Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Man kan ju undra vart fågelinfluensa och svininfluensa tagit vägen? Försvann de bara av sig själva eller var det även då tillräckligt många som ”tog sitt ansvar” . Jag känner i alla fall inte många som vaccinerades då…

Influensavirus muterar väldigt mycket snabbare och på mer egenskapsförändrande sätt, så de kan inte jämföras. Corona-virusen är mycket mer stabila.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Man kan ju undra vart fågelinfluensa och svininfluensa tagit vägen? Försvann de bara av sig själva eller var det även då tillräckligt många som ”tog sitt ansvar” . Jag känner i alla fall inte många som vaccinerades då…

Inte lika utbredda sjukdomar och ja, vaccineringen mot svininfluensa är ett medicinskt misslyckande med tanke på antalet vaccinerade som fick permanenta biverkningar såsom narkolepsi.

Dessa visade sig samtidigt väldigt tidigt efter vaccineringen och i dagsläget har INGEN fått narkolepsi av COVID-19-vaccinen (jämfört med "bruset", dvs., hur många som väntas få det pga. genetiska arv) efter över ett halvår. Sådana permanenta biverkningar uppstår antingen väldigt tidigt eller inte alls.

mRNA-vaccinen är som en skänk från ovan från Vaccingudarna!

Till sist så gör du en oärlig jämförelse. Fågel- & svininfluensan har inte spridits i samma utsträckning som SARS-CoV-2.

P.S. Varför är du så rädd för två vaccinsprutor?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men du kör bil, trots att människor dödas i trafiken även av nyktra människor, med säkerhetsbälte, som håller alla hastighetsbegränsningar?

Det enda rimliga är ju att du slutar köra bil.

Som du ser är det en gränsdragning. Ibland tycker du det är okej att utsätta mäniskor för fara, men du förfasas när andra gör samma sak.

Det är som att vi har åkt tidsmaskin tillbaka till början av pandemin. Då var det också folk som inte förstod skillnaden i risk mellan döda i trafiken och döda i corona

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Skulle du vara för obligatorisk vaccination om det vore som svarta döden eller kolerapandemierna?

Skulle inte behövas, var dödligheten runt 50% eller där omkring så tror jag inte många skulle tveka ta vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Inte lika utbredda sjukdomar och ja, vaccineringen mot svininfluensa är ett medicinskt misslyckande med tanke på antalet vaccinerade som fick permanenta biverkningar såsom narkolepsi.

Dessa visade sig samtidigt väldigt tidigt efter vaccineringen och i dagsläget har INGEN fått narkolepsi av COVID-19-vaccinen (jämfört med "bruset", dvs., hur många som väntas få det pga. genetiska arv) efter över ett halvår. Sådana permanenta biverkningar uppstår antingen väldigt tidigt eller inte alls.

mRNA-vaccinen är som en skänk från ovan från Vaccingudarna!

Till sist så gör du en oärlig jämförelse. Fågel- & svininfluensan har inte spridits i samma utsträckning som SARS-CoV-2.

P.S. Varför är du så rädd för två vaccinsprutor?

Ingen narkolepsi, däremot blodpropp i lungor, en bekant har börjat få oförklarliga grejer med muskler där hon tappar all kraft i musklerna och bara kollapsar och det började några dagar efter andra sprutan, slump nja..sen ökning av autoimmuna sjukdomar som Chrons, psoriasis osv som förvisso inte är livshotande dock många gånger kroniska dvs det går inte att bota utan man får hålla det i schack - givetvis med medicin som man får handla livet ut..sånt händer när man ”dopar” vita blodkroppar…
Vet ej om jag hade fågelinfluensa eller svininfluensa, men jag överlevde Covid utan komplikationer, det var tom så man tänkte- var det allt? Så tänker inte riskera nåt med ett vaccin som det tar minst 5 år att utveckla.. fattar inte varför ni blir så upprörda, ibland låter det som en religiös sekt: ”Ifrågasätt inte!!”

