Linux server 21.04 no ums support in radeon module

Permalänk

Linux server 21.04 no ums support in radeon module

Hej,

Bakgrund kort:
Försök till installation av Ubuntu server 21.04 på föjande hårdvara:
Asus P5Q Deluxe
Intel Core2Quad Q9550
Asus Radeon HD 6870 DirectCU

Tanken är att köra server för lite blandat:
"NAS", Backups/Schedullerare, Torrents, Mediaserver, Lite hosting av websidor, Mail, PieHole, HomeAssistant, Egna projekt, mm

Har en gammal burk som jag haft som någon form av main/htpc kombo med windows och den vägrar dö (på gott och ont), perfekt för att köra lite server på tänkte jag.

Eftersom jag är hyffsat bekväm med Ubuntu och bash terminal tänkte jag att Ubuntu server 21.04 såg trevligt ut men det uppstod problem med installationen direkt. Efter automatisk grub meny fick jag bara svart bild och skärmen stängdes av. Efter lite sökning testade jag att lägga till i boot options:
nomodeset quiet splash

Installationen rullade då igång fast med följande felmeddelande:
no ums support in radeon module

Installationen fortsatte och blev kltar ganska snabbt och jag startade om datorn. Nu kom samma problem som i installationen att skärmen blev svart och stängdes av. På samma sätt som innan gick det att starta med nomodeset quiet splash och datorn är nu igång.

Vad jag föstår nomodeset gör är att den inte laddar någon drivrutin som kan uttnyttja mitt grafikkort fullt ut och att det därför behövs uppdateras på något sätt eller är jag ute och cyklar här? Jag kan ändra så att datorn startas i detta läge men om jag inte kan använda gpun för transcoding för media server osv känns det inte helt optimalt och vad jag förstår verkar det ändå som att mitt grafikkort ska stödas.

Frågan är väl vad jag har missat och vad jag kan göra för att datorn bara ska starta normalt utan att behöva redigera boot options?

Har testat installera ubuntu 18.04 lts, 20.04 lts och 21.04/21.10 och alla har mer eller mindre samma problem, lite olika färg på skärmen där felet uppstår.

Jag har testat uppgradera drivrutiner enligt första svaret på denna:
https://askubuntu.com/questions/1066105/how-to-install-amd-gr...

Permalänk

Jag vet inte vart jag läste att det skulle vara kompatibelt men det verkar helt enkelt som att det inte finns några drivrutiner för mitt kort. Sista amd supporterade verkar vara Ubuntu 14 så det blir nog tyvärr att slänga in windows eller bygga någonting nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag vet inte vart jag läste att det skulle vara kompatibelt men det verkar helt enkelt som att det inte finns några drivrutiner för mitt kort. Sista amd supporterade verkar vara Ubuntu 14 så det blir nog tyvärr att slänga in windows eller bygga någonting nytt

Jodå men du får nog köra med opensource drivrutinen. Är inte hemma men arch wikin brukar ha nyttig information även om man kör andra distributioner. https://wiki.archlinux.org/title/ATI finns säkert någon Ubuntu specifik guide om du googlar vidare. Lycka till

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Ok opensource drivarna borde vara inkluderade med Ubuntu, det här låter dock helt klart som något som går att fixa.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Jodå men du får nog köra med opensource drivrutinen. Är inte hemma men arch wikin brukar ha nyttig information även om man kör andra distributioner. https://wiki.archlinux.org/title/ATI finns säkert någon Ubuntu specifik guide om du googlar vidare. Lycka till

Tack för länken, ska kika lite senare. Om inte annat kanske jag får prova Arch istället vilket hade varit kul. Tänkte att Ubuntu skulle gå snabbt bara haha

Permalänk

Enligt wiki ska mitt grafikkort ha Terrascale 2 arkitektur (Chipset northern islands) (Engineering name BARTS):
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_graphics_processing...
https://www.x.org/wiki/RadeonFeature/

På några forum verkar det vara rekommenderat att köra dessa drivers så jag har lagt till denn ppa:n:
https://launchpad.net/~oibaf/+archive/ubuntu/graphics-drivers

sudo apt install xserver-xorg-video-amdgpu
xserver-xorg-video-amdgpu is already the newest version (19.1.0-2).

