Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mmm... och jag kommer att fortsätta att tjata på folk att INTE köra drogpåverkad för det kan påverka mig och/eller mina nära och kära ute i trafiken.

Här har du ju helt rätt. Det är farligt att leva. Du kör säkert bil, dina avgaser påverkar mig.
Du har kanske barn, jag bekostar deras dagis och skola med min skatt. Osv. osv.

Det exemplet du tar upp är relevant, jag ska inte säga solklart, men du har absolut en poäng.

Så frågan är, om du får bestämma saker jag ska göra och inte göra för att det påverkar dig, då måste såklart jag få bestämma saker som du ska eller inte ska göra!?

Vad kommer sen? Tvångssteriliseringar för att barn kanske har en farlig sjukdom dom kan föra vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så indirekt drivs varianter av antalet smittade eftersom ju fler smittade desto större sannolikhet att någon smittad kommer att bli tillräckligt sjuk tillräckligt länge för viral replikation där en mutation uppstår vid ett kopieringstillfälle.

Nja, det är ju inte en matematisk formel. Mutationer drivs av miljö. Eftersom vaccinerade också blir smittade, dom kanske till och med är smittade längre, och erbjuder viruset en miljö som faktiskt triggar en mutation.
Precis samma sak vi ser med multiresistenta bakterier.

Dom har inte blivit mindre farliga med behandling, dom har blivit farligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Poängen med vaccinen är att minska antalet som dör vid oundviklig infektion och sedan överlever sjukdomsförloppet samtidigt som de kanske kan smittas igen (eng. "reinfection").

Dödligheten är ju 100%. Som sagt, det är farligt att leva.
Det är därför kostnaden för lockdowns i kontrast till antalet räddade livsår är relevant.

Nästan alla som dör hade gjort det inom kort ändå, och dom som dör till en följd av lockdowns (missbruk, sämre ekonomi vilket innebär kortare livslängd, osv. osv.) är ofta yngre.

Dom kalkylerna har ju gjorts, och dom ser inte bra ut för sidan som förespråkar påtvingade åtgärder.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Xeonist:

Vad kommer sen?

Sanningsministeriet inför lämplighetsintyg och körkort för att skaffa barn? Men att bara passivt stå på sidan om och se på när omvärlden kämpar, det bryter mot det sociala kontraktet (som det så fint heter regeringssvenska). Covid-19 klassas som allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom enligt smittskyddslagen vilket innebär att även den mest motsträvige får finna sig i konsekvenser - eller flytta till ett annat land.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Här har du ju helt rätt. Det är farligt att leva. Du kör säkert bil, dina avgaser påverkar mig.
Du har kanske barn, jag bekostar deras dagis och skola med min skatt. Osv. osv.

Det exemplet du tar upp är relevant, jag ska inte säga solklart, men du har absolut en poäng.

Så frågan är, om du får bestämma saker jag ska göra och inte göra för att det påverkar dig, då måste såklart jag få bestämma saker som du ska eller inte ska göra!?

Vad kommer sen? Tvångssteriliseringar för att barn kanske har en farlig sjukdom dom kan föra vidare?

Ja, det är farligt att leva. Men du försöker väl inte aktivt söka upp björnar att slåss med bara för det?

Det är lite Kants kategoriska imperativ från etisk filosofi: "Vore det lämpligt om alla i samhället gjorde detta?" Så vore det lämpligt att ALLA körde drogpåverkade? Troligen inte. Och den avgörande omständigheten är att personen ifråga saknar självkontroll till en viktig nivå som de annars hade haft om de körde icke-drogpåverkat.

Vore det lämpligt om alla i samhället bara "tvångssmittades" av COVID-19 så det fick gå igenom sin flockimmunitet? I princip frågar vi då om vi är villiga att ha ihjäl alla sårbara personer bara för att de starkaste skall få överleva i efterhand? En vettig omständighet här som talar emot det är att nästan vi alla känner någon sårbar person (oftast en förälder eller förälders förälder) så nästan alla vi har en personlig anledning att vara emot det där kategoriska imperativet.

Tvångssterilisering verkar ju inte ha inträffat för alla i Sverige med HIV som får fortsätta att ha samlag och så? Så den "slippery slope" verkar inte ha inträffat ännu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Nja, det är ju inte en matematisk formel. Mutationer drivs av miljö. Eftersom vaccinerade också blir smittade, dom kanske till och med är smittade längre, och erbjuder viruset en miljö som faktiskt triggar en mutation.
Precis samma sak vi ser med multiresistenta bakterier.

