Dota 2-mästerskap i Stockholm hänger löst efter avslag från Riksidrottsförbundet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag undrar vad/vem/vilka ansöker om att e-sport ska ingå i Riksidrottsförbundet?
Har dom ens själv koll på vad all e-sport är eller är det "cs och dota killar" typ?
Jag tror felet ligger lika mycket hos dessa.
Starta ett svenska e-sport förbundet först som man kan bygga vidare på.

Egentligen kunde de inte bry sig mindre om att vara med i Riksidrottsförbundet. Men nu är det ju så att de bestämmer om spelare ska få visum eller ej.... Då behövdes medlemskap för att kunna få igenom eventet.

Permalänk
Medlem

Detta beslut påverkar nog CSGO majorn som också ska spelas i Stockholm i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Definitionen på sport är väl att det är tävling och fysisk ansträngning!? Ta bort en dem och det är idrott istället och då kan man inte anordna ett sportevenemang.

Idrott är ju fysiskt ansträngning med eller utan tävlingsmoment.
Sport kan ju vara lite vad som helst. Schack, frågesport, motorsport och sportfiske exempelvis. Och esport såklart!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Absolut, men detta är inte allmängiltigt för alla turneringar i alla spel i all framtid. Det handlar inte om att e-sportsförbundet skulle få bestämma t.ex. över spelmekanik eller klassbalans, precis lika lite som t.ex. bilsportsförbundet kan skicka in en ansökan om att ändra fysikens lagar, men det finns gott om möjlighet för regleringar på andra sätt.

Hur funkar matcherna? Bäst av 3 eller bäst av 5? Gruppspel eller något annat? T.ex.

Sedan kanske man vill förbjuda taktiker och tekniker som kanske gör spelet mindre intressant att se på, även om de rent spelmekaniskt är tillåtna. Man kanske vill införa en slags regel att man måste använda X antal olika karaktärer per match. Förbud mot att använda specifika spelmekaniker som räknas som exploits (särskilt om det är äldre spel som inte längre uppdateras.)

Det går till och med i många fall att justera spelmekanik genom custom matches med hjälp av moddning etc. Det finns många sätt att reglera. Alla de här idéerna är ju inte *bra*, men det är ju *möjliga*.

Personligen tror jag inte heller att det i just fallet The International och Dota2 är särskilt intressant att påverka några regler utifrån hur Valve gör normalt, men det ska ändå vara något som ska vara möjligt för ett förbund att försöka påverka. Sedan om det innebär att Valve väljer ett annat land så är det det förbundets ansvar.

Sedan ska man ju komma ihåg att storturneringar som The International är väldigt få, de allra flesta såna här evenemang är ju mycket mindre, och där är det rimligt att det finns något slags förbund som styr upp. Liksom, för att det ska vara meningsfullt att ens ha ett förbund så måste ju förbundet ha någon slags chans att påverka något, annars är organisationen en meningslös marionettorganisation.

Arrangörer har väldigt stor frihet att göra det du säger i fristående tävlingar. Men det bestäms av arrangörerna som betalar kalaset och inte landets e-sportförbund. När det däremot kommer till officiella DPC-tävlingar som avslutas varje år med The International så är det Valve som bestämmer. Det som är i spelet vid tidpunkten är tillåtet. Man förbjuder inte vissa taktiker eller tekniker.

Ditt exempel med bilsportförbundet som vill ändra fysikens lagar har jag lite svårt att ta till mig. Jag ser det snarare som att en arrangör i Schack helt plötsligt skulle bestämma att rockad inte är tillåtet eller att regeln om remi efter 3 upprepade drag tas bort. Nu har Schack förfinats under 1000-tals år och ingen kan hävda att de äger rättigheterna till spelet. Så är det även med fotboll, bågskytte, judo, tennis eller vilken annan sport som helst. Men Dota2 äger faktiskt Valve idag och reglerna i spelet ändras om inte varje månad så i varje fall kvartalsvis.

Den här diskussionen blir liksom mycket större än att ska The International få genomföras i Stockholm. På något sätt känner jag att E-sportförbundetet och Turism Sweden gått bakom ryggen på Valve. Istället för att garantera att The International kan genomföras har de försökt få Riksidrottsförbundet att acceptera E-Sport. Vad de istället borde ha gjort är att vara på hugget och bokat globen direkt efter restriktionerna släpper sista Augusti. Förmodligen hade Valve gått med på att skjuta fram TI 2-3 veckor. Samtidigt är bara väldigt besviken på Sverige som inte kan göra ett undantag för Valve när den största E-Sporttävlingen i världen kommer hit. Det handlar om ett par veckor när vi redan gör undantag för andra sportevent. TI kommer förmodligen inte komma hit igen. Att det överhuvudtaget hade hänt var ett smärre under.

