Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag såg klart första säsongen av The Vow på HBO, en dokumentärserie om den sektliknande organisationen NXIVM som utåt bedrev "utbildning" för personlig utveckling. Väldigt välproducerad serie med en imponerande mängd videomaterial från insidan av organisationen. Tyvärr är den också extremt utdragen, och jag suckade högt när det framkom att det blir en andra säsong...

Permalänk
Avstängd

Close enough är riktigt kul. Killen som ligger bakom den gjorde tidigare Regular Show som också var riktigt bra, men där den handlade om två yngre personer som gjorde en massa rätt knäppa saker handlar denna om en familj som gör en massa inte riktigt lika knäppa saker. Mycket igenkänning för mig som har ett barn i ungefär samma ålder.

Permalänk
Medlem

Castlevania s4 (sista)
https://www.netflix.com/se/title/80095241

Älskar serien, gillade verkligen slutet. En del rätt så minnesvärda citat.

Kan knappt kallas spoiler egentligen:

Citat:

I'm going to eat your soul and shit it out. Then I'm going to smother your fucking girlfriend to death with it

Dold text
mer akkurat citat
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

https://www.imdb.com/title/tt10541088/?ref_=fn_al_tt_1

kan inte bli fel med den här mannen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Resident Evil: Infinite Darkness
Urusel Netflix-producerad animerad Resident evil-serie i fyra avsnitt på ca 30min styck. Den kommer ingen vart, inget vettigt tillförs. Vem som helst kan på 5 minuter skriva en fanfic som är bättre än detta. Men samtidigt, ingen av Resident Evil-filmerna har varit speciellt bra i mitt tycke, snarare riktigt dåliga.

-9/10. Kanske mest för de mest inbitna Resident Evil-nördarna. Jag är ingen sådan.

Permalänk
Medlem

Det har förmodligen redan tipsats om denna eminenta serie i tråden tidigare. Annars vill jag tipsa om Shadow and Bone på Netflix, hade noll koll på böckerna innan och aldrig hört talas om serien men nu är man fast. Ska kolla upp böckerna och se om man inte skulle börja läsa den serien för att jämföra med TV-produktionen på Netflix. Böckerna brukar ju normalt sett vara bättre vilket torde göra det till en suveräna bokserie med tanke på hur bra jag tyckte TV-serien var.

Permalänk
Medlem

Shōgun

En av mina absoluta favorit serier som jag sett ett par gånger genom åren. Handlar om en skeppsbruten lots från England som får ta sig an livet i 1600-talets Japan.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

Går händelserna i förväg, men ikväll blir det

Behöver inte ens vara orolig över att den kommer vara bra

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mare of Easttown - HBO 2021

"Mare of Easttown" är en miniserie på 7 avsnitt vilket ibland kan vara skönt att varva med, alltid lite "tungt" att påbörja något nytt som man vet redan varit igång 3-4 säsonger, alternativt mardrömmen 11 säsonger (TWD, fyfan!)

När jag hörde om att den skulle komma i våras så sattes den högt upp på "att se listan" men valde att spara den till semestern då HBO släpper ett avsnitt i veckan. Ingen kritik, jag gillar det upplägget mer då det skapar lite "buzz" vs Netflixs approach att släppa allt direkt.

Det är med andra ord upplagt för "binge" då avsnitten är cirka 1h långa med undantag för det sista som är något längre (1:15h)

Jag gillade det här väldigt väldigt mycket! Först och främst, Kate Winslet är med i cirka 97% av all screentime och hon är magnifik, magisk! Har verkligen inte sett allt hon gjort men kan vara hennes bästa rollinsats sedan en annan favoritfilm, "Eternal Sunshine of the Spotless Mind". (Se den!)

Det som verkligen lyfter är övriga skådespelare / biroller där i princip samtliga är mycket välspelade. Allt från Mares mamma till tonåringarna men även de yngre barnen som är med är topp!

Serien har ett rikt persongalleri och tar tid på sig men det är helt motiverat med facit i hand!
Allt och alla mår överlag piss så det är stundtals tungt men belönande och inte helt utan lite (svart) humor!

Ingen spolier men jag fick stundtals vibbar från filmen "Prisoners" (2013, Denis Villeneuve. Även den otrolig!) och det är ett högt betyg!

Jag vill inte sträcka mig så långt som till "True Detective S1" i ren kvalité för det är orättvist (Mot alla serier!) men ibland är den uppe och nosar lite!

Som alltid, serien förtjänar att ses utan någon som helst förkunskap så undvik att läsa recensioner eller se trailers!
Förhoppningsvis så har denna text inte avslöjat något mer än att ni alla pronto bör avboka allt ni gör i helgen och se detta!

Stark rekommendation, IMDB-betyget på 8.5 är helt välförtjänt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trött:

Shōgun
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTGxaUvDdNEj2lItiAsxC5HBr35bLKHrc6A5g&usqp=CAU

En av mina absoluta favorit serier som jag sett ett par gånger genom åren. Handlar om en skeppsbruten lots från England som får ta sig an livet i 1600-talets Japan.

Ett tips är att läsa boken också. En riktig tegelsten men riktigt bra.
Serien såg jag bara när den kom på 80-talet och kommer ihåg att jag gillade den.

https://www.adlibris.com/se/bok/shogun-9780340766163?gclid=Cj...

Själv håller jag på att plöja The Office, amerikanska serien. Mest som slötittande men tycker den är rätt kul. Man kan väl inte säga att det händer några massor på det kontoret.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trött:

Shōgun
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTGxaUvDdNEj2lItiAsxC5HBr35bLKHrc6A5g&usqp=CAU

En av mina absoluta favorit serier som jag sett ett par gånger genom åren. Handlar om en skeppsbruten lots från England som får ta sig an livet i 1600-talets Japan.

