Steam Hardware Survey i juni – Nvidia och Intel tar marknadsandelar

Permalänk
Medlem

Lita inte på Steam HS på 5 öre. Har haft 2 full AMD datorer där jag har bytt delar från och till. Inte en enda förfråga. På 2 år.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

AMD tappar 1% på Y to Y. Inte så dåligt ändå...

( https://global.techradar.com/en-za/news/new-steam-hardware-su... )

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Thomas:

Isåfall lär det inte vara att de slumpar vilka som ska få den varje gång. Jag har svarat på den absolut minst 5 ggr de senaste åren.

Kanske var otydlig. Menade att det räcker med att de kollar låga tusen för att få ett riktigt bra resultat.

Det jag räknande på var att om de kollade låga tusentals så borde det vara ungefär den sannolikheten. De kan mycket väl kolla långt fler än så, är ju långt mindre jobb för Steam att ställa frågan än för t.ex. SIFO att göra det.

Har själv fått frågan totalt tre gånger genom alla år, då fick jag dem rätt tätt inpå varandra. Möjligen för att jag skippade att svara de två första gångerna, vet inte hur deras urvalsprocess ser ut.

Oavsett hur de gör urvalet: man måste förstå att Steam inte ger ett bra urval av alla PC på marknaden. Urvalsgruppen är ju mycket smalare än så då det är minoritet av PC-användarna som kör Steam.

Däremot pekar rätt mycket på att Steam är väldigt tillförlitlig källa för att visa hur install-base av spel-PC ser ut. Och här lär man igen inse att install-base skiljer sig potentiell rätt mycket från aktuell försäljning. Den förra är integralen av den senare över många år!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Det jag räknande på var att om de kollade låga tusentals så borde det vara ungefär den sannolikheten. De kan mycket väl kolla långt fler än så, är ju långt mindre jobb för Steam att ställa frågan än för t.ex. SIFO att göra det.

Aha.
Ja, då får jag samma resultat om man räknar på c:a 10 000 (av c:a 120 miljoner). Avrundat blir det 0.1 promille.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Inget oväntat egentligen. Känns mest som att det är folk bla här på swec som går emot normen och tror att 4k och amd är det som man kör när man läser diskussioner. Visar klart och tydligt att det ej stämmer och Intel och nvidia fortsätter regera och är det som gäller vid datorbygge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Steffe:

steam://takesurvey/2

Kör på ;p Behöver klistra in det i "kör" (win+r)

Funkar det fortfarande? Nästan så man skulle lagt det i autostart.

Skrivet av orginallinus:

AMD tappar 1% på Y to Y. Inte så dåligt ändå...

( https://global.techradar.com/en-za/news/new-steam-hardware-su... )

Och @UndaC , kanske är värt en nyhet trots allt.

Såg det kommit färska Mindffactorysiffror med: https://www.notebookcheck.net/Ryzen-5000-makes-Intel-s-Rocket...

Finns fler via källan och och Imgur.

Permalänk
Medlem

Fast andelen windows 7 användare steg med 3,01% till 5,05% (från att ha stadigt gått ner från 2,65% i Februari till 2,04% i Maj). Ett trendbrott.

Utöver det så steg andelen simplified chinese med 6,18% till 23,68% och korea med 2,16% till 3,74% (över en dubblering).

Citat:

Intressant är att AMD ser ut att ha betydligt större marknadsandelar vad det gäller högt klockade processorer. Tyvärr kan man inte se modellnummer hos Steam men indikationen är i alla fall att AMD ser ut att ha tagit ett bra grepp om high end-segmentet.

Om vi tar i hänsyn till det tidigare, och att intel processorer i 2,7-2,99Ghz segmentet steg med 2,77% (från att ha legat stabilt kring 13,1% +-0,1%) , och att äldre system tenderar att ha windows 7 ... och äldre processorer, från Kina, så handlar det sannolikt om att det mättes annorlunda , snarare än att Intel helt plötsligt ökade sin marknadsandel.

Dvs. gamla intel system i Kina kan ha stått för ökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Lita inte på Steam HS på 5 öre. Har haft 2 full AMD datorer där jag har bytt delar från och till. Inte en enda förfråga. På 2 år.

