Android 12 får ny färgglad design och fler integritetsinställningar

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Shudnawz:

Pretty. Synd att Samsung (i vanlig ordning) lyser med sin frånvaro i Beta-programmet. =(

Till viss del beror det nog på att Samsung använder One UI, som ju också behöver anpassas för nya versionen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Har extremt svårt att ta Google på alvar när de sägs förbättra integriteten i Android. Historiskt har ju Googles medföljande API varit helt osynligt för användaren, och saknat möjlighet att reglera åtkomsten till privat information. Så till en början var Googles egna mjukvara ett undantag från integritetsinställningarna, vilket gjorde dem ganska menlösa.

Är detta annorlunda idag? Går det verkligen att blocka Google från att veta min possition? Eller snappar de upp det oavsett vad jag ställer in? Antar att bara Google vet svaret på det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Det som fortfarande hänger kvar sen "loppipop" 5.0 är den helt tomma skärmen som kommer upp när man väcker telefon med powerknappen om man valt "visa inga notifieringar på låsskärmen" eller nått i den stilen.

Jag vill mötas av en skärm där jag slår in min kod eller mönster eller vad jag nu valt för låsmetod DIREKT när jag väcker telefon, inte behöva vifta bort en helt tom skärm först....

Jag vill även ha möjlighet till att direkt se den raden längst uppe med små ikoner som indikerar mottagna mail, eller missade samtal på låsskärmen där jag slår in min kod eller mönster.

Så du vill ha notifikationer på låsskärmen när du har stängt av notifikationer på låsskärmen?

Skrivet av Moton:

Klart dom kan bestämma det, inte det jag menar. Det vore väll ganska logiskt om jag bara kunde surfa runt på Instagram utan att ge dom behörighet till kamera och bilder? Man hade kunnat skala bort en massa onödiga förfrågningar om behörighet tills det verkligen behövs typ som när jag ska ta en bild via instagram eller ladda upp en då ska den fråga efter detta och inte när jag bara använder appen rent allmänt. Men de är deras rättighet att bestämma hur dom vill ha det.

Vad jag förstår så är Googles riktlinjer (vet inte om man kan kalla det regler riktigt) att apparna nu ska be om en behörighet när den behöver den istället för vid installation. Vad jag minns har det varit så sedan typ Android 8. Riktlinjerna innefattar väl också att appen ska antingen fungera ändå, bortsett från funktionalitet som hör ihop med behörigheten förstås, eller i alla fall säga ifrån innan den stängs ner om det är något riktigt kritiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så du vill ha notifikationer på låsskärmen när du har stängt av notifikationer på låsskärmen?

Du missförstår.

Detta är idag uppdelat på 2 skärmar.
Det första du ser när du väcker telefonen är en heltäckande skärm med notifieringar, som INTE går att välja bort.
Du ges möjlighet att inte visa något på denna skärm, men skärmen kommer då lika förbannat upp, fast helt tom.
När du viftat bort denna tomma notifieringsskärm så kommer du till låsskärmen där du slår din pinkod eller ritar ditt mönster, men där finns BARA det, inga ikoner på nån rad överst i skärmen som visar vad som hänt.

Jag vill inte ha detta på 2 separata skärmar, i 2 steg.

Jag vill fortfarande ha det som det var i 4.4.4 där det du möttes av var en skärm där du i ovankant av skärmen hade dina ikoner för mail, missade samtal o allt vad det kunde vara.... Med en knappsats under där jag kunde slå in min kod om jag villa komma vidare.
PÅ SAMMA SKÄRM!

Vänstra bilden visar hur jag vill ha det, högra är dyngan som blivit nertyckt i halsen på oss alla sen "lollipop" 5.0

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Du missförstår.

Detta är idag uppdelat på 2 skärmar.
Det första du ser när du väcker telefonen är en heltäckande skärm med notifieringar, som INTE går att välja bort.
Du ges möjlighet att inte visa något på denna skärm, men skärmen kommer då lika förbannat upp, fast helt tom.
När du viftat bort denna tomma notifieringsskärm så kommer du till låsskärmen där du slår din pinkod eller ritar ditt mönster, men där finns BARA det, inga ikoner på nån rad överst i skärmen som visar vad som hänt.

Ok, jag har haft telefoner med fingeravtrycksläsare sedan ganska länge nu så upplåsning med pinkod används inte om inte telefonen kräver det av någon anledning och notifikationerna visas ju på första skärmen så jag har inte sett det som något problem. Är fingeravtrycksläsaren utanför skärmen trycker man bara på den, och är den på skärmen får man ju aktivera skärmen på något sätt för att komma åt den (normalt antingen låsknappen eller så har man ställt in det så att skärmen aktiveras när telefonen tror att man tittar på den, eller att den är "always on"). Men jag tror du blandar ihop begreppen lite, den första skärmen du kommer till är låsskärmen så det är där du får notifikationer och så, den andra är upplåsningsskärmen som bara är gränssnittet till din valda upplåsningsmetod liksom.

Citat:

Jag vill inte ha detta på 2 separata skärmar, i 2 steg.

Om du använder fingeravtryck (eller kameraupplåsning) slipper du det, eller stänger av skärmlåset. Annars är det en swipe på en skärm som du ändå måste interagera med i nästa steg liksom.

Citat:

Jag vill fortfarande ha det som det var i 4.4.4 där det du möttes av var en skärm där du i ovankant av skärmen hade dina ikoner för mail, missade samtal o allt vad det kunde vara.... Med en knappsats under där jag kunde slå in min kod om jag villa komma vidare.
PÅ SAMMA SKÄRM!

Jo men det är inte så det ser ut längre tyvärr. Sedan telefonerna började komma med andra upplåsningsmetoder än koder eller svepningar på skärmen så har låsskärmen blivit mer dedikerad till notifikationer och behöver din valda upplåsningsmetod mycket plats på skärmen så hamnar den på en egen skärm. Detta kanske varierar mellan olika telefontillverkare och deras gränssnitt dock, men på stock Android är det så och på Samsung, LG och Motorola exempelvis.

