Permalänk
Medlem

Datorn stängs av

Hej! Jag har nyligen fått hem mitt efterlängtade 3080 kort och installerat det i mitt system ( 1 vecka sedan)
När jag spelar tunga spel så startar slocknar hela datorn imellanåt och startar om sig direkt efteråt. Jag antog att det var värmen först, speciellt nu när det är så varmt både inne och ute. Men HWMonitor visar rätt okej grader ( 70-80c på gpu).

Specs
i7 8700k
16Gb Ram
Asus Tuf 3080 OC Gaming
750w fractal design nätaggregat.

Någon som vet vad som kan vara fel och hur man åtgärdar detta?
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Gissning, men 3080 founder edition har 750w som min req på nätagg. Detta är klockat. Om det bara slocknar vid hög last hade jag misstänkt underdimensionerad strömförsörjning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Gissning, men 3080 founder edition har 750w som min req på nätagg. Detta är klockat. Om det bara slocknar vid hög last hade jag misstänkt underdimensionerad strömförsörjning

Jaså är det 750 som minimum? Hade för mig det var rekommenderat. Kanske dags för ett nytt nätagg då, detta är har ju iof fungerat felfritt i 9 år haha. Hade ett GTX 1060 Strix 6Gb förut och där hade jag aldrig detta problemet.

Permalänk
Skrivet av Lottjarn:

Jaså är det 750 som minimum? Hade för mig det var rekommenderat. Kanske dags för ett nytt nätagg då, detta är har ju iof fungerat felfritt i 9 år haha. Hade ett GTX 1060 Strix 6Gb förut och där hade jag aldrig detta problemet.

3080 OC drar ju ca 455W för hela systemet, så ett 750W nätagg ska ju klara detta galant. Sålänge man inte har något billigt nätagg utan lite kvalite.

Update:
Sen ska inte nätagget uteslutas förde, de har trotts allt 9 år på nacken. Men de behöver inte vara de heller.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Detta sker endast när jag kör väldigt tunga spel, såsom BF5, Red Dead Redemption 2. Med allt på ultra och raytracing. Händer aldrig på andra spel

Permalänk
Skrivet av Lottjarn:

Detta sker endast när jag kör väldigt tunga spel, såsom BF5, Red Dead Redemption 2. Med allt på ultra och raytracing. Händer aldrig på andra spel

De låter ju som värmeproblem, nätaggregat eller moderkort? Vad har CPUn för temp i spelen?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

De låter ju som värmeproblem, nätaggregat eller moderkort? Vad har CPUn för temp i spelen?

Har ett ASUS PRIME Z370-A moderkort.
Och detta nätaggregatet : https://www.inet.se/produkt/6909729/fractal-design-integra-r2...

CPU tempen brukar ligga runt 81-85c vid tung användning

Permalänk
Skrivet av Lottjarn:

Har ett ASUS PRIME Z370-A moderkort.
Och detta nätaggregatet : Fractal Design Edison M 750W

CPU tempen brukar ligga runt 81-85c vid tung användning

81-85 grader ska ju inte vara några problem heller.
Men hade de varit nätagget borde inte de klippa strömmen helt eller ge en bsod? Någon får gärna rätta mig om jag har fel, aldrig haft de problemet själv.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Asså den stängs ju av totalt. Ingen bsod eller något. Ingen förvarning eller något heller. Sedan startar den om sig någon sekund efter

Permalänk
Skrivet av Lottjarn:

Asså den stängs ju av totalt. Ingen bsod eller något. Ingen förvarning eller något heller. Sedan startar den om sig någon sekund efter

Läste precis de i ditt första inlägg, my bad.
Har du möjlighet och låna ett nätagg av en kompis så gör de för att utesluta det. 750W ska ju räcka, men om de är nätagget som orsakar detta så är de dags och byta.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Röstar på nätagg. Det ska räcka med 750W för 3080 men nätagget kan ha försämrats succesivt och orkar plötsligt inte med 3080. 9 år gammal nätagg hade jag bytt utan att tänka så mycket. Om det är fortfarande samma problem med den nya kan du kan alltid köra lämna tillbaka det inom ett par dagar Du kan också testa klocka ner/undervolta kortet, bör inte hjälpa så mycket om nätagget är dåligt men är det stabilt då så kanske grafikortet är problemet. Hur funkar det om du kör GPU benchmark med och utan OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottjarn:

Hej! Jag har nyligen fått hem mitt efterlängtade 3080 kort och installerat det i mitt system ( 1 vecka sedan)
När jag spelar tunga spel så startar slocknar hela datorn imellanåt och startar om sig direkt efteråt. Jag antog att det var värmen först, speciellt nu när det är så varmt både inne och ute. Men HWMonitor visar rätt okej grader ( 70-80c på gpu).