När jag startar om är det fortfarande samma problem att skärmen blir svart och sen stängs av.

Jag testade att köra noplymouth istället för nomodeset (tanken var att kunna boota fullt och felsöka) quite splash men då bootade inte datorn heller.

Jag vet inte riktigt hur jag kan felsöka vidare.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att "amdgpu"-drivaren stödjer ditt kort, den kräver minst GCN1 (77** och uppåt). "radeon" som Ubuntu prövade först är rätt open source-drivare, sen finns fglrx som är AMDs proprietära (ärvd från när de hette ATI) för de korten. fglrx underhålls knappast, men den kan ju evt. funka ändå för det du vill göra.

Varför kernel modesetting (det du slår av med nomodeset) inte fungerar med radeon-drivaren vet jag inte, vad jag kan läsa mig till så ska det fungera. För att använda fglrx måste du stänga av kernel modesetting om jag minns rätt.

Du kan kolla vilken kernel-modul som är bunden till ett specifikt kort med lspci -k (evt behövs också -v). Då ser du vilka installerade drivare som är aktiv resp. supportade för kortet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av andreasekman:

Jag vet inte vart jag läste att det skulle vara kompatibelt men det verkar helt enkelt som att det inte finns några drivrutiner för mitt kort. Sista amd supporterade verkar vara Ubuntu 14 så det blir nog tyvärr att slänga in windows eller bygga någonting nytt

Jag rockar ett hd4550 eller vad det heter i min dator och det fungerar aldeles utmärkt, förmodligen mycket bättre än då det var nytt.
Du skall inte ha nomodeset, det är för drivrutiner som inte följer med kärnan, dvs. Nvidias.
Ett gammalt Ati-/AMD-kort skall fungera direkt utan någon konfiguration.

Edit: Håll dig borta från fglrx, den kommer inte att fungera på modern Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag rockar ett hd4550 eller vad det heter i min dator och det fungerar aldeles utmärkt, förmodligen mycket bättre än då det var nytt.
Du skall inte ha nomodeset, det är för drivrutiner som inte följer med kärnan, dvs. Nvidias.
Ett gammalt Ati-/AMD-kort skall fungera direkt utan någon konfiguration.

En del av problemet verkar vara att TS får svart skärm utan nomodeset. Men jag är inte säker på att radeon-drivaren fungerar som den ska med nomodeset heller, eventuellt så faller den tillbaka på något arkaiskt VGA-läge då utan någon som helst hårdvaruacceleration. Så att få kernel modesetting att fungera vore optimalt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Oegat:

En del av problemet verkar vara att TS får svart skärm utan nomodeset. Men jag är inte säker på att radeon-drivaren fungerar som den ska med nomodeset heller, eventuellt så faller den tillbaka på något arkaiskt VGA-läge då utan någon som helst hårdvaruacceleration. Så att få kernel modesetting att fungera vore optimalt.

Jag missade det.
Jag kan testa nomodeset på min Arch-installation när jag kommer hem efter jobbet för att se hur det beter sig.

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Jag missade det.
Jag kan testa nomodeset på min Arch-installation när jag kommer hem efter jobbet för att se hur det beter sig.

Jag var tvungen att köra nomodeset för att ens kunna installera.

Det konstiga är att efter installation så är grubmenyn faktiskt högupplöst men den blir allt svart igen.

Jag kör enbart nomodeset för att kunna komma till terminalen alls för att prova uppdatera drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Jag tror inte att "amdgpu"-drivaren stödjer ditt kort, den kräver minst GCN1 (77** och uppåt). "radeon" som Ubuntu prövade först är rätt open source-drivare, sen finns fglrx som är AMDs proprietära (ärvd från när de hette ATI) för de korten. fglrx underhålls knappast, men den kan ju evt. funka ändå för det du vill göra.

Varför kernel modesetting (det du slår av med nomodeset) inte fungerar med radeon-drivaren vet jag inte, vad jag kan läsa mig till så ska det fungera. För att använda fglrx måste du stänga av kernel modesetting om jag minns rätt.

Du kan kolla vilken kernel-modul som är bunden till ett specifikt kort med lspci -k (evt behövs också -v). Då ser du vilka installerade drivare som är aktiv resp. supportade för kortet.