Utan att på något sätt förta originalets kvalitéer, så håller faktiskt tv-kanalen FX att göra en nyversion av Shogun. Det är riktigt seriösa personer bakom projektet, så jag har väldigt höga förhoppningar - när det väl blir av.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ett tips är att läsa boken också. En riktig tegelsten men riktigt bra.
Serien såg jag bara när den kom på 80-talet och kommer ihåg att jag gillade den.

https://www.adlibris.com/se/bok/shogun-9780340766163?gclid=Cj...

Själv håller jag på att plöja The Office, amerikanska serien. Mest som slötittande men tycker den är rätt kul. Man kan väl inte säga att det händer några massor på det kontoret.

Har letat lite efter boken till och från men skulle vilja ha den på svenska, läsa böcker är inte min starka sida direkt.

Skrivet av Bart:

Utan att på något sätt förta originalets kvalitéer, så håller faktiskt tv-kanalen FX att göra en nyversion av Shogun. Det är riktigt seriösa personer bakom projektet, så jag har väldigt höga förhoppningar - när det väl blir av.

Ska hålla utkik efter den, kan vara kul att se en lite modernare tolkning av boken.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av RVX:

Går händelserna i förväg, men ikväll blir det https://i.imgur.com/eSBPxjN.jpg
Behöver inte ens vara orolig över att den kommer vara bra

Bara jag som inte fattade Kina-referenserna på sista baren? Det seglade rakt över huvet på mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trött:

Har letat lite efter boken till och från men skulle vilja ha den på svenska, läsa böcker är inte min starka sida direkt.

Förstår dig helt och hållet. Jag gillar att både läsa och lyssna på böcker men vill ha dem på svenska ändå.
Jag tror min mamma har ett ex av boken i sin bokhylla😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

The Fall, finns på SVT Play för närvarande. Är halvvägs in på andra säsongen (av tre) av de några avsnitt långa säsongerna. Såg "Våran Lilla Hemlighet" (eller "Guilt" på originalspråk) innan dess, också SVT Play. Fyra entimmesavsnitt (riktiga, den är från BBC, precis som The Fall) så det är en miniserie.

Jag ska väl se lite Lochdown och lite annat vid något tillfälle. Har inte haft Prime sedan de krävde kortverifiering pga PSD2, då jag lät det vara.

Permalänk
Snusfri

Den underbara kult klassikern Frasier började jag kolla på igen häromdagen, är på säsong 4 nu.

Ser den flera gånger om året.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Den underbara kult klassikern Frasier började jag kolla på igen häromdagen, är på säsong 4 nu.

Ser den flera gånger om året.

Visst finns den bara i usel kvalité? Inte ens något DVD-släpp?

Edit: Fanns visst på DVD men lär ta en evighet att rippa elva säsonger.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ny serie på amazon prime. Riktigt bra och spännande.

https://www.imdb.com/title/tt8760932/?ref_=nv_sr_srsg_0

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ny serie på amazon prime. Riktigt bra och spännande.

https://www.imdb.com/title/tt8760932/?ref_=nv_sr_srsg_0

Den verkar ju bra, men väntar tills alla avsnitten på säsongen är ute, hatar kolla ett avsnitt i veckan, ska vara ett eller 2 per dag tills man är färdig 😁👍😝

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Shakermaker:

Visst finns den bara i usel kvalité? Inte ens något DVD-släpp?

Edit: Fanns visst på DVD men lär ta en evighet att rippa elva säsonger.

Finns i helt godkänd kvalitet på Viaplay.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Började se Nurse Jackie och måste säga att den håller riktigt bra genom de 6 säsongerna jag sett. En sjuksköterska som arbetar på en akutmottagning och missbrukar narkotika.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Har börjat titta på Parks and recreation. Är ju en exakt kopia av amerikanska The Office, men ack så roligt!
(Båda finns på Netflix, men upptäckte att The Office är i bra mycket bättre kvalité på Amazon Prime!)

Parks and recreation 4/5
https://www.imdb.com/title/tt1266020/?ref_=nv_sr_srsg_0

The Office 5/5!!!
https://www.imdb.com/title/tt0386676/?ref_=nv_sr_srsg_0

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

De är killarnas version av The Kardashians.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Säsong sex av Line of Duty på SVT Play. Kanske den bästa snutserien som någonsin gjorts.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar igenom "The Expanse" och kan gott säga att det är faktiskt min favorit sci-fi serie anno 2021. Typ bästa jag sett sedan 2010. Är nöjd.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

De är killarnas version av The Kardashians.

Njae

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Säsong 5 av expanse i februari 2021 var den senaste serien jag såg... Inte hittat något annat som fångat mitt intresse sen dess.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Den underbara kult klassikern Frasier började jag kolla på igen häromdagen, är på säsong 4 nu.

Ser den flera gånger om året.

Frasier måste jag se om igen. Brukar plöja hela serien med några års mellanrum. Troligen topp 5 för mig någonsin.

Permalänk
Medlem

The rookie 🙂 bra underhållning för att slötitta 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frasier måste jag se om igen. Brukar plöja hela serien med några års mellanrum. Troligen topp 5 för mig någonsin.

Fret not!
https://www.imdb.com/title/tt14124236/?ref_=nm_flmg_prd_3

Gillar serien väldigt mycket, men den har några år på nacken och kvalitén är därefter

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"