Kylfläkt trasig i bil - original kostar 8k, behövs det?

Permalänk
Medlem

Kylfläkt trasig i bil - original kostar 8k, behövs det?

Hej BilClockers!

Hade min lilla Mercedes A150 (2008, w169) på verkstaden igår för en ac-service och fick berättat för mig när jag hämtade den att motorns kylfläkt inte fungerar. Jag använder bilen för att pendla motorväg ca 12 mil om dagen och har endast varit med om att motortemp-lampan lyser när jag ligger i uppförsbacke och har därför tänkt att det är en sensor eller liknande som är lite skev. Temperaturen i sig har legat runt 80 C oavsett om jag stått i bilkö eller legat i 120 km/h.

Efter verkstadsbesöket däremot lyser lampan hela tiden och temperaturen verkar öka när jag står stilla. Alltså när det inte finns något lufttryck genom motorn som när jag kör, som i sig kyler en hel del, om jag förstått det rätt.

Det är skumt i sig att problemet plötsligt uppstår PÅ verkstaden. Hade en dålig känsla överlag redan när jag lämnade in den då han försökte sälja på mig dyrare delar än det jag bett om, men eftersom det låg nära jobbet så valde jag att lämna in den där ändå.
Nu tycker han alltså att jag ska låta honom beställa en ny original kylfläkt för 8000:-, exklusive arbete.

Kollar jag däremot på t.ex. bildelaronline så finns det flera olika för runt 2000:- och efter lite googlande har jag förstått att själva bytet inte behöver vara speciellt svårt.

Vad hade ni gjort i min situation? Kan jag chansa och beställa hem en egen fläkt och åka till valfri verkstad för att byta? Jag är beroende av bilen för att ta mig till jobbet men har varken råd eller lust att bli blåst.

TLDR: kan jag köpa en annan kylfläkt än original (och spara en hel del pengar) till min Mercedes A150 och ta med den till en verkstad för byte?

Tacksam för input!

/ Tobias

Permalänk
Medlem

Klart du kan beställa en fläkt online. Byt den själv så spara du in de pengarna också. Kan ju inte vara så svårt. Jag brukar handla på skruvat.se och de har garanti på det de säljer.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saibot:

TLDR: kan jag köpa en annan kylfläkt än original (och spara en hel del pengar) till min Mercedes A150 och ta med den till en verkstad för byte?

Ja.

Den främsta skillnaden är att originaldelen har en känd kvalité medan piratdelen kan bli lite vad som, beroende på vad du köper. Om man letar lite så går det ofta att hitta en 'obrandad' del av samma fabrikat som originaldelen, till ett lägre pris. Jag köpte t.ex. ny torkarmotor till bakrutan för 1600 kr (inkl. frakt) jämfört med Volvo som ville ha 3300 kr för den, båda av fabrikat Magneti Marelli i det fallet.

Det lönar sig att jämföra olika online-butiker också, brukar kolla Autodoc, Skruvat osv. för att se vem som erbjuder bäst delar till bäst pris.

Permalänk

med tanke på åldern på bilen och att priset på fläkten han angett verkar vara typ nästan 1/4 av totala värdet på bilen (runt 40.000:- enligt blocket for den om den gått ~10-18k mil)

skulle jag antingen åka till bilskrot och köpt en begagnad fungerande eller som du gjort kollat efter 3e part och antingen montera själv eller lämnat på verkstad för byte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En bil från 2008 och en del som normalt sett inte strular.
Borde inte vara några problem att hitta begagnat kan man tycka.
Och då får du en orginaldel, inte nånting med tveksam kvalitet.
Verkar inte heller vara så svårt att byta den själv.

Och japp, AC'n måste ha den elektriska fläkten fungerande.
Motorn klarar sig vanligtvis med fartvinden om man håller lite fart.

Du frågade såklart verkstaden varför fläkten slutade att fungera under verkstadsbesöket?
Och har du en riktig merca verkstad i närheten så prova den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

med tanke på åldern på bilen och att priset på fläkten han angett verkar vara typ nästan 1/4 av totala värdet på bilen (runt 40.000:- enligt blocket for den om den gått ~10-18k mil)

skulle jag antingen åka till bilskrot och köpt en begagnad fungerande eller som du gjort kollat efter 3e part och antingen montera själv eller lämnat på verkstad för byte.