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Alltså det är din mamma som är i riskgruppen och ska vaccineras för att mildra eventuella symtom. Om en person är vaccinerad, vad spelar det för roll om man kommer i kontakt med en vaccinerad eller ovaccinerad person, man är väl skyddad oavsett? Varför ska man undvika ovaccinerade personer när både vaccinerade och ovaccinerade kan bära på viruset och kan smitta andra…

Desto sämre skydd vaccinet ger, desto större anledning. Finns inget vaccin som ger 100% skydd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Ingen narkolepsi, däremot blodpropp i lungor, en bekant har börjat få oförklarliga grejer med muskler där hon tappar all kraft i musklerna och bara kollapsar och det började några dagar efter andra sprutan, slump nja..sen ökning av autoimmuna sjukdomar som Chrons, psoriasis osv som förvisso inte är livshotande dock många gånger kroniska dvs det går inte att bota utan man får hålla det i schack - givetvis med medicin som man får handla livet ut..sånt händer när man ”dopar” vita blodkroppar…
Vet ej om jag hade fågelinfluensa eller svininfluensa, men jag överlevde Covid utan komplikationer, det var tom så man tänkte- var det allt? Så tänker inte riskera nåt med ett vaccin som det tar minst 5 år att utveckla.. fattar inte varför ni blir så upprörda, ibland låter det som en religiös sekt: ”Ifrågasatt inte!!”

Vilket vaccin menar du angående din bekant?

En vaccintvekande snubbe jag känner som brukar spela livepoker med andra vaccintvekande snubbar så åkte alla snubbar där på viruset (och kanske vaccintvekande snubben men han verkar inte ha fått några komplikationer eller så har han inte fått det ännu - han är på Stockholmsveckan nu på Gotland). De var 7 spelare. Av dessa 7 spelare kom 1 spelare tillbaka efter drygt två veckor med en röstapparat för han kan inte prata riktigt längre. Permanenta skador.

Han hamnade nämligen på intensiven i nästan 2 veckor som följd av COVID-19. Troligen förstördes en hel del av hans stämband eller muskulaturen som hjälper till med pratandet. Han är inte sig själv sedan dess enligt vaccintvekande snubben som trots den händelsen fortfarande vägrar att vaccinera sig. Han är nämligen för rädd för sprutorna. Han är räddare för vaccinet än sjukdomen och jag antar att du är i samma båt som honom?

De farligaste biverkningarna jag hört om nuvarande COVID-19-vaccinen är:
- Blodproppar vilket går att behandla. (6 per 7 000 000 miljoner drabbas av dessa)
- Mild hjärtmuskelinflammation vilket också går att behandla. (kommer ej ihåg antalet men få)

Vaccinen är säkrare än sjukdomen. Så enkelt är det. Dessa ovannämnda biverkningar _förresten_ är ALLTID mildare från vaccinen än om du skulle få dem via COVID-19.

P.S. Du har tyvärr blivit förd bakom ljuset angående mRNA-vaccinen. De blev INTE framrusade. Självfallet TROR du dock att det är alla vi andra som "i en religiös sekt" bara tar sprutor eftersom "det ska ju ta 5 år att ta fram vaccin!". Jämförelsevis så tog ebola-vaccinet längre tid för det fanns så extremt få deltagare i kliniska studier jämfört med alla miljontals deltagare med COVID-19 vilket är uppenbart under en pågående global pandemi.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Skulle inte behövas, var dödligheten runt 50% eller där omkring så tror jag inte många skulle tveka ta vaccinet.

Tanken var att föra en diskussion om principer, för jag är inte övertygad att den jag ställde frågan till argumenterar i god tro, jag tror att invändningen är principiell och inte driven av den relativt låga risken att dö av covid trots att man är ovaccinerad.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Vet ej om jag hade fågelinfluensa eller svininfluensa, men jag överlevde Covid utan komplikationer, det var tom så man tänkte- var det allt? Så tänker inte riskera nåt med ett vaccin som det tar minst 5 år att utveckla.. fattar inte varför ni blir så upprörda, ibland låter det som en religiös sekt: ”Ifrågasätt inte!!”