Jag kan testa fglrx sen men om jag fattat det rätt har ingen pillat på den sedan version 16 eller någonting sådant? :S

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Jag rockar ett hd4550 eller vad det heter i min dator och det fungerar aldeles utmärkt, förmodligen mycket bättre än då det var nytt.
Du skall inte ha nomodeset, det är för drivrutiner som inte följer med kärnan, dvs. Nvidias.
Ett gammalt Ati-/AMD-kort skall fungera direkt utan någon konfiguration.

Edit: Håll dig borta från fglrx, den kommer inte att fungera på modern Linux.

Det finns en del, främst folk med laptops som verkar få igång Linux med dessa äldre versioner av ati kort men ingen som beskriver riktigt vilken distro eller version samt vilken drivrutin dem lyckades få igång det med.

Permalänk
Skrivet av andreasekman:

Jag var tvungen att köra nomodeset för att ens kunna installera.

Det konstiga är att efter installation så är grubmenyn faktiskt högupplöst men den blir allt svart igen.

Jag kör enbart nomodeset för att kunna komma till terminalen alls för att prova uppdatera drivrutiner.

Jag fick ingen bild alls ur gamla radeon kortet med nomodeset men en väldigt lågupplöst bild ur det andra nyare rx480 kortet. Kan vara för att rx480 är valt som primär i bios.
nomodeset:
dmesg |grep radeon

[ 3.397612] [drm] VGACON disable radeon kernel modesetting. [ 3.397615] [drm:radeon_module_init [radeon]] *ERROR* No UMS support in radeon module!

En normal start:
dmesg |grep radeon

[ 3.646027] [drm] radeon kernel modesetting enabled. [ 3.646098] radeon 0000:09:00.0: enabling device (0000 -> 0003) [ 3.772850] radeon 0000:09:00.0: VRAM: 1024M 0x0000000000000000 - 0x000000003FFFFFFF (1024M used) [ 3.772854] radeon 0000:09:00.0: GTT: 1024M 0x0000000040000000 - 0x000000007FFFFFFF [ 3.772868] [drm] radeon: 1024M of VRAM memory ready [ 3.772869] [drm] radeon: 1024M of GTT memory ready. [ 3.775392] [drm] radeon: dpm initialized [ 3.776332] [drm] enabling PCIE gen 2 link speeds, disable with radeon.pcie_gen2=0 [ 3.778892] radeon 0000:09:00.0: WB enabled [ 3.778894] radeon 0000:09:00.0: fence driver on ring 0 use gpu addr 0x0000000040000c00 [ 3.778895] radeon 0000:09:00.0: fence driver on ring 3 use gpu addr 0x0000000040000c0c [ 3.779620] radeon 0000:09:00.0: fence driver on ring 5 use gpu addr 0x000000000005c598 [ 3.779683] radeon 0000:09:00.0: radeon: MSI limited to 32-bit [ 3.779727] radeon 0000:09:00.0: radeon: using MSI. [ 3.779746] [drm] radeon: irq initialized. [ 4.764701] radeon 0000:09:00.0: [drm] fb1: radeondrmfb frame buffer device [ 4.764744] [drm] Initialized radeon 2.50.0 20080528 for 0000:09:00.0 on minor 1 [ 4.903189] radeon 0000:09:00.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=none:owns=none

Dold text
Skrivet av andreasekman:

Det finns en del, främst folk med laptops som verkar få igång Linux med dessa äldre versioner av ati kort men ingen som beskriver riktigt vilken distro eller version samt vilken drivrutin dem lyckades få igång det med.

Det är för att det bara skall fungera på direkten

Har du filer i /usr/lib/firmware/radeon/ , alltså firmware-filerna som följer med i "linux-firmware" paketet?

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Det är för att det bara skall fungera på direkten

Det var tanken haha. Har egentligen inte så mycket tid så tänkte att jag slänger in ett os lite snabbt och ha burken i ventilationsrummet så kan jag ssha in på tv'n mellan alla blöjbyten osv

dmesg | grep radeon [ 1.236699] [drm] VGACON disable radeon kernel modesetting. [ 1.236740] [drm:radeon_module_init [radeon]] *ERROR* No UMS support in radeon module! [ 41.925608] [drm] VGACON disable radeon kernel modesetting. [ 41.925612] [drm:radeon_module_init [radeon]] *ERROR* No UMS support in radeon module!