Dom har inte blivit mindre farliga med behandling, dom har blivit farligare.

Att likställa virus med bakterier är ett nybörjarmisstag(?) inom gymnasiebiologi.

Vi (och andra djur) ÄR virusens miljöer. Virus är parasiter och behöver således en värd för att replikeras till skillnad från bakterier.

Bakterier kan istället använda sig av sin omgivning (atmosfären, andra bakterier, döda viruspartiklar, socker, med mera) utan någon värd för att replikeras vilket är varför vi ser multiresistenta bakterier. Det tar längre tid - som tur var - för virus att nå liknande "multiresistens" (om det ens är korrekt begrepp att använda för virus).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Dödligheten är ju 100%. Som sagt, det är farligt att leva.
Det är därför kostnaden för lockdowns i kontrast till antalet räddade livsår är relevant.

Nästan alla som dör hade gjort det inom kort ändå, och dom som dör till en följd av lockdowns (missbruk, sämre ekonomi vilket innebär kortare livslängd, osv. osv.) är ofta yngre.

Dom kalkylerna har ju gjorts, och dom ser inte bra ut för sidan som förespråkar påtvingade åtgärder.

Det är skillnad på att oundvikligt dö och att dö i förtid när det sistnämnda kan förebyggas med vaccin.

Samtidigt kan jag hålla med om - vilket jag antar att du är emot - att inhemska vaccinpass är mycket problematiska eftersom inte alla kan vaccineras på grund av diverse unika medicinska omständigheter.

Det är av intresse att ställa sig frågan: vad skall klassas som en mänsklig rättighet i samhället och därmed inte kräva vaccinpass?
Att kunna köpa mat? Troligen.
Att kunna köpa medicin? Troligen.
Att kunna köpa kläder? Möjligen - nätet finns ju.
Att få gå på en konsert, på bio, på museum? Entusiaster skulle säga ja, medan de som inte bryr sig skulle nog säga nej.
Att få gå på restaurang, klubb, bar, eller något annat som tillhandahålls av företag? Här bör de själva ta ställning tycker jag.

Att länder kan kräva vaccinpass eller karantän är helt förståeligt eftersom våra medborgarrättigheter inte sträcker sig utanför landets gränser - och Sverige kan göra exakt samma sak mot turister som reser hit.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Men du försöker väl inte aktivt söka upp björnar att slåss med bara för det?

Det är klart jag gör. Jag dyker, jag har hoppat bungyjump, jag dricker, osv. osv. Allt det kan likställas med att söka upp björnar att slåss med.

Skrivet av AplAy:

En vettig omständighet här som talar emot det är att nästan vi alla känner någon sårbar person (oftast en förälder eller förälders förälder) så nästan alla vi har en personlig anledning att vara emot det där kategoriska imperativet.

Men jag vill inte rädda dom svaga människor jag känner till varje pris. Då är vi Kina, där individen ska offras för kollektivet.
Det är ju de facto så (också) att vi skyddar dom svaga människorna mot deras vilja, jag har haft svaga släktingar som inget hellre ville än att dö, men det fick dom inte. Med covid så isolerade vi gamla människor som inget hellre ville än att träffa sina släktingar, väl medvetna om att det kanske skulle vara sista gången.

Skrivet av AplAy:

Så den "slippery slope" verkar inte ha inträffat ännu.

Det har den ju. Om jag för 2 år sedan hade sagt att det som har hänt dom senaste 18 månaderna, att det skulle hända, så hade i princip alla sagt att det var otänkbart.

Skrivet av AplAy:

Det är skillnad på att oundvikligt dö och att dö i förtid när det sistnämnda kan förebyggas med vaccin.

Vad är förtid? Nästan alla som har dött med Covid har varit äldre än den genomsnittliga livslängden, hur kan det överhuvudtaget sägas vara i förtid?

Samtidigt, vill du vaccinera dig, fine. Tvinga inte andra att göra det bara.

Skrivet av AplAy:

Samtidigt kan jag hålla med om - vilket jag antar att du är emot - att inhemska vaccinpass är mycket problematiska eftersom inte alla kan vaccineras på grund av diverse unika medicinska omständigheter.

jag menar att det är helt irrelevant varför man inte vill/kan vaccinera sig. Jag frågar inte dig varför du gör dom där sakerna jag räknade upp som du (och typ alla) gör som påverkar mig. Varför är en fråga för barn och filosofer, i nästan alla andra sammanhang är den irrelevant.