Du ifrågasätter inte, du har bara dålig koll och sprider felaktig information
Frågan vi behöver ställa oss är följande. Är riskerna pga vaccinet lägre än riskerna pga covid? Om svaret är ja bör man ta vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det är intressant att se att redan besvarade påståenden i tråden återkommer efter att tag. Antivaxxers gillar att det blir så eftersom man på det viset hamrar in samma budskap om och om igen tills alla accepterar det som ett faktum. Just det här inte en osanning i sig men sättet det presenteras på gör att det bidrar till annat än sanningen.
Det är sant att det dött färre människor än vanligt med det beror på just pandemin. På grund av pandemin har vi mindre fysisk kontakt med andra och håller till och med avstånd, inga kramar och pussar när vi möter gamla bekanta och så vidare. Av den orsaken skyddar vi oss inte bara mot covid utan vi bidrar till att inte heller smitta med andra sjukdomar och det slår faktiskt igenom på dödstalen eftersom människor som är i riskgrupper inte utsätter sig för en massa andra saker som normalt tar kål på ett antal människor varje år. Så de knappt 750 människor som skulle dött av allehanda smittsamma sjukdomar som vi "normalt" utsätter oss för utan att tänka på det har räddats till livet "tack vare" pandemin.

Oj då, både ”Antivaxxer” och ”hamra in samma budskap om och om igen”. Om vi börjar med antivaxxer, vad har jag skrivit för att förtjäna det epitetet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

<klipp>
..sen ökning av autoimmuna sjukdomar som Chrons, psoriasis osv som förvisso inte är livshotande dock många gånger kroniska dvs det går inte att bota utan man får hålla det i schack - givetvis med medicin som man får handla livet ut..sånt händer när man ”dopar” vita blodkroppar…
<klipp>

Kollade upp Crohns och psoriasis, hittar inget om att vaccin skulle orsaka dessa. Inte heller något om att vaccinet skulle innebära någon risk om man redan hade dessa sjukdomar. Tvärtom, vaccinet rekommenderas även för de som har dessa sjukdomarna.

Om du har någon bra källa för din FUD så kläm ur dig det då. Som jag ser det så fortsätter du att sprida vanföreställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Oj då, både ”Antivaxxer” och ”hamra in samma budskap om och om igen”. Om vi börjar med antivaxxer, vad har jag skrivit för att förtjäna det epitetet?

Jag har inte sagt att du är en antivaxxer, jag har skrivit att det här är saker antivaxxers gillar och vad gäller ”hamra in samma budskap om och om igen” är det saker som tidigare skrivits i den här tråden flera gånger och som också bemötts lika många gånger. Ett inlägg som endast säger att dödstalen sjunkit trots pandemin utan att förklara eller ens försöka se sambanden som ligger bakom de sjunkande dödtalen säger egentligen ingenting annat än just att dödstalen sjunkit. De lämnar åt läsaren att, oftast utan referensmaterial, dra egna slutsatser. Ger man referenser eller rimliga tolkningsramar kan man förvänta sig ett rimligt utfall. Lämnar man läsaren att dra egna slutsatser blir de inte alltid lika rimliga. En vanlig taktik hos de som vill förvirra.
All statistik bygger på statistiska modeller med ramar för hur data som samlats in ska tolkas. Går man utanför de ramarna finns ingen möjlighet till rimlig tolkning. Lämnar man åt villrådiga läsare att själva tolka statistiska data är fältet vidöppet för feltolkningar.

Bonferronis princip:
Om man söker efter mönster utanför vad som stöds av insamlade data så hittar man skräp.

Däför bör vi, när vi presenterar statistik, även presentera tolkningsramar och andra fakta som stödjer en rimlig slutsats. Gör vi inte det kan vem som helst lägga in vilken tolkning som helst.