Skrivet av FattarNiInte:

Har du filer i /usr/lib/firmware/radeon/ , alltså firmware-filerna som följer med i "linux-firmware" paketet?

Ja, det finns den del filer:

ls /usr/lib/firmware/radeon/ | wc -l 247

ls /usr/lib/firmware/radeon/

Klicka för mer information

ARUBA_me.bin CAYMAN_mc.bin hawaii_mec.bin kaveri_mec2.bin OLAND_pfp.bin RS690_cp.bin TAHITI_mc2.bin
ARUBA_pfp.bin CAYMAN_me.bin HAWAII_mec.bin kaveri_mec.bin oland_rlc.bin RS780_me.bin tahiti_mc.bin
ARUBA_rlc.bin CAYMAN_pfp.bin hawaii_pfp.bin KAVERI_mec.bin OLAND_rlc.bin RS780_pfp.bin TAHITI_mc.bin
banks_k_2_smc.bin CAYMAN_rlc.bin HAWAII_pfp.bin kaveri_pfp.bin oland_smc.bin RS780_uvd.bin tahiti_me.bin
BARTS_mc.bin CAYMAN_smc.bin hawaii_rlc.bin KAVERI_pfp.bin OLAND_smc.bin RV610_me.bin TAHITI_me.bin
BARTS_me.bin CEDAR_me.bin HAWAII_rlc.bin kaveri_rlc.bin PALM_me.bin RV610_pfp.bin tahiti_pfp.bin
BARTS_pfp.bin CEDAR_pfp.bin hawaii_sdma1.bin KAVERI_rlc.bin PALM_pfp.bin RV620_me.bin TAHITI_pfp.bin
BARTS_smc.bin CEDAR_rlc.bin hawaii_sdma.bin kaveri_sdma1.bin pitcairn_ce.bin RV620_pfp.bin tahiti_rlc.bin
bonaire_ce.bin CEDAR_smc.bin HAWAII_sdma.bin kaveri_sdma.bin PITCAIRN_ce.bin RV630_me.bin TAHITI_rlc.bin
BONAIRE_ce.bin CYPRESS_me.bin hawaii_smc.bin KAVERI_sdma.bin pitcairn_k_smc.bin RV630_pfp.bin tahiti_smc.bin
bonaire_k_smc.bin CYPRESS_pfp.bin HAWAII_smc.bin kaveri_uvd.bin PITCAIRN_mc2.bin RV635_me.bin TAHITI_smc.bin
BONAIRE_mc2.bin CYPRESS_rlc.bin hawaii_uvd.bin kaveri_vce.bin pitcairn_mc.bin RV635_pfp.bin TAHITI_uvd.bin
bonaire_mc.bin CYPRESS_smc.bin hawaii_vce.bin mullins_ce.bin PITCAIRN_mc.bin RV670_me.bin TAHITI_vce.bin
BONAIRE_mc.bin CYPRESS_uvd.bin JUNIPER_me.bin MULLINS_ce.bin pitcairn_me.bin RV670_pfp.bin TURKS_mc.bin
bonaire_me.bin hainan_ce.bin JUNIPER_pfp.bin mullins_me.bin PITCAIRN_me.bin RV710_me.bin TURKS_me.bin
BONAIRE_me.bin HAINAN_ce.bin JUNIPER_rlc.bin MULLINS_me.bin pitcairn_pfp.bin RV710_pfp.bin TURKS_pfp.bin
bonaire_mec.bin hainan_k_smc.bin JUNIPER_smc.bin mullins_mec.bin PITCAIRN_pfp.bin RV710_smc.bin TURKS_smc.bin
BONAIRE_mec.bin HAINAN_mc2.bin kabini_ce.bin MULLINS_mec.bin pitcairn_rlc.bin RV710_uvd.bin verde_ce.bin
bonaire_pfp.bin hainan_mc.bin KABINI_ce.bin mullins_pfp.bin PITCAIRN_rlc.bin RV730_me.bin VERDE_ce.bin
BONAIRE_pfp.bin HAINAN_mc.bin kabini_me.bin MULLINS_pfp.bin pitcairn_smc.bin RV730_pfp.bin verde_k_smc.bin
bonaire_rlc.bin hainan_me.bin KABINI_me.bin mullins_rlc.bin PITCAIRN_smc.bin RV730_smc.bin VERDE_mc2.bin
BONAIRE_rlc.bin HAINAN_me.bin kabini_mec.bin MULLINS_rlc.bin R100_cp.bin RV740_smc.bin verde_mc.bin
bonaire_sdma1.bin hainan_pfp.bin KABINI_mec.bin mullins_sdma1.bin R200_cp.bin RV770_me.bin VERDE_mc.bin
bonaire_sdma.bin HAINAN_pfp.bin kabini_pfp.bin mullins_sdma.bin R300_cp.bin RV770_pfp.bin verde_me.bin
BONAIRE_sdma.bin hainan_rlc.bin KABINI_pfp.bin MULLINS_sdma.bin R420_cp.bin RV770_smc.bin VERDE_me.bin
bonaire_smc.bin HAINAN_rlc.bin kabini_rlc.bin mullins_uvd.bin R520_cp.bin RV770_uvd.bin verde_pfp.bin
BONAIRE_smc.bin hainan_smc.bin KABINI_rlc.bin mullins_vce.bin R600_me.bin si58_mc.bin VERDE_pfp.bin
bonaire_uvd.bin HAINAN_smc.bin kabini_sdma1.bin oland_ce.bin R600_pfp.bin SUMO2_me.bin verde_rlc.bin
BONAIRE_uvd.bin hawaii_ce.bin kabini_sdma.bin OLAND_ce.bin R600_rlc.bin SUMO2_pfp.bin VERDE_rlc.bin
bonaire_vce.bin HAWAII_ce.bin KABINI_sdma.bin oland_k_smc.bin R600_uvd.bin SUMO_me.bin verde_smc.bin
BONAIRE_vce.bin hawaii_k_smc.bin kabini_uvd.bin OLAND_mc2.bin R700_rlc.bin SUMO_pfp.bin VERDE_smc.bin
BTC_rlc.bin HAWAII_mc2.bin kabini_vce.bin oland_mc.bin REDWOOD_me.bin SUMO_rlc.bin
CAICOS_mc.bin hawaii_mc.bin kaveri_ce.bin OLAND_mc.bin REDWOOD_pfp.bin SUMO_uvd.bin
CAICOS_me.bin HAWAII_mc.bin KAVERI_ce.bin oland_me.bin REDWOOD_rlc.bin tahiti_ce.bin
CAICOS_pfp.bin hawaii_me.bin kaveri_me.bin OLAND_me.bin REDWOOD_smc.bin TAHITI_ce.bin
CAICOS_smc.bin HAWAII_me.bin KAVERI_me.bin oland_pfp.bin RS600_cp.bin tahiti_k_smc.bin

