Permalänk

Moderkort till AM3+

Letar efter ett moderkort som ska passa till AM3+ processor, finns de att få tag i?
När jag googlat och letat hittar jag inget.
Det var en dator som skulle uppgraderas då nuvarande moderkort Gigabyte GA-970A-UD3 inte stödjer LED-belysning i chassit.

Om det inte finns att få tag i, måste man uppgradera allt då?
Moderkortet och processorn givet, från vad jag förstått så passar inte AM3 i AM4, men frågan är minnena som ä DDR3 eller måste de också bytas till t ex. DDR4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Letar efter ett moderkort som ska passa till AM3+ processor, finns de att få tag i?
När jag googlat och letat hittar jag inget.
Det var en dator som skulle uppgraderas då nuvarande moderkort Gigabyte GA-970A-UD3 inte stödjer LED-belysning i chassit.

Om det inte finns att få tag i, måste man uppgradera allt då?
Moderkortet och processorn givet, från vad jag förstått så passar inte AM3 i AM4, men frågan är minnena som ä DDR3 eller måste de också bytas till t ex. DDR4?

AM3 = DDR3 (generellt sett, kanske finns undantag)
AM4 = DDR4
Så om du byter till en AM4 processor måste du ha DDR4

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TheRedLightning:

Det var en dator som skulle uppgraderas då nuvarande moderkort Gigabyte GA-970A-UD3 inte stödjer LED-belysning i chassit.

Bra att du tog med bakgrunden, så att vi slapp XY-problemet den här gången!

Spontant förvånar det mig att någon överhuvudtaget vill lägga pengar och energi på att byta moderkort i en så gammal dator bara för LED-belysning. Vad exakt menar du förresten med ”inte stöder LED-belysning i chassit”? Det kan man ha helt oberoende av moderkortet, särskilt om man inte måste kunna styra belysningen från OS.

Jag hade nog satsat på någon fristående lösning – förslagsvis av det billigare slaget för att undvika att plöja ner onödigt mycket pengar i en antik PC.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

AM3 är gammalt så du får leta begagnat men handlar det endast om belysning så har det väl ändå inget med moderkortet att göra utan den borde kopplas in på annat sätt beroende på vad du skaffat för något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Om det inte finns att få tag i, måste man uppgradera allt då?

Det du behöver byta ut, utöver moderkort är RAM-minne och processor. Vilken processor är det du har?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Alling:

Bra att du tog med bakgrunden, så att vi slapp XY-problemet den här gången!

Spontant förvånar det mig att någon överhuvudtaget vill lägga pengar och energi på att byta moderkort i en så gammal dator bara för LED-belysning. Vad exakt menar du förresten med ”inte stöder LED-belysning i chassit”? Det kan man ha helt oberoende av moderkortet, särskilt om man inte måste kunna styra belysningen från OS.

Jag hade nog satsat på någon fristående lösning – förslagsvis av det billigare slaget för att undvika att plöja ner onödigt mycket pengar i en antik PC.

Det är fläktarna i chassit som har LED-belysning, chassit är phanteks eclipse series.
Det är en dator till en tonåring där LED-belysningen var viktig och därför de valde det chassit. Tror det moderkortet hängt med ett tag.

Alternativt är att försöka hitta en billig uppgradering, moderkort, processor och minnen som funkar ihop med LED-belysningen.

Stavfel
Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

AM3 är gammalt så du får leta begagnat men handlar det endast om belysning så har det väl ändå inget med moderkortet att göra utan den borde kopplas in på annat sätt beroende på vad du skaffat för något.

Jo tack, märkte det när jag googla.

Hur menar du med att koppla in LED-belysningen på annat sätt, är det med adapter då?

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Det du behöver byta ut, utöver moderkort är RAM-minne och processor. Vilken processor är det du har?

Jag vet inte vilken processor det är mer än att det är AM3.

Hur är det med processorfläkten kan man använda den från AM3 till AM4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Jag vet inte vilken processor det är mer än att det är AM3.

Hur är det med processorfläkten kan man använda den från AM3 till AM4?

Det beror på vilken processorkylare/processorfläkt du har. Du kan kolla vilken processor du har genom att gå till "Enhetshanteraren" i Windows och sedan under fliken "Processorer". Vad använder du datorn till?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheRedLightning:

Jo tack, märkte det när jag googla.

Hur menar du med att koppla in LED-belysningen på annat sätt, är det med adapter då?

Jag vet inte vad du har för chassimodell men att koppla belysningen till moderkortet verkar inte vara ett krav utan det verkar finns nån typ av ljuskontroller i lådan som du styr via en mode switch på lådan på de som har rgbfläktar.
Se manualen "Optional" >

Styrknapp >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Viking
Skrivet av TheRedLightning:

Det är fläktarna i chassit som har LED-belysning, chassit är phanteks eclipse series.
Det är en dator till en tonåring där LED-belysningen var viktig och därför de valde det chassit. Tror det moderkortet hängt med ett tag.

