Nintendo kan avtäcka Switch Pro på E3 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Äldsta sonen önskar sig ett switch mer än något annat. Tror ni nuvarande generationer (2017 och 2019) kommer dippa i pris snart eller är det klokt att vänta på denna uppdaterade?

Jag skulle inte förvänta mig att de sänker priset. Nintendos hårdvara och spel brukar aldrig dippa i pris.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Dippen sker nog på begagnatmarknaden, men jag tycker "botten" ligger rätt högt på både 3DS och Wii U, fast det är väl för att de fortfarande är ganska användbara och ger många spel för liten penning, speciellt om man har rymligare samvete än plånbok.

Jag hoppas som sagt på en uppgradering som inte dödar nuvarande switchen. Barnen har en switch, jag känner inte för att köpa en ersättare, spelkontroll era, etc. Men med tanke på de år som gått sedan switchen lanserades har ju "mobil hårdvara" gått framåt rejält. Det borde gå att göra en ny version som kan samexistera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det borde gå att göra en ny version som kan samexistera.

Det kommer bli exakt som med Playstation 4 och Playstation 4 Pro. Högre framerate och upplösning bara.
Alla spel kommer funka på båda maskinerna.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

När det gälle Zelda är jag inte så säker på att starkare hårdvara hade löst problemet, spelet flyter mer eller mindre lika bra\dåligt på Wii U. Hade Zelda varit utvecklad för Switch hårdvaran från början hade det troligen inte funnits något "problem".

Högre upplösning kräver starkare hårdvara så det betyder inte nödvändigtvis att saker kommer flyta bättre.

Nintendo har sällan följt standarder i industrien, de är snarare kända för att gå sin egen väg och faktiskt ändå lyckas. När andra konsoler pressat på bildkvalité, upplösning och beräkningskraft så har Nintendo siktat på annorlunda spel upplevelser och ett och annat riktigt bra spel till detta.

Om det nu vekrligen dyker upp en pro ska det bli väldigt intresant att se om de kör samma giriga modell som tidigare och tar fullt betalt för nya super deluxe versioner. Spontant känns det som att deras hårdvara kommer i vägen för deras spel även om deras hårdvara inte är avgörande får de grymma AAA titlar som de trotts allt har.

Swtich har levt gott på re-releaser från Wii U som många folk skippade. Frågan är hur de gör med nästa konsol, nu har trotts allt de flesta fans spelat alla re-releaser så ska man lyckes få dem att betala ytterligare en gång för i grunden samma spel

Man får inte glömma att det inte bara släpps Nintendo spel, det kanske krävs en upphottning av hårdvara för att få in fler AAA titlar på plattformen och eller öka kvaliteten på dom som existerar. Många vill ju köra även köra portabelt och BOTW tappar en del i undocked.
Dom har väll ofta legat prismässigt rätt och nu finns det teknik/hårdvara som tillåter en uppgradering, får väll hoppas att en re-release inte kräver några större förändringar i mjukvaran (eller annan hårdvara för den delel) och blir en gratis uppdatering men är det så stora förändringar så att det påverkar gameplay/spelet kanske en remaster är motiverat.

Ja det hade ju varit trevlig om WII-U remastered editions är billigare men förhoppningsvis har dom klämt in såpass mycket nytt så att det motiverar priset även för gamla kunder jag skippade WII-U helt så för mig är det helt nya spel har bara köpt mario kart, rena rehashes/re-releaser med stöd för högre framerate eller kanske 4k får man hoppas blir gratis uppdateringar. 3D All-stars känns nästan som en ren re-release/emulering men det är ju såpass mycket kvalitet/spel samt implementation av docked/undocked med alla olika kontroll scheman inkl touch så man får ju extremt mycket för pengarna

Sen finns det säkert gått om remasters med kapade pris om man inte bara tittar på nintendo spel
Är nog inte en helt lätt balansgång

Permalänk
Medlem

Kommer nöja mig med min gammel switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

3D All-stars känns nästan som en ren re-release/emulering men det är ju såpass mycket kvalitet/spel samt implementation av docked/undocked med alla olika kontroll scheman inkl touch så man får ju extremt mycket för pengarna