Citat:

Vänstra bilden visar hur jag vill ha det, högra är dyngan som blivit nertyckt i halsen på oss alla sen "lollipop" 5.0

https://www.techadvisor.com/cmsdata/reviews/3530469/Android-L-vs-KitKat-screenshots-lockscreen.png

Jag har ärligt talat inte hört någon annan klaga på detta under de sju år som gått sedan Lollipop kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det är inte så det ser ut längre tyvärr. Sedan telefonerna började komma med andra upplåsningsmetoder än koder eller svepningar på skärmen så har låsskärmen blivit mer dedikerad till notifikationer och behöver din valda upplåsningsmetod mycket plats på skärmen så hamnar den på en egen skärm. Detta kanske varierar mellan olika telefontillverkare och deras gränssnitt dock, men på stock Android är det så och på Samsung, LG och Motorola exempelvis.

Jag har ärligt talat inte hört någon annan klaga på detta under de sju år som gått sedan Lollipop kom ut.

Du vänder på problematiseringen.

Att allt detta inte längre ryms på 1 skärm beror inte på att min valda upplåningsmetod kräver mycket utrymme, det beror på att de "nya" notifieringarna kräver mer utrymme eftersom de nu visar betydligt mer information.

Om jag anser att det räcker med en liten ikon som indikerar att jag t.ex har fått ett nytt mail på raden längst upp, istället för en stor ruta som även innehåller mer detaljerad information... vad är då problemet med att låta mig fortsätta ha det på det tidigare sättet som jag föredrar, istället för att trycka ner förändringar av UI i halsen på folk?
Jag har absolut inget emot förändringar och förnyelse, bara jag tillåts ta del av förändringen frivilligt, användaren skall aldrig tvingas anpassa sig mot sin vilja.
Uppdateringar av operativsystem skall alltid enbart bestå av buggfixar och åtgärdande av upptäckta säkerhetsproblem.
Alla ändringar i UI och tillägg av nya funktioner ska i alla lägen vara vara upp till användaren om man vill ta del av eller inte.

Det är inte jag som strävar efter förändring eller att något skall utvecklas efter min preferens, jag vill bara tillåtas fortsätta använda ett UI som jag är van vid och trivs med.

Detta med låsskärm och notifieringar är dock bara ett lysande exempel på ett mycket större fenomen som genomsyrat mjukvaruutvecklingen en längre tid nu.
När det utvecklats ett nytt sätt att hantera något eller interagera med något så är helt plötsligt allt "gammalt" värdelöst och det nyutvecklade är nytt, fräscht, hippt, mer avancerat, mer kraftfullt, underbart på alla sätt o vis och på alla sätt överlägset det gamla sättet....

Ditt nick ringer en liten klocka i mitt bakhuvud. Om jag inte minns fel så var du en av de mest högljudda försvararna av MS införande av "Metro" i samband med lanseringen av Windows 8? Detta skulle i så fall förklara varför vi inte ser på denna problematik ur samma perspektiv nu heller.
Denna lansering om nått är väl ett praktexempel på att allt "nytänk" när det gäller UI inte alltid blir så bra som utvecklaren har tänkt sig? Alla som argumenterar emot viss förändring är inte per automatik "bakåtsträvande foliehattar".

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Du vänder på problematiseringen.

Att allt detta inte längre ryms på 1 skärm beror inte på att min valda upplåningsmetod kräver mycket utrymme, det beror på att de "nya" notifieringarna kräver mer utrymme eftersom de nu visar betydligt mer information.

Om jag anser att det räcker med en liten ikon som indikerar att jag t.ex har fått ett nytt mail på raden längst upp, istället för en stor ruta som även innehåller mer detaljerad information... vad är då problemet med att låta mig fortsätta ha det på det tidigare sättet som jag föredrar, istället för att trycka ner förändringar av UI i halsen på folk?
Jag har absolut inget emot förändringar och förnyelse, bara jag tillåts ta del av förändringen frivilligt, användaren skall aldrig tvingas anpassa sig mot sin vilja.
Uppdateringar av operativsystem skall alltid enbart bestå av buggfixar och åtgärdande av upptäckta säkerhetsproblem.
Alla ändringar i UI och tillägg av nya funktioner ska i alla lägen vara vara upp till användaren om man vill ta del av eller inte.

Det är väldigt mycket "trycka ner i halsen" från dig. Mjukvaror förändras, det är en del av dagens miljö liksom. Du har haft sju år på dig att vänja dig vid att behöva swipea en gång extra för att komma till din valda upplåsningsmetod, räcker inte det så kanske du behöver tänka om lite om varför små förändringar ter sig så jobbiga för dig.

Citat:

Det är inte jag som strävar efter förändring eller att något skall utvecklas efter min preferens, jag vill bara tillåtas fortsätta använda ett UI som jag är van vid och trivs med.

Jo men ingen hindrar dig från att fortsätta använda din Galaxy S3 eller vilken telefon nu du tyckte var den bästa.

Citat:

Detta med låsskärm och notifieringar är dock bara ett lysande exempel på ett mycket större fenomen som genomsyrat mjukvaruutvecklingen en längre tid nu.
När det utvecklats ett nytt sätt att hantera något eller interagera med något så är helt plötsligt allt "gammalt" värdelöst och det nyutvecklade är nytt, fräscht, hippt, mer avancerat, mer kraftfullt, underbart på alla sätt o vis och på alla sätt överlägset det gamla sättet....

Jo teknik utvecklas, ibland drar den åt fel håll och går tillbaka i efterföljande generation, men i allmänhet så går det framåt.

Citat:

Ditt nick ringer en liten klocka i mitt bakhuvud. Om jag inte minns fel så var du en av de mest högljudda försvararna av MS införande av "Metro" i samband med lanseringen av Windows 8? Detta skulle i så fall förklara varför vi inte ser på denna problematik ur samma perspektiv nu heller.