Så, mitt tidigare inlägg säger inte att din avsikt är att förvirra eller att få folk att dra felaktiga slutsatser utan påpekar att du riskerar att spela de som har sådana avsikter i händerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har inte sagt att du är en antivaxxer, jag har skrivit att det här är saker antivaxxers gillar och vad gäller ”hamra in samma budskap om och om igen” är det saker som tidigare skrivits i den här tråden flera gånger och som också bemötts lika många gånger. Ett inlägg som endast säger att dödstalen sjunkit trots pandemin utan att förklara eller ens försöka se sambanden som ligger bakom de sjunkande dödtalen säger egentligen ingenting annat än just att dödstalen sjunkit. De lämnar åt läsaren att, oftast utan referensmaterial, dra egna slutsatser. Ger man referenser eller rimliga tolkningsramar kan man förvänta sig ett rimligt utfall. Lämnar man läsaren att dra egna slutsatser blir de inte alltid lika rimliga. En vanlig taktik hos de som vill förvirra.
All statistik bygger på statistiska modeller med ramar för hur data som samlats in ska tolkas. Går man utanför de ramarna finns ingen möjlighet till rimlig tolkning. Lämnar man åt villrådiga läsare att själva tolka statistiska data är fältet vidöppet för feltolkningar.

Bonferronis princip:
Om man söker efter mönster utanför vad som stöds av insamlade data så hittar man skräp.

Däför bör vi, när vi presenterar statistik, även presentera tolkningsramar och andra fakta som stödjer en rimlig slutsats. Gör vi inte det kan vem som helst lägga in vilken tolkning som helst.

Så, mitt tidigare inlägg säger inte att din avsikt är att förvirra eller att få folk att dra felaktiga slutsatser utan påpekar att du riskerar att spela de som har sådana avsikter i händerna.

Du skrev din mening om ”antivaxxers” och ”hamra in budskap” ganska direkt efter ett citat från mig. Därför antog jag också att det var mig du syftade på. Bra att så inte var fallet.

Det som diskuterades i mitt inlägg var om det är rätt eller fel att tvinga vårdpersonal till vaccinering. Min uppfattning är att man ska undvika tvång om det inte finns väldigt starka skäl, och att jag tycker de starka skälen just nu saknas. Statistiken om dödsfall var ett sätt att underbygga mitt resonemang om varför jag inte tycker det är motiverat med tvångsvaccinering.

Slutligen kan jag ha svårt att förstå hur statistik hämtad från två svenska myndigheter kan ses som så provocerande. Men vi har nog helt enkelt olika syn på andra människors förmåga att själva tänka och dra egna slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Det som diskuterades i mitt inlägg var om det är rätt eller fel att tvinga vårdpersonal till vaccinering. Min uppfattning är att man ska undvika tvång om det inte finns väldigt starka skäl, och att jag tycker de starka skälen just nu saknas. Statistiken om dödsfall var ett sätt att underbygga mitt resonemang om varför jag inte tycker det är motiverat med tvångsvaccinering.

Men ditt undvikande av tvång (för vårdpersonal att vaccinera sig) innebär ju i praktiken att man t.ex. påtvingar äldre att vårdas av personal där risken att smittas av personalen är högre.

Man kan helt enkelt inte undvika tvång för alla och frågan blir en avvägning mellan olika intressen. Väger en persons rätt till att inte vaccinera sig och dennes rätt till sitt jobb tyngre än rätten till riskminimerad vård för de personer denne vårdar?

Vad som sen är en rimlig avvägning är ju en annan sak. Personligen anser jag att de som inom vården kommer i kontakt med vårdtagare ur riskgrupper ska vaccineras.

För övrigt har jag en bekant som menar att i hans jobb så är vaccinering i praktiken ett tvång. Han är någon form av teknisk säljare och konstaterade krasst att om han inte vaccinerar sig så är han inte välkommen hos en del kunder, dvs kan han inte sälja så innebär det dels en direkt förlust i inkomst och dels i förlängningen att han får se sig om efter ett nytt jobb.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Anledningen att vaccin traditionellt tar lång tid att utveckla är för att man t.ex. måste odla själva viruset.

mRNA-tekniken har varit under utveckling sedan tidigt 70-tal, d.v.s. närmare 50 år och innebär att man kan injicera instruktioner till celler för att bilda ett specifikt protein som sedan triggar ett svar från immunförsvaret.
D.v.s. du injiceras inte med något virus, utan bara instruktioner.