Visa mer
Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Jag kan testa fglrx sen men om jag fattat det rätt har ingen pillat på den sedan version 16 eller någonting sådant? :S

Nä precis, det är nog som @FattarNiInte säger att fglrx inte är något realistiskt alternativ idag.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Hej,

Bakgrund kort:
Försök till installation av Ubuntu server 21.04 på föjande hårdvara:
Asus P5Q Deluxe
Intel Core2Quad Q9550
Asus Radeon HD 6870 DirectCU

Tanken är att köra server för lite blandat:
"NAS", Backups/Schedullerare, Torrents, Mediaserver, Lite hosting av websidor, Mail, PieHole, HomeAssistant, Egna projekt, mm

Har en gammal burk som jag haft som någon form av main/htpc kombo med windows och den vägrar dö (på gott och ont), perfekt för att köra lite server på tänkte jag.

Eftersom jag är hyffsat bekväm med Ubuntu och bash terminal tänkte jag att Ubuntu server 21.04 såg trevligt ut men det uppstod problem med installationen direkt. Efter automatisk grub meny fick jag bara svart bild och skärmen stängdes av. Efter lite sökning testade jag att lägga till i boot options:
nomodeset quiet splash

Installationen rullade då igång fast med följande felmeddelande:
no ums support in radeon module

Installationen fortsatte och blev kltar ganska snabbt och jag startade om datorn. Nu kom samma problem som i installationen att skärmen blev svart och stängdes av. På samma sätt som innan gick det att starta med nomodeset quiet splash och datorn är nu igång.