Kanske Finland tar över TI nu? Där verkar de uppskatta sina e-sportstjärnor. Två st finska, tvåfaldiga vinnare av TI har till och med varit på en middag med presidenten.

Permalänk
Medlem

E-sport kommer bli världens största sportevenemang i framtiden.

Ni munblöja entusiaster är bara jobbiga. Klart vi ska ha evenemanget i sverige.

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte att Sverige har två E-sportförbund som aktivt motarbetar varann.

https://www.drayswe.se/2021/06/23/rf-ar-inte-var-syndabock-i-...

Permalänk

Ja jag hade planerat att gå på TI10... först 2020 och nu 2021.
Vi må bo i ett progressivt, högteknologiskt och inom spelbranschen framgångsrikt land, men vi verkar ha långt kvar innan spel räknas som kultur och esport som sport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inte oväntat.
Svensk idrottsförbund etc har väl aldrig sett e-sport som något seriöst.

Trots det är stora summor pengar involverade, och det drar fler tittare än de flesta andra idrotter.

Och till de som säger det handlar om pandemin, ni har helt enkelt fel.

Hur kan det vara fel att säga att det beror på pandemin? Det finns ju inte ens någon rimlig möjlighet att stoppa lag från att resa hit för en tävling om vi inte haft pandemireglerna. Frågan om e-sport är en idrott har ingen påverkan på om man får utöva internationell e-sport, förutom just när det är pandemi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det hjälper inte att Sverige har två E-sportförbund som aktivt motarbetar varann.

https://www.drayswe.se/2021/06/23/rf-ar-inte-var-syndabock-i-...

Tror dock inte att två ansökande var anledningen till att de blev nekade. Iaf inte om man läser anledningen på RF:

Svenska E-sportförbundet och E-sportförbundet SESF
Riksidrottsstyrelsen anser att de båda förbunden varken i sina stadgar, tävlingsregler eller ansökan tydligt har definierat vilken idrott eller vilka idrottsgrenar inom det vida begreppet e-sport som förbundet administrerar och bedriver. Således är det inte möjligt att bedöma medlemsansökan utifrån de villkor som finns i RF:s stadgar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Ja jag hade planerat att gå på TI10... först 2020 och nu 2021.
Vi må bo i ett progressivt, högteknologiskt och inom spelbranschen framgångsrikt land, men vi verkar ha långt kvar innan spel räknas som kultur och esport som sport.

Jag vägrar ta i vad som skall ha etiketten "kultur", och det verkar i vilket fall som helst handla mest om att tycka sig berättigad att finansieras av offentliga medel.
"Sport" har en koppling till fysisk aktivitet utan direkt nyttoaspekt, senare utvecklad till "en sund själ i en sund kropp".
Sitta på rumpan och glo på skärmar är lite antitesiskt. Är det sport att vara soffpotatis och titta på serier och spela spel?
Naturligtvis inte.
Att vilja klassificera sig som "sport" verkar ha samma skäl som att vilja bli klassad som "kultur" - det finns en offentlig budget man vill ta pengar från.

På den tiden jag var aktiv e-sportare fanns inte tanken. Detta är business, kort och gott. Business som vill öka sina vinster med hjälp av offentliga medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Poängen är ju att man INTE vill ha en massa folk rännande från världens alla hörn just nu.

Som om vi inte redan skulle ha det så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Tror dock inte att två ansökande var anledningen till att de blev nekade. Iaf inte om man läser anledningen på RF:

Svenska E-sportförbundet och E-sportförbundet SESF
Riksidrottsstyrelsen anser att de båda förbunden varken i sina stadgar, tävlingsregler eller ansökan tydligt har definierat vilken idrott eller vilka idrottsgrenar inom det vida begreppet e-sport som förbundet administrerar och bedriver. Således är det inte möjligt att bedöma medlemsansökan utifrån de villkor som finns i RF:s stadgar.

Det kan vara mer än en sak som spelar in:

Detta bekräftar också Björn Eriksson, ordförande för Riksidrottsförbundet till P3spel när han säger ” E-sporten är inte en del av RF på grund av att två organisationer sökte in samtidigt och det bara fanns plats för en”

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Falistar:

Som om vi inte redan skulle ha det så....

