Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Stort tack för inputen!

Jag kör 150mm på insuget. Men tror du är något bra på spåret här.

Insuget dras med en skarp 90° böj och en rätt skarp typ 80° böj. Utblåset däremot har ganska rak bana med 2 ”långsamma” 45° böjar.

Ska se om jag kan förbättra det. Alternativt ge båda rören mer lika villkor.

Slangarna bör vara så korta och raka som det bara är möjligt så att det är så skarpa böjar på slangen kan absolut vara en bidragande orsak. Jag var själv i tankarna att helt enkelt ställa ett bord nedanför fönstret och ACn ovanpå det, enbart för att minimera slanglängd och vinklar. Hann dock inte göra så innan jag flyttade till en lägenhet där jag inte alls behöver någon AC.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vi har en maskin här på vårt jobb som vi kör på kontoret. Den har ett utblås på dim. 160 mm och ingen slang för insug.

Den krävde att vi gjorde två st intagshål(in i rummet den är placerad) på diameter 160 för att den inte skulle tappa för mycket i flöde(uppmättes med direktflödesmätare i utblåset).
Kanske kan vara ett riktmärke för er andra.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Vet att jag fick en begagnad portabel AC för några år sedan som praktiskt taget inte kylde alls. Den var nog minst 15 år gammal dock.

Någon som vet ungefär livslängd på en kvalitets portal AC från tillexempel Woods eller Electrolux? Då snackar vi kanske om "Normalt bruk" 2-3 månader om året på dagtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vet att jag fick en begagnad portabel AC för några år sedan som praktiskt taget inte kylde alls. Den var nog minst 15 år gammal dock.

Någon som vet ungefär livslängd på en kvalitets portal AC från tillexempel Woods eller Electrolux? Då snackar vi kanske om "Normalt bruk" 2-3 månader om året på dagtid.

Det varierar nog, svårt ge ett generellt svar. Största problemet är att kylmedia läcker ut. Det är aldrig hundraprocentigt tätt så det läcker ut små mängder och så småningom blir det helt enkelt för lite för att kompressorn ska fungera.

Egentligen är det dumt att låta den stå hela vintern, det är bra att köra den då och då för att smörja upp systemet, framförallt o-ringar i kopplingar torkar ut väldigt snabbt annars. Kör den en kort stund en gång per månad så kommer den läcka mindre och garanterat fungera längre. Alltså beror livslängden också på hur man använder den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det varierar nog, svårt ge ett generellt svar. Största problemet är att kylmedia läcker ut. Det är aldrig hundraprocentigt tätt så det läcker ut små mängder och så småningom blir det helt enkelt för lite för att kompressorn ska fungera.

Egentligen är det dumt att låta den stå hela vintern, det är bra att köra den då och då för att smörja upp systemet, framförallt o-ringar i kopplingar torkar ut väldigt snabbt annars. Kör den en kort stund en gång per månad så kommer den läcka mindre och garanterat fungera längre. Alltså beror livslängden också på hur man använder den.

Oj, bra tips! Jag låter den köra lite på vintern då och då.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Sätta upp en skiva i fönstret och sätta Jalusigaller eller stormkåpor, finns massor av lösningar! Kika på bygghandels sidor så hittar du lösningar överallt.

Jag kör med dessa popnitade på inloppsrör
https://www.jemfix.se/jalusigaller-%C3%B8125150-flexit/8104/9...

https://www.jemfix.se/inloppsroer-125-mm-spiro-fresh-flexit/8...

Skrivet av scaleo86:

@LimstiftDVD
Kanske är också en skiva i trä att föredra framför spånskiva om den ska stå emot regn. Men kanske regnar in i springorna runt skivan? Du får tänka på det. Rent spontant känns det ju lättare att lyfta ut en skiva ur fönstret och stänga fönstret om det är skitväder, än att riva ner och sätta upp fönsterkitt varje gång det regnar.

Fick själv leta lite när jag skulle hitta en passande skiva. Kan tipsa om ”hyllplan”-skivorna dom säljer på Biltema. Rätt ok pris tyckte jag jämfört med annat jag såg när jag letade.

https://www.biltema.se/bygg/forvaringshyllor/hyllplan/hyllpla...