Specs
i7 8700k
16Gb Ram
Asus Tuf 3080 OC Gaming
750w fractal design nätaggregat.

Någon som vet vad som kan vara fel och hur man åtgärdar detta?
Mvh

Har du dragit två separata kablar till grafikkortet?
Dvs att det ser ut så här

Nätagg |-----------GPU |-----------GPU

Så du inte har följande:

Nätagg |---------GPU |-GPU

Bilden jag hittar på just den modellen är att den har 2 x 8 pin pcie för strömförsörjning och varje kabel har en gräns på 150W. Så har du bara dragit 1 kabel som har en extra kontakt i toppen så skulle det kunna vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Har du dragit två separata kablar till grafikkortet?
Dvs att det ser ut så här

Nätagg |-----------GPU |-----------GPU

Så du inte har följande:

Nätagg |---------GPU |-GPU

Bilden jag hittar på just den modellen är att den har 2 x 8 pin pcie för strömförsörjning och varje kabel har en gräns på 150W. Så har du bara dragit 1 kabel som har en extra kontakt i toppen så skulle det kunna vara problemet.

Lite osäker på hur du menar, det nätaggregatet jag har är alltså inte modulärt. Så jag har bara en kabel att gå efter, och på den sitter det 2x 8 pin på

Permalänk
Medlem

Att datorn bara stängs av och går på någon sekund senare utan några felmeddelanden brukar i min erfarenhet innebära att OCP (overcurrent protection) på nätaggregatet har slagit ifrån. Har du möjlighet att kolla upp OCP för ditt nätaggregat? Ibland har de separat OCP för de individuella kablarna, istället för en för hela nätaggregatet, vilket kan orsaka problem om man har ett riktigt starkt grafikkort som drar mycket ström från en kabel.

Jag har även hört att RTX 3080 kan ha "spikar" med mycket högre effekt än den genomsnittliga effekten, vilket får vissa nätaggregat att slå ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Att datorn bara stängs av och går på någon sekund senare utan några felmeddelanden brukar i min erfarenhet innebära att OCP (overcurrent protection) på nätaggregatet har slagit ifrån. Har du möjlighet att kolla upp OCP för ditt nätaggregat? Ibland har de separat OCP för de individuella kablarna, istället för en för hela nätaggregatet, vilket kan orsaka problem om man har ett riktigt starkt grafikkort som drar mycket ström från en kabel.

Jag har även hört att RTX 3080 kan ha "spikar" med mycket högre effekt än den genomsnittliga effekten, vilket får vissa nätaggregat att slå ifrån.

Inte säker på hur jag kollar det. Detta är det nätaggregat jag använder har jag för mig
https://www.inet.se/produkt/6909729/fractal-design-integra-r2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottjarn:

Inte säker på hur jag kollar det. Detta är det nätaggregat jag använder har jag för mig
https://www.inet.se/produkt/6909729/fractal-design-integra-r2...

Enligt bilden på Inet är OCP 25 A på ena 12 V-linan och 20 A på den andra. Det innebär att du max kan dra 300 respektive 240 watt från en kabel, vilket ett RTX 3080 rimligen lär kunna överskrida.

Många av dessa äldre nätaggregat var helt enkelt aldrig designade för grafikkort som drar närmare 400 W. Är nog tid att köpa ett nytt eller försöka byta det mot ett annat nätaggregat som har högre OCP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lottjarn:

Jaså är det 750 som minimum? Hade för mig det var rekommenderat. Kanske dags för ett nytt nätagg då, detta är har ju iof fungerat felfritt i 9 år haha. Hade ett GTX 1060 Strix 6Gb förut och där hade jag aldrig detta problemet.

Inte säkert, bara mest troligt från felbeskrivningen och det faktum att ett tidigare stabilt system blir instabilt vid riktigt tung last med nytt törstigt grafikkort.