Två fel blir inte ett rätt. Jag tycker man borde begränsa resandet mer, tills vi är fullvaccinerade. Men svenne banan verkar tro att skidresa i Österrike är nån slags mänsklig rättighet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Under dessa rådande omständigheter så håller jag med om att det är lämpligt att INTE ha livepublik från alla världens hörn.

Nu får eSporten visa sin styrka med att det är "elektronisk sport", dvs., hålla det live via internet som det ändå görs redan.

Skrivet av Shudnawz:

Poängen är ju att man INTE vill ha en massa folk rännande från världens alla hörn just nu.

Om 2 månader när nära nog hela den vuxna befolmningen i Sverige är vaccinerade är det ju precis det vi vill ha. Vi vill återgå till att ha "en massa folk rännande från världens alla hörn". Det är ju precis det som är turism.

Permalänk
Medlem

Esport ingår tyvärr inte kategorin "idrott" och inte bör göra det. Vad bra att Idrottsförbundet tog fast detta beslut.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Durkadur:

Om 2 månader när nära nog hela den vuxna befolmningen i Sverige är vaccinerade är det ju precis det vi vill ha. Vi vill återgå till att ha "en massa folk rännande från världens alla hörn". Det är ju precis det som är turism.

Jag tänker att vi kanske ska vara lite mer försiktiga, eftersom det dyker upp varianter i alla hörn som ingen vet exakt hur de kommer reagera på befintliga vaccin som utvecklats för varianter som knappt längre är i cirkulation. Har vi tur funkar de ungefär lika bra, men det finns ju också en rejäl risk att det nånstans muterar fram en variant som inte täcks och då är vi tillbaka på ruta 1, MEN med handikappet att folk tror att de är vaccinerade trots att de är helt oskyddade. Detta är inget vi ska leka med, och sport är definitivt inte viktigt nog för att riskera livet på en massa människor för. IMO.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Evil Peter:

Hur kan det vara fel att säga att det beror på pandemin? Det finns ju inte ens någon rimlig möjlighet att stoppa lag från att resa hit för en tävling om vi inte haft pandemireglerna. Frågan om e-sport är en idrott har ingen påverkan på om man får utöva internationell e-sport, förutom just när det är pandemi.

Det är fel, då samma problematik med visum kvarstår även utan pandemin.

Skrivet av EntropyQ3:

Jag vägrar ta i vad som skall ha etiketten "kultur", och det verkar i vilket fall som helst handla mest om att tycka sig berättigad att finansieras av offentliga medel.
"Sport" har en koppling till fysisk aktivitet utan direkt nyttoaspekt, senare utvecklad till "en sund själ i en sund kropp".
Sitta på rumpan och glo på skärmar är lite antitesiskt. Är det sport att vara soffpotatis och titta på serier och spela spel?
Naturligtvis inte.
Att vilja klassificera sig som "sport" verkar ha samma skäl som att vilja bli klassad som "kultur" - det finns en offentlig budget man vill ta pengar från.

På den tiden jag var aktiv e-sportare fanns inte tanken. Detta är business, kort och gott. Business som vill öka sina vinster med hjälp av offentliga medel.

Detta är fel, som redan påpekats många gånger.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tänker att vi kanske ska vara lite mer försiktiga, eftersom det dyker upp varianter i alla hörn som ingen vet exakt hur de kommer reagera på befintliga vaccin som utvecklats för varianter som knappt längre är i cirkulation. Har vi tur funkar de ungefär lika bra, men det finns ju också en rejäl risk att det nånstans muterar fram en variant som inte täcks och då är vi tillbaka på ruta 1, MEN med handikappet att folk tror att de är vaccinerade trots att de är helt oskyddade. Detta är inget vi ska leka med, och sport är definitivt inte viktigt nog för att riskera livet på en massa människor för. IMO.

Fast då kanske man heller inte ska göra undantag för andra stora evenemang.

Här är en intressant nyhet där politiker uttalar sig.
https://www.expressen.se/sport/e-sport/det-har-ar-extremt-pin...

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Naturligtvis inte.

Ja pengar är en drivande faktor och de som skriker högst om att spel ska räknas som kultur eller e-sport som sport bryr sig kanske mest om just det. Jag är inte en av dem.

Helt oavsett har jag svårt att förstå hur spel inte skulle räknas som kultur.
Spel innehåller grafisk konst. Spel innehåller, generellt sett, musik. I spel ingår historieberättande, explicit eller implicit. Listan är inte slut där men vi håller det kort och säger att spel helt enkelt består av många olika delar som alla, enskilt, räknas som kultur.