Detta innebär även att de som tillverkar vaccinet inte behöver ha tillgång till det faktiska viruset, utan bara själva RNA-sekvensen som kan laddas ned digitalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Men ditt undvikande av tvång (för vårdpersonal att vaccinera sig) innebär ju i praktiken att man t.ex. påtvingar äldre att vårdas av personal där risken att smittas av personalen är högre.

Bra, nu är vi tillbaka till det diskussionen egentligen handlade om.

Jag håller inte med om att man ”påtvingar” någon något. Vården ska vara frivillig. Frågan är vilka krav man som patient har rätt att ställa på de som vårdar en.

Skrivet av Hurtigbullen:

Man kan helt enkelt inte undvika tvång för alla och frågan blir en avvägning mellan olika intressen. Väger en persons rätt till att inte vaccinera sig och dennes rätt till sitt jobb tyngre än rätten till riskminimerad vård för de personer denne vårdar?

Man kan väl visst undvika tvång. I nuläget finns det, så vitt jag vet, inget tvång för vårdpersonal att vara vaccinerad. Det jag försvarar är att det ska få fortsätta vara så.

Skrivet av Hurtigbullen:

Vad som sen är en rimlig avvägning är ju en annan sak. Personligen anser jag att de som inom vården kommer i kontakt med vårdtagare ur riskgrupper ska vaccineras.

Precis, man måste komma fram till en rimlig avvägning och där har du och jag landat i olika slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Man kan väl visst undvika tvång. I nuläget finns det, så vitt jag vet, inget tvång för vårdpersonal att vara vaccinerad. Det jag försvarar är att det ska få fortsätta vara så.

Jag tror att det syftades att vi lever under vissa påtvingade regler i övrigt i samhället, om vi med tvång menar att det påförs laga konsekvenser på dig om du inte följer reglerna.

Exempelvis så kanske det ligger i ditt intresse att inte bli mördad, men att skydda ditt intresse ligger i direkt konflikt med intresset hos den som skulle vilja mörda dig, det påförs laga konsekvenser på den som utför mord till förmån för oss som inte vill bli mördade.

Och de flesta av oss tycker att det är helt ok att göra restriktioner på vissa friheter för att det utitalitärt ger bättre utgångar än att inte ha dessa restriktioner eg vi blir mindre fria av att inte göra vissa ramar på vår frihet. T.ex skulle de flesta inte känna sig särskilt trygga eller fria om vi tillät brottsligthet utan konsekvenser, fler än de som tycker att livet är förjävligt för att vi inte fritt får ta grannens bil från honom.

Och detta applicerar på vaccin också, en sköterskas intresse att inte vaccinera sig inskränker per definition på en patients intresse att behandlas av vaccinerad personal, för att minska risken att bli sjuk.

Vart gränsen går för vilka rättigheter som bör inskränkas kommer alltid ha en viss mängd godtycke, det blir alltid en bedömningsfråga. Men i det här fallet så tycker jag att

1. Vi vet att sjukdomen har större konsekvenser på samhället än vaccinet.
2. Både covid och vaccination har för individen ganska låga risker, men risken är större för covid.

Om vi ska inskränka på någons intressen så är det rimligt att man inskränker på de intressen som påför lägst konsekvenser för respektive gruppering.

Att ta vaccinet är ett nålstick i armen och biverkningarna är i princip obetydliga i en övervägande majoritet av fallen, covid har orsakat miljontals dödsfall.

Av det följer: Om vi har att välja på att inskränka på vårdpersonalens frihet att avstå vaccin, eller att inskränka på vårdagarens frihet att vårdas av vaccinerad personal så är det senare en rimligare inskränkning.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av josi:

Bra, nu är vi tillbaka till det diskussionen egentligen handlade om.