Zelda 4 sword anniversary edition var gratis på 3ds på sin tid, zelda bonus disc hade iaf 4 spel (och några videos för kommande spel) och har för mig man beställde dem via club nintendo för 50kr, varav OOT master quest var en remastrad version av OOT, så nintendo har get betydligt bättre value förut minst sagt så ser inte varför de inte skulle kunna göra det igen, för de sparkade massa folk under wii u tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Det kommer bli exakt som med Playstation 4 och Playstation 4 Pro. Högre framerate och upplösning bara.
Alla spel kommer funka på båda maskinerna.

man ska inte var så säkert med det när det kommer till Nintendo.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag skulle inte förvänta mig att de sänker priset. Nintendos hårdvara och spel brukar aldrig dippa i pris.

Mm har den känslan också. Grabben får vänta helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kommer nöja mig med min gammel switch.

Jag köpte Swtich till familjen för en månad sen och har just nu ingen avsikt att byta men risken är stor att Nintendo tvingar över oss på ett eller annat vis, de vill trotts allt att vi ska köpa ny konsol från dem.

Nintendo kan såklart sköta detta snyggt och lansera den nya versionen med ett högre pris medan man låter den äldre versionen ligga kvar på samma prisnivå. Men tyvärr kommer troligen andrahandsvärdet ändå påverkas negativt eftersom en stor del kommer bara vilja ha "pro" modellen.

Nintendo har varit konsikventa med sina priser och så gott som aldrig erbjudet rabatt. Prismodellen kan liknas lite med Sonos och Apples. Fördelen är att andrahandsvärdet blir tokigt högt, på konsol tjänar man oftast inte merän 500-1000 lapp och spel tjänar man i regel bara 50-100 kr på att köpa beg. Min tanke var att köpa allt beg nu när jag köpte för en månad sen, låg ganska många månader och letade prylar men till slut tröttnade vi och köpte nytt, prisskillnaderna var för små.

Nintendo har blivit ett mycket girigt företag, om de nu verkligen kommer ut med en starkare Switch så har jag väldigt svårt att tro att de inte utnytthjar detta, tvingar användare i förlägningen att gå över, ta betalat för att updatera spel o.s.v. Tänk om de bara kunde fokusera på det de faktiskt är bra på, d.v.s skapa spel från deras egna universum.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Man får inte glömma att det inte bara släpps Nintendo spel, det kanske krävs en upphottning av hårdvara för att få in fler AAA titlar på plattformen och eller öka kvaliteten på dom som existerar.

Det är väll en bra anledning att öka på hårdvaran men då får man se till att öka på den rejält, just nu undrar man om den ens kommer kunna driva något i 4K med rimlig FPS. Ska bli intressant att se.

Skrivet av lappen81:

Många vill ju köra även köra portabelt och BOTW tappar en del i undocked.

Detta är en märklig historia, man går från att ha seperation mellan portabelt och stationärt till att väva ihop dem, man tvingar de användare som bara kör stationärt att betala för hårdvara de inte kommer använda. Lägger man ner sina andra portabla konsoler? Nop, man släpper ut en Nintendo Switch light, så vad blir tanken nu? Man ska ha 3 olika portabla swtichar där 2 går att köra stationärt? De är ingen självkolar modell.

Skrivet av lappen81:

Dom har väll ofta legat prismässigt rätt och nu finns det teknik/hårdvara som tillåter en uppgradering, får väll hoppas att en re-release inte kräver några större förändringar i mjukvaran (eller annan hårdvara för den delel) och blir en gratis uppdatering men är det så stora förändringar så att det påverkar gameplay/spelet kanske en remaster är motiverat.

Jag tror alla har varit överresn om att de legat ganska högt i pris som många andra unika tillverkare gör, ex Apple, Sonos m.fl. Men vill man köpa en konsol till sitt barn är Nintendo ett självklart val, iallafall i yngre åldrar och då får det kosta vad det kosta vill.

Gratis? Nintendo? Jag är tveksam.