Skrivet av AplAy:

Det är av intresse att ställa sig frågan: vad skall klassas som en mänsklig rättighet i samhället och därmed inte kräva vaccinpass?

Jag tycker begreppet mänsklig rättighet är problematiskt. Nästan allt du tycker är en rättighet blir direkt någons tvång. Du tycker du har rätt att köpa mat, du tycker alltså du kan tvinga någon att sälja mat till dig.

Jag tycker marknaden kan hantera det. Vill du som affär inte ta emot människor som inte är vaccinerade, fine. Jag vet ingen näringsidkare som skulle (våga) ställa upp det kravet.

Skrivet av AplAy:

Vi (och andra djur) ÄR virusens miljöer. Virus är parasiter och behöver således en värd för att replikeras till skillnad från bakterier.

Jag ser inte skillnaden. Allt behöver en miljö att leva i, och replikerar sig på andras bekostnad. Om du höjer blicken lite och ser världen som en levande organism, ett levande system, så är vi också parasiter.
Vi både är parasiter och parasiteras på. Precis som allt levande.

Permalänk
Medlem

Finns bra rapporter angående biverkningar och misstänkta dödsfall här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/i...
(Se pdf docs längst ner).

Totalt antal vaccinationer hittar man här:
https://fohm.maps.arcgis.com/sharing/rest/content/items/fc749...

Hade långtråkigt så räknade snabbt på det. Fick risken att bli inrapporterad som misstänkt dödsfall per vaccin-dos i gruppen 18-59 år till ungefär densamma som att bli träffad av blixten ett givet år. Notera misstänkt inrapporterat dödsfall, verkligen inte samma sak som säkerställt dödsfall. Alla som träffas av blixten dör heller inte.

Naturligtvis kontrollräknade jag inte, justerade inte för andra faktorer och använde inte konfidensintervall, signifikans osv... Så ta det med ett badkar salt!

Citat:

Misstänkta rapporterade dödsfall - rapport 14 juli
Inkl. tom 14 juli, se ref.

Ref.:
https://www.lakemedelsverket.se/4a036d/globalassets/dokument/...
https://www.lakemedelsverket.se/4a0380/globalassets/dokument/...
https://www.lakemedelsverket.se/4a0380/globalassets/dokument/...

Grupp Comirnaty Spikevax Vaxzevria Totalt
10-19 1 0 0 1
20-29 0 0 0 0
30-39 1 1 0 2
40-49 2 1 0 3
50-59 4 0 2 6
60-69 17 2 6 25
70-79 46 9 18 73
80-89 84 5 5 94
90+ 56 3 0 59
okänt 1 0 0 1
Totalt 212 21 31 264
20-59 7 2 2 11

Vaccinationer per ålder - rapport 15 juli
Inkl. tom 11 juli, se ref.

Ref.:
https://fohm.maps.arcgis.com/sharing/rest/content/items/fc749...

Totalt antal doser

18-29 597111
30-39 902874
40-49 1252840
50-59 1847211
60-69 1910370
70-79 1845514
80-89 816481
90+ 175354
Totalt 9347755
18-59 5953283

Totalt antal doser 2
Som sanity check, matchar nästan... 9347755 tom 11 juli vs 9343981 tom 12 juli. <0.1% skillnad och så skyller på släpande rapportering, lärt mig av Tegnell!

Ref.: 2021-07-12 kl 13.11
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-sta...

2021-07-15 9536164
2021-07-14 9430443
2021-07-13 9343981

Misstänkt risk per dos
Salta när du läser detta...
Uträknat enligt: (misstänkta_rapporterade_dödsfall / totalt_antal_doser) per grupp

10-59 0.00000184771 (0.00000201569 om man tar med fallet <20 år)
60-69 0.00001308647
70-79 0.00003955537
80-89 0.00011512821
90+ 0.00033646224
Totalt 0.00002824207

Risk att bli träffad av blixten ett givet år

Ref.:
https://www.cdc.gov/disasters/lightning/victimdata.html

Risk ~0.000002

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

1h 22min
Om vi ska posta länkar så vill vi gärna ha lite mer kött på benen för att kunna driva en diskussion.

Vad handlar videon om?
Vad av videons innehåll känner du är ett värdigt underlag för diskussion?
Finns det några viktiga tidsstämplar?

Osv osv. Att bara posta en länk till en video vara längd matchar en film ger oss inte mycket att gå på

Helt ärligt borde inlägget modereras ner i papperskorgen och författaren får agera enligt gör om, gör rätt, gör bra om denne ids.