När det gäller e-sport som sport så är det inte fullt så självklart men den som argumenterar för att e-sport inte kan vara sport tror jag förväxlar sport och idrott.
E-sport är inte idrott. Schack är inte heller idrott. Men båda kan utövas som en sport.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av krEJZi:

Fast då kanske man heller inte ska göra undantag för andra stora evenemang.

Här är en intressant nyhet där politiker uttalar sig.
https://www.expressen.se/sport/e-sport/det-har-ar-extremt-pin...

Nej, absolut inte.
Jag tycker gott man kan likställa e-sport med annan sport, MEN under rådande omständigheter ska INGEN ges specialvisum för att komma hit bara för det är ett mästerskap, elitidrott eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, absolut inte.
Jag tycker gott man kan likställa e-sport med annan sport, MEN under rådande omständigheter ska INGEN ges specialvisum för att komma hit bara för det är ett mästerskap, elitidrott eller inte.

Hade varit lättare att acceptera en uppskjutning eller flytt OM regeringen tycker det är för farligt att faktiskt hålla dem. Men om man nu gör undantag då blir det ju skevt. Är de lättare att motivera fler dödsfall om det är fotboll folk ska titta på (eller vilka sporter som nu fått undantag) än med Dota? xD

Antingen är det en pandemi eller inte.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Lego Master
Skrivet av krEJZi:

Hade varit lättare att acceptera en uppskjutning eller flytt OM regeringen tycker det är för farligt att faktiskt hålla dem. Men om man nu gör undantag då blir det ju skevt. Är de lättare att motivera fler dödsfall om det är fotboll folk ska titta på (eller vilka sporter som nu fått undantag) än med Dota? xD

Antingen är det en pandemi eller inte.

I know right. Men fotboll är ju mer av en "folksport" på nåt sätt, och då kommer ju självbevarelsedriften som politiker in i leken; man kan inte stämplas som den som hindrade fotboll. Sen gick det ju som det gick ändå, men pga helt andra saker.

Jag tror ingen i riksdagen eller regeringen ens vet vad DOTA är mer än att de hört sina ungar raljera om det.

Personligen hade jag (som politiker) gjort mitt bästa för att låta ungdomar utöva sport, men i största möjliga mån hindrat åskådare. Då blir det jävligt tydligt var prioriteringen ligger; ska ungdomar uppmuntras att utöva hälsosam sport, eller handlar det om att ölstinna gubbar ska få skrika åt folk på en gräsmatta? Jag misstänker att det är det senare, och det gör mig fly förbannad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I know right. Men fotboll är ju mer av en "folksport" på nåt sätt, och då kommer ju självbevarelsedriften som politiker in i leken; man kan inte stämplas som den som hindrade fotboll. Sen gick det ju som det gick ändå, men pga helt andra saker.

Jag tror ingen i riksdagen eller regeringen ens vet vad DOTA är mer än att de hört sina ungar raljera om det.

Personligen hade jag (som politiker) gjort mitt bästa för att låta ungdomar utöva sport, men i största möjliga mån hindrat åskådare. Då blir det jävligt tydligt var prioriteringen ligger; ska ungdomar uppmuntras att utöva hälsosam sport, eller handlar det om att ölstinna gubbar ska få skrika åt folk på en gräsmatta? Jag misstänker att det är det senare, och det gör mig fly förbannad.

Regeringen och andra partier anser faktiskt att esport är en sport. Men de har inte skrivit om regler/lagar.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Lego Master
Skrivet av krEJZi:

Regeringen och andra partier anser faktiskt att esport är en sport. Men de har inte skrivit om regler/lagar.

Man undrar varför? Bara inte prioriterat jämfört med andra frågor? Rimligt, kanske. Eller handlar det om lobbyspel från okända aktörer som inte vill få in e-sporten i "idrottens finrum"? Oklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Man undrar varför? Bara inte prioriterat jämfört med andra frågor? Rimligt, kanske. Eller handlar det om lobbyspel från okända aktörer som inte vill få in e-sporten i "idrottens finrum"? Oklart.

Att oppositionen uttalar sig och säger att det är skamligt osv är ju bara röstfiske. Ser ju inte att någon av dem har lyckats göra något heller. Lätt att snacka.

Känns ju som att det borde finnas en gigantiskt lobbyverksamhet inom esport också. Finns ju enormt mycket pengar där.

Om nu C, M, SD och även S tycker esport är sport så borde det ju inte vara så svårt att ta fram rätt lagar...

Stockholm kommuns styrelseordförande Anna König Jerlmyr (M) är väldigt kritisk till regeringens beslut.