Varför litar du inte på steams undersökning när den som swec rapporterat korrelerar väl med försäljningssiffror? Kan det måhända vara så att du inte gillar resultatet från AMDs perspektiv och därför aktivt väljer att inte tro på den?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

Steam har ungefär lika många användare som Indien har invånare.
Om en indier blir utsatt för två rån betyder det inte att Indien har hög kriminalitet.

Det enda som går att utläsa ur den infon är att en indier blivit rånad två gånger
Likaså betyder din upplevelse med Steam här inget annat än att du inte fått förfrågan.

Personliga anekdoter är fullkomligt menlösa i sammanhanget och säger absolut ingenting om tillförlitligheten.

Något som däremot hade kunnat få en att tvivla är ju om siffror på ett nämnvärt sätt skiljer sig från andra källor på motsvarande data.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av New Origo:

En fundering jag har angående att Intel tar marknadsandelar är om det inte är för att dom har större utbud för alla budgetar?

De har ju också ”nyligen” lanserat 11:e för desktop så det lär ju flytta nålen en del.

AMD har ju också tidigare haft svårt att leverera en del modeller från 5000-serien (som dock ser ut att ha löst sig i stort nu).
Men det är ju väldigt små skillnader vi pratar om på en kort tidsperiod så man ska nog inte läsa in allt för mycket i det heller.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om en indier blir utsatt för två rån betyder det inte att Indien har hög kriminalitet.

Det enda som går att utläsa ur den infon är att en indier blivit rånad två gånger
Likaså betyder din upplevelse med Steam här inget annat än att du inte fått förfrågan.

Personliga anekdoter är fullkomligt menlösa i sammanhanget och säger absolut ingenting om tillförlitligheten.

Något som däremot hade kunnat få en att tvivla är ju om siffror på ett nämnvärt sätt skiljer sig från andra källor på motsvarande data. Men det gör de inte.

man kan ju undra sig varför ni fråga då vad vi tycker om ni bara använda det för att bara skita på alla som inte håller med eran syn.

🙄

snart blir det väl förbjuden att har någon personligt åsikt här som inte gå i linje med vad redaktionen eller genomsnitsanvändaren tycker.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Lite kul när man läser "I övrigt ser vi att datorer i allmänhet tar önskvärda steg framåt. Snittdatorn ökade mängden tillgängligt RAM-minne där 16 GB-konfigurationer tog ett kliv upp om 2 procent, medan sexkärniga processorer också ökade med två procent."

"Operating System
Windows 7 Professional 64-bit SP1
CPU
AMD Phenom II X6 1050T 30 °C
Thuban 45nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 625MHz (9-9-9-24)"

10 år gammal häck...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

https://i.imgur.com/Gfsw397.png

man kan ju undra sig varför ni fråga då vad vi tycker om ni bara använda det för att bara skita på alla som inte håller med eran syn.

🙄

snart blir det väl förbjuden att har någon personligt åsikt här som inte gå i linje med vad redaktionen eller genomsnitsanvändaren tycker.

Att någon ber om din åsikt är väl inte en garant för att du ska få medhåll?

Det är inget illa menat mot dig personligen men det är ren fakta att en persons erfarenhet i ett urval på en miljard är statistiskt sett fullkomligt irrelevant.
Det betyder förstås absolut inte att din åsikt är det och min intention är inte att ”skita på dig” för att du uttryckte den.

Men om det finns missförstånd kring saker, vilket det verkar göra, så är det väl positivt om vi försöker hjälpa till att reda ut begreppen.

Som en motpol till din upplevelse kan jag berätta att jag bytte från GTX 980 som jag kört sedan det släpptes till ett 5700 XT.
Jag fick aldrig frågan när jag hade mitt 980 men har fått frågan två gånger på fyra månader sedan jag satte i ett 5700.

Men som sagt: varken din eller min upplevelse spelar enskilt någon roll här. Min upplevelse kommer ju inte få dig att lita mer på på underlaget eller hur? Lika lite som din upplevelse bör få någon att lita mindre på det.

Helt enkelt eftersom de båda helt saknar någon som helst statistisk signifikans.
Det är inget elakt i det, så om du uppfattar det så är det beklagligt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att någon ber om din åsikt är väl inte en garant för att du ska få medhåll?

Det är inget illa menat mot dig personligen men det är ren fakta att en persons erfarenhet i ett urval på en miljard är statistiskt sett fullkomligt irrelevant.
Det betyder förstås absolut inte att din åsikt är det och min intention är inte att ”skita på dig” för att du uttryckte den.

