Permalänk
Medlem

Få en elmotor att gå segare

Hej!
Håller på att bygga en enkel liten robot, problemet är bara att motorerna ligger på 12000 varv/minut vilket gör att den går aldeles för fort och slirar en hel del...
Så finns det nått bra sätt att få motorerna att gå segare.
Har för mig att det ska gå att använda sig av kondensatorer?
På något sätt mata motorn med pulser istället för konstant ström?

Visa signatur
Permalänk

är absolut ingen el:are men borde inte vanliga motstånd funka?

Visa signatur

Kör: Mitsubishi Lancer Evolution II GSR. Åker: Salomon Shade 155cm.
Spelar: ASUS A8V-MX, Athlon64 +3200, 1024MB, GeForce 6800 GT, Aspire X-Qpack Black/Silver 420W.
Lyssnar: iRiver S10.

Permalänk
Medlem

Varför inte utväxling... ?

Finns kit för sådant på www.elfa.se där man bara sätter på en box som innehåller växlar som sänker varvtalet på utgngen!

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

PWM är annars ett bra sätt

Permalänk
Medlem

motstånd begränsar bara strömmen, vilket slutar med att motorn får svårt att starta, kommer inte att minska hastigheten avsevärt, och den kommer att bli väldigt slö! kör med utväxling, låt den gå på höga varv. och försök få den så stark som möjligt. Du kan även testa med pulser! eller så köper du en stegmotor från ex www.kjell.com

Visa signatur

Johannes

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att försöka köra pulser då det känns enklast, att köra motorer med utväxling är lite för dyrt...
Såå, hur ska jag enklast skapa en krets som ger pulser istället för konstatnt störm?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det är en robot så har du kanske redan nån processor av nåt slag som styr?

Gör pulserna med den, du kan även enkelt få valfri hastighet på det sättet (bara ändra bredden på pulserna).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VikHe
PWM är annars ett bra sätt

eller PAM

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

Hehe, är inte så avancerad robot..
Den funkar som så att den kör raktfram tills en utstickande pinne krockar med något...
Det är två pinnar en på varje sida, om hogra pinnen krockar med något så stängs den vänstra motorn av och vise versa....
Så jag har ingen processor...
just nu är det bara batterier en massa kablar och två motorer..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

jag hade tänkt göra en likadan grej till min fläkt... tänkte ha två sladdar som går till en fas på motorn. volten är på 4,5volt i båda sladdarna fast en av sladdarna har en kondensator på sig som är på 3 volt som gör att när kondesatorn väl laddat upp sig får fläkten en spänning på 7,5volt och startar fläkten som sedan rullar på i 4,5 volt.

men sedan kom jag på att det kanske inte är så bra för dom andra grejerna i datorn eftersom jag tror dom får mer volt än vad dom vill ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
jag hade tänkt göra en likadan grej till min fläkt... tänkte ha två sladdar som går till en fas på motorn. volten är på 4,5volt i båda sladdarna fast en av sladdarna har en kondensator på sig som är på 3 volt som gör att när kondesatorn väl laddat upp sig får fläkten en spänning på 7,5volt och startar fläkten som sedan rullar på i 4,5 volt.

men sedan kom jag på att det kanske inte är så bra för dom andra grejerna i datorn eftersom jag tror dom får mer volt än vad dom vill ha.

Det där låter inte alls som det skulle funka, om en kondensator är märkt med 3V betyder det inte att den slutar laddas upp vid 3V utan att den kan gå sönder vid högre spänning.

Permalänk
Medlem

Vad man kan göra är att ladda upp två kondensatorer i parallel och sen ladda ur dom i serie för att ge motorn den spänningskick den behöver för att gå igång.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]