Jag är pragmatisk när det gäller mjukvara och har inte så stora svårigheter att ta till mig nyheter, och jag försöker argumentera med logik och framhäver både positiva och negativa egenskaper oavsett vad jag argumenterar för, alltså ses jag av vissa som någon MS (eller Google eller Apple) betald shill medan andra ser mig som motsatsen. Jag tycker inte det är bra att saker förändras bara för sakens skull, och det är klart att försämringar av ett gränssnitt är just försämringar, men i allmänhet så brukar gränssnitt gå mot att bli bättre. Mjukvarubranschen är inte jättebra på gränssnittsdesign och man trevar sig framåt dock så det är inte alltid det blir så bra, men om man tar sig lite tid att lära sig något nytt så brukar det oftast ha fördelar som väger upp eventuella nackdelar.

Startmenyn i Windows 8 var väldigt kontroversiell, vilket jag förstår för det var en del av gränssnittet som många använde och förändringen var rätt stor i alla fall vid en första anblick. Men jag tyckte att den var bättre än Windows 7 på många sätt, dock inte alla, och tog man sig lite tid att greppa ändringen så fungerade den i allmänhet utmärkt. Folks argument mot den höll inte riktigt för närmare granskning, det var mycket snack om att man behövde röra musen längre exempelvis men man hade också större mål att sikta på vilket gjorde det snabbare. I allmänhet så handlade folks problem inte om något specifikt som var sämre utan att det var en förändring helt enkelt. Däremot fanns det ju en del sämre grejer, som att de dolde "stäng av"-funktionaliteten väl långt borta exempelvis.

Dagens startmeny är ju en kompromiss men den funkar ju bra också, även om jag saknar fokuset på live-tiles lite. Å andra sidan har startmenyn tappat relevans rätt mycket sedan sökfunktionerna blev bättre i mina ögon, så det är inget jag lägger tid på att ändra eller så.

Citat:

Denna lansering om nått är väl ett praktexempel på att allt "nytänk" när det gäller UI inte alltid blir så bra som utvecklaren har tänkt sig? Alla som argumenterar emot viss förändring är inte per automatik "bakåtsträvande foliehattar".

Tja, samtidigt att du fortfarande är upprörd över en gränssnittsförändring som lanserades för tio år sedan och försvann för sju år sedan är ju inte direkt ett tecken på en accepterande attityd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är väldigt mycket "trycka ner i halsen" från dig. Mjukvaror förändras, det är en del av dagens miljö liksom. Du har haft sju år på dig att vänja dig vid att behöva swipea en gång extra för att komma till din valda upplåsningsmetod, räcker inte det så kanske du behöver tänka om lite om varför små förändringar ter sig så jobbiga för dig.

Jag har inga problem med att mjukvara utvecklas, men jag som användare skall inte tvingas ändra mitt beteende.
Just denna förändring innebär för mig en försämring, jag anser att den nya versionen är en försämring mot den tidigare, då ska jag ges möjlighet att fortsätta använda den gamla.

Skrivet av snajk:

Jo men ingen hindrar dig från att fortsätta använda din Galaxy S3 eller vilken telefon nu du tyckte var den bästa.

Du har en poäng, men du har även fel. Detta är ju även i många fall det som många använder som argument "om du inte gillar det behöver du ju inte använda det"- retoriken....

När t.ex mobilt bank-id inte länge stöds av mitt operativsystem så har jag ju visserligen möjlighet att välja att sluta använda allt som kräver inlogg med bank-id.

Som jag sagt många gånger redan, jag är inte motståndare till uppdateringar i sig.
Om uppdateringar av operativsystemet enbart bestod av säkerhets och buggfixar så skulle jag till och med gå så långt att jag slog på automatisk uppdatering av operativsystemet. Bara det gavs faan i att läggas till funktioner och ändringar i det grafiska UI.

Att du inte ens nu kan erkänna rakt ut vilket totalhaveri och jätteflopp "metro" var är inget annat än underhållande.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Jag har inga problem med att mjukvara utvecklas, men jag som användare skall inte tvingas ändra mitt beteende.
Just denna förändring innebär för mig en försämring, jag anser att den nya versionen är en försämring mot den tidigare, då ska jag ges möjlighet att fortsätta använda den gamla.

Förstår jag dig korrekt om jag sammanfattar så här: Du har inga problem med att saker utvecklas, bara de inte betyder att du behöver göra något annorlunda? Man kan inte låta alla behålla allt gammalt hela tiden eller göra det valbart, det är inte rimligt. Alla ändringar ställer ju till det för någon liksom.

Citat:

Du har en poäng, men du har även fel. Detta är ju även i många fall det som många använder som argument "om du inte gillar det behöver du ju inte använda det"- retoriken....

I många fall är det ett dåligt argument, men ibland stämmer det.

Citat:

När t.ex mobilt bank-id inte länge stöds av mitt operativsystem så har jag ju visserligen möjlighet att välja att sluta använda allt som kräver inlogg med bank-id.

Nej men då har du ju gjort ditt val liksom, att ha en telefon som är modern är viktigare än irritationen du känner över gränssnittsförändringen. Andra förbättringar väger alltså över.

Citat:

Som jag sagt många gånger redan, jag är inte motståndare till uppdateringar i sig.
Om uppdateringar av operativsystemet enbart bestod av säkerhets och buggfixar så skulle jag till och med gå så långt att jag slog på automatisk uppdatering av operativsystemet. Bara det gavs faan i att läggas till funktioner och ändringar i det grafiska UI.

Problemet är att det inte är rimligt. Hur många versioner av ett GUI ska man behålla och underhålla? En del kanske tycker att Windows Me var det bästa hittills, andra W2000 eller Windows 7, förvånansvärt många verkar vilja stanna på 8.1. Vem ska betala för att exempelvis patcha säkerhetsfixar till alla gamla versioner? Det är inte enkelt eller billigt liksom.