Men om det finns missförstånd kring saker, vilket det verkar göra, så är det väl positivt om vi försöker hjälpa till att reda ut begreppen.

Som en motpol till din upplevelse kan jag berätta att jag bytte från GTX 980 som jag kört sedan det släpptes till ett 5700 XT.
Jag fick aldrig frågan när jag hade mitt 980 men har fått frågan två gånger på fyra månader sedan jag satte i ett 5700.

Men som sagt: varken din eller min upplevelse spelar enskilt någon roll här. Min upplevelse kommer ju inte få dig att lita mer på på underlaget eller hur? Lika lite som din upplevelse bör få någon att lita mindre på det.

Helt enkelt eftersom de båda helt saknar någon som helst statistisk signifikans.
Det är inget elakt i det, så om du uppfattar det så är det beklagligt.

nej det finns inget missförstånd här.

ni ställer en fråga som fiska efter att folk som inte håller med eran åsikt bara fär att ni sen gå in och dissa den åsikt genom att visa hur den personen "har fel" med sin åsikt.

trött på sånt trams att man först fråga efter åsikter bara för att gå in sen och dissa åsikten. gör bara att min till slut inte orka skriva något alls.

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

nej det finns inget missförstånd här.

ni ställer en fråga som fiska efter att folk som inte håller med eran åsikt bara fär att ni sen gå in och dissa den åsikt genom att visa hur den personen "har fel" med sin åsikt.

trött på sånt trams att man först fråga efter åsikter bara för att gå in sen och dissa åsikten. gör bara att min till slut inte orka skriva något alls.

Ja men i det här fallet är det ju inte svårare än att om du har en miljard av något, och 1 st av en miljard är A så går det inte att säga att de andra 999 999 999 också är A.

Det är inte frågan om en åsikt ens. Det är bara bara rent konkret obestridlig fakta. Det är väl klart man ska kunna påpeka det.

Om det gör att du tappar sugen att skriva så är det tråkigt men vi måste kunna ha någon slags grundläggande respekt för basala fakta här.

Om vi hade frågat vad folk tyckte om Apples ARM-processorer och någon hade svarat att de är dåliga för att de bygger på X86 så är det väl fullt rimligt att vi korrigerar det påståendet tex.
Framförallt när någon framför påståendet i formen som en uppmaning till övriga läsare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja men i det här fallet är det ju inte svårare än att om du har en miljard av något, och 1 st av en miljard är A så går det inte att säga att de andra 999 999 999 också är A.

Det är inte frågan om en åsikt ens. Det är bara bara rent konkret obestridlig fakta. Det är väl klart man ska kunna påpeka det.

Om det gör att du tappar sugen att skriva så är det tråkigt men vi måste kunna ha någon slags grundläggande respekt för basala fakta här.

Om vi hade frågat vad folk tyckte om Apples ARM-processorer och någon hade svarat att de är dåliga för att de bygger på X86 så är det väl fullt rimligt att vi korrigerar det påståendet tex.
Framförallt när någon framför påståendet i formen som en uppmaning till övriga läsare.

och vad har jag påståd att min åsikt är fakta? kan du var snäll och visa det var jag har påståd det?

det har jag nämligen aldrig gjord. har bara skrivit varför jag engligen min personligt åsikt inte lita på det. ingenstans har jag skrivit att det är en fakta och att det är därför Steam HS inte stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

och vad har jag påståd att min åsikt är fakta? kan du var snäll och visa det var jag har påståd det?

det har jag nämligen aldrig gjord. har bara skrivit varför jag engligen min personligt åsikt inte lita på det. ingenstans har jag skrivit att det är en fakta och att det är därför Steam HS inte stämmer.

Så:

Om jag skriver:
”Jag tycker att Apple m1 är en x86-processor”
Då får ingen säga emot mig? (Eftersom det är en åsikt.)

Men om jag skriver:
”Det är fakta att Apple m1 är en x86-baserad processor”
Då får folk säga emot mig? (Eftersom jag presenterar det som fakta.)

Det är för mig väldigt förvirrande spelregler som jag inte stött på i ett diskussionsforum förut.