Det finns en viss poäng i detta, samtidigt är en gammal betald bil det billigaste man kan åka i så om bilen är i ordning i övrigt så skulle jag hellre sätta dit en ny del. Skrotar tar ofta betalt för delarna i förhållande till vad de kostar att köpa nya hos märkesåterförsäljaren, så det är inte alls säkert att det blir billigare.

I länken till Bildelar24 gick det ju t.ex. se en fläkt för ca 2600 kr från det välrenommerade fabrikatet Magneti Marelli, och om original kostar 8000 kr så kan en skrot utan vidare ta uppåt 4000 kr för en begagnad.

Permalänk
Medlem

Svårt att ta ställning till i sig, men det är dock så att AC:n drar igång kylarfläkten även om motorn inte behöver kylas när man står still och det är varmt, eftersom kondensorn normalt är placerad ihop med kylaren. I Sverige går ju ofta in kylarfläkten särskilt mycket stora delar av året annars om man inte kör som en flåbuse eller det är en kärra med någon form av mekaniskt kopplad fläkt.

Det är väl sannolikt att det finns ej originalfläktar som passar, men det kan ju vara idé att begära en offert från verkstäder i kedjor som kör med sådant. Kommer du släpande med en fläkt till någon lär de ju inte de vilja ta ansvar för om prylarna sedan inte fungerar. Du kan väl alltid se om du kan få ett till pris på en originalfläkt också.

Permalänk
Medlem

Nej man behöver givetvis inte köpa en "originaldel" med Mercedesmärket på.

Nu har jag inte koll på vilka som tillverkar kylfläktar till Mercedes. Men det är iallafall billigare att köpa en sådan originaldel utan Mercedesmärket.

Permalänk
Medlem

Kolla på bildelsbasen, där har de originaldelar från demonterade bilar. Finns säkert flera fläktar med låga mil som kostar mindre än en icke original utbytesfläkt.
Bytte kupéfläkten i min bil för totalt 800kr, verkstaden ville ha 3200:-

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Medlem

Man bör kanske utreda om det verkligen är fläkten som är död också, så det inte är så att fläkten egentligen fungerar, men det är något fel i ledet före så att den inte går igång. Om man inte litar på verkstaden så kan det ju lika gärna vara något i bästa fall billigare fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Klart du kan beställa en fläkt online. Byt den själv så spara du in de pengarna också. Kan ju inte vara så svårt. Jag brukar handla på skruvat.se och de har garanti på det de säljer.

Har dålig erfarenhet av att prova själv, plötsligt lossnar det en torr liten plastbit från 2008 och så står man där med noll koll och vet inte vad man förstört. Men stort tack för tips, beställde precis en fläkt från Skruvat som dessutom var billigare där än hos andra återföräljare, plus en 15% rabattkod på köpet.

Skrivet av Sveklockarn:

Ja.

Den främsta skillnaden är att originaldelen har en känd kvalité medan piratdelen kan bli lite vad som, beroende på vad du köper. Om man letar lite så går det ofta att hitta en 'obrandad' del av samma fabrikat som originaldelen, till ett lägre pris. Jag köpte t.ex. ny torkarmotor till bakrutan för 1600 kr jämfört med Volvo som ville ha 3300 kr för den, båda av fabrikat Magneti Marelli i det fallet.

Tack för svar! Beställde precis en fläkt av märket Magneti Marelli faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i en liknande situation för ett antal år sedan. Bägge kylfläktarna hade stannat på min Audi. Vid service ringer verkstaden upp (Mechanum) och vill byta båda fläktarna för att motorerna har bränt, vilket ska gå på runt 20k. Jag säger åt verkstaden att INTE byta varpå han i telefon blir väldigt förvånad.

Nån vecka senare lämnar jag in bilen på en annan verkstad för att göra en bedömning av fläktarna. Han har mer eller mindre bara bytt säkring och kollat över kablarna, betalar knappt 700:-.