Alternativt är att försöka hitta en billig uppgradering, moderkort, processor och minnen som funkar ihop med LED-belysningen.

Vet inte vad du anser vara billigt, men detta är bra för priset:

Sedan ska du kunna styra belysningen med chassit som andra redan nämnt. Men en uppgradering från AM3 hade inte skadat om det är tänkt som en speldator.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TheRedLightning:

Det är fläktarna i chassit som har LED-belysning, chassit är phanteks eclipse series.
Det är en dator till en tonåring där LED-belysningen var viktig och därför de valde det chassit. Tror det moderkortet hängt med ett tag.

Alternativt är att försöka hitta en billig uppgradering, moderkort, processor och minnen som funkar ihop med LED-belysningen.

Eller en fristående "hubb"/fläktkontroller att koppla fläktarna till. Kan inte nämna en konkret produkt på rak arm, men det finns sådana.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Här har du en enkel och billig lösning om du saknar rgb header.

https://www.komplett.se/product/1120768/datorutrustning/dator...

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Det beror på vilken processorkylare/processorfläkt du har. Du kan kolla vilken processor du har genom att gå till "Enhetshanteraren" i Windows och sedan under fliken "Processorer". Vad använder du datorn till?

Vi kommer inte in i datorn (inte min) det är killens sons dator. Vi försökte men den är lösenordsskyddad. Tanken var att han skulle fått nytt moderkort nu när han fyller år.

Tjocka fingrar
Permalänk
Skrivet av Tängman:

Här har du en enkel och billig lösning om du saknar rgb header.

https://www.komplett.se/product/1120768/datorutrustning/dator...

Oh, den såg spännade ut får visa killen det om det kan va av intresse, helt klart billigare än att köpa ny dator.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vet inte vad du anser vara billigt, men detta är bra för priset:
https://komponentkoll.se/bild/ezOgk.png

Sedan ska du kunna styra belysningen med chassit som andra redan nämnt. Men en uppgradering från AM3 hade inte skadat om det är tänkt som en speldator.

Ser ett fel med de förslag du visat. Ska inte va intel utan AMD.
Inte jag som ska betala, jag hjälper till att försöka hitta information. När det var prat om bara nytt moderkort var det tal om max 1500kr, nu när det lutar åt att uppgradera har jag för mig han sa runt 2000kr om man kan få något vettigt för dom pengarna.

Nog inte fel att uppgradera heller för att va lite säkrad för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Ser ett fel med de förslag du visat. Ska inte va intel utan AMD.
Inte jag som ska betala, jag hjälper till att försöka hitta information. När det var prat om bara nytt moderkort var det tal om max 1500kr, nu när det lutar åt att uppgradera har jag för mig han sa runt 2000kr om man kan få något vettigt för dom pengarna.

Nog inte fel att uppgradera heller för att va lite säkrad för framtiden.

Spelar ingen roll om det är Intel eller AMD eftersom du byter ut både processorn och moderkortet. Lösningen som länkades ovan hos Komplett är klart intressant. Kan absolut vara värt om det enbart är RGBn ni är ute efter och ingen prestandaförbättring. Vad använder sonen datorn till? Om han spelar på den så förmodar jag att den är på gränsen till att klara några nyare spel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Den andra sonen har ett Gigabyte 990FXA-UD3 där LED-belysningen i chassit funkade (de har likadana chassin), tanken var först att hittat det moderkortet, men efter googling och alla ställen vi kikade på sa ”utgått ur sortiment” så kom den här tråden till liv.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Spelar ingen roll om det är Intel eller AMD eftersom du byter ut både processorn och moderkortet. Lösningen som länkades ovan hos Komplett är klart intressant. Kan absolut vara värt om det enbart är RGBn ni är ute efter och ingen prestandaförbättring. Vad använder sonen datorn till? Om han spelar på den så förmodar jag att den är på gränsen till att klara några nyare spel?

Kilen vill ha AMD (jag själv gillar intel) så i och med att det är hans son, så får det bli AMD.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad datorn används till, men skulle kunna tänka mig att det är en hel del spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRedLightning:

Kilen vill ha AMD (jag själv gillar intel) så i och med att det är hans son, så får det bli AMD.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad datorn används till, men skulle kunna tänka mig att det är en hel del spel.

Då är jag med!

Men om det är så att sonen inte har klagat på prestandan så borde RGB-kontrollern som länkades tidigare funka utmärkt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Då är jag med!

Men om det är så att sonen inte har klagat på prestandan så borde RGB-kontrollern som länkades tidigare funka utmärkt

Visade den produkten för killen, helt klart intressant. Han var på den idén direkt, så tänkte han ha ett snack me sonen om att kanske nu köpa nytt moderkort och sen till jul resten.
Han tyckte inte det var dumt heller att jag skapade den här tråden och frågade efter hjälp, han hade aldrig hittat den adapter lösningen annars, så han var tacksam.

Jag har också lärt mig något nytt. Bra med färsk information, det tackar jag för.