Citat:

Att du inte ens nu kan erkänna rakt ut vilket totalhaveri och jätteflopp "metro" var är inget annat än underhållande.

Det är ju bara en åsikt. Totalhaveri och jätteflopp tycker inte jag att det var, men långt ifrån perfekt. Men jag hade inte haft något emot att ha kvar startmenyn därifrån med dagens ändringar på andra håll, men det är inget jag våndas eller är nostalgisk över, så som du verkar våndas och vara nostalgisk över Android Kitkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur menar du med strulat?

Jag menar att vissa har anslutit men sprakat och "sprängt" tills jag frånkopplade och anslöt en andra gång. Detta hände med Philips Fidelio och jag hade ett ännu billigare par Philips som hade mindre störningar men som inte anslöt heller på första försöket.

Sen har vi mina 3M Peltor XP Alert som bara klarar SBC, visserligen fungerar det direkt utan störningar för det mesta, men ibland kopplar de inte om till musik/telefonläge direkt så volymknapparna höjer radiovolymen istället (detta är dock nog Peltor XP Alerts fel.)
Min telefon är en Redmi Note 7 som vid tillfället när jag skaffade Peltor jag tror körde Android 8 eller 9.
Det största problemet är att folk inte hör mig fast jag pratar rakt in i bommikrofonen.
I början klagade ingen, men efter uppdateringen till A10 klagar alla på att "jag låter långt borta", "att det hackar" och en del lägger på i örat på mig.
Detta med en telefon som kostar ca 2000 kr och ett par hörselskydd som gick på 3300 kr.
Skräpupplevelse i nuläget.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi står inför ett generationsskifte. Bluetooth classic till Bluetooth 5.2 Le Audio.
Mycket händer, bättre ljud, mindre lagg, ny standardiserad teknik för att synka ljudet mellan hörlurarna i true wireless. Kunna koppla in flera hörlurar i samma ljudkanal osv.
Så vänta och stå ut och man får se.

Då håller vi tummarna, men jag spricker inte av förväntan på att kassera både telefon och ett par Peltor för 3300 bara för att bluetooth är skräp.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Luminous:

Jag menar att vissa har anslutit men sprakat och "sprängt" tills jag frånkopplade och anslöt en andra gång. Detta hände med Philips Fidelio och jag hade ett ännu billigare par Philips som hade mindre störningar men som inte anslöt heller på första försöket.

Sen har vi mina 3M Peltor XP Alert som bara klarar SBC, visserligen fungerar det direkt utan störningar för det mesta, men ibland kopplar de inte om till musik/telefonläge direkt så volymknapparna höjer radiovolymen istället (detta är dock nog Peltor XP Alerts fel.)
Min telefon är en Redmi Note 7 som vid tillfället när jag skaffade Peltor jag tror körde Android 8 eller 9.
Det största problemet är att folk inte hör mig fast jag pratar rakt in i bommikrofonen.
I början klagade ingen, men efter uppdateringen till A10 klagar alla på att "jag låter långt borta", "att det hackar" och en del lägger på i örat på mig.
Detta med en telefon som kostar ca 2000 kr och ett par hörselskydd som gick på 3300 kr.
Skräpupplevelse i nuläget.

Då håller vi tummarna, men jag spricker inte av förväntan på att kassera både telefon och ett par Peltor för 3300 bara för att bluetooth är skräp.

Jag har inte haft några problem med Peltor WS Alert XPI eller WS Alert XP på Android 10/11 med några olika telefoner, så det låter konstigt att det i så fall skulle bero på just Android-versionen. Har du kollat runt om det finns fler som upplever bluetooth-problem med din telefonmodell efter uppdatering?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Förstår jag dig korrekt om jag sammanfattar så här: Du har inga problem med att saker utvecklas, bara de inte betyder att du behöver göra något annorlunda?
Problemet är att det inte är rimligt. Hur många versioner av ett GUI ska man behålla och underhålla? En del kanske tycker att Windows Me var det bästa hittills, andra W2000 eller Windows 7, förvånansvärt många verkar vilja stanna på 8.1. Vem ska betala för att exempelvis patcha säkerhetsfixar till alla gamla versioner? Det är inte enkelt eller billigt liksom.
Det är ju bara en åsikt. Totalhaveri och jätteflopp tycker inte jag att det var.

Du har förstått precis rätt, det finns precis noll vettiga eller hållbara argument för att ständigt göra ändringar i GUI så fort man släpper en uppdatering.
Fixa buggar och åtgärda säkerhetsbrister med uppdateringar varje dag gärna, men ge faan i att ändra o flytta runt saker i GUI.

Det skulle inte bli många versioner av GUI om utvecklarna bara gav faan i att ändra i det.
Att få ekonomin i det hela att gå runt är väl inga som helst problem nu när alla mjukvarujättar anammat "användaren är produkten" betalningsmodellen mot tidigare licenskostnader, jag kan garantera dig att de idag tjänar hundrafallt på varje användare jämfört mot de 1000-1500:- vi tidigare betalade i engångskostnad för att bruka ett operativsystem. Att då "bjuda" på att hålla kvar ett litet team som fixar säkerhetsuppdateringar nån gång i månaden till äldre operativsystem som fortfarande har en stor användarbas är en piss i havet bland andra utgifter. Problemet är istället att då skulle ju inte folk tvingas över till nya versioner....

Dessutom är det inga problem att köra många olika GUI mot samma grund, titta bara på hur Linux distros fungerar på desktop.

Att du inte ens nu i efterhand kan erkänna att lanseringen av W8 var ett totalfiasko är bara helt hysteriskt roligt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Du har förstått precis rätt, det finns precis noll vettiga eller hållbara argument för att ständigt göra ändringar i GUI så fort man släpper en uppdatering.
Fixa buggar och åtgärda säkerhetsbrister med uppdateringar varje dag gärna, men ge faan i att ändra o flytta runt saker i GUI.

