SFF dator för professionellt bruk

Permalänk
Medlem

SFF dator för professionellt bruk

Tja, jag försöker hjälpa en bekant att sätta ihop en dator för professionellt bruk.

Det som är kruxet är att den ska vara i en så liten formfaktor som möjligt vilket gör det hela svårt för mig.

Kraven är i princip:
Snabb CPU (men mer än 8 kärnor hjälper knappt)
64GB RAM
Dedikerad GPU med 4+ GB RAM och hyfsad prestanda
Minst 1TB väldigt snabb lagring, helst 2TB+.
Möjlighet att i framtiden installera mer intern lagring som inte behöver vara snabb
Går att beställa relativt snart

Maxpris är 30k

Jag gjorde mitt bästa och satte ihop detta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/dLPqAAvxHR-rlaRBgXkk2Wu89pk/namnlos

Trots hyfsat med research så tycker jag det är svårt att veta hur bra om allt kommer att passa ihop så jag tar gärna feedback, visdom eller andra förslag från någon som är mer erfaren på SSF byggen. Tycker speciellt att det är svårt vad gäller lagring (t ex får m2 SSDen plats på baksidan i chassiet samt hur svårt kommer det va att trycka in en 2.5 SATA disk i framtiden)

Permalänk
Medlem

Hur liten behöver den vara?
Duger NR200P eller RVZ-03?
Edit: Jag skulle nog kika på de här delarna:

Grafikkortet är kanske lite klent, men det marknaden är helt bonkers just nu.
AIO-kylaren är vald för att den har en liten fläkt på vattenblock/pump-klumpen som kyler VRM och jag tänker att det kan vara ganska nyttigt i ett trångt chassi.
Tophatten och någon extra fläkt som du har i ditt paket ska du såklart ha också.
PSU kändes prisvärt, men kanske lite overkill med 750W utan kraftigare grafikkort.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooljmb:

Tja, jag försöker hjälpa en bekant att sätta ihop en dator för professionellt bruk.

Vad innebär professionellt bruk? Vilka program skall den klara av? Viss skillnad om det är powerpointpresentationer eller cfd-beräkningar.

Skrivet av Cooljmb:

Maxpris är 30k

Exklusive eller inklusive moms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hur liten behöver den vara?
Duger NR200P eller RVZ-03?
Edit: Jag skulle nog kika på de här delarna:
https://komponentkoll.se/bild/zImVf.png

Grafikkortet är kanske lite klent, men det marknaden är helt bonkers just nu.
AIO-kylaren är vald för att den har en liten fläkt på vattenblock/pump-klumpen som kyler VRM och jag tänker att det kan vara ganska nyttigt i ett trångt chassi.
Tophatten och någon extra fläkt som du har i ditt paket ska du såklart ha också.
PSU kändes prisvärt, men kanske lite overkill med 750W utan kraftigare grafikkort.

Storleken var "Ju mindre desto bättre" med just den lådan som ett förslag.

Tack, för förslagen. Ska titta på den kylaren. Men vet du annars om det går att få in en sigle fläkts AIO utan/med mindre tophat om man skulle vilja få ner storleken ytterligare? Eller det kanske bara skulle leda till värmeproblem?

Valde corsair nätagget eftersom jag såg på en sweclockers video att det hade in kontakten på ett håll som funkar bra i det chassiet.

Skrivet av joakim99:

Vad innebär professionellt bruk? Vilka program skall den klara av? Viss skillnad om det är powerpointpresentationer eller cfd-beräkningar.

Jag är inte helt insatt i exakt vilken mjukvara det handlar om men något från leica geosystems som gör beräkningar på kart data och "point clouds", så inte powerpoint direkt. Kraven jag skrev är iaf baserade på mjukvarans krav.

Skrivet av joakim99:

Exklusive eller inklusive moms?

Inklusive, men det är ett tak snarare än ett target. Att komma under det verkar inte särskilt svårt, det jag har svårt med är att få ihop formfaktor med kraven och samtidigt inte bygga nått som är så trångt att det svettas ihjäl där inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooljmb:

Tack, för förslagen. Ska titta på den kylaren. Men vet du annars om det går att få in en sigle fläkts AIO utan/med mindre tophat om man skulle vilja få ner storleken ytterligare? Eller det kanske bara skulle leda till värmeproblem?

Är radiatorn för tjock på 38mm istället för 30mm? eller är det klossen som sitter direkt på CPU som du vill ha mindre?
Kika på NZXT M22 den har pumpen på radiatorn.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Om formfaktor är av vikt och inget spel ska spelas samt färgexakthet kan tummas på. Varför inte en laptop och en schysst stor icke-gaming skärm? 🤔

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Med tanke på "professionellt bruk", hur är kraven på upptid och support osv?
Visst, väljer man hyfsade komponenter kan nog datorerna hålla rätt bra. Har man någon som har koll och sköter ev fel osv går det säkert utmärkt.
Men för företag innebär nedtid oftast minskade intäkter genom avbrott i produktionen. Med avseende på det finns ett värde i mer företagsinriktade datorer med ordentlig garanti.

Sen när det gäller själva maskinen finns det ju en tydlig motsättning mellan bra prestanda och liten storlek, det gäller delvis att välja vilket som är viktigast.

Beräkningar med punktmoln är många gånger hyfsat krävande, men vad som krävs beror på vad programmen kan nyttja.
Om det är enbart CPU som gäller går det att få tag på s k minidatorer med toppmodellen av i9 utan K, t ex 10900 (snart kommer modeller med 11900). Om de nyttjar grafiken mycket aktivt måste man ha någon som som tar fullstora grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Är radiatorn för tjock på 38mm istället för 30mm? eller är det klossen som sitter direkt på CPU som du vill ha mindre?

Ghost L TopHat är 57 mm. Liquid Freezer 2 är 38mm + 25 mm standardfläktar. Så man får tyvärr byta fläktar eller slänga på ytterligare en TopHat med den kylaren. Jag hade gärna kört den kylaren i min Ghost annars.

Jag är ingen proffsbyggare, men jag hade inte gett mig på en 120mm AIO utan TopHat. Det finns sådana byggen på nätet, men det är definitivt inte lättbyggt för oss amatörer. Det är riktigt ont om plats.

NH-L12 Ghost Edition eller Alpenföhn Black Ridge är antagligen fortfarande de bästa TopHat-lösa alternativen för amatörer, den senare är klart kinkigare med moderkort och minnen. Jag hade inte kört något törstigare än vad jag gör just nu, 3700x/88W, med NH-L12, det låter redan tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Den här: Glacier One 240MP Har 27mm tjock radiator och ett väldigt litet huvud om man skippar RGB klossen. 41mm över moderkortet är antagligen med kloss, så utan blir det nog närmare hälften.

Edit: kika på meshilicious chassit annars.

Visa signatur