Såg även att Clas Ohlsson hade rätt rejäla stormkåpor:

https://www.clasohlson.com/se/p/36-5011

Hmm, kanske blir lättast som ni säger med en träskiva av något slag som man sätter i och tar ur vid behov.
Ska undersöka hur mina möjligheter ser ut när ACn anländer och om jag kan såga till någonting på köksbordet som passar. Är väl inte värre än att jag får lämna tillbaka den om det inte fungerar.
Tack ska ni ha för inputen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det varierar nog, svårt ge ett generellt svar. Största problemet är att kylmedia läcker ut. Det är aldrig hundraprocentigt tätt så det läcker ut små mängder och så småningom blir det helt enkelt för lite för att kompressorn ska fungera.

Egentligen är det dumt att låta den stå hela vintern, det är bra att köra den då och då för att smörja upp systemet, framförallt o-ringar i kopplingar torkar ut väldigt snabbt annars. Kör den en kort stund en gång per månad så kommer den läcka mindre och garanterat fungera längre. Alltså beror livslängden också på hur man använder den.

Mja, en sanning som inte stämmer helt.
Ett system med en hermetiskt kompressor som bland annat används till kyl/frys läcker inget. En semihermetisk kan läcka om den inte används vilket även gäller de öppna kompressorena. Sen kan även anslutningar som inte är lödda läcka, medan de som är lödda inte ska läcka.
Det finns frysboxar som är runt 30 år och de ger fortfarande lika bra kyla.

Läste till kyl- och värmepumptekniker i början 1990.
/Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freezer64Pro:

Mja, en sanning som inte stämmer helt.
Ett system med en hermetiskt kompressor som bland annat används till kyl/frys läcker inget. En semihermetisk kan läcka om den inte används vilket även gäller de öppna kompressorena. Sen kan även anslutningar som inte är lödda läcka, medan de som är lödda inte ska läcka.
Det finns frysboxar som är runt 30 år och de ger fortfarande lika bra kyla.

Läste till kyl- och värmepumptekniker i början 1990.
/Freezer

Är det månne detta ditt användarnamn kan härledas till?

Funderade faktiskt på det där med gamla frysar/kylar förut. Dagens modeller är ju lite mer energisnåla, mest på grund av tjockleken på dess isolering. Titta på en ny kyl, massiv dörr jämfört med gamla modeller. Man får ju inte plats med lika mycket i dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Mja, en sanning som inte stämmer helt.
Ett system med en hermetiskt kompressor som bland annat används till kyl/frys läcker inget. En semihermetisk kan läcka om den inte används vilket även gäller de öppna kompressorena. Sen kan även anslutningar som inte är lödda läcka, medan de som är lödda inte ska läcka.
Det finns frysboxar som är runt 30 år och de ger fortfarande lika bra kyla.

Läste till kyl- och värmepumptekniker i början 1990.
/Freezer

Ja, jag vet detta. Nu tänker jag mig att en portabel AC kan vara mer konstruerad som ACn i bilar, där det jag skrev stämmer, än en kyl/frys. Variationen på konstruktionen kan vara ganska stor mellan olika fabrikat. Därför är det svårt ge ett generellt svar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ja, jag vet detta. Nu tänker jag mig att en portabel AC kan vara mer konstruerad som ACn i bilar, där det jag skrev stämmer, än en kyl/frys. Variationen på konstruktionen kan vara ganska stor mellan olika fabrikat. Därför är det svårt ge ett generellt svar.

En bil har ventiler för att fylla systemet, det har inte dessa billiga enheter, ska du serva behöver du alltså installera...

Permalänk
Avstängd

Vad "små" slangar alla verkar ha. mina är typ 32cm om jag minns rätt när jag mätte sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Är det månne detta ditt användarnamn kan härledas till?

Funderade faktiskt på det där med gamla frysar/kylar förut. Dagens modeller är ju lite mer energisnåla, mest på grund av tjockleken på dess isolering. Titta på en ny kyl, massiv dörr jämfört med gamla modeller. Man får ju inte plats med lika mycket i dem heller.