Men vill du verkligen det om du tänker efter? Var Windows 1.0 the shit och det utseende och den layout som du skulle vilja sitta med nu precis som för 30 år sedan och om 30 år?

Sen är ju GUI:t liksom ansiktet utåt för mjukvaran, de kommer inte sluta modernisera sina GUI:n lika lite som biltillverkarna skulle köra vidare på samma bildesign i evighet.

Citat:

Det skulle inte bli många versioner av GUI om utvecklarna bara gav faan i att ändra i det.
Att få ekonomin i det hela att gå runt är väl inga som helst problem nu när alla mjukvarujättar anammat "användaren är produkten" betalningsmodellen mot tidigare licenskostnader, jag kan garantera dig att de idag tjänar hundrafallt på varje användare jämfört mot de 1000-1500:- vi tidigare betalade i engångskostnad för att bruka ett operativsystem.

Du överskattar grovt värdet av din data, den är inte värd många kronor per år ens för Facebook eller Google som har sjukt mycket bättre koll på dig än MS.

Citat:

Att då "bjuda" på att hålla kvar ett litet team som fixar säkerhetsuppdateringar nån gång i månaden till äldre operativsystem som fortfarande har en stor användarbas är en piss i havet bland andra utgifter. Problemet är istället att då skulle ju inte folk tvingas över till nya versioner....

Tja huruvida det är en piss i havet för dessa bolag kan man förstås diskutera men det är verkligen inga småpengar det handlar om. Speciellt inte om man ska ha i närheten av den säkerhet som dagens versioner har. Men det är inte det enda problemet, de som jobbade med de gamla versionerna är inte kvar på samma positioner i evighet, nya utvecklare kan nya tekniker bättre och föredrar att jobba med moderna saker och så vidare.

Citat:

Dessutom är det inga problem att köra många olika GUI mot samma grund, titta bara på hur Linux distros fungerar på desktop.

Det funkar sådär måste jag säga. Det är ett härke med olika versioner, olika fönsterhanterare och det är ett jättehinder för att Linux ska vara gångbart på konsumentmarknaden.

Citat:

Att du inte ens nu i efterhand kan erkänna att lanseringen av W8 var ett totalfiasko är bara helt hysteriskt roligt.

Jag har inte sagt något om lanseringen, bara att jag tyckte gränssnittet, framför allt startmenyn, fungerade bra och var en förbättring mot Windows 7. Dagens W10-gränssnitt innehåller ju många av elementen som lanserades i 8, de nya inställningarna, det rutbaserade, hela UWP-grejen och så. Och mycket av det som inte är med i standard Windows 10 finns i surfplatteläget. Det sämsta med Windows 8:as gränssnitt i mina ögon, Charms, är helt borta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men vill du verkligen det om du tänker efter? Var Windows 1.0 the shit och det utseende och den layout som du skulle vilja sitta med nu precis som för 30 år sedan och om 30 år?

Sen är ju GUI:t liksom ansiktet utåt för mjukvaran, de kommer inte sluta modernisera sina GUI:n lika lite som biltillverkarna skulle köra vidare på samma bildesign i evighet.

Jag utgår ifrån min erfarenhet, själv var lite för ung för varit med när Windows 1.0 var hett.... 3.11 var det som gällde när jag började pilla, o det GUI skulle jag absolut föredra över Windows 10.
Jag liknar operativsystemet med en arbetsbänk, det är något du har i grunden och utgår ifrån. På detta lägger du det som du ska arbeta med, du öppnar sen lådorna och plockar fram olika verktyg för att utföra jobbet, verktygen blir i denna liknelsen program (eller appar, som det tydligen heter nu)... Attribut som jag värdesätter hos själva arbetsbänken är att den är stor o stadig, den klarar av allt som jag kommer utsätta den för, men den behöver inte ha alla verktyg inbyggda, verktyg införskaffar jag själv allteftersom behov uppstår.
Jag skulle dock bli vansinnig om arbetsbänken helt plötsligt var helt ombyggd när jag kom ut i verkstaden en morgon, kanske kapad på mitten o staplad i 2 våningar med en liten lapp klistrad på "Du har blivit uppdaterad!!! Våra tekniker har kommit på att arbetsbänken bara tar upp hälften så mycket golvyta om man bygger den på höjden istället, bra va? Denna uppdatering bjuder vi på, bra va?"

Kul liknelse med bilar, jag är själv mycket motorintresserad.
Biltillverkare anpassar ju givetvis sin produkt för att sälja så mycket som möjligt, säljklart behöver de anpassa utseendet på bilarna och fylla dem med allt elektroniskt tingel-tangel som gemen man inte kan leva utan i sina bilar idag, annars får de inte sälja några nya bilar.
Men om jag fick tillfällig hjärnblödning o fick för mig att lämna in min 20år gamla bil till tillverkaren för service så skulle de ju inte "uppdatera" den med alla nya funktioner som kommit de senaste 20åren och även ändra utseendet på den så att den såg ut som en bil av årets modell. De skulle inte heller flytta växelspaken till taket o byta plats på bromspedalen och gaspedalen.
Nej, de skulle laga det som var trasigt, kanske även åtgärda något fabrikationsfel.

Biltillverkaren får utveckla och ändra sina nya bilar hur mycket de vill, det intresserar mig inte det minsta. Sålänge de inte tvingar på mig och min 20år gamla bil alla nya dumheter de stoppar in i dagens bilar.

Skrivet av snajk:

Det funkar sådär måste jag säga. Det är ett härke med olika versioner, olika fönsterhanterare och det är ett jättehinder för att Linux ska vara gångbart på konsumentmarknaden.

Skitsnack, tar du de stora typ LinuxMint eller Ubuntu så är de helt klart "plug ang play". Den stora skillnaden är att man KAN anpassa funktioner och framför allt GUI i absurdum OM man så önskar.