Med det tar jag nog och anmäler mig själv till modsen för att ha orsakat ett smått off topic sidospår här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Så:

Om jag skriver:
”Jag tycker att Apple m1 är en x86-processor”
Då får ingen säga emot mig? (Eftersom det är en åsikt.)

Men om jag skriver:
”Det är fakta att Apple m1 är en x86-baserad processor”
Då får folk säga emot mig? (Eftersom jag presenterar det som fakta.)

Det är för mig väldigt förvirrande spelregler som jag inte stött på i ett diskussionsforum förut.

du kan ju sluta med att känna att du måste försvara ett miljardföretag ifrån att någon enskild person har någon dåligt åsikt om det. tor dem klara sig bra även utan det.
sen sluta med att drar in jämförelse. jag har förstått att du känner att du MÅSTE visa mig att min åsikt är fel bara för att det statistisk inte spela någon roll.
det märks att det är nyhetstorka och att det inte finns mycket att skriva om när chefredaktören himself har inget bättre att göra än att gå efter mig kl. 12 på natten. 😂

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

du kan ju sluta med att känna att du måste försvara ett miljardföretag ifrån att någon enskild person har någon dåligt åsikt om det. tor dem klara sig bra även utan det.
sen sluta med att drar in jämförelse. jag har förstått att du känner att du MÅSTE visa mig att min åsikt är fel bara för att det statistisk inte spela någon roll.
det märks att det är nyhetstorka och att det inte finns mycket att skriva om när chefredaktören himself har inget bättre att göra än att gå efter mig kl. 12 på natten. 😂

Jag nappar igen:

Jag försvarar inte ett miljardföretag. Jag försvarar definitionen av vad som är statistiskt signifikant eller ej.

Att jag är uppe och diskuterar saker på forumet är väl inte något märkligt för en sweclockersmedlem?
Jag blev fängslad (och mot slutet lite förvirrad) av vårt utbyte här så jag sitter och skriver lite medan jag väntar på matchmaking mellan matcherna i ett spel. Vad det har med nyhetstorka vet jag dock inte. Men det stämmer absolut att det är lite segt på nyhetsfronten för tillfället!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag nappar igen:

Jag försvarar inte ett miljardföretag. Jag försvarar definitionen av vad som är statistiskt signifikant eller ej.

Att jag är uppe och diskuterar saker på forumet är väl inte något märkligt för en sweclockersmedlem?
Jag blev fängslad (och mot slutet lite förvirrad) av vårt utbyte här så jag sitter och skriver lite medan jag väntar på matchmaking mellan matcherna i ett spel. Vad det har med nyhetstorka vet jag dock inte. Men det stämmer absolut att det är lite segt på nyhetsfronten för tillfället!

och jag vet vad statistisk insignifikas är. men jag bryr mig inte om det.
kan ju tilllägga det här. om det krävs tur för att var med på Steam HS just för att man sia få den, så är det just det som gör den värdelös till mig.
den både skickas ut till ALLA användare i alla fall minst en gång om året i mina ögon om den ska vara “pålitligt” på något sätt.
sen det jag atör mig på är att först blir frågat om min ãsikt via sista raden i artikel bara för att det ska sen plockas upp för att prata ner på mig genom att antar att jag inte vet vad statistisk signifikans är och sen blir omtalat om att min ãsikt inte spela någon roll.
då hade man lika gärna kunnat låta blir att skriva sista meningen i artikeln.

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

och jag vet vad statistisk insignifikas är. men jag bryr mig inte om det.
kan ju tilllägga det här. om det krävs tur för att var med på Steam HS just för att man sia få den, så är det just det som gör den värdelös till mig.
den både skickas ut till ALLA användare i alla fall minst en gång om året i mina ögon om den ska vara “pålitligt” på något sätt.
sen det jag atör mig på är att först blir frågat om min ãsikt via sista raden i artikel bara för att det ska sen plockas upp för att prata ner på mig genom att antar att jag inte vet vad statistisk signifikans är och sen blir omtalat om att min ãsikt inte spela någon roll.
då hade man lika gärna kunnat låta blir att skriva sista meningen i artikeln.

Jag respekterar din åsikt om att du personligen hade känt större förtroende för om alla fick frågan.

(Jag skulle dock argumentera att det finns något som för mycket data, om 5 000 datapunkter ger 97% av säkerheten som 1 000 000 datapunkter så är det rimligt att man arbetar med 5 000 istället.)