Användarnamnet är faktiskt från en processorkylare jag hade en gång i tiden. Vill minnas att märket var Artic Cooling, men kylaren hette Freezer64Pro.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ja, jag vet detta. Nu tänker jag mig att en portabel AC kan vara mer konstruerad som ACn i bilar, där det jag skrev stämmer, än en kyl/frys. Variationen på konstruktionen kan vara ganska stor mellan olika fabrikat. Därför är det svårt ge ett generellt svar.

Nej faktiskt inte - Portabel AC är betydligt närmare en kyl/frys i konstruktion än en bil-AC och det är helhermetiskt - dvs allt är hårdlött.

Det finns förvisso en service-anslutning någonstans men den är antingen krimpad med en hätta efter klämmningarna strax innan eller så har man hårdlött ihop rörändan. - kort sagt det handlar om att punktera serviceldningen med speciellt klämdon som kan tappa ut gasen också om man skall ta ut gasen och rörskärare och korta av röret en kort bit för en ny anslutning vid fyllning igen (och är det för kort får man hårdlöda in en förlängning - med skyddgas i maskinen (ren kväve) och väl vakumsugen innan) och så klämmer man och hårdlöder ihop ändan igen när allt är klart och fungerar.

Att jacka in manometerstället för att se högtrycksida och långtrycksidan vid felsökning är i princip ogörligt vid kontroll portabel AC utan det handlar om att lyssna, känna av temperaturer på olika punkten med termometrar, mäta förbrukad motoreffekt, temperatur insug-utblås och titta på jämnhet i värme/kyla på evaporator och kondensor och dra lite slutsatser med hjälp av tidigare erfarenheter.

Det är först med större maskiner man kan hitta anslutning av skruvad typ men samma sekund har de tendens att läcka mer över tiden...

Nu betyder inte att hermetiska maskiner alltid är täta då man kan råka på utmattningsskador av vibration, mekaniska skador och missar av hårdlödningar vid produktionen - men generellt är läcknivån väldigt låg på hermetiska maskiner och håller gas i funktionell nivå i regel långt över 30 år.

portabla AC som säljs idag är numera i de flesta fall R290-fyllda och de äldre gaserna som R407C och R410A mer eller mindre utfasade på portabla AC.

Skall man vara krass så är R290 (propan) bättre köldmedel rent termodynamiskt än någon av det syntetiska varianterna tidigare, R600a (Isobutan) slog ut R134a av samma orsak att det faktiskt är ca 20% bättre (energisparande) när det gäller vitvaror men det motarbetades i det längsta av köldmedelsbolagen med alla tänkbara fula trix under åren och sista bastionen USA håller nu också på att falla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En bil har ventiler för att fylla systemet, det har inte dessa billiga enheter, ska du serva behöver du alltså installera...

I en bil (med konventionell drivlina) måste prylarna även kunna röra sig en del, eftersom en remdriven kompressor sitter på motorn, som i sin tur är långt ifrån stumt monterad i karossen.

Permalänk
Medlem

En bil-AC uppemot 16-25 övergångar som slangpresskopplingar och kopplingar med O-ringar sammanlagt räknat (viton-ringar som forma om sig med tiden som modellera och tappar presstryck och därför börja läcka en smula efter 10-15 år) och då är inte kompressorns egna tätningar mellan sina halvor i ren metall (som i princip har kompressorolja som tätskikt) medräknat och tätningen på kompressoraxeln som dem jag plockade isär i princip inte var bättre än vevhuspackboxen till en moped (trodde faktiskt att det var bättre än så, vet att somliga har grafitbuss-tätning men inte den jag rev sönder)

En bil-AC kan helt enkelt inte med bästa vilja bli riktigt så tät att det kan kallas hermetisk tät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vet att jag fick en begagnad portabel AC för några år sedan som praktiskt taget inte kylde alls. Den var nog minst 15 år gammal dock.

Någon som vet ungefär livslängd på en kvalitets portal AC från tillexempel Woods eller Electrolux? Då snackar vi kanske om "Normalt bruk" 2-3 månader om året på dagtid.

Jag har en Sandström (Elgiganten) som när jag köpte den var samma som Elux använde (man såg det på designen att de använda samma fabrik i alla fall). Har haft den nu i 7-8 år och är super nöjd. Start/stopp knappen börjar bli lite kass, och jag tycker att den kyler lite sämre nu än vid start, men fortfarande tillräckligt bra för att jag inte behöver byta ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Tja,

Är helt ny på AC fronten och har lite frågor. Först vill jag fråga om någon har testat denna;
https://www.webhallen.com/se/product/328624-iiglo-Luftkonditi...