Mitt första steg i felsökningen hade vart att låna ett färskare nätagg med lite mera kräm än ett 9 år bronzeagg.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar. Blir nog att försöka få tag på ett nytt nätaggregat. Räcker det med 750w eller bör man gå högre? Några ni kan rekommendera som är bra?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottjarn:

Tack så mycket för alla svar. Blir nog att försöka få tag på ett nytt nätaggregat. Räcker det med 750w eller bör man gå högre? Några ni kan rekommendera som är bra?
Mvh

Corsair RM850X verkar vara ett bra stabilt nätaggregat.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4664053

Jag vet inte så mycket själv utan bara hört/läst att det ska vara bra.
Någon som har bättre koll får gärna rätta mig , kanske finns något mer prisvärt ?

Edit: Du kan ju faktiskt köpa och prova - är ju öppet köp om det är så att inte nätaggregatet som var problemet.

Permalänk
Medlem

750 W ska vara mer än tillräckligt så länge det är ett bra nätaggregat (och inte har överdrivet låg OCP som ditt nuvarande).

Corsair RM850 kostar just nu endast 1000 kr vilket är billigare än många likvärdiga 750 W nätaggregat:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5142058

Permalänk

Testa att underklocka din gpu, bör finnas en slider för strömbudget någonstans,

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Corsair RM850X verkar vara ett bra stabilt nätaggregat.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4664053

Jag vet inte så mycket själv utan bara hört/läst att det ska vara bra.
Någon som har bättre koll får gärna rätta mig , kanske finns något mer prisvärt ?

Edit: Du kan ju faktiskt köpa och prova - är ju öppet köp om det är så att inte nätaggregatet som var problemet.

850W Guld modulär med 10 års garanti, tyst och bra prestanda för lite över en tusenlapp (om du tar den nyare RMx varianten). Utmärkt val om du frågar mig, ligger oftast bland de högsta rekommendationerna. Om pris inte spelade någon roll hade jag kanske tagit en EVGA G2/G3 men den är betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem

Blev en RMx 850. Får installera den och se om det blir bättre. Tack så mycket för alla svar

Permalänk
Skrivet av Lottjarn:

Hej! Jag har nyligen fått hem mitt efterlängtade 3080 kort och installerat det i mitt system ( 1 vecka sedan)
När jag spelar tunga spel så startar slocknar hela datorn imellanåt och startar om sig direkt efteråt. Jag antog att det var värmen först, speciellt nu när det är så varmt både inne och ute. Men HWMonitor visar rätt okej grader ( 70-80c på gpu).

Specs
i7 8700k
16Gb Ram
Asus Tuf 3080 OC Gaming
750w fractal design nätaggregat.

Någon som vet vad som kan vara fel och hur man åtgärdar detta?
Mvh

Hade precis samma efter jag bytte cpu kylare datorn bara dog, tror det va psun som inte orka.
Dock så hade jag oturen att det drog med sig grafikkortet.
Läs gärna:https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639597-ar-mitt-grafikkort-paj

Permalänk
Medlem

Du har ett nätagg som är tier C.

Tier C • Recommended for cheap mid/low-end systems

https://linustechtips.com/topic/1116640-psucultists-psu-tier-...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Många som skriver att man behöver en 12 pins kontakt för att 3080 ska få mer än 300W, köpt mitt RM 850X nu men tror inte den ingick..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottjarn:

Många som skriver att man behöver en 12 pins kontakt för att 3080 ska få mer än 300W, köpt mitt RM 850X nu men tror inte den ingick..

Ditt 3080 har bara 2 st 8-pins (alltså ingen 12-pin). Så du behöver inte tänka på det. Men som i inlägget jag skrev tidigare får du dra 2 kablar från nätagget till grafikkortet och inte 1 sladd som delar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lottjarn:

Många som skriver att man behöver en 12 pins kontakt för att 3080 ska få mer än 300W, köpt mitt RM 850X nu men tror inte den ingick..

Skriv gärna hur det har gått, en polare har precis samma problem.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lottjarn:

Blev en RMx 850. Får installera den och se om det blir bättre. Tack så mycket för alla svar

Har du provat än? Nyfiken att se om det fungerade!

Permalänk
Medlem

Ska få hjälp av polaren imorgon. Så får vi se hur det funkar ! Återkommer med svar