Personligen tycker jag det luktar propagandaspridningstaktik; "vadå jag bara delar en länk, jag påstår inte något". Den varianten har vi sett en hel del av de senaste åren.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Samtidigt, vill du vaccinera dig, fine. Tvinga inte andra att göra det bara.

Det här känns tryckande mycket som en strawman, det han skrev var ju inte att han ville tvinga andra att vaccinera sig, han har argumenterat för varför han trycker på att folk ska vaccinera sig, det är liksom inte riktigt samma sak.

Tycker du att andrahandsrökning är skadligt och du inte vill utsättas för det så är det din fulla rätt att varhän du så önskar, på facebook, på sweclockers eller var det nu än är protestera mot det och bedyra att folk inte borde utsätta dig för andrahandsrökning, det är inte likställt med att du yrkar på att tvinga rökare att inte röka i andras närhet.

Att du egentligen också tycker exakt likadant kan vi ju extrapolera från ditt inlägg, eftersom du också argumenterar för varför du tycker att han ska sluta trycka för att människor ska vaccinera sig, jag utgår från att du inte tycker att han borde förbjudas från att göra det? Det vore ju i så fall tämligen motsägelsefullt eftersom du överlag inte verkar vara ett fan av förbud och/eller påbud, tänker jag.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Ska snart åka och få min första spruta. Är lite nervös. Har hört en kan få feber och andra obehag men hoppas på att slippa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ska snart åka och få min första spruta. Är lite nervös. Har hört en kan få feber och andra obehag men hoppas på att slippa det.

Tänk så här, blir du lite smårisig av sprutan så hade du blivit redigt risig av corona så det är i alla fall det bättre alternativet.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ska snart åka och få min första spruta. Är lite nervös. Har hört en kan få feber och andra obehag men hoppas på att slippa det.

På sin höjd får du troligen lite ont i axeln.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tänk så här, blir du lite smårisig av sprutan så hade du blivit redigt risig av corona så det är i alla fall det bättre alternativet.

Fick själv bara lite ont i axeln, no biggie.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ska snart åka och få min första spruta. Är lite nervös. Har hört en kan få feber och andra obehag men hoppas på att slippa det.

Känner inga som haft några biverkningar av vaccinet, värsta har varit aningen sjukarm och själv var hängig, hade inte feber men trött, men kan lika gärna bero på att det har varit stressigt i sommar och för lite sömn.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Levandebild:

Ska snart åka och få min första spruta. Är lite nervös. Har hört en kan få feber och andra obehag men hoppas på att slippa det.

Det betyder bara att ditt immunförsvar reagerar korrekt. I detta specifika fall är det alltså ingenting att vara nervös över att få och då varar det endast en eller två dagar efteråt.

Vanligaste symptomet är specifik ömhet vid injiceringspunkten. Påminner om rejäl träningsvärk i låren men vi snackar om en rejäl ömhet om diametern 1 cm istället.

Personligen tyckte det var häftigt och lustigt hur jag kunde känna mig så öm i armen fast jag kunde använda den precis som vanligt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

På sin höjd får du troligen lite ont i axeln.

Viss smärta som strålade ut i armen som kom några timmar efter, vilket är en angiven känd biverkning som kan dyka upp. Oklart hur länge, för jag gick och lade mig innan det gått över då jag tog det rätt sent på dagen och det gått över på morgonen. Svullen och om vid själva injektionstället 1-2 dagar efter.

Risighetsrisken är in absolut inte obefintlig, utan en inte alltför ovanlig biverkning, lite beroende på hur man definierar det då feber och trötthet är angivet som vanligare än generell sjukdomskänsla. Det är bara att titta i FASS. "Öhh, jag märkte inget" är inte ett statistiskt underlag...

(Smärta som strålar ut i armen är till skillnad från ömhet och svullnad vid injektionsstället inte fullt så vanligt, men likväl en känd biverkning.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Tackar,
Riktigt intressant filmklipp, rädd den kommer tas ner snart dock.
Finns mycket att diskutera här.

Tror inte den tas ner därifrån tack ock lov. Det som utmärkten denna var - enligt mig - alla de uppgifter "patent-gubben" lade fram, och som han har samlat sen ett antal år nu. (Hans sammansatta information (pärm) finns som pdf att ladda hem) Vem som helst kan ju dubbelkolla hans uppgifter då dessa finns hos det amerikanska patentverket, om jag förstått det rätt.