Sen ser jag att alla pratar om två slangar från själva ACn, varför har man det? Det är väl bara en slang som ingår?
Och hur kritiskt är det att ha ett sånt fönsterkit?

Vill inte vara ett as men vissa lösningar man ser här i tråden med två slangar och olika fönsterkit ser förjävliga ut, vill inte ha det så i min lägenhet. Men då är frågan som tidigare, hur viktigt är det med ett fönsterkit och/eller två slangar?

Två slangar vs en slang: Enkelt förklarat fungerar en portabel AC så här. Den tar 2 liter inomhus luft på t.ex. 23 grader, sen flyttar den 7 grader från ena litern till den andra. Så nu har du 1L med 17 gradig luft, och 1L med 30 gradig luft. Om du inte har någon slang alls så skickar den ju ut båda litrarna luft ut i hemmet igen, där de blandas och nu har du 2L med 23 grader igen. Istället tar ACn och skickar den 1L som är 30 grader utomhus och behåller bara den luften på 17 grader inne.

Steg 2: Problemet är ju att ACn nu har tagit luft inomhus och skickat ut den, vilket gör att ditt hem har ett undertryck. Därför måste ditt hem dra in luft utifrån, oftast genom att man öppnat ett fönster t.ex. Problemet som blir här är ju att om luften utomhus är 28 grader så kommer det inte bli särskilt effektivt. Du skickade ju precis ut 1L med 30 gradig luft, men du tog in 1L med 28 gradig luft. Så den "effekt" din AC skapade var egentligen att du sänkte 1L luft med 2 grader.

Steg 3: Här kommer den andra slangen in. Istället för att värma upp inomhus luften och skicka ut så gör slang 2 så att den tar 1L Inomhus luft på 23 grader, och 1L utomhus luft på 28 grader. Sen flyttar den 7 grader från inomhus luften till utomhus luften. Du har nu 1L inomhusluft på 17 grader, och 1L utomhusluft på 35 grader. Utomhusluften går in genom slang 1 och ut genom slang 2, vilket gör att du inte skapar ett undertryck inomhus och därför inte behöver ha ett öppet fönster. Istället för att sänka temperaturen på 1L luft med 2 grader, så har du nu sänkte temperaturen på 1L luft med 7 grader.

Lång förklaring, men simplifierat så är det fysiken bakom 0-1-2 slanger.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan EXP35U538CW och ChillFlex Pro EXP34U338CW.
Det skiljer bara typ 400kr mellan dessa två. Är det något speciellt som gör det värt med EXP35 över 34?
Ser snarlika ut annars när man kollar så verkar konstigt att båda finns om det inte är något speciellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad är det för skillnad mellan EXP35U538CW och ChillFlex Pro EXP34U338CW.
Det skiljer bara typ 400kr mellan dessa två. Är det något speciellt som gör det värt med EXP35 över 34?
Ser snarlika ut annars när man kollar så verkar konstigt att båda finns om det inte är något speciellt.

Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW 13800 BTU / 3400 W 50 m²
Electrolux ChillFlex Pro EXP35U538CW 12778 BTU 3500 W 35 m²

Är vad jag får fram, osäker om det är nån mer skillnad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vad är det för skillnad mellan EXP35U538CW och ChillFlex Pro EXP34U338CW.
Det skiljer bara typ 400kr mellan dessa två. Är det något speciellt som gör det värt med EXP35 över 34?
Ser snarlika ut annars när man kollar så verkar konstigt att båda finns om det inte är något speciellt.

Skrivet av RVX:

Electrolux ChillFlex Pro EXP34U338CW 13800 BTU / 3400 W 50 m²
Electrolux ChillFlex Pro EXP35U538CW 12778 BTU 3500 W 35 m²

Är vad jag får fram, osäker om det är nån mer skillnad.

EXP35 har högre effektivitet än EXP34, med SEER 3.1 vs 2.6. Dvs EXP35 ger mer kyla per förbrukad effekt. EXP35 är också större, HxBxD, mm: 796x493x420 vs 710x476x385.

