Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Enligt Sweclockers egna tester med FE så gav deras överklockning mellan 7 och 11 procent, så kanske inte överväldigande stor förändring men ändå en viss "gratis" prestandaboost man lämnar på bordet oanvänt annars.

https://www.sweclockers.com/test/32072-nvidia-geforce-rtx-308...

De boostade med 200Mhz och fick ändå 7+ fps extra i vissa lir. Det skulle jag kalla värt om man jagar 4K60 och ligger på gränsen med alla ”bells and whistles” på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

*borta* /mod

3080 Ti korten har från butik nått sin smärtgräns när det kommer till priset. Inga 3080 Ti kort blir sålda på Tradera från vad jag kan se och det finns hur många som helst på Blocket. Lite vidrigt hur dyra 3080 Ti korten är relativt till prestandaökningen från 3080. Tror det är många som har buyers remorse, mig själv inkluderad. Kommer med all sannolikhet att skicka tillbaka mitt 3080 Ti och hoppas att jag får mitt 3080 GameRock från Elgiganten som jag beställde direkt när det kom upp för ett par veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

3080 Ti korten har från butik nått sin smärtgräns när det kommer till priset. Inga 3080 Ti kort blir sålda på Tradera från vad jag kan se och det finns hur många som helst på Blocket.

det kanske är så vi får se om jag behåller eller skickar tillbaka om det inte säljs för lite extra peng.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfenstein:

3080 Ti korten har från butik nått sin smärtgräns när det kommer till priset. Inga 3080 Ti kort blir sålda på Tradera från vad jag kan se och det finns hur många som helst på Blocket. Lite vidrigt hur dyra 3080 Ti korten är relativt till prestandaökningen från 3080. Tror det är många som har buyers remorse, mig själv inkluderad. Kommer med all sannolikhet att skicka tillbaka mitt 3080 Ti och hoppas att jag får mitt 3080 GameRock från Elgiganten som jag beställde direkt när det kom upp för ett par veckor sedan.

Jag avbeställde mitt.. är ju inte värt det helt enkelt. Kör på mitt 3070 om jag inte kan få ett 3080Ti för 13K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag avbeställde mitt.. är ju inte värt det helt enkelt. Kör på mitt 3070 om jag inte kan få ett 3080Ti för 13K

Det är extremt svårt att rättfärdiga priset för en prestandaökning man knappt kommer känna av i de flesta fallen. För riktiga MSRP så är det värt priset, men för 20000:-? Njae. Hoppades på att jag skulle få en lottplats hos Komplett för ett GamingPro som gick för runt 15000:- för det kunde jag rättfärdiga, men icke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfenstein:

Det är extremt svårt att rättfärdiga priset för en prestandaökning man knappt kommer känna av i de flesta fallen. För riktiga MSRP så är det värt priset, men för 20000:-? Njae. Hoppades på att jag skulle få en lottplats hos Komplett för ett GamingPro som gick för runt 15000:- för det kunde jag rättfärdiga, men icke.

Har ju bokat ett 3090 Phantom för 25K, men det är också svårt att rättfärdiga. Det åker nog tillbaka med, 8500 för ett 3070 är mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Har ju bokat ett 3090 Phantom för 25K, men det är också svårt att rättfärdiga. Det åker nog tillbaka med, 8500 för ett 3070 är mer rimligt.

Det är svårt att rättfärdiga ett grafikkort för dessa priser överlag. 3070 är definitivt rimligare. 3070Ti verkar också vara mycket mer rimligt prissatt relativt till prestandaökningen från 3070 än vad 3080 > 3080Ti är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rolfenstein:

Det är svårt att rättfärdiga ett grafikkort för dessa priser överlag. 3070 är definitivt rimligare. 3070Ti verkar också vara mycket mer rimligt prissatt relativt till prestandaökningen från 3070 än vad 3080 > 3080Ti är.