Dock är det mest alarmerande är "PCR-test-pandemin". Samt - givetvis - att diskussion över detta ej tillåts på flera plattformar och förlöjligas i massmedia samt övriga platser (här bl a).

Det positiva är ju advokaten Reiner Fullmeich's och hans team's arbete att samla vittnesmål och bevis hur allt detta sköts och ta dessa individer inför rätta för brott mot mänskligheten. Oerhört modiga människor.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Känner inga som haft några biverkningar av vaccinet, värsta har varit aningen sjukarm och själv var hängig, hade inte feber men trött, men kan lika gärna bero på att det har varit stressigt i sommar och för lite sömn.

Feber är angivet som en mycket vanlig biverkning (fler än 1 av 10), dock med högre frekvens efter andra dosen. Även t ex tröthet och huvudvärk är angivna som mycket vanliga. T ex illamående anges drabba mellan 1 av 100 och 1 av 10, vilket betecknas som en vanlig biverkning. Generellt sett är väl dock de flesta av de kända biverkningarna inte särskilt långvariga.

Tillägg:
Fler än 1 av 10 är inte helt korrekt skrivet, då det är 1 av 10 eller fler/oftare. Samma gäller för övriga frekvenser, dvs lika med och större än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cango:

Tror inte den tas ner därifrån tack ock lov. Det som utmärkten denna var - enligt mig - alla de uppgifter "patent-gubben" lade fram, och som han har samlat sen ett antal år nu. (Hans sammansatta information (pärm) finns som pdf att ladda hem) Vem som helst kan ju dubbelkolla hans uppgifter då dessa finns hos det amerikanska patentverket, om jag förstått det rätt.

Dock är det mest alarmerande är "PCR-test-pandemin". Samt - givetvis - att diskussion över detta ej tillåts på flera plattformar och förlöjligas i massmedia samt övriga platser (här bl a).

Det positiva är ju advokaten Reiner Fullmeich's och hans team's arbete att samla vittnesmål och bevis hur allt detta sköts och ta dessa individer inför rätta för brott mot mänskligheten. Oerhört modiga människor.

Vad är det för "brott mot mänskligheten" och varför har inte Amnesty International och framförallt Förenta Nationerna hört av sig då om ärendet?

Jag frågar för, nej, jag kommer inte plöja igenom 1,5 timme av vad som troligen är läkemedelskonspirationer vilket detta låter som. Läkemedelspatent i sig är inte konspirationer, men att det skulle användas för att "begå brott mot mänskligheten" är dock det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Feber är angivet som en mycket vanlig biverkning (fler än 1 av 10), dock med högre frekvens efter andra dosen. Även t ex tröthet och huvudvärk är angivna som mycket vanliga. T ex illamående anges drabba mellan 1 av 100 och 1 av 10, vilket betecknas som en vanlig biverkning. Generellt sett är väl dock de flesta av de kända biverkningarna inte särskilt långvariga.

Morsan fick andra dosen iförra veckan tror jag eller veckan före. Astra Zenica dos ett och Pfizer andra dosen. Hon hade noll biverkningar, möjligen huvudvärk men det är ju något som ärsvårt att svara på om det berodde på vaccin eller värmen som vi har nu.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag fick ont först i axeln, och sen i hela överarmens utsida, och stelheten med diffus smärta satt i 3-4 dagar, sen var det borta. Svårt att höja armen över 45 grader.

Blev trött på kvällen och lite seg dagen efter, men jag kan inte hundraprocentigt säga att det var vaccinets fel, för jag har så av och till ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad är det för "brott mot mänskligheten" och varför har inte Amnesty International och framförallt Förenta Nationerna hört av sig då om ärendet?

Jag frågar för, nej, jag kommer inte plöja igenom 1,5 timme av vad som troligen är läkemedelskonspirationer vilket detta låter som. Läkemedelspatent i sig är inte konspirationer, men att det skulle användas för att "begå brott mot mänskligheten" är dock det.

Jag förstår din tvekan att lägga ner 1,5t av din värdefulla tid. Jag tror också att dessa 1,5t vore bortkastade av dig om du så gjorde.
Hoppas du förstår varför jag värdesätter MIN tid och inte lägger ner mer tid än så här på dig.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cango:

Jag förstår din tvekan att lägga ner 1,5t av din värdefulla tid. Jag tror också att dessa 1,5t vore bortkastade av dig om du så gjorde.
Hoppas du förstår varför jag värdesätter MIN tid och inte lägger ner mer tid än så här på dig.