Rickard Nordin (C) har lyft frågan om e-sport många gånger i riksdagen och är också besviken på att regeringen inte har agerat.... Regeringen har sagt att de tycker att e-sport är en sport och då måste man förändra lagstiftningen för det här är ett reellt scenario, det har varit liknande problem innan, och nu har vi hamnat här igen.

Moderata ungdomsförbundet (Muf) har även uttalat sig i frågan och kräver att regeringen fixar så att The International kan hållas i Sverige och att e-sport ska klassas som en elitsport.

Sverigedemokraterna har som enda parti föreslagit att Sverige bör erkänna e-sporten som kulturform och likställa utländska e-sportare med andra idrottare i regelverket för visering.

SSU:s förbundsordförande Philip Boström efterlyser att man från politiskt håll tar ansvar för att rädda evenemanget. Tvingas tävlingen flytta skickar man signalen att svenska politiker inte bryr sig om ett av de viktigaste fritidsintressena svenska folket har, säger han.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt att E-sport inte ingår i riksidrottsförbundet. Alldeles för stor krock mellan föreningssverige och modern privatägd e-sport.

Problemet här verkar snarare vara att Valve ville ha speciella undantag likt Fotbolls-EM för att kringgå reserestriktioner - vilket tydligen bara kan ges till sporter under RF? Är väl mer polisens eller myndigheternas fel att de bara kan tänka så fyrkantigt att undantag kan ges till RFs approvade sporter och inte till andra stora evenemang.

Å andra sidan kan jag tycka att Valve varit väldigt naiva här och det borde gått upp för dem bra mycket tidigare att det var stor risk för att de inte skulle få kringgå reserestriktioner i Sverige. Man kan ju bara se hur mycket krångel det varit för fotbolls-EM att komma av stapeln och då är det ändå det absolut största/viktigaste arrangemanget i hierarkin.

Om man känner till hur politiker behandlat svensk fotboll exempelvis så borde det stått glasklart att politiker inte skulle lyfta ett finger för ett sådan nisch-arrangemang som "tävla i dataspel".

Permalänk
Medlem

Esport är inte idrott

Jag ser inte esport som någon form av idrott. Idrott är en fysisk ansträngning. Enligt kammarrätten:
Kammarrätten slår fast: schack är ingen idrott
Esport är ju i princip schack med lite bättre grafik

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Trihxeem:

Jag ser inte esport som någon form av idrott. Idrott är en fysisk ansträngning. Enligt kammarrätten:
Kammarrätten slår fast: schack är ingen idrott
Esport är ju i princip schack med lite bättre grafik

Du har helt missat diskussionen, ser jag.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Tycker det är rätt att E-sport inte ingår i riksidrottsförbundet. Alldeles för stor krock mellan föreningssverige och modern privatägd e-sport.

Problemet här verkar snarare vara att Valve ville ha speciella undantag likt Fotbolls-EM för att kringgå reserestriktioner - vilket tydligen bara kan ges till sporter under RF? Är väl mer polisens eller myndigheternas fel att de bara kan tänka så fyrkantigt att undantag kan ges till RFs approvade sporter och inte till andra stora evenemang.

Å andra sidan kan jag tycka att Valve varit väldigt naiva här och det borde gått upp för dem bra mycket tidigare att det var stor risk för att de inte skulle få kringgå reserestriktioner i Sverige. Man kan ju bara se hur mycket krångel det varit för fotbolls-EM att komma av stapeln och då är det ändå det absolut största/viktigaste arrangemanget i hierarkin.

Om man känner till hur politiker behandlat svensk fotboll exempelvis så borde det stått glasklart att politiker inte skulle lyfta ett finger för ett sådan nisch-arrangemang som "tävla i dataspel".

Undantaget gäller "elitidrott" som polisen sedan tolkat att endast vara idrotter som går under RF.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/10/regeringen...

Så det är ju regeringen man får skylla lita på här tycker jag. De kunde ju likaväl skrivit "Elitsport" eller "Elittävlingar". xD

"Men nu väljer regeringen att agera och ta bort inreseförbudet för elitidrottare.

– Vi kommer remittera att elitidrottare undantas inreseförbundet, säger inrikesministern Mikael Damberg (S), enligt TT.

– Med dagens besked skickar vi en tydlig signal. Vi vill ha internationella tävlingar i Sverige, säger idrottsministern Amanda Lind (MP)."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/OQpxaV/infor...

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Vilket jävla trams... Det är ju såhär med allting nu för tiden. Sverige VILL verkligen inte vara på kartan eller ligga i framkant inom något.