Vad jag föstår nomodeset gör är att den inte laddar någon drivrutin som kan uttnyttja mitt grafikkort fullt ut och att det därför behövs uppdateras på något sätt eller är jag ute och cyklar här? Jag kan ändra så att datorn startas i detta läge men om jag inte kan använda gpun för transcoding för media server osv känns det inte helt optimalt och vad jag förstår verkar det ändå som att mitt grafikkort ska stödas.

Frågan är väl vad jag har missat och vad jag kan göra för att datorn bara ska starta normalt utan att behöva redigera boot options?

Har testat installera ubuntu 18.04 lts, 20.04 lts och 21.04/21.10 och alla har mer eller mindre samma problem, lite olika färg på skärmen där felet uppstår.

Jag har testat uppgradera drivrutiner enligt första svaret på denna:
https://askubuntu.com/questions/1066105/how-to-install-amd-gr...

Om du ska använda den som server, varför ska du ha grafiskt gränssnitt?

Installera senaste Ubuntu server LTS eller varför inte Debian ....

Permalänk
Skrivet av user789:

Om du ska använda den som server, varför ska du ha grafiskt gränssnitt?

Installera senaste Ubuntu server LTS eller varför inte Debian ....

Hej, jag tror att du har missat att jag har installerat just Ubuntu Server och också testat LTS samt latest utan framgång.

Skrivet av andreasekman:

Har testat installera ubuntu 18.04 lts, 20.04 lts och 21.04/21.10 och alla har mer eller mindre samma problem, lite olika färg på skärmen där felet uppstår.

Kanske var lite otydlig med har testat både vanliga och server versionerna av alla dessa releaser för att se om det vore någon skillnad. Men som du påpekar ska jag inte ha något gui utan en ren server som ska stå och bara användas genom ssh har jag tänkt.

Har du lust att elaborera lite mer kring hur du tänker att det skulle vara skillnad på att installera en server version och en "grafisk" distro?

Permalänk

Provade att installera Arch.

Efter jag valt boot Arch Linux install kommer lite text sen blir skärmen bara svart och inget händer. Känns som att Linux inte gillar mitt grafikkort alls.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara någon bugg som inte noterats pga kombinationen av gammal hårdvara. Är tyvärr inte tillräckligt bra på linux för att felsöka mycket på distans, du skulle kunna kolla om du ser några fel som sticker ut med dmesg. Skulle också kunna prova att skapa en tråd på t.ex. ubuntus egna forum där du kanske kan få bättre expertis.

Andra alternativet som kanske inte är så tillfredställande men borde funka är att lägga på nomodeset flaggan i din grub config och köra på så. Om den endå bara ska köras headless borde det inte spela någon större roll.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Okej, nu verkar problemet vara löst.

När jag tog ut usb stickan för att byta OS återigen märkte jag att skärmen var inkopplad på den första dvi porten, det brukar den inte vara då jag får sämre upplösning på den. Jag tänkte att det inte kunde vara aneldningen men körde igång en ny installation och allt gick utan problem så nu har jag fått in Ubuntu Server 21.04.

Tack för all hjälp! Sjukt störande med ett så banalt fel, får se om jag orkar felsöka varför detta händer någon dag.

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Skulle kunna vara någon bugg som inte noterats pga kombinationen av gammal hårdvara. Är tyvärr inte tillräckligt bra på linux för att felsöka mycket på distans, du skulle kunna kolla om du ser några fel som sticker ut med dmesg. Skulle också kunna prova att skapa en tråd på t.ex. ubuntus egna forum där du kanske kan få bättre expertis.

Andra alternativet som kanske inte är så tillfredställande men borde funka är att lägga på nomodeset flaggan i din grub config och köra på så. Om den endå bara ska köras headless borde det inte spela någon större roll.

Jag var inne på den lösningen men har svårt att släppa saker ibland och vill förstå varför saker gå fel. Tack för input!

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem när jag av en anledning behövde köra för gammal Ubuntu Server på för ny hårdvara. Lösningen var dock enkel. Blacklista grafikkortsmodulen i modprobe och låt maskinen boota till klassiskt 25-raders textläge! På en headless server som bara fjärradministreras så har man oftast noll nytta av det där framebuffer-läget ändå.

Edit: Såg sedan att du planerade köra någon slags GPU-last. Då är ju läget helt annorlunda.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2