Permalänk
Medlem

Laptop som orkar CAD program

Hej!

Som titeln lyder så skulle jag vilja köpa en laptop till studier som rör CAD och då jag kommer använda CAD i 3D.
Skulle gärna vilja komma undan så billigt som möjligt men förstår att det kan bli en del då jag kanske kommer använda den i 5 år och vill slippa köpa en ny om ett par år så cirka 7000-8000kr. Vad för saker bör jag kolla på? Behövs det mycket processorkraft i en sådan?

Tack på förhand! Mvh

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Medlem

När du är i skolan så är uppgifterna oftast ganska små jämfört med vad som görs i yrkeslivet.
Det betyder att systemkraven inte blir så höga för studier och studenter inte behöver köpa värsting datorer.

Olika CAD program har olika systemkrav, men du borde klara dina studier med nästan vilken dator som helst.

Dock är det svårare att veta vad du gör med datorn om 5 år.

Om ritningarna är stora så är mer ram minne ofta en fördel.
Om det är mycket 3d i programmet så kan acceleration från grafikkortet vara fördelaktigt.

Permalänk
Medlem

vilket 3d cad program? Om det kan dra nytta av CUDA - så kan det vara en stor fördel att ha ett nvidia cuda kort i maskinen. MEN, många professionella cad-program kör bara grafikkortsacceleration på godkända Nvidia kort - så då är det kört iallafall

T.ex. Autocad har en brokig historia, där konsument Geforce kort funkat i en release men inte i en annan

Rent allmänt så ju ett snabtt gfx kort nice när man ska "cadda", så jag hade nog försökt hitta en laptop med någon form av Geforce kort hur som helst.

// LZ

Permalänk
Medlem

Om du ska köra tunga CAD program så kanske Quadro hade varit en bra ide men då skenar ju priserna...
https://www.reinisfischer.com/top-12-laptops-nvidia-quadro-gr...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

När du är i skolan så är uppgifterna oftast ganska små jämfört med vad som görs i yrkeslivet.
Det betyder att systemkraven inte blir så höga för studier och studenter inte behöver köpa värsting datorer.

Olika CAD program har olika systemkrav, men du borde klara dina studier med nästan vilken dator som helst.

Dock är det svårare att veta vad du gör med datorn om 5 år.

Om ritningarna är stora så är mer ram minne ofta en fördel.
Om det är mycket 3d i programmet så kan acceleration från grafikkortet vara fördelaktigt.

Sry for ot
Men det är lite intressant att du skriver minne två ggr, "ram minne". Ram = random access memory
Du är absolut inte den första och sista, jag är ibland skyldig till det också. Mest bara en observation.

Ot:
Som tidigare nämnts, Kolla med skolan vilka programvaror som ni ska använda under hela utbildningen och kolla sedan dess kravspecifikationer. Först då kan man ge en mer korrekt Rekommendation

Permalänk
Entusiast

De flesta CAD program använder endast 1 cpu kärna och jag har själv inte jobbat med något program där jag behövt något mer än low end grafikkort. Av någon anledning så sitter det 8 kärniga cpuer och dyra quadro kort i workstations på jobbet iaf, men mina rekommendationer är enklare:

Mycket ram, 32GB+ rekommenderat.
Mycket ledig lagring, ssd är bra om du har stora assemblys.
Snabb singetrådsprestanda / hög klock på cpun för snabb part-uppdatering.

En laptop med i5, gtx1650, 1 TB nvme ssd hade varit mitt första val för pris/prestanda. Så kan man gejma lite också

Permalänk
Medlem

Kan vara svårt att hitta en bärbar med 32GB+ ram utan att priset skjuter iväg.
Kolla då efter en som går att uppgradera ram på, troligen behöver du inte så mycket ram medans du studerar.

Permalänk
Medlem

Skall du köra Autocad så går det knappt att köra utan GPU som nvidia även om du bara skall köra 2-plans CAD som att hantera ritningar (är mer eller mindre industristandard idag...) - det behöver inte vara någon avancerad och häftig sådan men det viktiga är att den finns då att köra på den integrerade processor-grafiken går inte om du inte är väldigt tålmodig. Man kan verkligen fråga vad Autocad gör av beräkningskraften då det i princip bara hanterar trådfigurer modell slutet av 1980-talet - men det går åt...

Saken är att det blir allt svårare att hitta laptop med GPU till rimlig pris då det antingen är datorer för företag i +12kkr-klassen (som lenovo P1) eller gamerdator med nvidia-GPU.

Problemet är att datorer skall vara tunna och platta och en fet GPU som gör att datorn drar 135 - 200 Watt skulle göra den till en stekplatta med hysteriska fläktar tjutande...