Jag håller inte med om att man ”påtvingar” någon något. Vården ska vara frivillig. Frågan är vilka krav man som patient har rätt att ställa på de som vårdar en.

Precis, man måste komma fram till en rimlig avvägning och där har du och jag landat i olika slutsatser.

Jag TROR att Du helt enkelt själv anser - utan att ens säga det här - att vaccinen är farligare än sjukdomen för annars hade det varit en bagatell att bara vaccinera sig och gå vidare med livet istället för att hamna i en semantikfilosofisk diskussion om vad som är "krav" och vad som är "tvång".

Det ÄR en bagatell för vaccinen ÄR säkrare än sjukdomen och det låter helt vansinne att vårdpersonal till medicinskt utsatta brukare/patienter INTE skulle vaccinera sig.

Man kan ställa sig fråga som en i släkten som arbetar som vårdpersonalchef frågat sig själv i bland när delar av vårdpersonalen tackat nej till vaccinering på grund av vad de läst på internet, "Vad i helvete lärde dem sig egentligen under sin vårdutbildning?!"

Och NEJ: krav på vaccinering för att få arbeta inom hälso-/sjuk-äldreomsorgen kommer inte leda till att de sätts i koncentrationsläger helt plötsligt som en "slippery slope" eller "ändamålsglidning". Jag bara säger det nu så ingen använder det som ammunition.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Om någon är i behov av vård så blir det ett i praktiken ett tvång eftersom alternativet till att få vård är att inte få vård. Jag anser att det är rimligt att man som vårdtagare, t.ex. i hemtjänst eller på äldreboende, ska kunna kräva att vårdarna är vaccinerade mot Covid-19.

Skrivet av josi:

För min del anser jag att den personal som inte vill vaccinera sig eventuellt får finna sig i att se sig om efter en annan tjänst om det visar sig att det inte finns vårdtagare som accepterar att vårdas av dem.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag TROR att Du helt enkelt själv anser - utan att ens säga det här - att vaccinen är farligare än sjukdomen för annars hade det varit en bagatell att bara vaccinera sig och gå vidare med livet istället för att hamna i en semantikfilosofisk diskussion om vad som är "krav" och vad som är "tvång".

Du får tro precis vad du vill, men här kan jag säga med en gång att du har fel. Jag är fullt vaccinerad mot Covid-19 och har aldrig haft några betänkligheter mot att ta vaccinet. Du får jobba lite på ditt sjätte sinne.

Skrivet av AplAy:

Det ÄR en bagatell för vaccinen ÄR säkrare än sjukdomen och det låter helt vansinne att vårdpersonal till medicinskt utsatta brukare/patienter INTE skulle vaccinera sig.

Jag har aldrig någonsin påstått eller ens antytt att vaccinet skulle vara farligt. Det enda jag argumenterar för är att det ska vara frivilligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Kände inte när de stack mig, fick ingen feber, gick omkring och kände efter i flera dagar men kom bara fram till att jag kanske var lite öm i axeln utan att kunna direkt säga att det var av sprutan. Ingen biverkan av andra sprutan.

Dag 2 och fortfarande inga biverkningar (annat än trötthet, men det kan ju lika gärna vara värmen) och ömheten i axeln har gått över. Får hoppas det går lika bra med andra sprutan i september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Om någon är i behov av vård så blir det ett i praktiken ett tvång eftersom alternativet till att få vård är att inte få vård. Jag anser att det är rimligt att man som vårdtagare, t.ex. i hemtjänst eller på äldreboende, ska kunna kräva att vårdarna är vaccinerade mot Covid-19.

Tror inte vi kommer längre i den här diskussionen, utan får konstatera att vi tycker olika. Tycker jag redogjort ganska väl för hur min avvägning såg ut och hur jag landade i min slutsats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av josi:

Du får tro precis vad du vill, men här kan jag säga med en gång att du har fel. Jag är fullt vaccinerad mot Covid-19 och har aldrig haft några betänkligheter mot att ta vaccinet. Du får jobba lite på ditt sjätte sinne.

