Ryzen 7 1700 3.7 GHz - Böjda pins = slutet?
Hej!
Har lyckats göra något så dumt som att böja ett antal pins på min Ryzen 7.
Ska försöka ge lite bakgrund.
Jag är väldigt okunnig när det kommer till hårdvara och montage.
Har haft problem med väldigt höga temperaturer på min CPU, upp över 90° vid höga laster.
Igår fipplade jag med min kylare, och jag är inte den vassaste kniven i lådan när det kommer till hårdvara, så jag lyckades lossa hela backplaten som kylaren skruvas fast i.
Viss panik uppstod och jag skruvade tillbaks den illa kvickt utan någon tanke på själva processorn.
Det visade sig att processorn har fastnat på kylaren, och kommit loss från sin socket, och när jag monterade tillbaks kylaren hamnade inte alla pins där de skulle så klart, och 5-10st blev krokiga och sneda.
Spenderade resten av gårdagskvällen med att försöka åtgärda problemet med lite tips och tricks jag googlade fram om hur man kan justera tillbaka pins som blivit böjda. Jag tror faktiskt att jag lyckades någorlunda, för jag fick tillbaks allt på sin plats, och vid efterkontroll hade jag undvikit att böja fler.
Men tyvärr så vill inte burken komma igång. Allting får ström som det ska, lampor lyser och fläktar snurrar men det händer inte mer än så. Min av/på-knapp lyser normalt sett blå när jag startar datorn men inte numera.
Det lyser också en "EZ debug LED" som det så fint är beskrivet på mitt moderkort, och efter att ha kollat i manualen är det just lampan för CPU-problem som är tänd vid uppstart.
Fråga 1:
Finns det någon som har tips på hur jag ska gå tillväga för att försöka åtgärda problemet, eller är det bättre att satsa på att byta ut processorn helt och hållet?
Fråga 2:
Om det nu är så att nytt måste inhandlas, vad bör jag investera mina surt förvärvade slantar på? Är det bäst att köra på samma fast i nyare version?
Specs:
Fractal Design R4 | MSI Geforce GTX 1080 Ti 11GB | Corsair 16GB DDR4 3200 MHz CL16 Vengeance | MSI B350 Tomahawk | EVGA GQ 650W | AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz | Samsung 850-series EVO 500GB