Jag mine:ar ju inte. Så om det är ett 3070ti för samma pris som 3070 så kan jag ju plocka ett sånt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Jag mine:ar ju inte. Så om det är ett 3070ti för samma pris som 3070 så kan jag ju plocka ett sånt istället.

Priserna på Komplett är inte helt dåliga för 3070Ti.

Permalänk
Medlem

kanske ska sluta med personangrepp och sluta gå off topic!!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Det ska även nämnas när vi pratar 3080 Ti att det inte är så att ÅF är de som får hela mellanskillnaden mellan MSRP och slutpriset.

Inköpspriserna från AIB är just nu skyhöga, så att säga att ÅF får mellanskillnaden på drygt 10.000 är bara ett rent faktafel. Det kom ju t.o.m rapporter från kända profiler inom DIY scenen innan release som påtalade att inköpspriserna för ÅF på korten var sjuka.

Tänk på att vi i Sverige inte har FE att köpa så alla kort vi tittar på är AIB.

Mao scalpar nog inte ÅF så mycket som vissa tycks tro, utan AIB (ASUS, MSI, GIGABYTE m.fl.) trissar priserna redan innan ÅF.

Tänkte bara att vi ska ha det i beaktande med priser och huruvida ÅF scalpar vilt. 😜

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Saklig diskussion och bra ton i tråden eller låt tangentbordet vila!

/Vzano

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Otrevligt beteende kan man hålla för sig själv! Bortskänkes/tiggeri att få möjligheten att köpa en vara undanbedes.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

"ps. det är mer leveranser planerade av samtliga modeller."

Till MSRP? Och är det bara none OC som har det billigare priset?

Ja, vi avser leverera mer TUF none OC.
Ang pris, aktullt pris är det som syns hos respektive återförsäljare. Mer än så kan jag inte kommentera.
Vi uppdaterar partners varje vecka med det vi ser är på väg, så det är fortfarande bäst att stämma av kö och leveranstid med respektive återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Nu sitter det ett 3080 Ti i burken.
Det blev några mer frames i 4k jämfört med det 3080 som satt i innan.
Det är en onödig uppgradering men det visste jag innan.

Man kan ju hoppas på att läget förbättras när det gäller grafikkort så att vi slipper all ilska och frustration.
Men det verkar som att det dröjer ett tag tills dess.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Nu sitter det ett 3080 Ti i burken.
Det blev några mer frames i 4k jämfört med det 3080 som satt i innan.
Det är en onödig uppgradering men det visste jag innan.

Man kan ju hoppas på att läget förbättras när det gäller grafikkort så att vi slipper all ilska och frustration.
Men det verkar som att det dröjer ett tag tills dess.

Härligt att någon med 3080 uppgraderat, då känns min från 2080 Ti lite bättre haha! Ursäkta att jag driver med dig. Kortet är riktigt grymt i 4K, det enda som fattas nu är en OLED tv med 4K 120hz och Gsync (jag tittar på dig, CX!)

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk

Webhallen har några TUF 3080 Ti OC inne.

Aaand they’re gone.

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

Lämnade tillbaka mitt 3080 ti tuf gaming oc, hade dessutom tur att webhallen säljer 6800 xt tuf gaming oc för 11990:- just nu. Skillnaden i prestanda/kr är enorm.
https://www.webhallen.com/se/product/328757-ASUS-TUF-Radeon-R...

Hade du öppnat och testat kortet? Tänker om Webhallen kommer lägga det som fynd ifall du öppnat och testat.

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

Var inet och tror inte det blir fyndvara.

Okej! Det känner ju jag är lite illa av dem isf. Jag menar jag skulle aldrig acceptera en använd produkt om den säljs som ny.