Men ta istället alla de utvecklare som släppte olika lösningar för att åtgärda MS fuck-up med 8ans startmenu, classic shell, start8, startmenu7 o allt vad de hette, det bevisar ju om nått att det GICK, och GÅR, alldeles utmärkt att ha olika GUI på samma plattform.
Om bara MS hade gjort detta själva och ERBJUDIT användarna att fortsätta med ett bekant GUI om de så önskade så hade världen kanske sätt annorlunda ut idag? På samma sätt som att jag vill ha min låsskärm på min telefon som jag är van att ha den.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har inte haft några problem med Peltor WS Alert XPI eller WS Alert XP på Android 10/11 med några olika telefoner, så det låter konstigt att det i så fall skulle bero på just Android-versionen. Har du kollat runt om det finns fler som upplever bluetooth-problem med din telefonmodell efter uppdatering?

Jag skulle prova med en gammal Iphone 4 men har inte kunnat göra det så det blir att prova med en Iphone SE i veckan.

Jag vet att många inte har problem med Peltor hörselskydden, de kanske kör Huawei eller Samsung etc. Min Redmi har haft en hel del problem och min gamla Motorola hade nog inte varit bättre den.

Peltorn har varit i Danmark på kontroll, men de verkar inte gjort ett dyft, men det är nog telefonen det hänger på. Jag funderar på att flasha LOS på den bara för att, men det lär väl inte hjälpa det heller.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Luminous:

Jag skulle prova med en gammal Iphone 4 men har inte kunnat göra det så det blir att prova med en Iphone SE i veckan.

Jag vet att många inte har problem med Peltor hörselskydden, de kanske kör Huawei eller Samsung etc. Min Redmi har haft en hel del problem och min gamla Motorola hade nog inte varit bättre den.

Peltorn har varit i Danmark på kontroll, men de verkar inte gjort ett dyft, men det är nog telefonen det hänger på. Jag funderar på att flasha LOS på den bara för att, men det lär väl inte hjälpa det heller.

Jag har svårt att uttala mig om andra märken, men det borde ju i så fall finnas fler som har problem med den kombinationen? Peltor-kåpor är ju rätt vanliga, i alla fall i Sverige, så det borde kanske ha uppmärksammats av ytterligare någon?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

Jag utgår ifrån min erfarenhet, själv var lite för ung för varit med när Windows 1.0 var hett.... 3.11 var det som gällde när jag började pilla, o det GUI skulle jag absolut föredra över Windows 10.

Antingen så är du väldigt extrem här eller så handlar det om rosafärgade nostalgiglasögon. Windows 3.x hade ingen taskbar utan minimerade program hamnade på skrivbordet exempelvis (vilket var det enda skrivbordet var bra för då man inte kunde lägga något där själv), det fanns ingen högerklicksmeny och ingen liksom systemyta där man kunde komma åt saker utan allt man kunde göra gjorde man i separata program.

Citat:

Jag liknar operativsystemet med en arbetsbänk, det är något du har i grunden och utgår ifrån. På detta lägger du det som du ska arbeta med, du öppnar sen lådorna och plockar fram olika verktyg för att utföra jobbet, verktygen blir i denna liknelsen program (eller appar, som det tydligen heter nu)... Attribut som jag värdesätter hos själva arbetsbänken är att den är stor o stadig, den klarar av allt som jag kommer utsätta den för, men den behöver inte ha alla verktyg inbyggda, verktyg införskaffar jag själv allteftersom behov uppstår.
Jag skulle dock bli vansinnig om arbetsbänken helt plötsligt var helt ombyggd när jag kom ut i verkstaden en morgon, kanske kapad på mitten o staplad i 2 våningar med en liten lapp klistrad på "Du har blivit uppdaterad!!! Våra tekniker har kommit på att arbetsbänken bara tar upp hälften så mycket golvyta om man bygger den på höjden istället, bra va? Denna uppdatering bjuder vi på, bra va?"

Det är svårt att göra en relevant liknelse mellan något virtuellt och något fysiskt, men jag tycker du tar i lite väl mycket här.

Jag håller med om vad du säger om att operativsystemet är en arbetsyta och helst ska försvinna när man jobbar på datorn, men för mig betyder det att jag uppskattar funktioner som minimerar tiden jag behöver lägga utanför mina program, vilket Windows 10 är bäst hittills på. För att fortsätta på din liknelse så hade jag uppskattat en arbetsbänk som hade anpassat sig automatiskt beroende på vilket material jag plockade fram istället för att jag hade behövt göra det själv. Jag hade heller inte blivit ledsen eller arg om jag kom till min arbetsbänk och den plötsligt hade fått lite gummi på något vred eller om en vass kant blivit nedslipad lite liksom.

I mina ögon är Windows rätt konservativt när det gäller ändringar i GUI:t. Dagens skrivbordsmiljö lanserades med Windows 95/NT4 och sedan dess har grundanvändningen varit densamma med små inkrementella förbättringar. Startmenyn sitter fortfarande nere till vänster (default), den används fortfarande för att hitta och öppna program installerade på datorn, klockan och aktivitetsfältet till höger, högerklicksmeny för olika filrelaterade uppgifter, programgenvägar som kan placeras vart man vill och så vidare. W8 var ju den största förändringen då man flyttade bort några saker från start och gjorde menyn mycket större men fortfarande följde det ju samma användningsprinciper som tidigare.

Men det kanske är där vi skiljer oss. Jag blir glad när det kommer en ny funktion som jag kan komma att använda, eller när man kan göra något på ett smidigare sätt. Jag blev rätt glad när jag upptäckte att man kunde avinstallera program från startmenyn i W8 exempelvis, även om det kanske inte har blivit min huvudsakliga metod för att hantera avinstallationer. Men sitter jag och hjälper min morsa över telefonen exempelvis så är det ju mycket enklare för henne att bara högerklicka och avinstallera jämfört med att behöva gå till kontrollpanelen, öppna rätt kontrollpanel, vänta på att den ska populeras med alla program och sen hitta rätt där.