Skrivet av lappen81:

Ja det hade ju varit trevlig om WII-U remastered editions är billigare men förhoppningsvis har dom klämt in såpass mycket nytt så att det motiverar priset även för gamla kunder jag skippade WII-U helt så för mig är det helt nya spel har bara köpt mario kart, rena rehashes/re-releaser med stöd för högre framerate eller kanske 4k får man hoppas blir gratis uppdateringar. 3D All-stars känns nästan som en ren re-release/emulering men det är ju såpass mycket kvalitet/spel samt implementation av docked/undocked med alla olika kontroll scheman inkl touch så man får ju extremt mycket för pengarna

Eftersom Nintendo har få AAA titlar från sitt egen universum till Switch så har jag även tittat på re-releaser och i de flesta fall är det väldigt få förändringar, de flesta skulle klassa dem som minor updates eller minio DLC:s, är de värda 550 kr? Absolut inte men folk köper ändå för att slippa ha flera konsoler kopplade eller för att man faktiskt inte spelet dem tidigare. Mario Kart Deluxe ökar man FPS något så länge som man inte köra 3-4 spelare, de gör ett par mindre justeringar i spelet och lägger till något som borde funnits från början, d.v.s battle banor. Vi betalade 600 kr för Mario Kart, är det värt 550 kr för dessa pålägg? Nja, egentligen inte.

Skrivet av lappen81:

Sen finns det säkert gått om remasters med kapade pris om man inte bara tittar på nintendo spel
Är nog inte en helt lätt balansgång

Ja, de e ju det som är grejen, det är bara Nintendo som lyckas ta betalt flera gånger om för samma spel, alla andra dumpar i regel sina priser rejält. Se på Mass effect Legendary som nyligen släppes, där har man lagt väldigt mycket jobb men man säljer ändå alla 3 spel i serien för 400 kr, vad gör Nintendo? De bakar ihop 3 gamla spel utan att göra några nämnvärda updateringar alls på dem och kräver 550 kr Väg jobbet man gjort med Mass Effect mot jobbet man gjort med Super Mario 3D All-Stars, vad kan ha varit dyrast att utveckla?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg intresserad i 4k, men ifall en ny konsol får existerande spel att flyta bättre så skulle jag i alla fall överväga att köpa in ytterligare en. Var riktigt sugen på Lite, men avsaknaden av möjlighet att spela stationärt och därmed lokal multiplayer är en direkt deal breaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silky:

Inte ett dugg intresserad i 4k, men ifall en ny konsol får existerande spel att flyta bättre så skulle jag i alla fall överväga att köpa in ytterligare en. Var riktigt sugen på Lite, men avsaknaden av möjlighet att spela stationärt och därmed lokal multiplayer är en direkt deal breaker.

Frågan är hur stor del av Nintendo kunderna som är redo att betala extra för en möjlighet till 4K material? Min gissning är en mindre del faktiskt, det är inte egentligen den kundekretsen Nintendo riktat sig till tidigare. Det är framförallt Playstation och Xbox användaren är mer intresserad av FPS och vass grafik. Jag skulle bli förvånad om inte Nintendo slänger in något som i slutändan tvingar över användaren, kanske slopar man den nuvarande versionen helt eller så kommer vissa spel bara göras tillgängliga på pro versionen.

Min förhoppning är att Switch light blir den handhållna versionen och Switch Pro blir den stationära men tyvärr finns det ryten som pekar på större skärm o.s.v så risken är väll stor att det blir ytterligare en handhållen enhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nintendo har blivit ett mycket girigt företag, om de nu verkligen kommer ut med en starkare Switch så har jag väldigt svårt att tro att de inte utnytthjar detta, tvingar användare i förlägningen att gå över, ta betalat för att updatera spel o.s.v. Tänk om de bara kunde fokusera på det de faktiskt är bra på, d.v.s skapa spel från deras egna universum.

Blivit och blivit, de låg bakom en priskartell från 1991 till 1998. Nypris på SNES-spel var 799 kr. Runt 1000-1100 kr i dagens pengavärde, och snittlöner har dessutom mer än fördubblats sen den tiden.

