Allt handlar inte om död, utan även om livet efter sjukdomen då många blir dåliga väldigt länge. Vi har även en sjukvård i landet som går på knäna - eller har du missat det när du rest runt världen?

Den där bonusen säger mer om dig än något annat...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Suck... På grund av sånt oansvarigt beteende som det fortfarande är hög smitta. Nu kanske du haft turen att undslippa både att bli sjuk själv men också att föra smittan vidare till någon som det går betydligt värre för. Allt handlar inte om död, utan även om livet efter sjukdomen då många blir dåliga väldigt länge. Vi har även en sjukvård i landet som går på knäna - eller har du missat det när du rest runt världen?

Den där bonusen säger mer om dig än något annat...

Haha varför vi har en hög smitta är för att folk arbetar och behöver ta sig till arbetet, att vi har skolor, att vi har folk som går till affären osv.
Men att den höga smittan skulle bero på att folk reser är ju helt iq befriat att säga.
Ni måste väl ha märkt att trots alla dessa restriktioner så har vi haft en högre smitta nu än förra året. Det är på jobbet, mataffären och skolorna detta förs vidare.

Att sjukvården går på knäna hänger ju dels ihop med statens urholkande av välfärden år efter år, självklart har corona gjort det värre. Men de svenska sjukvården ligger i stort sett hela tiden på gränsen.

Och angående att ha corona så har jag haft det och jag är även iriskgrupp och jag har aldrig brytt mig om jag får det och även om jag dör, för jag lever hellre ett bra liv under tiden jag lever.

Jag tycker synd om alla äldre som har blivit inspärrade och nära och kära har dom inte fått träffa sista tiden i deras liv. Hemskt, rent utsagt vidrigt gjort av alla människor som har sett till så det varit så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Haha varför vi har en hög smitta är för att folk arbetar och behöver ta sig till arbetet, att vi har skolor, att vi har folk som går till affären osv.
Men att den höga smittan skulle bero på att folk reser är ju helt iq befriat att säga.
Ni måste väl ha märkt att trots alla dessa restriktioner så har vi haft en högre smitta nu än förra året. Det är på jobbet, mataffären och skolorna detta förs vidare.

Att sjukvården går på knäna hänger ju dels ihop med statens urholkande av välfärden år efter år, självklart har corona gjort det värre. Men de svenska sjukvården ligger i stort sett hela tiden på gränsen.

Och angående att ha corona så har jag haft det och jag är även iriskgrupp och jag har aldrig brytt mig om jag får det och även om jag dör, för jag lever hellre ett bra liv under tiden jag lever.

Jag tycker synd om alla äldre som har blivit inspärrade och nära och kära har dom inte fått träffa sista tiden i deras liv. Hemskt, rent utsagt vidrigt gjort av alla människor som har sett till så det varit så.

Skönt att höra att det fortfarande finns människor med egentänk kvar i Sverige, och världen. Tack att du finns.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk

Ni som inte ska vaccinera er hur ställer ni er till att ni eventuellt inte kommer kunna resa utanför Sverige ? Vad gör ni om det kommer krävas för att gå på bio, konserter, idrott osv osv ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Haha varför vi har en hög smitta är för att folk arbetar och behöver ta sig till arbetet, att vi har skolor, att vi har folk som går till affären osv.
Men att den höga smittan skulle bero på att folk reser är ju helt iq befriat att säga.
Ni måste väl ha märkt att trots alla dessa restriktioner så har vi haft en högre smitta nu än förra året. Det är på jobbet, mataffären och skolorna detta förs vidare.

Att sjukvården går på knäna hänger ju dels ihop med statens urholkande av välfärden år efter år, självklart har corona gjort det värre. Men de svenska sjukvården ligger i stort sett hela tiden på gränsen.

Och angående att ha corona så har jag haft det och jag är även iriskgrupp och jag har aldrig brytt mig om jag får det och även om jag dör, för jag lever hellre ett bra liv under tiden jag lever.

Jag tycker synd om alla äldre som har blivit inspärrade och nära och kära har dom inte fått träffa sista tiden i deras liv. Hemskt, rent utsagt vidrigt gjort av alla människor som har sett till så det varit så.

Det största problemet är att så många fullkomligt struntat i restriktionerna. Jag kan själv intyga att ytterst få följt dem i kollektivtrafiken t.ex. Som bussförare såg jag allt för ofta människor, även gamla, klämma sig in i redan fulla bussar trots skyltning om att det var fullsatt. Hade alla följt restriktionerna hade det garanterat bromsat upp smittspridningen men då allt för många struntade i dem helt och fortsatte som vanligt så gick den inte att stoppa.

Det är verkligheten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Ni som inte ska vaccinera er hur ställer ni er till att ni eventuellt inte kommer kunna resa utanför Sverige ? Vad gör ni om det kommer krävas för att gå på bio, konserter, idrott osv osv ?

Att du (och andra) ställer en sådan fråga med en sådan självklarhet, utan att (?) reflektera hur uppåt väggarna en sådan restriktion/lag brott mot alla mänskliga rättigheter/ går långt över mitt förstånd.

Den riktiga frågan är mer hur länge vi ska ge makt åt de som vill begränsa mänskligheten dess friheter. Korthuset kommer falla så småningom. Tänk, pojkar, tänk.

Visa signatur

Hejdå