Citat:

Kul liknelse med bilar, jag är själv mycket motorintresserad.
Biltillverkare anpassar ju givetvis sin produkt för att sälja så mycket som möjligt, säljklart behöver de anpassa utseendet på bilarna och fylla dem med allt elektroniskt tingel-tangel som gemen man inte kan leva utan i sina bilar idag, annars får de inte sälja några nya bilar.
Men om jag fick tillfällig hjärnblödning o fick för mig att lämna in min 20år gamla bil till tillverkaren för service så skulle de ju inte "uppdatera" den med alla nya funktioner som kommit de senaste 20åren och även ändra utseendet på den så att den såg ut som en bil av årets modell. De skulle inte heller flytta växelspaken till taket o byta plats på bromspedalen och gaspedalen.
Nej, de skulle laga det som var trasigt, kanske även åtgärda något fabrikationsfel.

Biltillverkaren får utveckla och ändra sina nya bilar hur mycket de vill, det intresserar mig inte det minsta. Sålänge de inte tvingar på mig och min 20år gamla bil alla nya dumheter de stoppar in i dagens bilar.

Som sagt är det svårt med liknelser mellan virtuella och fysiska produkter. Tidigare var det väl mer likt, köpte du Word 97 så såg det ut som det såg ut, ville du ha nya funktioner fick du köpa nästa version när den kom liksom, som för en bil. Men i och med internets utbredning och mjukvaruindustrins rörelse mot SaaS så får man ju löpande uppdateringar och uppgraderingar, vilket jag tror de flesta är glada för även om det förstås också innebär en del nackdelar. Framför allt att mjukvara tenderar att släppas i relativt dåligt skick då man vet att man kan fixa problemen sen, och förstås betalmodellen som många inte gillar. Bilindustrin rör sig också ditåt dock, min bil har både fått ny och tappat gammal funktionalitet sedan jag köpte den för två år sedan exempelvis. Jag kan också köpa till "appar" till bilen eller ny funktionalitet via infotainment-systemet.

Citat:

Skitsnack, tar du de stora typ LinuxMint eller Ubuntu så är de helt klart "plug ang play". Den stora skillnaden är att man KAN anpassa funktioner och framför allt GUI i absurdum OM man så önskar.

Jo installationerna har absolut blivit mycket bättre men det är inte det jag syftar på. Det är komplicerat att hitta rätt version av ett program för exakt den version av en viss linuxdistribution och den fönsterhanterare man använder om man inte använder den inbyggda "butiken" exempelvis. Om jag sitter på Debian, du på Ubuntu och någon annan på Mint eller Kubuntu som alla bygger på samma grund så kan vi i allmänhet inte göra på samma sätt för att utföra samma operationer. Det är ju en fördel för Linux för många användare, att man kan göra saker på sitt sätt och så, men det är också ett hinder för att det någonsin ska kunna ta någon större del av marknaden. Canonical gjorde ju ett seriöst försök att få till en distribution som alla kunde använda, som skulle fungera mer eller mindre likadant och så, vilket absolut har funkat i viss mån, jag använder Ubuntu på jobbet varje dag exempelvis, men det har ju inte hjälpt nämnvärt när det gäller marknadsandel för konsumenter. De versioner av Linux som har funkat "kommersiellt" för konsumenter är ju sådana där man har tagit bort dessa saker, Android exempelvis eller ChromeOS.

Citat:

Men ta istället alla de utvecklare som släppte olika lösningar för att åtgärda MS fuck-up med 8ans startmenu, classic shell, start8, startmenu7 o allt vad de hette, det bevisar ju om nått att det GICK, och GÅR, alldeles utmärkt att ha olika GUI på samma plattform.

Samtidigt brukar ju dessa program strula en hel del vid uppdateringar exempelvis. Och det är ju en väldig skillnad att bygga ett litet program som ersätter någon liten funktion och bygga en del av ett OS som används av en miljard människor liksom. Kraven är sjukt mycket högre på alla sätt och vis.

Citat:

Om bara MS hade gjort detta själva och ERBJUDIT användarna att fortsätta med ett bekant GUI om de så önskade så hade världen kanske sätt annorlunda ut idag? På samma sätt som att jag vill ha min låsskärm på min telefon som jag är van att ha den.....

Jo precis. Du vill inte ha något bättre utan du vill ha det som du är van vid. Jag har en pragmatisk approach och försöker ta till mig och förstå ändringarna som kommer. Om man förstår motivationen bakom en ändring så är det ofta mycket lättare att greppa hur man själv kan använda den, hur den är bättre för mitt use-case liksom.

Jag var inte jättenöjd när "Ribbon" kom med Office 2003 (?) exempelvis men jag lärde mig vart mina funktioner låg ganska snabbt, tog väl max en dag eller två, sen var jag mer effektiv där i de flesta fall. Att lära sig allt tog längre tid, saker jag gjorde sällan var irritationsmoment under några månader minst, men totalt sett sparade jag ju tid ändå då mina vanliga funktioner låg bättre till. Långt senare läste jag någon blogg från en MS-anställd som beskrev arbetet med Ribbon och motiveringen bakom vilket underlättade för mig, jag önskar jag hade fått den bloggen samtidigt som Ribbon kom så hade övergången varit snabbare. Samtidigt förfinade de ju Ribbon med tiden också, fick bort lite rough edges liksom, och det var ju bra i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Något som jag önskar att Androids överlag kunde bli bättre på är att fungera hyfsat ihop med bluetooth utrustning som används för kommunikation. Jag tror inte en enda android jag ägt varit riktigt bra på den punkten, och om någon av dem varit det var den endast det sålänge jag körde nougat eller oreo, men allt över det har strulat. Ska man behöva köpa en iphone, eller är de lika jävla usla på blåtand de med?