Priskarteller är såklart en sak, men att de i övrigt är duktiga på att ta betalt har jag svårt att vara upprörd över. Den här vändan tycker jag det varit värt priset, med Wii U var det kanske mindre kul när konsolen kändes mer eller mindre övergiven.

På ett sätt också glädjande att de har gott om pengar. Det är riktiga drakar de slåss mot och jag personligen skulle iallafall tycka att det var en stor förlust om de försvann.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Blivit och blivit, de låg bakom en priskartell från 1991 till 1998. Nypris på SNES-spel var 799 kr. Runt 1000-1100 kr i dagens pengavärde, och snittlöner har dessutom mer än fördubblats sen den tiden.

Priskarteller är såklart en sak, men att de i övrigt är duktiga på att ta betalt har jag svårt att vara upprörd över. Den här vändan tycker jag det varit värt priset, med Wii U var det kanske mindre kul när konsolen kändes mer eller mindre övergiven.

På ett sätt också glädjande att de har gott om pengar. Det är riktiga drakar de slåss mot och jag personligen skulle iallafall tycka att det var en stor förlust om de försvann.

Minns att DKC gick för 999 kr hos Stor och Liten. Var rena rånet egentligen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det är en annan tid nu, man säljer bra mycket mer konsoler, tillbehör och framförallt spel och speltilägg. En vild gissning är att man får ut bra mycket mer pengar idag än vad man fick på den tiden, inräknat inflation. Det stämmer att spel var väldigt dyra en period men jag kan inte minnas att de höll samma pris i 3-4 år som de gör numera, beg. priset var dessutom MYCKET lägre.

Tror inte det är helt ovanligt att familjer faktiskt har mer än en Nintendo konsol till sina ungar, särskilt när Nintendo väljer att begränsa vissa spel. Ex Animal Crossing är man vad jag förstår begränsad till 1 island / konsol?

Tja, vad man anser om värdet på grejer är subjektivt, ekonomi, ekonomiskt sinne, behov, krav på kvalité o.s.v.

Men visst, priset kan man möjligen ta, problemet är antal NYA tipple A titlar inom Nintendos universe som de pressat ur sig på 5 år, de e inte många. För att dölja avsaknaden så har man öst in ton med indy spel och re-releaser. Och visst är det inte dumt med något av det men vi som äger andra konsoler och som haft tidigare Nintendo konsoler ser hur fattigt det är med bra NYA Nintendo spel.

Vår familj har flertalet konsoler och även om vi spelat igenom allt på Swtichen så har övriga konsoler väldigt mycket mer speltid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det är en annan tid nu, man säljer bra mycket mer konsoler, tillbehör och framförallt spel och speltilägg. En vild gissning är att man får ut bra mycket mer pengar idag än vad man fick på den tiden, inräknat inflation. Det stämmer att spel var väldigt dyra en period men jag kan inte minnas att de höll samma pris i 3-4 år som de gör numera, beg. priset var dessutom MYCKET lägre.

Tror inte det är helt ovanligt att familjer faktiskt har mer än en Nintendo konsol till sina ungar, särskilt när Nintendo väljer att begränsa vissa spel. Ex Animal Crossing är man vad jag förstår begränsad till 1 island / konsol?

Tja, vad man anser om värdet på grejer är subjektivt, ekonomi, ekonomiskt sinne, behov, krav på kvalité o.s.v.

Men visst, priset kan man möjligen ta, problemet är antal NYA tipple A titlar inom Nintendos universe som de pressat ur sig på 5 år, de e inte många. För att dölja avsaknaden så har man öst in ton med indy spel och re-releaser. Och visst är det inte dumt med något av det men vi som äger andra konsoler och som haft tidigare Nintendo konsoler ser hur fattigt det är med bra NYA Nintendo spel.

Vår familj har flertalet konsoler och även om vi spelat igenom allt på Swtichen så har övriga konsoler väldigt mycket mer speltid.

Ni, du och den du citerar, håller med varandra.. Vad jag kan se...