Permalänk
Medlem

Jag hann skymta på komplett att det stod 100+ inkommande på Zotac 3090.
Lite intressant, om det stämmer så tyder det ju på en förbättrad tillgång och kanske prisnedgång i antågande.
Tycker generellt att det ramlar in betydligt fler kort nu hos åf än tidigare, även om det är tunt på vanliga 3080.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Jag hann skymta på komplett att det stod 100+ inkommande på Zotac 3090.
Lite intressant, om det stämmer så tyder det ju på en förbättrad tillgång och kanske prisnedgång i antågande.
Tycker generellt att det ramlar in betydligt fler kort nu hos åf än tidigare, även om det är tunt på vanliga 3080.

Står det inte alltid 100+ på Komplett när ett kort säljs ut och dom har inkommande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Står det inte alltid 100+ på Komplett när ett kort säljs ut och dom har inkommande?

Vet ej, är möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Något jag tycker är positivt är att kolla på Traderas utbud av 3080Ti och kolla på "avslutade". För närvarande är det 24 aktioner där, och -ingen- har fått sålt den till det pris de har begärt. Alla är avslutade utan bud, och de med bud nådde aldrig upp till deras reservationspris.

https://www.tradera.com/search?q=rtx%203080%20ti&itemStatus=E...

Nu kan ju alltid scalpers bara skicka tillbaka om de inte blir sålda, men man skulle ju hoppas att de på något sätt fick stå där med byxorna nere och en hög med grafikkort ingen vill köpa och de inte kan bli av med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Något jag tycker är positivt är att kolla på Traderas utbud av 3080Ti och kolla på "avslutade". För närvarande är det 24 aktioner där, och -ingen- har fått sålt den till det pris de har begärt. Alla är avslutade utan bud, och de med bud nådde aldrig upp till deras reservationspris.

https://www.tradera.com/search?q=rtx%203080%20ti&itemStatus=E...

Nu kan ju alltid scalpers bara skicka tillbaka om de inte blir sålda, men man skulle ju hoppas att de på något sätt fick stå där med byxorna nere och en hög med grafikkort ingen vill köpa och de inte kan bli av med.

Vi har sakta börjat nå den punkten där priset och utbud äntligen slår efterfrågan. Kommer bli en kedjeeffekt av att priser dumpas. Enda undantaget är ett 3080 utan LHR. Nu kommer troligtvis många återförsäljare sitta med en bunte 3080Tis som ingen vill ha. Vi får se hur stor påverkan 3070Ti kommer ha på marknaden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk

Jag vet inte hur kunnig personalen är på gigabytes live chat men blev nyfiken och kontaktade dem och frågade om alla deras 3080 ti kort var lhr . Personligen skiter jag i vilket ,möjligen bättre andrahandsvärde men men

Fick uppge mitt serie nr och fick till svars att mitt 3080ti vision är ett non lhr ..men att de ska bli det i framtiden

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_johansson:

Jag vet inte hur kunnig personalen är på gigabytes live chat men blev nyfiken och kontaktade dem och frågade om alla deras 3080 ti kort var lhr . Personligen skiter jag i vilket ,möjligen bättre andrahandsvärde men men

Fick uppge mitt serie nr och fick till svars att mitt 3080ti vision är ett non lhr ..men att de ska bli det i framtiden

"att det ska bli det i framtiden"? Vad menar dom med detta?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

"att det ska bli det i framtiden"? Vad menar dom med detta?

Att alla kort i 3000-serien utom 3090 kommer bli LHR. Det har kanske och göra med förändringar i produktionen, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Var inet och tror inte det blir fyndvara.

Har du använt kortet skulle jag aldrig acceptera att köpa det som nytt.
Vilken återförsäljare som helst skulle missgynnas om det kom ut!

Tacka vet jag webhallen som har kvar sin emballageförpackning också - då känner jag mig trygg i att kortet inte varit på vift, eller att någon fingrat på det

Strix 3080 OC

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_johansson:

99% på att samtliga 3080 ti är LHR. Därför de inte skriver ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvagga:

99% på att samtliga 3080 ti är LHR. Därför de inte skriver ut det.

Är det inte 100%?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P