Kan inte säga att jag haft några problem med mina tre sista Android Mobiler. Använder idag blåtand till allt utom när jag kopplar in bilen.
tre st BT högtalare av olika tillverkare, galaxy watch, B&W lurar två modeller, galaxy iconx och buds pro. Även registrerad av frugans bil-BT.
Har inga problem alls.
Det kanske inte är mobilerna som är kass utan det du försöker koppla ihop med? Det kanske strular med olika generationer av BT?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Stod tydligt i guiden som jag fick från jobbet att alla frågor appen frågar om behörighet måste accepteras för att vi ska veta att appen fungerar korrekt.

Jobbmobil?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag skulle prova med en gammal Iphone 4 men har inte kunnat göra det så det blir att prova med en Iphone SE i veckan.

Jag vet att många inte har problem med Peltor hörselskydden, de kanske kör Huawei eller Samsung etc. Min Redmi har haft en hel del problem och min gamla Motorola hade nog inte varit bättre den.

Peltorn har varit i Danmark på kontroll, men de verkar inte gjort ett dyft, men det är nog telefonen det hänger på. Jag funderar på att flasha LOS på den bara för att, men det lär väl inte hjälpa det heller.

Peltor funkar finfint med Samsung iaf. Hade min s7a inkopplad till Peltorlurar i mitt förra jobb.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jobbmobil?

Såklart jobb. Men jag tillhör dem som inte orkar bära med mig 2st mobiler hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är svårt att göra en relevant liknelse mellan något virtuellt och något fysiskt, men jag tycker du tar i lite väl mycket här.

För att fortsätta på din liknelse så hade jag uppskattat en arbetsbänk som hade anpassat sig automatiskt beroende på vilket material jag plockade fram istället för att jag hade behövt göra det själv. Jag hade heller inte blivit ledsen eller arg om jag kom till min arbetsbänk och den plötsligt hade fått lite gummi på något vred eller om en vass kant blivit nedslipad lite liksom.

Du hade kanske välkomnat dessa ändringar du tar som exempel, men jag kanske skulle stört mig på att detta vred nu vred sig lite varje gång jag oavsiktligen kom emot det med byxbenet, jag vill inte ha något gummi där, för mig är det en försämring. Jag kanske även hade ett vanligt förekommande arbetsmoment där jag nyttjade denna vassa kant till att skära av något eller rispa in en markering.... Tror du jag då skulle uppskatta att någon tar sig friheten att ändra detta utan att ens be om mitt samtycke?

Jag tänkte först uttrycka mig "något som jag äger", men jag kom på hur fel det skulle bli med denna nya betalningsmodell där alla användare "får" all mjukvara "gratis" mot att man samtycker till att mjukvaruleverantören samlar in och nyttjar användardata....

Här någonstans börjar vi närma oss fenomenets kärna, genom förändringen att gå från engångskostnad för en livstids-licens, till dagens "gratis" ......

Skrivet av snajk:

I mina ögon är Windows rätt konservativt när det gäller ändringar i GUI:t. Dagens skrivbordsmiljö lanserades med Windows 95/NT4 och sedan dess har grundanvändningen varit densamma med små inkrementella förbättringar. Startmenyn sitter fortfarande nere till vänster (default), den används fortfarande för att hitta och öppna program installerade på datorn, klockan och aktivitetsfältet till höger, högerklicksmeny för olika filrelaterade uppgifter, programgenvägar som kan placeras vart man vill och så vidare. W8 var ju den största förändringen då man flyttade bort några saker från start och gjorde menyn mycket större men fortfarande följde det ju samma användningsprinciper som tidigare.

Jag tror detta med god marginal måste vara "understatment of the decade" när det gäller att beskriva förändringarna i GUI som W8 introducerade, jag ska kolla lite med mina kontakter hos Guinness o se vad nuvarande rekord är, jag återkommer.

Skrivet av snajk:

Men det kanske är där vi skiljer oss. Jag blir glad när det kommer en ny funktion som jag kan komma att använda, eller när man kan göra något på ett smidigare sätt. Tidigare var det väl mer likt, köpte du Word 97 så såg det ut som det såg ut, ville du ha nya funktioner fick du köpa nästa version när den kom liksom, som för en bil. Men i och med internets utbredning och mjukvaruindustrins rörelse mot SaaS så får man ju löpande uppdateringar och uppgraderingar, vilket jag tror de flesta är glada för även om det förstås också innebär en del nackdelar.

Det är precis just här som den stora avgrunden mellan våra perspektiv kommer, det är precis just med detta som hela mjukvaruindustrin har gjort ett grovt felsteg i utvecklingen. Övergången av all mjukvara till modellen som du benämner SaaS.
Jag vill inte "gratis" abonnera på min mjukvara som en tjänst, jag vill köpa den som en produkt och äga den.

Skrivet av snajk:

Samtidigt brukar ju dessa program strula en hel del vid uppdateringar exempelvis. Och det är ju en väldig skillnad att bygga ett litet program som ersätter någon liten funktion och bygga en del av ett OS som används av en miljard människor liksom. Kraven är sjukt mycket högre på alla sätt och vis.

Orsaken till att det blir strul är ju pga att MS ändrar något i sin grund, hade de även utvecklat och erbjudit dessa funktioner så hade de kunnat göra den nödvändiga ändringarna även av dessa delar så att inte inkompatibilitet uppstår.

Skrivet av snajk:

Jo precis. Du vill inte ha något bättre utan du vill ha det som du är van vid. Jag har en pragmatisk approach och försöker ta till mig och förstå ändringarna som kommer. Om man förstår motivationen bakom en ändring så är det ofta mycket lättare att greppa hur man själv kan använda den, hur den är bättre för mitt use-case liksom.

Jag välkomnar förändringar som innebär förbättringar för mig.
Det som orsakar skav här är att att jag inte alltid är överens med den stora fårskocken om att ALLA förändringar automatiskt är "bättre" bara för att de kanske är mer kraftfulla, mer avancerade, eller för att de lagt till nån ny funktion.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d