Jag har aldrig någonsin påstått eller ens antytt att vaccinet skulle vara farligt. Det enda jag argumenterar för är att det ska vara frivilligt.

Jag är glad att jag har fel!

I det stora hela håller jag med om att det ska vara frivilligt.

När det gäller särskilda yrken (som du absolut INTE tvingas att arbeta inom ändå) så tycker jag att det är lämpligt att vara fullt vaccinerad kan vara ett krav.

För mig är det lika uppenbart krav att få ställa i vissa yrken som att ingen blind får bli taxichaufför eller pilot hur än inskränkande det kan verka vara på den blindas "valfriheter".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Tror inte vi kommer längre i den här diskussionen, utan får konstatera att vi tycker olika. Tycker jag redogjort ganska väl för hur min avvägning såg ut och hur jag landade i min slutsats.

Jag tolkar din slutsats som att du anser att individens rätt att utöva vårdyrket och samtidigt få välja om de ska vara vaccinerade eller inte trumfar vårdtagarens rätt till säkrare vård.

Jag är lite nyfiken om din slutsats gäller oavsett hur farlig sjukdomen är (alt hur ofarligt vaccinet är), dvs om det finns en gräns där du anser att risken för vårdtagaren blir så hög att det motiverar krav på vaccinering hos personalen och var den gränsen i så fall går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vilket vaccin menar du angående din bekant?

En vaccintvekande snubbe jag känner som brukar spela livepoker med andra vaccintvekande snubbar så åkte alla snubbar där på viruset (och kanske vaccintvekande snubben men han verkar inte ha fått några komplikationer eller så har han inte fått det ännu - han är på Stockholmsveckan nu på Gotland). De var 7 spelare. Av dessa 7 spelare kom 1 spelare tillbaka efter drygt två veckor med en röstapparat för han kan inte prata riktigt längre. Permanenta skador.

Han hamnade nämligen på intensiven i nästan 2 veckor som följd av COVID-19. Troligen förstördes en hel del av hans stämband eller muskulaturen som hjälper till med pratandet. Han är inte sig själv sedan dess enligt vaccintvekande snubben som trots den händelsen fortfarande vägrar att vaccinera sig. Han är nämligen för rädd för sprutorna. Han är räddare för vaccinet än sjukdomen och jag antar att du är i samma båt som honom?

De farligaste biverkningarna jag hört om nuvarande COVID-19-vaccinen är:
- Blodproppar vilket går att behandla. (6 per 7 000 000 miljoner drabbas av dessa)
- Mild hjärtmuskelinflammation vilket också går att behandla. (kommer ej ihåg antalet men få)

Vaccinen är säkrare än sjukdomen. Så enkelt är det. Dessa ovannämnda biverkningar _förresten_ är ALLTID mildare från vaccinen än om du skulle få dem via COVID-19.

P.S. Du har tyvärr blivit förd bakom ljuset angående mRNA-vaccinen. De blev INTE framrusade. Självfallet TROR du dock att det är alla vi andra som "i en religiös sekt" bara tar sprutor eftersom "det ska ju ta 5 år att ta fram vaccin!". Jämförelsevis så tog ebola-vaccinet längre tid för det fanns så extremt få deltagare i kliniska studier jämfört med alla miljontals deltagare med COVID-19 vilket är uppenbart under en pågående global pandemi.

Sjuksköterskan i Hbg dog och var frisk, det är till och med konstaterat att vaccinet var orsaken, men du vill inte ta in det av någon anledning. Säg till hennes familj - men det ska gå att behandla ju.
Sen ”mild” hjärtmuskelinflammation, vad är ”omild” - hjärtattack ?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Influensavirus muterar väldigt mycket snabbare och på mer egenskapsförändrande sätt, så de kan inte jämföras. Corona-virusen är mycket mer stabila.

Källa? Är bara jättenyfiken.