Jag vet inte var du fått BTU-värdena ifrån men jag tror inte de stämmer (står inte på Electrolux hemsida vad jag kan se).

Källa:
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

EXP34 har lägre effektivitet än EXP35, med SEER 2.6 vs 3.1. Dvs EXP35 ger mer kyla per förbrukad effekt.
EXP35 är också större, HxBxD, mm: 796x493x420 vs 710x476x385

Jag vet inte var du fått BTU-värdena ifrån men jag tror inte de stämmer (står inte på Electrolux hemsida vad jag kan se).

Källa:
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Så Exp35 borde vara ett bättre val då.
De finns ju tydligen för samma pris:
35 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675345
34 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

EXP35 har högre effektivitet än EXP34, med SEER 3.1 vs 2.6. Dvs EXP35 ger mer kyla per förbrukad effekt. EXP35 är också större, HxBxD, mm: 796x493x420 vs 710x476x385.

Jag vet inte var du fått BTU-värdena ifrån men jag tror inte de stämmer (står inte på Electrolux hemsida vad jag kan se).

Källa:
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Fick dom från prisjakt då jag inte hittade via electrolux hemsida, hittade bara kw-antalet. Kan mycket väl vara felaktigt.
Har redigerat inlägget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Så Exp35 borde vara ett bättre val då.
De finns ju tydligen för samma pris:
35 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4675345
34 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5099669

Ja, om inte den större volymen är ett problem så skulle jag nog våga påstå det.

Permalänk
Medlem

Gjort en upptäckt om min 9000BTU Electrolux chillflex pro, även i cool läget blir det för mycket kondens! Kör jag den hårt och sen går och lägger mig med den avstängd blir det dålig lukt av kondensvattnet som bygger upp. Dräneras den konstant bildas det ingen lukt. Antar att manualen och testerna som tillverkaren gjort är baserade på torra klimat.

Ska köpa en 5 eller 10L dunk på biltema, borra hål i korken som matchar slangen, och låta den dräneras 24/7 från den övre tappen.

Permalänk
Medlem

Är det annan plats än sverige - typ tropiker under regnperiod ??

Skall normalt inte behövas på en dyrare maskin som dessa - snurrar skovelhjulet som stänker på kondensorn i maskinen ?? (måste dessvärre ta bort kåpan för att se det) normalt brukat man kunna höra lite dropp eller plask-ljud akustiskt eller hur man skall beskriva det efter en tids körning som kvitterar att hjulet snurrar.

billigare maskiner har inget sådant hjul och har då ofta byttor som måste tömmas ofta eller att koppla in dräneringsslag till avlopp (med hink/dunk som avlopp riskerar man översvämning och då kan det bli dyrt på riktigt)

Permalänk
Medlem

Vid kontinuerlig drift är det inga problem, men jag kör den i ett par timmar och sen stänger av, kondensen rinner ned och skapar misslukt efter avstängning. Inte ett problem för mig direkt att ha en vattendunk där.

Permalänk
Medlem

Tips på fönsterkitt?
Beställde precis hem en portabel sak som förhoppningsvis kommer under veckan.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Tips på fönsterkitt?
Beställde precis hem en portabel sak som förhoppningsvis kommer under veckan.

https://www.bauhaus.se/fonsterkitt-beckers-vit-5kg

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Tips på fönsterkitt?
Beställde precis hem en portabel sak som förhoppningsvis kommer under veckan.

Airlock 100 från amazon.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vid kontinuerlig drift är det inga problem, men jag kör den i ett par timmar och sen stänger av, kondensen rinner ned och skapar misslukt efter avstängning. Inte ett problem för mig direkt att ha en vattendunk där.

Problemet uppstår när du lämnar den igång, behållaren blir full och vattnet istället börjar rinna ut på golvet. Med en integrerad tank finns normalt ett avslag för att detta inte ska hända, men är behållaren utanför så kommer den aldrig slå av. Jag känner till exempel på ungefär samma tanke och att ha en behållare för kondensvatten från en vinkylare, vilket i princip är en för ändamålet anpassad AC. Detta gick väl tills det var riktigt fuktiga sommardagar då slutsatsen snabbt blev att det nog var till att borra och fixa ett riktigt utlopp.