Jag respekterar däremot inte din uppmaning om att inte lita på Steam hardware survey för att du inte fått frågan på två år.

Anledningen att jag ställde frågan är en genuin nyfikenhet på vad som föranlett misstron. Tex har andra mätningar visat helt andra siffror som gör att Steams ser tveksamma ut, har det uppdagats några stora misstag historiskt som vi missat etc.
Det var inte, som du verkar tro, ett bete för att klanka ner på folk som tvivlar på siffrorna.

Däremot om någon berättar om varför de inte litar på siffrorna och argumentet för det inte är hållbart så kommer det ju att diskuteras/ifrågasättas.

På så vis kan vi lära oss mer och de som läser i tråden kan också lära sig mer, i den bästa av alla världar.

Jag kanske gick på för hårt och använde för högtravande och domderande ton som mitt svar och det ber jag om ursäkt för. Jag kan ofta bli för självbelåten och dryg mellan varven. Det var inte så det lät i mitt huvud när jag skrev det så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Jag har inte fått en enda förfråga sedan 2004
Kanske måste man ha någon inställning för att ens få frågan? Jag vet inte jag.

Tilläggas bör väl att jag kör både amd och nvidia samt intel. Så håller inte på något utav lagen där. Jag går på prestanda/krona.
vilket i mitt fall just nu ligger på AMD, då jag har en 2400g som håller mig tills man kan få tag i gfx för ett vettigt pris, där lär nog nvidia vinna. Har en 5600x liggandes väntades... Frestelsen för att köpa beggat är stort, men med min ekonomiska situation inte värt det. Håller mig tills priserna går ner och får lite nyare prylar istället för att pröjsa 3000+ för ett ynka 1070.

Skrivet av FortuN:

Inget oväntat egentligen. Känns mest som att det är folk bla här på swec som går emot normen och tror att 4k och amd är det som man kör när man läser diskussioner. Visar klart och tydligt att det ej stämmer och Intel och nvidia fortsätter regera och är det som gäller vid datorbygge.

Om du läser min ovan kommentar så skulle jag nog säga, AMD på processor sidan och nvidia gfx sidan.
Men pris/prestanda är det som gäller för min del. Skiter om de är ett blått eller rött lag.

Skrivet av Radolov:

Fast andelen windows 7 användare steg med 3,01% till 5,05% (från att ha stadigt gått ner från 2,65% i Februari till 2,04% i Maj). Ett trendbrott.

Utöver det så steg andelen simplified chinese med 6,18% till 23,68% och korea med 2,16% till 3,74% (över en dubblering).

Om vi tar i hänsyn till det tidigare, och att intel processorer i 2,7-2,99Ghz segmentet steg med 2,77% (från att ha legat stabilt kring 13,1% +-0,1%) , och att äldre system tenderar att ha windows 7 ... och äldre processorer, från Kina, så handlar det sannolikt om att det mättes annorlunda , snarare än att Intel helt plötsligt ökade sin marknadsandel.

Dvs. gamla intel system i Kina kan ha stått för ökningen.

Ja detta låter ju mer troligt, allrahelst då kina har sin egna steam. Som går att ta sig runt om man vill som jag har förstått det. Då utbudet är grymt mycket större.

Skrivet av Trihxeem:

Varför litar du inte på steams undersökning när den som swec rapporterat korrelerar väl med försäljningssiffror? Kan det måhända vara så att du inte gillar resultatet från AMDs perspektiv och därför aktivt väljer att inte tro på den?

Läs mitt svar till bernd ovan. Jag har aldrig någonsin blivit förfrågad om steam surveys. Sedan 2004.
Jag är varken blå eller röd. Förstår inte denna smugness som vissa användare här på forumet har.

Skrivet av UndaC:

Något som däremot hade kunnat få en att tvivla är ju om siffror på ett nämnvärt sätt skiljer sig från andra källor på motsvarande data.

Well, som jag skrivit ovan. Jag har heller inte fått någon förfrågan alls. Någonsin sedan 2004.
Jag måste va ett guldkorn tror jag.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SleeZy:

Well, som jag skrivit ovan. Jag har heller inte fått någon förfrågan alls. Någonsin sedan 2004.
Jag måste va ett guldkorn tror jag.