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Sjuksköterskan i Hbg dog och var frisk, det är till och med konstaterat att vaccinet var orsaken, men du vill inte ta in det av någon anledning. Säg till hennes familj - men det ska gå att behandla ju.
Sen ”mild” hjärtmuskelinflammation, vad är ”omild” - hjärtattack ?

Har du någon länk till händelsen? Jag söker på "helsingborg sjuksköterska dog vaccin" men den visar bara resultat för liknande fall i Lund just nu. Det torde ha blivit skriverier om den händelsen också om det var COVID-19-vaccin som påstås ha varit orsaken?

Hjärtmuskelinflammation är inte samma sak som hjärtattack. Det går inte att diskutera längre om du förvränger medicinska definitioner efter eget tycke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har du någon länk till händelsen? Jag söker på "helsingborg sjuksköterska dog vaccin" men den visar bara resultat för liknande fall i Lund just nu. Det torde ha blivit skriverier om den händelsen också om det var COVID-19-vaccin som påstås ha varit orsaken?

Hjärtmuskelinflammation är inte samma sak som hjärtattack. Det går inte att diskutera längre om du förvränger medicinska definitioner efter eget tycke.

https://www.google.com/search?q=helsingborg+vaccin+dog&ie=utf...

Sedan är det bara ett fåtal som har dött. Så visst kan man dö. Men det är väl större risk och bli påkörd på väg till att man ska ta vaccinet än att man ska dö av det. Det är bara en ren spekulation men man måste alltid ställa något i relation till något annat för att kunna avgöra om det är farligt/relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har du någon länk till händelsen? Jag söker på "helsingborg sjuksköterska dog vaccin" men den visar bara resultat för liknande fall i Huddinge och Lund just nu. Det torde ha blivit skriverier om den händelsen också om det var COVID-19-vaccin som påstås ha varit orsaken?

Jag tror att jag faktiskt kan ha läst det någonstans också, jag kommer inte ihåg var.

Men det känns ju helt sakna betydelse, för även om det är så att någon nu dött till följd av vaccination så är risken för att drabbas av samma komplikation högre om du får covid.

De som använder det här som argument resonerar ju nästan alltid själva att vi kunde låtit covid härja fritt, för äh, så allvarligt är det ju inte 99% överlever ju.

För att i nästa andetag vara så fruktansvärt rädda om människoliv så bara oh vi förstår inte hur hemskt det är att det statistiskt sett är en fraktion av en fraktion av en fraktion av en procentenhet av de som vaccinerar sig som får en lite allvarligare bieffekt än smärta vid injektionsstället.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

https://www.google.com/search?q=helsingborg+vaccin+dog&ie=utf...

Sedan är det bara ett fåtal som har dött. Så visst kan man dö. Men det är väl större risk och bli påkörd på väg till att man ska ta vaccinet än att man ska dö av det. Det är bara en ren spekulation men man måste alltid ställa något i relation till något annat för att kunna avgöra om det är farligt/relevant.

Aha, det nämns inget om Helsingborg men det ligger tydligen i Skånes län så det är möjligen den personen det handlar om då (ja, jag vet, jag har ett illegalt dåligt svenskt geografiskt sinne).

Varje enskilda bortgångna liv är - utan att ens behöva säga det - tragiskt. Självfallet upplevs någonting mer riskfyllt om det händer nära en (eller någon man känner).

I det stora hela är dessvärre detta en av de relativt talat extremt få fall av biverkningar i vaccinen. Detta är varför mRNA-vaccinen började delas ut av säkerhetsskäl.

Nu kan jag minnas fel: det är färre ingredienser i mRNA-vaccinen än i adenovirusvaccinen och mRNA-vaccinen är knappt delar av ett virus utan endast instruktioner för att skapa den signifikanta delen i viruset som sedan immunförsvaret reagerar på. mRNA-vaccinen är oerhört säkra således enligt mina "internet-armchair-virologi-spekulationer".

Alterniven är givna och långt ifrån utopiska:
1. Så många som möjligt vaccinerar sig och få dör.
2. Så få som möjligt vaccinerar sig och många fler dör.

Visa signatur