Får jag fråga återigen: Vad är det för "brott mot mänskligheten" - som troligen nämns i videon - och varför har inte Amnesty International och framförallt Förenta Nationerna hört av sig då om ärendet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Får jag fråga återigen: Vad är det för "brott mot mänskligheten" - som troligen nämns i videon - och varför har inte Amnesty International och framförallt Förenta Nationerna hört av sig då om ärendet?

https://www.vaken.se/reiner-fuellmich-brott-mot-manskligheten...

Har ingen aning vad sidan står för (vaken.se) men en kort sökning på R. Fuellmich gav mig den kortfattade infot.
Hoppas du orkar ta dig igenom den.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

Var redigt nervös när jag köade utanför vaccinationsstället, men köpte lite värktabletter innan, och är inte bekväm med sprutor så var nervös för "sticket" men det var som en mygga slurpade till - sen "nu är det klart". Så det var verkligen no biggie.

Har nog inte känt några biverkningar än, men det kanske kan dröja? Är kanske tröttare än vanligt men är det det värsta är jag nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Var redigt nervös när jag köade utanför vaccinationsstället, men köpte lite värktabletter innan, och är inte bekväm med sprutor så var nervös för "sticket" men det var som en mygga slurpade till - sen "nu är det klart". Så det var verkligen no biggie.

Har nog inte känt några biverkningar än, men det kanske kan dröja? Är kanske tröttare än vanligt men är det det värsta är jag nöjd!

Tar några timmar (om det nu blir nåt), fick metallsmak i munnen typ sex-sju timmar efter första dosen, risig blev jag dagen efter. (jag hade corona innan jag fick första sprutan, vanligare att man blir risig av vaccinet om man redan haft sjukdomen, kroppen är väl på high-alert mot fienden redan. )

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cango:

Har ingen aning vad sidan står för men en kort sökning på __ gav mig den kortfattade infot.
Hoppas du orkar ta dig igenom den.

Jag tycker din källa underminerar ditt argument.

Jag orkade klicka runt lite på sidan som länkades. Bara genom att titta på bilderna och läsa rubrikerna så får man intrycket av att sidan ligger en bra bit utanför mainstream. Enligt sidan verkar Covid-19 och klimatförändring vara påhittat och 5G-strålning och fluor är farligt.

Sidan som länkades har skrivit en annan artikel om den tyska advokaten som hänvisar till en artikel på en annan sida där den tyska advokaten påstår att “Coronapandemin är en PCR-test-pandemi” och att det handlar om "genterapeutiska experiment" och "det handlar dock inte om pengar utan om att förstöra medelklassen och småföretagandet".

Varför skulle man behöva en pandemi för att förstöra medelklassen och småföretagande när det redan har pågått de senaste 50 åren?
Målet för vinstdrivande företag i ett kapitalistiskt system är att generera vinst för ägarna av företag. Företag får mer vinst om de kan flytta sin verksamhet till länder med lägre löner och omkostnader eller köpa upp konkurrenter och öka sin omsättning. Resultatet är att arbetslöshet ökar och att medelklassen minskar i länder med högre löner och större omkostnader. Det behövs inga konspirationsteorier för att förklara varför mellanklassen och småföretagandet minskar när företag flyttar utomlands.

De skriver även följande:
"Advokaten pekar även på att de digitala vaccinpassen utgör en viktig del av den totalitära agenda som drivs på, något han förebådar är en första version av ett socialt kontrollsystem enligt kinesisk modell."

Google, Facebook, satelliter, övervakningskameror, smarta hem-prylar, mobiltelefoner med GPS-spårning och mobiltorns-triangulering existerar redan. Jag fattar inte varför ett vaccinpass skulle göra någon skillnad. Den interna logiken i dessa teorier faller isär om man är någorlunda insatt i hur folk redan kan spåras med hjälp av teknik.

Varför ska man ta något han säger på allvar?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tar några timmar (om det nu blir nåt), fick metallsmak i munnen typ sex-sju timmar efter första dosen, risig blev jag dagen efter. (jag hade corona innan jag fick första sprutan, vanligare att man blir risig av vaccinet om man redan haft sjukdomen, kroppen är väl på high-alert mot fienden redan. )

Ojdå! Har väl gått ca 5 timmar nu så jag kanske märker av värre snart då. Men så har jag inte haft smittan innan så kanske inte blir så illa.