Men på vilket sätt rubbar det ditt förtroende eller vad ser du att det skulle leda till som i förlängningen gör att steams siffror är felbenägna?

Ponera att Steam frågar cirka 10000 användare varje månad. Det betyder att varje månad är det 0,01% chans att du får frågan, om du är inne på Steam under perioden de begär in data. (Det vill säga många månader har du haft 0% chans att delta förutsatt att du inte har Steam igång 24/7 och alltid är vid datorn). Den siffran ackumuleras inte för att du haft Steam sedan 2004.

Det är enormt mycket mer sannolikt att du aldrig fått frågan än att du skulle ha fått den, än mer än att ha fått den många gånger.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men på vilket sätt rubbar det ditt förtroende eller vad ser du att det skulle leda till som i förlängningen gör att steams siffror är felbenägna?

Ponera att Steam frågar cirka 10000 användare varje månad. Det betyder att varje månad är det 0,01% chans att du får frågan, om du är inne på Steam under perioden de begär in data. (Det vill säga många månader har du haft 0% chans att delta förutsatt att du inte har Steam igång 24/7 och alltid är vid datorn). Den siffran ackumuleras inte för att du haft Steam sedan 2004.

Det är enormt mycket mer sannolikt att du aldrig fått frågan än att du skulle ha fått den, än mer än att ha fått den många gånger.

Ja det rubbar inte mitt förtroende alls. Tror du blandar ihop mig med någon annan.
Ville mer konstatera att jag tycker att det är märkligt att aldrig har blivit tillfrågad under alla dessa år.

Men är det så att man måste vara online just vid den tidpunkten med ett slumpat antal, så är det klart att det lär aldrig hända.
Hos er låter det mer som att det är något som händer varje månad eller kvartal.

Steam kan ju redan se vilken hårdvara användare använder, så de vore ju mer användbar data att jämföra all data de har istället för slumpmässiga 10.000 per månad (t.ex)
Då blir ju resultaten så skiftande som vi sett här t.ex. Och det betyder ju ingenting.

Annat vore det om vi ser att 90% av steams användare har nvidia månad 1. månad 10 kanske de har 95% eller 75%. Dvs lite mer att gå på.

Slumpmässiga surveys likt dessa är ju som aftonbladet när de frågar 10 personer en fråga "80% tycker att x är bästa sedan skivat bröd"
Men har man bara frågat 10 st så är ju inte 8 av 10 representativt.

Lite samma med steam survey, var nog min poäng jag ville få fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Läs mitt svar till bernd ovan. Jag har aldrig någonsin blivit förfrågad om steam surveys. Sedan 2004.
Jag är varken blå eller röd. Förstår inte denna smugness som vissa användare här på forumet har.

Jag citerade inte dig och har inte läst dina inlägg.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag tror du är något på spåren! Rätt komiskt ändå.

Jag har fått frågan om att vara med i Steam undersökningen flera gånger förresten. Ett snabbt okej, sen är adrenalinrusningen över.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SleeZy:

Kanske måste man ha någon inställning för att ens få frågan? Jag vet inte jag.

Har haft Steam sedan 2005, fått frågan totalt tre gånger. Alla tre var inom ett rätt kort tidsspann (inom några månader samma år), möjligen ska det bara räknas som en då jag avböjde på de två första (men ren spekulation från min sida då jag inte vet hur urvalsprocessen ser ut).

Är nog mer märkligt om någon fått frågan >10 gånger på samma konto än att man inte fått frågan alls.

Säg att det inte är ett par tusen som är med varje gång, utan kanske någonstans mellan 10,000 till 100,000. Även med den senare siffran är sannolikheten att just ditt konto väljs om de bara tittar på de ~120 miljoner aktiva kontona strax under 1 % (missade en nolla, ska vara 0,1 %) per undersökningstillfälle.

Exakt hur många som kollas varje gång verkar ingen förutom Valve veta. Men redan vid ett par tusen samples lär resultatet ha konvergerat rätt allt utom de mest ovanliga produkterna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Värt att notera.

Intel Xe syns i Steamstatistiken för första gången. 0,22%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Stämmer det att man MÅSTE få en förfrågan och också acceptera för att dela med sig av informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Stämmer det att man MÅSTE få en förfrågan och också acceptera för att dela med sig av informationen?

Ja

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.