Så min rekommendation är att åka till en annan verkstad för att kolla så det inte är något enklare fel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Bestämde mig för att beställa en fläkt av märket Magneti Mirelli (totalkostnad 1 691,50 kr) och ska åka till en annan verkstad för byte. Skulle det vara något annat fel, som en säkring, så borde jag kunna skicka tillbaka fläkten.

Eftersom jag haft sporadiska problem med att lampan tänds så antog jag att det var det som verkstaden uppmärksammade, och att fläkten då varit död hela tiden. Det var inte förrän jag kört en stund på hemvägen som jag insåg att det blivit värre efter verkstadsbesöket, annars hade jag givetvis konfronterat. Känslan nu är jag ha vill ha så lite som möjligt med den verkstaden att göra och löser det på annat håll.

Permalänk
Skrivet av herc:

Jag har varit i en liknande situation för ett antal år sedan. Bägge kylfläktarna hade stannat på min Audi. Vid service ringer verkstaden upp (Mechanum) och vill byta båda fläktarna för att motorerna har bränt, vilket ska gå på runt 20k. Jag säger åt verkstaden att INTE byta varpå han i telefon blir väldigt förvånad.

Nån vecka senare lämnar jag in bilen på en annan verkstad för att göra en bedömning av fläktarna. Han har mer eller mindre bara bytt säkring och kollat över kablarna, betalar knappt 700:-.

Så min rekommendation är att åka till en annan verkstad för att kolla så det inte är något enklare fel.

Ja man bör alltid utgå ifrån att bilverkstäder försöker lura en. Det är en oärlig bransch.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saibot:

Hade min lilla Mercedes A150 (2008, w169) på verkstaden igår för en ac-service och fick berättat för mig när jag hämtade den att motorns kylfläkt inte fungerar. Jag använder bilen för att pendla motorväg ca 12 mil om dagen och har endast varit med om att motortemp-lampan lyser när jag ligger i uppförsbacke och har därför tänkt att det är en sensor eller liknande som är lite skev. Temperaturen i sig har legat runt 80 C oavsett om jag stått i bilkö eller legat i 120 km/h.

Efter verkstadsbesöket däremot lyser lampan hela tiden och temperaturen verkar öka när jag står stilla. Alltså när det inte finns något lufttryck genom motorn som när jag kör, som i sig kyler en hel del, om jag förstått det rätt.

Det är skumt i sig att problemet plötsligt uppstår PÅ verkstaden.

Jag glömde kommentera detta. Med tanke på motortemperatur-varningen så finns det egentligen ingenting i berättelsen som indikerar att "felet uppstått på verkstaden". Det är ju inte så att kylningen av motorn helt slutar fungera utan fläkten, och dessutom har bilen en liten motor med ett ganska beskedligt effektuttag, så det är nog mer troligt så att du har kört runt med en fläkt som inte har fungerat än att verkstaden försöker blåsa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag glömde kommentera detta. Med tanke på motortemperatur-varningen så finns det egentligen ingenting i berättelsen som indikerar att "felet uppstått på verkstaden". Det är ju inte så att kylningen av motorn helt slutar fungera utan fläkten, och dessutom har bilen en liten motor med ett ganska beskedligt effektuttag, så det är nog mer troligt så att du har kört runt med en fläkt som inte har fungerat än att verkstaden försöker blåsa dig.

Japp, är öppen för den här förklaringen också. Det är just därför jag valt att inte namnge verkstaden. Men faktum kvarstår, lampan har fått från att tändas någon enstaka gång till att vara tänd konstant hela timmen jag körde hem igår. Det har aldrig hänt tidigare, dock så hade vi ju 30 C här igår..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saibot:

Japp, är öppen för den här förklaringen också. Det är just därför jag valt att inte namnge verkstaden. Men faktum kvarstår, lampan har fått från att tändas någon enstaka gång till att vara tänd konstant hela timmen jag körde hem igår. Det har aldrig hänt tidigare, dock så hade vi ju 30 C här igår..

Det är inte jätteovanligt att delar går sönder när man undersöker dem heller, beroende på vad det är för fel. Jag skulle t.ex. byta hjullager på en bekants bil, och när jag demonterade bromsoket så ramlade det som var kvar av bromsbeläggen i bitar eftersom de var helt slut.

Fick någon sur kommentar om att bromsarna minsann funkade igår.